Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Bedømmelse/kritik ønskes
Fra : Gert Medom

Dato : 24-08-04 14:41

Hej i Gruppen.

Følgende billede er taget en juli aften på Århus havn med min Nikon Coolpix
5700.

Jeg er mest gået efter stemningen, det særlige lys gav i mørkningen.

Hvordan kan man evt efterbehandle billedet? Nedsætte kontrasten? Gøre det
mørkere? beskære?

http://www.megapixel.dk/vis/billede/207623/3//havn.jpg

Tak på forhånd.

Hilsen Gert

Fra : Morten Lind

Dato : 24-08-04 15:24

Gert Medom <Gert.medom@stofanet.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg er mest gået efter stemningen, det særlige lys gav i mørkningen.
>
> Hvordan kan man evt efterbehandle billedet? Nedsætte kontrasten? Gøre det

Hmm.....et forslag:

< http://mortenlind.spymac.net/news/aarhus_havn_copy.png>
M.

Fra : Morten Lind

Dato : 24-08-04 15:32

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> < http://mortenlind.spymac.net/news/aarhus_havn_copy.png>

Hmm.....kopier URL´en - lader til ikke at være klikbar?
M.

Fra : Morten Lind

Dato : 24-08-04 15:33

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> Hmm.....et forslag:
>
> <http://mortenlind.spymac.net/news/aarhus_havn_copy.png>
> M.

Nåeh - et mellemrum for meget i begyndelsen, sorry
M.

Fra : Jack L.

Dato : 24-08-04 18:47

Morten Lind wrote:
> [...]

Det tog lidt tid at hente din udgave. o_O

Anyway, jeg har lidt svært ved at se hvad din beskæring hjælper på
originalbilledet (som i sig selv er lidt kedelig?). Skibet virker pludselig
overvældende. Jeg håber ikke du tager det for hårdt, jeg kan tage fejl i min
bedømmelse. :)

--
Mvh / Best regards,
Jack, Copenhagen

The email address is for real. :)

Fra : Morten Lind

Dato : 24-08-04 19:17

Jack L. <jack_nospam@nospam.dk> wrote:

> [...]
> overvældende. Jeg håber ikke du tager det for hårdt, jeg kan tage fejl i min

Ja, den er lidt tung - mht beskæringen synes jeg, at skibets linier
kommer i focus - de tre røde lyskæder bringer fremdrift og får skibet
til at "dykke" fremefter. Rigtigt at skibet virker overvældende, men jeg
ser det som en "vifte af penselsstrøg" fra øverst højre til nederst
venstre.

Originalen synes jeg roder med lejderen og de mange trafikfyr - derfor
valgte jeg skibet.

Det gør naturligvis ikke noget, at du ikke bryder dig om det. Det er jo
derfor, vi har hinanden

Hej herfra
M.

Fra : Gert Medom

Dato : 24-08-04 19:54

Tak for jeres input!

Jeg havde egentligt også forestillet mig en beskæring a la Morten´s. Men jeg
ville gøre det for at fjerne nogle distraherende biler og lign. fra billedet
og fokusere på skibet.

Hvilken effekt ville en nedsættelse af kontrasten have på det kedelige
billede??

Hilsen Gert

Fra : Jan Bøgh

Dato : 24-08-04 19:40

"Gert Medom" <Gert.medom@stofanet.dk> wrote in message

> Hvordan kan man evt efterbehandle billedet? Nedsætte kontrasten? Gøre
> det mørkere? beskære?

Mit forslag ville være at slette det. Jeg synes det er kedeligt og uden
nogen speciel stemning eller ide, ligesom der heller ikke er tale om noge
æstetisk nydelse.

> http://www.megapixel.dk/vis/billede/207623/3//havn.jpg
>
> Tak på forhånd.

Nada!

VH
--
Jan Bøgh
hp: http://jan.boegh.net

Fra : Gert Medom

Dato : 24-08-04 19:57

> [...]
>
> Mit forslag ville være at slette det. Jeg synes det er kedeligt og uden
> nogen speciel stemning eller ide, ligesom der heller ikke er tale om noge

Afvist.......

Fra : \"Bangsbo Design\"

Dato : 24-08-04 20:39

Hej Gert ....

Du skriver bla:

>Jeg er mest gået efter stemningen, det særlige lys gav i mørkningen.

>Hvordan kan man evt efterbehandle billedet? Nedsætte kontrasten?
>Gøre det mørkere? beskære?

Jeg vil ligge mig lidt op af Jan Bøgh og kalde dit billede et
"skuffe billede" som ikke kan redes ....

Dit lys er ikke spændene nok - men billedet bestemt mørkt nok og
så er dine vinkler på billedet mildt skrevet umulige ...

Husker jeg ikke helt forkert er det Færgen Kong Frederik som jeg
så i Aarhus havn ved mit sidste besøg - og lyskæder eller ej - rod
i baggrunden med lys og biler ... har dit billede ingen
liv eller værdi ud i retning af god Foto ...

Undskyld men det er bare ikke godt nok ... !

Jeg ville nok være lidt flov ved at kræve konstruktiv kritik ud
af et sådan billede ...

/Keld

--
Keld Gydum
DK-9900 Frederikshavn

Fra : Gert Medom

Dato : 24-08-04 20:57

Hej Keld.

""Bangsbo Design"" <kg(2)@lite.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Undskyld men det er bare ikke godt nok ... !
>
> Jeg ville nok være lidt flov ved at kræve konstruktiv kritik ud

Men jeg er ikke flov, da jeg mener man skal krybe før man kan gå. Men jeg
tager til efterretning at der er nogle problematiske ting ved billedet, som
jeg ikke selv har haft indsigt til at se. At du vil være flov er plausibelt,
det er nogle fine billeder du har inde i dit galleri, men jeg står et andet
sted mht fotografering og har brug for det modspil, der kan få mig til at se
mere kritisk på motiverne. Så derfor er flovhed ikke noget, der kan bruges
til noget..........

Hilsen Gert

Fra : \"Bangsbo Design\"

Dato : 25-08-04 23:09

Hej igen Gert ...

Jeg læste dit indlæg som værende en øvet fotograf ...
så derfor beklager jeg hvis jeg var lidt rigelig grov ... )

Jeg er selv Amatør men bruger meget tid på det og som
jeg skriver på min hjemmeside går jeg mere op i Motivet
ind teknikken ...

Beklager dit oplæg til kritik var misforstået fra min side
det vi alle lære af er vores fejl så op med hovedet og
videre ....

15 september er det 2 år siden jeg fik mit første Kamera
et Canon PowerShot A40 og det tog jeg ca. 5000 prøve
skud med på 3/4 år ... SÅDAN ... !

Det er med billeder som med golf - jo flere skud des
bedre bliver du ... )

Hygge og god jagt ....

/Keld

--
Billeder: http://gallery.atpic.com/185

Fra : Rene Krogh

Dato : 24-08-04 22:47

"Gert Medom" <Gert.medom@stofanet.dk> wrote in message

> Hvordan kan man evt efterbehandle billedet? Nedsætte kontrasten? Gøre det
> mørkere? beskære?

Jeg er heller ikke helt uening med Jan, men fik alligevel lyst til at prøve
kræfter med billedet.

Har delt billedet op i 3 sektioner

Himmel: ingen korrektion

Landområde: gausian blur, samt gjort mellemtonerne mørkere i levels.

Skib: Lysnet highligts i levels, samt unsharpen mask.

Billedet er ikke beskåret, kun resized.

mit bud: http://www.ikola.dk/foto/tmp/aarhus-havn.jpg

mvh
René

Fra : ;o\)-max-

Dato : 24-08-04 22:48

"Rene Krogh"
> Billedet er ikke beskåret, kun resized.
>
> mit bud: http://www.ikola.dk/foto/tmp/aarhus-havn.jpg
>
> mvh
> René

Det kan jeg godt li'..! -max-

Fra : Rene Krogh

Dato : 25-08-04 23:30

"-max-" <ma22x3@hotmail.com> wrote in message

> Det kan jeg godt li'..! -max-

Det er vil bare i et din standard action, jeg har kørt på dette billede.
Lige pånær gaussian blur, hvor din tele skyder genvej og laver arbejdet for
dig på forhånd .

/Rene,
Der endnu ikke har lært at fotografere, og istedet må ty til photoshop for
at få sine billerne rimelige.

Fra : Gert Medom

Dato : 25-08-04 06:38

Hej René.

Billedet er blevet flottere af din behandling.

Jeg vil godt takke for de input der har været, og vil så vende frygteligt
tilbage, når jeg har fået øvet mig på at finde de rigtige billeder.

Hilsen Gert

Fra : Jan Bøgh

Dato : 25-08-04 08:15

"Rene Krogh" <rk#nospam#@ikola.dk> wrote in message

> mit bud: http://www.ikola.dk/foto/tmp/aarhus-havn.jpg

Imponerende.

vh

Fra : Rene Krogh

Dato : 25-08-04 23:22

"Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> wrote in message

> Imponerende.

Jamen, mange tak.

/Rene
alias ikola

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 26-08-04 12:08

Gert Medom wrote:

> [...]
>
> Jeg er mest gået efter stemningen, det særlige lys gav i mørkningen.

> Hvordan kan man evt efterbehandle billedet? Nedsætte kontrasten? Gøre det

Jeg er lidt sent ude, og må indrømme at jeg først afskrev billedet som
"uhelbredeligt", men så så jeg Renés udmærkede oplæg til en indsats, og
kunne ikke nære mig for at tage det ind i photoshop og kigge...

Har du/I set på histogrammet? - for mig at se hinter det kraftigt om at
der er et stykke arbejde at udføre i at skære noget af den ubrugte top
væk - det giver så en ny top med mere levende farver, og det gøres efter
min mening bedste med "ajustment layer - levels" .

Det kan evt gøres med en begrænset del (masked layer) for at skibet og
især landgangsbroen ikke bliver for mørkt.

Jeg kunne også godt finde på at beskære i begge de lange ender for at
komme af med noget af den grimme skilteskov og det nærmeste af skibet.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : N/A

Dato : 27-08-04 00:54

Fra : ;o\)-max-

Dato : 27-08-04 00:54

"smuTgun"
> [...]
> (her gausian blur). Under beskæring har jeg rettet lidt i persktivet, så
> skibssiden ikke vælter ind i billedet, men ellers syntes jeg ikke der skal
> skæres meget - det beskære samtidig "miljøet"
>
> Selvom andre mener billedet ikke er værd at arbejde med, så fortvivl ikke -
> kun ved at arbejde med "selv det svære" bliver du bedre.
>
> Jeg vedhæfter lige et bud på hvordan stemningen kan reddes - farvemætning og
> kontrast er selvfølgelig smag og behag.
>
> Mvh. Claus
>
> PS: filens beskedne størrelse er årsagen til at det pixelere, men det vil

Idiot.. Der er ingen undskyldning, hehe..-max-

Fra : Gert Medom

Dato : 27-08-04 12:29

";>
> ...PLONK...!!!
> Idiot.. Der er ingen undskyldning, hehe..-max-
>
>Må jeg spørge hvad der helt nøjagtigt foregår her! Hvem er idiot?

Mvh Gert