Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Farvelaser eller inkjet?
Fra : Gert Dyrn

Dato : 25-08-04 21:19

Jeg står og skal investere i en printer, som jeg også gerne vil bruge
til udskrift af billeder.

Jeg kan ofre omkring 4.000 kr., men er i tvivl, om jeg skal vælge en
laserprinter eller en inkjet printer.

Såvidt jeg er orienteret er driftsomkostningerne væsentligt højere ved
inkjet end ved laser.

Men - hvor stor er den synlige kvalitetsforskel?

Gert

Fra : Erik W.

Dato : 25-08-04 21:48

"Gert Dyrn" skrev i news:cgis6m$37c$1@news.net.uni-c.dk...
> Jeg kan ofre omkring 4.000 kr., men er i tvivl, om jeg skal vælge en
> laserprinter eller en inkjet printer.

Du kan gøre som mig, køb en god inkjetprinter og en god laser. Jeg har en
Canon i865 og en Brother HL5150D (fuldautomatisk duplex)og jeg er rigtig
glad for begge. Jeg printer rigtig meget tekst og jeg ville aldrig printe
store mængder tekst på en INKjet. Du burde kunne få begge to få omkring fire
tusind.
Mvh Erik

Fra : Pico

Dato : 25-08-04 22:05

Erik W. wrote:
> [...]
> er rigtig glad for begge. Jeg printer rigtig meget tekst og jeg ville
> aldrig printe store mængder tekst på en INKjet. Du burde kunne få
Han skrev "farvelaser"
Pico

Fra : Erik W.

Dato : 26-08-04 07:39

"Pico" < skrev i news:2p4dvfFg8igbU2@uni-berlin.de...

> Han skrev "farvelaser"

Du forstod ikke rigtigt pointen? - Han har brug for en printer med god
driftsøkonomi som kan skrive billeder ud en gang imellem. Og han spekulerer
på at købe en farvelaser til 4000kr. og jeg foreslår ham at købe to
forskellige printere istedet for: En Sorthvid laser og en farve inkjet. Det
burde kunne gøres til samme pris eller billigere. Der er mange fordele ved
den løsning.

Mvh Erik

Fra : kelds99@yahoo.dk

Dato : 25-08-04 22:33

On Wed, 25 Aug 2004 22:19:06 +0200, Gert Dyrn <gert.dyrn@midtfyn.net>
wrote:

> [...]
>inkjet end ved laser.
>
>Men - hvor stor er den synlige kvalitetsforskel?

Stor - meget stor.
Farvelasere i den prisklasse egner sig bedst til grafik, mens
blækprintere er dem klart overlegne, selv om de kun koster en
fjerdedel.
Driften er måske nok billigere på en 4.000 kroners farvelaser - i
store oplag. Jeg tvivler på, at det er så billigt, hvis du ikke har et
stort printbehov. For eksempel koster et sæt nye 2000 siders patroner
til HP 2550 koster omkring 2.500 kr., kun 700 kr. mindre end printeren
selv.

Men du skal op i en langt højere prisklasse for at få fotoprint, der
matcher gode blækprintere. Og så er der jo ikke meget fidus ved billig
stordrift, hvis man skal ud med måske 10.000-20.000 kroner for at købe
hardwaren.
Til gengæld er den sort/hvide laser helt oplagt til sort/hvide
tekst-udskrifter - langt bedre, hurtigere og billigere end inkjet.

Under alle omstændigheder ville jeg sørge for at få et prøveprint af
både inkjet og laser, før du køber.

KS

PS: Alt om Data har en test af billige farvelasere i augustnummeret,
der er god information at hente.

Fra : kelds99@yahoo.dk

Dato : 26-08-04 00:52

On Wed, 25 Aug 2004 23:32:40 +0200, kelds99@yahoo.dk wrote:

>For eksempel koster et sæt nye 2000 siders patroner
>til HP 2550 koster omkring 2.500 kr., kun 700 kr. mindre end printeren
>selv.

Sorry, der skulle have stået 4000 sider (v. 5 % dækning)

KS

Fra : Steen Christensen

Dato : 27-08-04 10:09

Den Thu, 26 Aug 2004 01:51:44 +0200, skrev kelds99:

> Sorry, der skulle have stået 4000 sider (v. 5 % dækning)

- og der bruges betydeligt mere toner ved fotoudskrift end 5%. Jeg har en
2550L på kontoret der har skrevet mange powerpoint slides. Den løb tør
efter kun 650 sider. Og tromlen skal skiftes når en indbygget tæller
siger det, ikke når den faktisk er slidt. Den er _meget_ dyr i drift.

--
Med venlig hilsen / Best regards
Steen Christensen

Fra : Esben

Dato : 27-08-04 00:01

<kelds99@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Til gengæld er den sort/hvide laser helt oplagt til sort/hvide
> tekst-udskrifter - langt bedre, hurtigere og billigere end inkjet.

Laser er bedre og hurtigere til s/h tekst, men du skal op i en relativt dyr
laser, før udskrifterne er billigere end fx på en HP Business Inkjet 1100d.

--
Esben

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 26-08-04 12:16

Gert Dyrn wrote:

> Jeg står og skal investere i en printer, som jeg også gerne vil bruge
> til udskrift af billeder.
>
> Jeg kan ofre omkring 4.000 kr., men er i tvivl, om jeg skal vælge en
> laserprinter eller en inkjet printer.

Det farvelaserprint af billeder jeg har set har godt kunnet hamle op med
det bedste inkjetprint, men det er ikke print fra en 4000 kr farvelaser...

Jeg tror rådet om, at få et testprint - helst af et af dine egne
billeder - fra begge dele først, er godt

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Gert Dyrn

Dato : 26-08-04 20:20

Ok.

Mange tak for svarene.

Jeg tror, jeg vælger løsningen med en inkjet til foto og en s/h laser
til tekster. Det er trods alt det, jeg printer mest af.

Nu ved jeg, hvad jeg skal bruge lørdagen på...;)

Venlig hilsen
Gert

Fra : Palle

Dato : 26-08-04 23:04

Har lige købt en HP2550L (farvelaser) til 3499. Jeg er ikke dummere, end jeg
er klar over, at jeg ikke får mere, end jeg betaler for, men farvebilleder
er OK. Men de kan naturligvis ikke hamle op med fotohandlerens på fotopapir.

Fra : Hans Kruse

Dato : 26-08-04 23:09

"Palle" <hother.papgaard@liam.dz> wrote in message
> [...]
> er klar over, at jeg ikke får mere, end jeg betaler for, men farvebilleder
> er OK. Men de kan naturligvis ikke hamle op med fotohandlerens på

Nej, men det kan en god blækprinter med fotopapir.
Mvh, Hans

Fra : Esben

Dato : 27-08-04 00:02

"Jesper Brunholm" <nospam@brunholm-scharff.dk> skrev i en meddelelse

> Det farvelaserprint af billeder jeg har set har godt kunnet hamle op med
> det bedste inkjetprint, men det er ikke print fra en 4000 kr farvelaser...

Hvad er det for nogen farvelasere?

--
Esben

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-08-04 09:01

"Esben" <nospam@gruf.land> wrote in message
> "Jesper Brunholm" <nospam@brunholm-scharff.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er det for nogen farvelasere?

HP4650 for eksempel ?

--
mvh/rg. Christian
"Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop

Fra : Esben

Dato : 28-08-04 00:41

> farvelaser...

> HP4650 for eksempel ?

En 4650 printer langt fra så flotte billeder som en 1000 kroners
fotoblækprinter.

--
Esben

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 27-08-04 12:28

Esben wrote:

> "Jesper Brunholm" <nospam@brunholm-scharff.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er det for nogen farvelasere?

Hvis jeg kunne navnet så ville I have fået det med det samme

Det er reklamebureau-printere jeg snakker om, men jeg kan ikke deres
navne, og jeg vil ikke bruge til på at forsøge at finde dem frem. Det
skal også holdes op imod at jeg ikke har set en inkjet hvis print kan
konkurrere med "fremkaldelse" hos fotohandler, det kan jeg se der er
andre herinde der har .

mvh

Jesper Brunholm