Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
canon 17-40L versus den kommende EF-S 10-2~
Fra : Peter Holm

Dato : 23-08-04 11:04

Hejsa

Tør nogen give et bud på hvordan skarpheden på det kommende EF-S 10-22mm
f/3.5-4.5 bliver sammenlignet med den eksisterende 17-40L ?

Mvh
Peter

Fra : Thomas Kjær

Dato : 23-08-04 11:31

On 2004-08-23, Peter Holm <phc@stofanet*REMOVE*.dk> wrote:
> Hejsa
>
> Tør nogen give et bud på hvordan skarpheden på det kommende EF-S 10-22mm
> f/3.5-4.5 bliver sammenlignet med den eksisterende 17-40L ?

Ja, det vil jeg da gerne. Jeg tror den kommende 10-22/3.5-4.5 er
*ringe*. Umiddelbart vil jeg gætte på at den skal blændes ned til ~f8
for at give nogenlunde skarpe billeder. Men det er selvfølgelig kun
rent gætteri.

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Peter Holm

Dato : 23-08-04 13:24

Men det er selvfølgelig kun
> rent gætteri.

behøver man at lave et 100% gæt? Jeg kan ikke selv bruge oplysningerne på
denne side til noget hvad skarphed og øvrig kvallitet er på det nye 10-22,
men det troede jeg egentlig at andre (læs mere objektik-vidende) fotofreaks
kunne.
http://www.dpreview.com/news/0408/04081907canon_efs_flash.asp

Jeg læste på en denne norske side, at 10-22 objektivet er lavet med 'Super
UD' glas, hvis det siger nogen noget!?!
http://www.digit.no/wip4/detail.epl?id=37878

Mvh
Peter

Fra : driver

Dato : 23-08-04 13:09

> Tør nogen give et bud på hvordan skarpheden på det kommende EF-S 10-22mm
> f/3.5-4.5 bliver sammenlignet med den eksisterende 17-40L ?
>
> Mvh
> Peter

Og tør nogen give et bud på prisen / prisforskellen ?
mvh
driver

Fra : Hans Joergensen

Dato : 23-08-04 13:26

driver wrote:
> Og tør nogen give et bud på prisen / prisforskellen ?

Er det ikke rimeligt uinteressant? der er tale om to (næsten) fuldkommen
forskellige brændvidder.

Det ville vist være mere interessant hvordan den yder i forhold til
Sigma's 12-24 f4.5-5.6.

// Hans
--
http://ph33r.dk - Vejen til et fjollet liv

Fra : driver

Dato : 23-08-04 14:16

> [...]
> forskellige brændvidder.
>
> Det ville vist være mere interessant hvordan den yder i forhold til

Det var nu ikke mig der spurgte: > >> Tør nogen give et bud på hvordan
skarpheden på det kommende EF-S 10-22mm

Men jeg spurgte derimod om prisen.
Grunden er, at jeg skal investere i en kort optik, og jeg søger markedet.
Sagen er at jeg er ny i digital fotografering, men er "gammel" i analog
foto. Jeg har altid været glad for min gode gamle 18 mm optik, og skal jeg
ha noget tilsvarende til min nyindkøbte brugte Canon D60 skal jeg jo ned på
en meget kort brændvidde - noget med 11 mm.
Jeg har ikke været opmærksom på Sigma 12 - 24 mm. Den kan købes for 696
euro, men hvordan er kvaliteten ? Har nogen i gruppen erfaring med den ?
mvh
driver

Fra : AS

Dato : 23-08-04 14:27

Du skal kikke i dpreview forumer.

Fra : driver

Dato : 23-08-04 14:30

"AS" <ars@TrasH.net> wrote in message
> Du skal kikke i dpreview forumer.

Øh - hvor ? Hvor finder jeg dpreview forumer ?
mvh
driver

Fra : Deaster

Dato : 23-08-04 14:33

Et hurtigt gæt: www.dpreview.com

--
Deaster
"War is God´s way of teaching

Fra : driver

Dato : 23-08-04 14:46

> Et hurtigt gæt: www.dpreview.com
> Deaster

Tak skal du ha, jeg fandt det der, men beskrivelsen siger noget om den
tekniske opbygning, men der er ikke nogen egentlig test, så jeg savner
stadig oplysninger om objektivets fotografiske kvalitet.
mvh
driver

Fra : Peter Holm

Dato : 23-08-04 15:23

driver wrote:

> [...]
> tekniske opbygning, men der er ikke nogen egentlig test, så jeg savner
> stadig oplysninger om objektivets fotografiske kvalitet.

der er en test her:
http://194.100.88.243/petteri/pont/Reviews/a_Sigma_12-24_f4.5-5.6/a_Sigma_EX_12-24_f4.5-5.6.html

Mvh
Peter

Fra : Hans Joergensen

Dato : 23-08-04 19:35

Peter Holm wrote:
> der er en test her:
> http://194.100.88.243/petteri/pont/Reviews/a_Sigma_12-24_f4.5-5.6/a_Sigma_EX_12-24_f4.5-5.6.html

Super, tak

Det var opløftende at læse :)

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Hans_Joergensen

Fra : AS

Dato : 23-08-04 20:32

Du kan også give search i "Canon SLR lens talk" og tilsvarende "Nikon ..."
Så kan man finde mange virkeliglivs beskrivelser af dem som bruger
objektivet.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 23-08-04 14:41

driver wrote:
> Jeg har ikke været opmærksom på Sigma 12 - 24 mm. Den kan købes for 696
> euro, men hvordan er kvaliteten ? Har nogen i gruppen erfaring med den ?

Jeg får erfaring med den snart, da jeg har bestilt en.

// Hans
--
RD350 YPVS - Supporting global warming since 1985

Fra : driver

Dato : 23-08-04 15:03

> Jeg får erfaring med den snart, da jeg har bestilt en.
>
> // Hans

Tillykke med det. Når du har testet den, gider du så sende et par ord til
gruppen om dine erfaringer ?

Hvad er forskellen på et AF objektiv (Sigma) og et EF-L objektiv (Canon) ?
mvh
driver.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 23-08-04 19:13

driver wrote:
> Tillykke med det. Når du har testet den, gider du så sende et par ord til
> gruppen om dine erfaringer ?

Naturligvis.

Dog er der masser af erfaringer her:
http://www.fredmiranda.com/reviews/showproduct.php?product=184&sort=7&thecat=29

> Hvad er forskellen på et AF objektiv (Sigma) og et EF-L objektiv (Canon) ?

Hvis man skal sammenligne Sigma med Canon EF-L skal man gå efter
Sigma EX, og Canon EF-L vil nok stadig være en smule bedre i mange
tilfælde..

// Hans
--
Gumminumser == Champignons

Fra : Peter Holm

Dato : 23-08-04 16:21

Hans Joergensen wrote:

> Er det ikke rimeligt uinteressant? der er tale om to (næsten)
> fuldkommen forskellige brændvidder.

Det er endog meget interessant, når man er på jagt efter et super godt
objektiv i området 15-22mm. Hvis Canons 17-40 er det absolut skarpeste, så
kan jeg leve med, at det dækker et mindre område.

> Det ville vist være mere interessant hvordan den yder i forhold til
> Sigma's 12-24 f4.5-5.6.

OK, men hvordan yder DET så på 17mm sammelignet med Canon 17-40?

Der er faktisk et par testskud med 10-22 i fuld opløsning på denne side
(hvis man opretter sig som member på siden)
http://www.digit.no/wip4/detail.epl?id=37884

Mvh
Peter

Fra : Peter Holm

Dato : 26-08-04 16:56

> Der er faktisk et par testskud med 10-22 i fuld opløsning på denne
> side (hvis man opretter sig som member på siden)
> [...]

jeg har uploaded de 3 skud med den nye 10-22mm i fuld opløsning til
dk.binaer for dem der ikke er members på digit.no

Subject: canon 10-22 full resolution (23-08-2004 14:49)

Mvh
Peter

Fra : Frederik Thorup

Dato : 23-08-04 22:34

Hans Joergensen wrote:
> Det ville vist være mere interessant hvordan den yder i forhold til
> Sigma's 12-24 f4.5-5.6.

Der er en der har lavet nogle tets:
http://www.mrx.no/terje.html

Kan endnu ikke selv se noget! Han har vist problemer med båndbredden, siden
han lagde linket ud på Dpreiws forum

MVH
Frederik

Fra : Thomas Kjær

Dato : 24-08-04 09:37

On 2004-08-23, Frederik Thorup <frederik@odense.kollegienet.dk> wrote:

> Der er en der har lavet nogle tets:
> http://www.mrx.no/terje.html
>
> Kan endnu ikke selv se noget! Han har vist problemer med båndbredden, siden
> han lagde linket ud på Dpreiws forum

Tæt på:

17:25 <Terje> maybe I shouldn't have posted a link on dpreview
17:25 <Terje> site is very slow atm
17:26 <lang> hardware or bandwidth bottleneck?
17:27 <Terje> try php on win32

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Peter Holm

Dato : 23-08-04 13:29

> Og tør nogen give et bud på prisen / prisforskellen ?
> mvh
> driver

Listeprisen på 17-40 er ifølge B&H photo US 1200,-
De sælger den selv for US 690,-

På dprewiev
http://www.dpreview.com/news/0408/04081907canon_efs_flash.asp
gættes der på, at 10-22 kommer til at koste US799 Mon ikke det er et
listepris gæt?
I så fald gætter jeg på en B&H pris på US 500,-

Digit.no siger således:
Canon EF-S 10-22/ 3,5-4,5 USM kr. 8.999.00 Salgsstart November

Fra : C.Stensgaard

Dato : 23-08-04 16:22

Undskyld mig - men synes det er tåbeligt at købe et objektiv der KUN passer
til 20D og 300D - Et objektiv til næsten 10.000 bør kunne sættes på alle
Canon - også fremtidige modeller.

Phew de presser citronen

--
Venlig hilsen
Claus Stensgaard

//Ved Reply - Husk at fjerne det danske bogstav og indsæt det rigtige

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-08-04 16:50

In article <412a0ba5$0$29305$14726298@news.sunsite.dk>, C.Stensgaard wrote:
> Undskyld mig - men synes det er tåbeligt at købe et objektiv der KUN passer
> til 20D og 300D - Et objektiv til næsten 10.000 bør kunne sættes på alle
> Canon - også fremtidige modeller.

EF-S kan vel sætte på alle fremtidige modeller :) og specielt med
vidvinkel bør der drages fordel af den mindre EF-S sokkel.

Fastnet - IP telefoni: 5 kr/md Se http://www.misumi.dk

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 23-08-04 19:52

On Mon, 23 Aug 2004 15:49:32 +0000 (UTC) Povl H. Pedersen wrote:

> EF-S kan vel sætte på alle fremtidige modeller :) og specielt med
> vidvinkel bør der drages fordel af den mindre EF-S sokkel.

Er du sikker på det? Hvad nu hvis der kommer et kamera med full-size
sensor?

--
41 6E 64 65 72 73

Fra : NB

Dato : 23-08-04 16:52

"C.Stensgaard" <kamisu@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Undskyld mig - men synes det er tåbeligt at købe et objektiv der KUN
passer
> til 20D og 300D - Et objektiv til næsten 10.000 bør kunne sættes på alle
> Canon - også fremtidige modeller.

Nu er det jo svært at spå - især om fremtiden, men at netop de nye
objektiver skulle være mest fremtidssikre, er der nok ingen tvivl om.

Når Canon (i lighed med f.eks. Nikon) kommer med objektiver tilpasset det
mindre "filmformat" er vel en naturlig følge - kvaliteten må ligeledes
forventes at være OK, særlig når prisen viser, at der ikke er tale om nogen
discount-løsning.

ab

Fra : driver

Dato : 23-08-04 19:53

"C.Stensgaard" <kamisu@hotmail.com> wrote in message
> [...]
passer
> til 20D og 300D - Et objektiv til næsten 10.000 bør kunne sættes på alle

Hov nu mister jeg sigtet. Vi har diskuteret Canon 17-40, Canon 10-22 og
endelig Sigma 12-24 mm. Hvad er det der kun passer til 20D og 300D ?
mvh
driver

Fra : Hans Joergensen

Dato : 23-08-04 20:40

driver wrote:
> Hov nu mister jeg sigtet. Vi har diskuteret Canon 17-40, Canon 10-22 og
> endelig Sigma 12-24 mm. Hvad er det der kun passer til 20D og 300D ?

10-22, det har EF-S-fatning, hvilket vil sige at det går dybere ind
i huset.

// Hans
--
RD350 YPVS - Supporting global warming since 1985

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-08-04 20:44

> Hov nu mister jeg sigtet. Vi har diskuteret Canon 17-40, Canon 10-22 og
> endelig Sigma 12-24 mm. Hvad er det der kun passer til 20D og 300D ?

Den nye Canon 10-22 passer kun til 20D og 300D. Betegnelsen EF-S benyttes
til nye objektiver, der er specielt designet til 300D og ny 20D.

--
-Jens B.

(sidst opdateret 18. august 2004)

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 23-08-04 23:55

Anders Bo Rasmussen <fuzz01@spamfilter.dk> writes:

> Er du sikker på det? Hvad nu hvis der kommer et kamera med full-size
> sensor?

Så vidt jeg kan se, har Canon gang i at dele deres DSLR marked op i to
dele: "low-end", 1.6x kameraer såsom 300D-20D, og "high-end" kameraer
som har <1.6x (1D serien foreløbig). Stregen i sandet trækkes af om
man kan sætte EF-S linser på eller ej.

Kai