Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sony DSC-V1
Fra : Brizz

Dato : 25-08-04 21:48

ja nu har jeg jo kigget lidt mere...og faldet over dette.
Hvordan står det i forhold til sony DSC-T1 fx? eller som jeg hele tiden har
kendt til Ixus 500?

Mvh Brian
--
www.gronaerten.dk

Fra : Pico

Dato : 25-08-04 22:04

Brizz wrote:
> ja nu har jeg jo kigget lidt mere...og faldet over dette.
> Hvordan står det i forhold til sony DSC-T1 fx? eller som jeg hele
> tiden har kendt til Ixus 500?

Jeg har et V1 og er yderst tilfreds med det. Det der afgjorde valget for
mig var muligheden for at sætte en extern blish på. Det er ganske vist
en fin indbygget popup blish der er på apperatet, men som alle indbyggede
er den ikke særlig kraftig, det er rart at kunne sætte en stor flash på
og det behøver ikke være en didikeret, har du en i forvejen kan den
fint bruges.
Pico

Fra : Lars Ringgaard Krist~

Dato : 26-08-04 20:45

Jeg har selv en V1, og er ganske godt tilfreds.

Før du beslutter dig skal du overveje dine behov

Med V1 har du mange muligheder for at foretage manuelle indstillinger, og du
har flere muligheder for at tilpasse dig en bestemt situation.

V1 er dog ikke noget kompakt kamera, og det er faktisk for stort til at have
i en bukselomme. Så hvis du gerne vil have et kamera du ubesværet kan have
med overalt skal du ikke vælge V1.

Jeg valgte V1 pga. dens hurtige autofokus. Kameraet bliver mest brugt til
familie og ferie fotos hvor det er vigtigt at fange et godt øjeblik, så
nytter det ikke at kameraet skal bruge fx over et sekund til autofokus.

V1 var et af de hurtigste kamerarer på markedet til autofokus da jeg købte
det, og de nyerere generationer fra canon er sikkert ved at være med.

Læs evt. tests på nettet og hvis du stadig er i tvivl så kan du købe
kameraret et sted hvor der gives fuld returret.

Har du overvejet efterfølgeren til V1 = W1

håber disse ord kan hjælpe dig i dit valg.

mvh
Lars

Fra : Jens Christensen

Dato : 26-08-04 21:10

> Har du overvejet efterfølgeren til V1 = W1

Jeg tror ikke du skal kalde W1 for V1'erens efterfølger.
W1'eren er skrabet mht. manuelle funktioner. Har roddet lidt med det, og jeg
ville ikke vælge det som kamera i dag. Det mangler efter min mening bl.a.
shutter prioteret samt blænde-prioterede muligheder, samt mulighed for at
indstille blænden og focus ordentligt.
Derudover er der flere andre funktioner jeg ikke ville undværre på mit V1...

--
Mvh.
Jens Christensen

Fra : Lars Ringgaard Krist~

Dato : 27-08-04 11:42

Ja, jeg beklager

Ved nærmere eftersyn kan jeg godt se at W1 ikke har nær de samme funktioner
som V1.

mvh
Lars

Fra : Jens Christensen

Dato : 26-08-04 21:16

Hvis nogen kan se en kopi af dette indlæg i denne tråd, må I undskylde at
jeg poster det igen, men her ser det ikke ud til at det er kommet ind i
denne tråd...(Det lød roddet, men det passer )
Det er nok fordi der tidligere er blevet oprettet en tråd med samme navn...

"Brizz" <brian.sogaard_hansen@comhem.se> wrote in message
> ja nu har jeg jo kigget lidt mere...og faldet over dette.
> Hvordan står det i forhold til sony DSC-T1 fx? eller som jeg hele tiden
har
> kendt til Ixus 500?

Sony T1 og V1 er to vidt forskellige klasser, og kan næsten ikke
sammenlignes...T1'eren er et lille smart kamera, der kan ligge i
skjortelommen hvorimod V1'eren er en del større, men har samtidigt en lang
række funktioner som T1'eren ikke har.

Jeg har selv et V1 og er fint tilfreds med det.
Dog må jeg sige at den meget ofte rammer ved siden af mht. hvidbalancen...
_Mange_ af mine billeder har blå-stik og skal efterbehandles i PS, hvilket
er rigtigt irriterende!
Derudover er batterilevetiden meget dårlig! Ca. een time, så begynder
kameraet at tude og batteriet skal lades op.
Og sidst men ikke mindst, så er flashen utrolig langsom til at lade op...

Dog har kameraet flere gode funktioner og egenskaber, der gør at jeg godt
kan anbefale det til de 3500,- det er nede i (måske billigere?) men jeg
ville ikke give 4.600- for det i dag (som jeg gjorde dengang jeg købte).
Kameraets laser-fokusering fungerer rigtigt godt, og man har mulighed for at
fokuserer i total mørke ganske hurtigt.

--
Mvh.
Jens Christensen

Fra : Pico

Dato : 26-08-04 22:04

Jens Christensen wrote:
KLIP
> Dog må jeg sige at den meget ofte rammer ved siden af mht.
> hvidbalancen... _Mange_ af mine billeder har blå-stik og skal
> efterbehandles i PS, hvilket er rigtigt irriterende!

Det undre mig, det problem har jeg overhovedet ikke, heldigvis

> Derudover er batterilevetiden meget dårlig! Ca. een time, så begynder
> kameraet at tude og batteriet skal lades op.

Det er nødvendigt at have 2 batterier, det giver jeg dig ret i.

> Og sidst men ikke mindst, så er flashen utrolig langsom til at lade
> op...

Er det ikke et spørgsmål om hvordan men bruger aperatet, jeg fyre meget
sjældent mere end et billed af med flash uden at sætte en extern på og
den mulighed er efter min mening uvurderlig
Pico

Fra : Jens Christensen

Dato : 26-08-04 22:19

"Pico" <Selvestemig@hotmail.com> wrote in message
> Jens Christensen wrote:
> KLIP
>
> Det undre mig, det problem har jeg overhovedet ikke, heldigvis
Du er heldig... lidt søgning på google, viser at det er et problem. Se også
Sony Talk på dpreview.
Der fik jeg forresten et godt tip...Tag låget fra en pringles chips-dåse,
sæt den foran linsen, peg mod den dominerende lyskilde og indstil
hvidbalance. Det fungere langt bedre end kameraets egen funktion -men
det er møg irriterende at gøre...og det ser dumt ud

> Det er nødvendigt at have 2 batterier, det giver jeg dig ret i.
Jep! Jeg havde en idé om at lave et batterigreb til den her i ferien, men
det blev ikke til noget...4-6 AA batterier ville gøre underværker.

> Er det ikke et spørgsmål om hvordan men bruger aperatet, jeg fyre meget
> sjældent mere end et billed af med flash uden at sætte en extern på og
> den mulighed er efter min mening uvurderlig

Hvilken flash bruger du? Jeg har haft kig på sonys, men synes de er en tand
for dyre...

--
Mvh.
Jens Christensen

Fra : Brizz

Dato : 27-08-04 07:42

> Er det ikke et spørgsmål om hvordan men bruger aperatet, jeg fyre meget
> sjældent mere end et billed af med flash uden at sætte en extern på og
> den mulighed er efter min mening uvurderlig

Derfor endte jeg med at købe det. Det er rigtigt at det ikke liiiige smutter
ned i en bukselomme. Med mindre man går klædt som Nick og Jay så kan man
vist have V1 og et spejlrefleks liggende løst nede i lommen uden at bemærke
det
Men bla det at man kunne sætte en extra blitz på synes jeg har meget at
skulle have sagt.

Nogen der har erfaringer med de extra linser man kan sætte på?

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Jens Christensen

Dato : 27-08-04 11:38

> Men bla det at man kunne sætte en extra blitz på synes jeg har meget at
> skulle have sagt.

Hvilken blitz bruger du?

> Nogen der har erfaringer med de extra linser man kan sætte på?

Jeg har forsøgt at købe en filteradapter til det, men kan ikke finde nogen
her hjemme. Soligor har trukket deres tilbage, ved ikke hvorfor.
I USA kan man få 2 filteradaptere (eller adaptertubes som de kaldes) for 20$
en til vidvinkel og en til tele...dog synes jeg det bliver for dyrt med
fragt, told osv... Så hvis der er andre V1 ejere her der er interesseret
kunne vi da handle sammen og spare lidt penge Jeg kunne godt tænke mig
at eksperimentere med diverse filtre...

Jeg er godt klar over at det ikke var det du mente da nu snakkede om
linser...

--
Mvh.
Jens Christensen

Fra : michael

Dato : 28-08-04 00:05

Hej Brizz

Jeg har også et V1 som jeg er overordenligt godt tilfreds med.

Eneste minus jeg har oplevet er, at når man en gang imellem kan opleve at
udendørs billeder kan få "blåstik" (altså generelt blålige farver på
billedet) - det sker når kameraet får indirekte lys fra en genstand (så vidt
jeg har forstået).
Det er dog ikke noget der skal skræmme dig væk, for farverne kan nemt
justeres i photoshop - eller du kan sætte fotograferingsmode til
"overcast"... så er problemet nemlig løst.

Så du kan roligt købe kameraet...

Mvh

Michael

Fra : Jens Christensen

Dato : 28-08-04 12:54

> Det er dog ikke noget der skal skræmme dig væk, for farverne kan nemt
> justeres i photoshop - eller du kan sætte fotograferingsmode til
> "overcast"... så er problemet nemlig løst.

Ja, så er blå-stil problemet løst. Til gengæld har man så et problem med
gul-stik man skal arbejde med
I nogle tilfælde er det dog rigtigt! Det bedste er dog at vælge mellem de WB
muligheder man har, så man fortæller om det er kunstlys, sollys eller om det
er overskyet man arbejder med. Og det allerbedste er at rende rundt og
kalibrerer WB inden hvert eneste skud.

--
Mvh.
Jens Christensen

Fra : Brizz

Dato : 28-08-04 13:05

> [...]
> justeres i photoshop - eller du kan sætte fotograferingsmode til
> "overcast"... så er problemet nemlig løst.

Det skal jeg nok få lært en dag for lige nu har jeg IKKE styr på noget som
helst med sådan noget.

> Så du kan roligt købe kameraet...

Det har jeg også gjort og er indtil videre godt tilfreds med det selvom jeg
kun har taget billeder på "auto" funktionen. For jeg aner ikke hvad jeg
ellers skal gøre men glæder mig meget til at lære det!

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk