Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Link til billeder fra Olympiaden i Athen
Fra : Thomas Kjær

Dato : 26-08-04 15:59

Hej,

Jeg måtte lige dele disse billeder.
Man kan vist godt se hvilket mærke sportsfotograferne foretrækker;

- <http://www.pbase.com/vthian/athens_olympics_2004>

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : AS

Dato : 26-08-04 21:59

Tit er der ikke fotografer, men deres arbejdsgiverer.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 27-08-04 00:37

Thomas Kjær skrev:

>Vedr. subject: Link til billeder fra Olympiaden i Athen

Der er ikke olympiade i Athen, der er olympiske lege.

Olympiade er perioden imellem to olympiske lege.

--
Knud

Fra : AS

Dato : 27-08-04 06:42

"Olympiad" er brug med begge betydninger. Citat fra Oxford English:

1 a Antiq Horol a period of four years between Olympic Games, used by the
ancient Greeks in dating events. b Sport a four-yearly celebration of the
ancient Olympic Games.

2 Sport a celebration of the modern Olympic Games

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 27-08-04 07:38

En helt masse bits fra Knud Gert Ellentoft til dk.fritid.foto gav følgende:

[...]

> Olympiade er perioden imellem to olympiske lege.

Min "Politikens Retskrivnings- og Betydningsordbog (3. udgave)" er ikke helt
enig med dig:

olympiade
ORDKLASSE: navneord (fælleskøn)
BØJES: olympiaden, flertal olympiader,
olympiaderne
DELES: o-lym-pi-a-de
1. = Olympiske Lege

> Knud

CC: dk.fritid.foto, dk.kultur.sprog
FUT: dk.kultur.sprog

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"If You can't stand the heat get out of the kitchen"
-- Harry S. Truman

Fra : Hans-Jørgen Sindholt

Dato : 27-08-04 11:41

"Knud Gert Ellentoft" <ellentoft@mail.tele.invalid> skrev i
en meddelelse

> Der er ikke olympiade i Athen, der er olympiske lege.
>
> Olympiade er perioden imellem to olympiske lege.

Politikken Nydansk ordbog med etymologi skriver om ordet:

olympiade subst. -n, -r, -rne
1. den fireårige periode der går mellem to olympiske lege =
OLYMPISKE LEGE -- sommerolympiade · vinterolympiade
! olymp/i+ad/e ¯ græsk olympiás (genitiv -ádos) 'tiden
mellem festlegene i Olympia, tidsrum på 4 år' ¯ afl. af
bynavnet Olympía ¯ afl. af Ólympos, et bjerg i Thessalien
hvor de oldgræske guder ifølge mytologien boede ´.

Desuden siger utallige radio- og TV-kommentatorer
*olympiade* -lige som du ser ordet anvendt i pressen.
Man må nok notere, at selvom ordet oprindeligt havde en
anden betydning, er der nu lighed mellem
olympiade og olympiske lege i daglig tale. Og mon dog ikke
de fleste mennesker forstår betydningen?

Hans-Jørgen

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 27-08-04 06:35

En helt masse bits fra Thomas Kjær til dk.fritid.foto gav følgende:

[...]

> - <http://www.pbase.com/vthian/athens_olympics_2004>

Hvad er egentlig årsagen til at sportsfotograferne tilsyneladende vælger
Canon?

Jeg har da tidligere haft indtryk af at, det iblandt proffe fotografer var
ildeset at anvende produkter mere discountede end Nikon og venner, og
samtidig har jeg altid haft indtryk af at Canon lavede sådan nogle
Nikon-wannabe-kamerarer, uden helt at ramme den samme klasse.
Men selvfølgelig; i en tid med både digitale kamerarer og "analoge" kamerarer
kan det jo sagtens være forskelligt, og grænserne være udjævnet.

> Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"That's a long time ago. He MUST have forgotten that now...."
-- Harrison Ford as Han Solo in 'Star Wars: Episode V'

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 27-08-04 09:30

On Fri, 27 Aug 2004 07:34:31 +0200, Henrik Bøgh wrote:

> Hvad er egentlig årsagen til at sportsfotograferne tilsyneladende vælger
> Canon?

Det er fordi Canon bare er bedre!

--
Stig
/me kaster sig i dækning nu..

Fra : Hans Joergensen

Dato : 27-08-04 09:49

Henrik Bøgh wrote:
> [...]
> samtidig har jeg altid haft indtryk af at Canon lavede sådan nogle
> Nikon-wannabe-kamerarer, uden helt at ramme den samme klasse.

Det bedste Pro-DSLR fra Nikon:
http://nikonimaging.com/global/products/digitalcamera/slr/d1x/index.htm

Det bedste Pro-DSLR fra Canon (til sportsbrug):
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos1dmkii/

I rest my case

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - Breaking the ozone-layer since 1985

Fra : Anders Rostgaard Bys~

Dato : 27-08-04 10:15

>Det bedste Pro-DSLR fra Nikon:
>http://nikonimaging.com/global/products/digitalcamera/slr/d1x/index.htm

Eller hvis vi skal være pernitne:

http://nikonimaging.com/global/products/digitalcamera/slr/d2h/index.htm

Færre pixler, I know, men der er altså stadigt riiigeligt til de
trykte medier.

Mvh Anders -

Fra : Hans Joergensen

Dato : 27-08-04 10:55

Anders Rostgaard Bystrup wrote:
> Færre pixler, I know, men der er altså stadigt riiigeligt til de
> trykte medier.

Men hvorfor nøjes ? :)

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Anders Rostgaard Bys~

Dato : 27-08-04 11:50

>Men hvorfor nøjes ? :)

Fordi man kan få nyere AF-modul, mere støjfri CCD, bedre
design/usability, lavere nypris og så videre

Men jeg glæder mig også til D2x'eren!

/Anders

Fra : Langgaard

Dato : 27-08-04 11:30

"Henrik Bøgh" <henrik@FJERNlagengymnastikFJERN.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er egentlig årsagen til at sportsfotograferne tilsyneladende vælger
> Canon?

Hej

En væsentlig årsag er AF-systemet i Canon, Nikon bruger "Kardantræk" fra
huset og til snekken i optikken, Canon har lige fra starten af EOS systemet
haft lynhurtige, lydløse og præcise motorer der hvor de skal bruges, nemlig
i optikken. Dette resulterer i meget lidt støj, USM-optik er faktisk helt
lydløse.
Man forstår det først rigtigt, når man har prøvet de to systemer.
Der er efter min mening ingen forskel i holdbarheden og den mekaniske
kvalitet.

Og så er der lige det at Canon 1Ds har en billedsensor på 35,8 x 23,8mm
(24x36 filmformat), altså ingen ændring af optikkernes brændevidde !
Canon 1D er på 28,7 x19,1mm, mod Nikon D1 på 23,7 x 15,6mm !
Jo større sensor, jo mindre fylder et støvkorn på den færdige fil.
--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Anders Rostgaard Bys~

Dato : 27-08-04 11:54

>En væsentlig årsag er AF-systemet i Canon, Nikon bruger "Kardantræk" fra

Alle i sports-øjemed væsentligt optikker fra Nikon findes i AF-S
version nutildags som fungerer ækvivalent med Canon's USM, dvs. med
motor i optikken og ikke drevet via snekke.

>Og så er der lige det at Canon 1Ds har en billedsensor på 35,8 x 23,8mm
>(24x36 filmformat), altså ingen ændring af optikkernes brændevidde !

Hvilket ikke nødvendigvis er en fordel for sportsfotografer.

>Canon 1D er på 28,7 x19,1mm, mod Nikon D1 på 23,7 x 15,6mm !
>Jo større sensor, jo mindre fylder et støvkorn på den færdige fil.

Rigtigt, samt at større sensorer alt andet lige betyder bedre S/N
ratio.

/Anders

Fra : Langgaard

Dato : 27-08-04 12:59

"Anders Rostgaard Bystrup" <anders_bystrupFJERN@DETTEhotmail.com> skrev i en
meddelelse news:qg4ui0pg3v856sa4f96aglu5s183cbukq3@4ax.com...

> Alle i sports-øjemed væsentligt optikker fra Nikon findes i AF-S
> version nutildags som fungerer ækvivalent med Canon's USM, dvs. med
> motor i optikken og ikke drevet via snekke.

Ja, men Canon har lavet det siden 1987 !

Og så kan vi diskutere fra nu af og til ......

Men det er jo fakta at der bruges Canon, så skulle vi ikke bare lade det
tale for sig selv !

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-08-04 20:21

"Langgaard" <langgaard@klarupnet.dk> wrote in message

> Men det er jo fakta at der bruges Canon, så skulle vi ikke bare lade det
> tale for sig selv !

Nænej. Tænk nu, hvis alle de arme pressefotografer har taget fejl, og vi i
dk.fritid.foto ved bedre. Nogen skal jo fortælle dem det.

--
-Jens B.

(sidst opdateret 18. august 2004)

Fra : Langgaard

Dato : 28-08-04 08:58

)

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Kim@naturfotografi d~

Dato : 30-08-04 16:29

> "Langgaard" <langgaard@klarupnet.dk> wrote in message

> Nænej. Tænk nu, hvis alle de arme pressefotografer har taget fejl, og vi i
> dk.fritid.foto ved bedre. Nogen skal jo fortælle dem det.

Der er da ingen tvivl om, at mange profesionelle sportsfotografer fik skftet
udstyret ud, mens Canon var alene om at have motor i objektiverne - i den
periode købte bladhusene sikkert en masse nye og gode optikker fra Canon -
og systemskifte er ikke noget man gør hvert andet år, og da slet ikke hvis
ikke der er overordentlig gode grunde.

Det konservative Nikon kom desværre for sent ud med AFS, og selvom de idag
står stærkt med AFS og DSLR, så er der altså ikke tungtvejende grunde for
sportsfotografer til at skifte tilbage til Nikon - hvilket bare er ærgeligt
for Nikon.

Mvh Kim