Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Nyt kamera
Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 25-08-04 15:01

Hej Gruppe

Jeg overvejer at købe et ny kamera til afløsning for mit gamle canon A40.
Det sidste års tid kan jeg mærke at jeg tager flere og flere billeder. Nu
går overvejelserne på om jeg skal tage det store spring og købe et DSLR.
Hvis jeg vil købe et DSLR (har ikke lagt mig fast på et mærke) så vil det
være rart at vide hvad slags objektiver der skal købes og andet udstyr for
at være godt kørende. Det behøves ikke være det aller bedste det kan fåes
men skal kunne bruge allround. Jeg kunne godt bruge noget tele/zoom
svarende til ca. 10 gange zoom. Så tror jeg, at jeg kan danne mig et
overblik over hvad det vil koste og kan så måske vurdere om det er noget
for mig.

Det vil for mig være nemmere at læse mig til hvilket alm. digital kamera
jeg vil købe og jeg har da kigget lidt på nogle. Ingen nævnt, ingen glemt.
Men det bliver ikke i den dårlige/billige ende jeg vil vælge.

Det skal også siges at der kan gå alt mellem 14 dage og et år før jeg
endelig bestemmer mig.

Så jeg håber nogle her i gruppen kan hjælpe mig at danne dette overblik.

--
M.v.h
Jens Stadsgaard

Fra : Hans Joergensen

Dato : 25-08-04 15:11

Jens Stadsgaard wrote:
> [...]
> svarende til ca. 10 gange zoom. Så tror jeg, at jeg kan danne mig et
> overblik over hvad det vil koste og kan så måske vurdere om det er noget

10x zoom er en meget dårlig målestok :) milimeter er en bedre..

28-300mm er fx. 10x zoom (ca.) men det er 50-500mm også.

Personligt, er jeg til Canon, så jeg vil mene følgende vil være et
godt udgangspunkt:

Canon DSLR-hus (af en art)
Et rimeligt zoom-objektiv på omkring 17-50
Et tele på 70-200 eller 75-300, alt efter hvad man vil ofre
En ekstern flash, mindst 420EX.

> Det vil for mig være nemmere at læse mig til hvilket alm. digital kamera
> jeg vil købe og jeg har da kigget lidt på nogle. Ingen nævnt, ingen glemt.
> Men det bliver ikke i den dårlige/billige ende jeg vil vælge.

Husk, at god optik næsten er vigtigere end huset..

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - still smoking

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 26-08-04 14:24

On 25 Aug 2004 14:11:02 GMT, Hans Joergensen wrote:

> Jens Stadsgaard wrote:
>>>
> 10x zoom er en meget dårlig målestok :) milimeter er en bedre..

Det ved jeg egentlig godt, men vidste ikke hvad f.eks. 300mm vil svare til
men nu har jeg fået lidt at gå ud fra

> [...]

> Canon DSLR-hus (af en art)
> Et rimeligt zoom-objektiv på omkring 17-50
> Et tele på 70-200 eller 75-300, alt efter hvad man vil ofre

Nu har jeg da fået lidt at gå efter og kan finde nogle priser og blive
endnu mere forelsket i et sådant kamera. Det man kan finde brugt er vil
"næsten" ligeså godt som nyt ellet hvad? Er der nogle bestemte mærker
eller serier man skal holde sig fra med hensyn til objektiver.

> Husk, at god optik næsten er vigtigere end huset..

Der vil blive læst om det forskellige kamera inden jeg vælger, har da også
set på nogle test og anbefalinger her i gruppen. Men det er jo lidt svært
når man ikke ved noget og DSLR i forvejen, bliver klogere hver dag her i
gruppen.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 26-08-04 14:34

Jens Stadsgaard wrote:
> endnu mere forelsket i et sådant kamera. Det man kan finde brugt er vil
> "næsten" ligeså godt som nyt ellet hvad? Er der nogle bestemte mærker
> eller serier man skal holde sig fra med hensyn til objektiver.

Sigma, hold dig til EX.
Canon, undersøg på internettet om det du vil købe er noget værd..
med meget få undtagelser følger pris desværre kvalitet ;)

Hvis du køber brugt DSLR, så sørg for at garantien er i orden, og at
garantibeviset er stemplet.. de kan nemlig godt gå i stykker, og det
er dyrt at få dem lavet.

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 28-08-04 15:50

On 26 Aug 2004 13:34:14 GMT, Hans Joergensen wrote:

> [...]
>
> Hvis du køber brugt DSLR, så sørg for at garantien er i orden, og at
> garantibeviset er stemplet.. de kan nemlig godt gå i stykker, og det

Tusind tak for dit svar. Det har givet mig noget mere viden og ideer til
nyt kamera. Så mangler jeg bare at få undersøgt markedet.