Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Opløsning på fremkaldte billeder?
Fra : michael

Dato : 23-08-04 17:10

Hejsa.

Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvilken opløsning de billeder man får
fremkaldt hos en fotohandler er i?
Jeg tænker på, at hvis man som jeg roder meget med photoshop m.m så er der
jo ingen grund til at leverere billedet
i højere opløsning end en proffesionel fremkaldelsesmaskine kan klare.

Håber I kan hjælpe mig.

På forhånd tak,

Michael

Fra : Reidar Solberg

Dato : 23-08-04 17:13

Jeg mener at de fleste fotolab'er bruker en oppløsning på 300 dpi. Ville i
alle fall ikke gått under 200 dpi.

- Reidar

Fra : Jimmy E. Frederiksen

Dato : 23-08-04 18:38

"Reidar Solberg" <rei.sol@online.no> skrev i en meddelelse
> Jeg mener at de fleste fotolab'er bruker en oppløsning på 300 dpi. Ville i
> alle fall ikke gått under 200 dpi.

Jeg blander mig lige.

Mit kamera skyder kun med 72 dpi hvordan er det så muligt at "presse"
200-300 dpi ud af billederne?

Jimmy - med forundring

Fra : HKJ

Dato : 23-08-04 18:45

"Jimmy E. Frederiksen" <jimmy@remove.e-frederiksen.dk> wrote in message
> Mit kamera skyder kun med 72 dpi hvordan er det så muligt at "presse"
> 200-300 dpi ud af billederne?

Det har ingen betydning hvad dit kamera skyder med. DPI er prikker per tomme
og en tomme er 2.54 cm.

Dvs. hvis billedet skal være 30 cm på den lange led (30/2.54 -> 11.8 tommer)
og du ønsker 250 dpi, så kræver det at dit billede har 11.8*250 -> 2953
prikker på den lange led.

Fra : emj

Dato : 23-08-04 18:46

On Mon, 23 Aug 2004 19:37:51 +0200, "Jimmy E. Frederiksen"
<jimmy@remove.e-frederiksen.dk> wrote:

>Mit kamera skyder kun med 72 dpi hvordan er det så muligt at "presse"
>200-300 dpi ud af billederne?

Dit kamera er et vrøvlehoved. Det er antallet af pixels x pixels, der
er afgørende for hvilken DPI et billede kan udskrives med.
Hilsen emj

Fra : Peter Loumann

Dato : 23-08-04 18:51

Jimmy E. Frederiksen skrev:

>Mit kamera skyder kun med 72 dpi

Åhr nej - ikke nu igen!

Nej det gør ikke. Dit kamera skyder ikke med nogen bestemt dpi, eller
rettere ppi. Dpi er blot en besked til printeren. Enkelte kameraer
indsætter ganske vist en sådan besked (header) i billedfilen, men det
er uden betydning.

>hvordan er det så muligt at "presse" 200-300 dpi ud af billederne?

Ppi/dpi er ikke en absolut kvalitet ved billederne. Det der betyder
noget er antal pixels. Du kan selv vælge ppi i dit
billedbehandlingsprogram. Indstillingen er blot en besked til din
printer. Den angiver om printeren skal printe billedet stort og groft
eller småt og fint. På skærmen har det ingen betydning. Heller ikke
for filens størrelse i mb. Her tæller kun antal pixels.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Jimmy E. Frederiksen

Dato : 23-08-04 19:06

> Åhr nej - ikke nu igen!

Hehe det ramte jeg vist et ømt punkt. Tak for jeres svar!

Så måske et lignende, dumt, sprøgsmål: hvor meget betyder det så om man
vælger jpg eller tiff format? Tiff fylderne fylder jo noget mere, men kan
man se forskel ved print?

Jimmy

Fra : Peter Loumann

Dato : 23-08-04 19:16

Jimmy E. Frederiksen skrev:

>Hehe det ramte jeg vist et ømt punkt.

Tjah, den krikke bliver jævnligt trukket af stald.

>Tak for jeres svar!

Derfor ikke.

>Så måske et lignende, dumt, sprøgsmål:

Nej, det er ikke dumt. Men det kan ikke besvares entydigt.

>hvor meget betyder det så om man vælger jpg eller tiff format? [...]

Jeg synes det er mærkbart. Men prøv dig frem og døm selv! Med et
digicam kan du jo bare fyre løs. Det er især vigtigt at du ikke gemmer
mere end én gang mere i jpg. Hvis et foto skal redigeres, så oversæt
det først til et tabsfrit format og arbejd med det sådan; eksporter
først til jpg når du er færdig.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : emj

Dato : 23-08-04 21:02

On Mon, 23 Aug 2004 20:05:43 +0200, "Jimmy E. Frederiksen"
<jimmy@remove.e-frederiksen.dk> wrote:

>hvor meget betyder det så om man
>vælger jpg eller tiff format? Tiff fylderne fylder jo noget mere, men kan
>man se forskel ved print?

Det kommer sandelig da an på, hvor hårdt den JPG er komprimeret, som
du sammenligner med TIFF
Hilsen emj

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-08-04 22:12

"Peter Loumann" <me@privacy.net> wrote in message

> Nej det gør ikke. Dit kamera skyder ikke med nogen bestemt dpi, eller
> rettere ppi.

Jo det gør, hvis vi nu skal kn*ppe lidt fluer. Antal pixels i forhold til
CCD'ens størrelse kan da godt angives som DPI eller PPI.

--
-Jens B.

(sidst opdateret 18. august 2004)

Fra : Peter Loumann

Dato : 23-08-04 22:39

Jens Bruun skrev:

>"Peter Loumann" <me@privacy.net> wrote in message

>Jo det gør, hvis vi nu skal kn*ppe lidt fluer.

Det skal vi ikke. Det er meget usexet.

>Antal pixels i forhold til CCD'ens størrelse kan da godt angives som DPI eller PPI.

Det har du simpelthen bare ret i. Men det tal er ikke så pokkers
relevant - ikke i den her sammenhæng i det mindste. Det vil også være
noget større end det tal nogle kameraer og, tittere, billededitorer
som default tildeler billedet.

Søger et tilbud på 12 kg ståluld. Jeg vil strikke mig en cykel.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-08-04 23:31

In article <38bki09k8rspfmidb694tqi8s2m92ccc4r@4ax.com>, Peter Loumann wrote:

> [...]
> rettere ppi. Dpi er blot en besked til printeren. Enkelte kameraer
> indsætter ganske vist en sådan besked (header) i billedfilen, men det

Jo da. Sensoren er vel ca 2/3 tomme på den lange led, og derfor skyder
den nok et billede i ca 2000 / 2/3 = ca. 3000 dpi.

Den skriver så 72 dpi i JPEG billedet for at forvirre brugeren.
Det er fordi det er den opløsning haævblinde mennesker kørermed p
deres skærme. En normal skærm har 72-120 eller flere dpi/ppi.

> [...]
> eller småt og fint. På skærmen har det ingen betydning. Heller ikke
> for filens størrelse i mb. Her tæller kun antal pixels.

ppi er pixels per tomme. Med en given fil vil ppi ændres med
skalering af billedet. Hvis et billede i 1600x1200 pixels printes
i en kæmpe plakat på 1600x1200 tommer, så vil printet have
1 ppi eller 1 dpi. Hvis det printes mindre vil det have flere
dpi.

Fastnet - IP telefoni: 5 kr/md Se http://www.misumi.dk

Fra : 2rb1

Dato : 24-08-04 08:22

I PS sætter du beskæringsværktøj til eksempelvis 10'15 cm og opløsning
altid til 302. og beskærer billedet.
På den måde får du altid et billede i de nøjagtige mål som du har beskåret
med.

2rb1