Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Graduerede filtre
Fra : Dennis Meng

Dato : 22-08-04 16:34

Hejsa NG,

Når man står og tager portrætfoto (f.eks), som er lidt i skyggen og himlen
ellers er blå og meget lys - så oplever jeg ofte at himlen på det færdige
billede bliver tæt ved hvid, for ellers er motivet undereksponeret.

Er graduerede filtre en løsning til at få den korrekt eksponering på motiv
såvel som en meget lys og blå himmel ??

Evt. et B+W 501 gradueret neutral grå ??

Eller findes der en bedre løsning til "problemet" ??

Hvor er det billigt/godt at købe filtre henne?

Mvh Dennis

Fra : Peter Schroeder

Dato : 23-08-04 12:59

"Dennis Meng" skrev
> Er graduerede filtre en løsning til at få den korrekt eksponering på motiv
> såvel som en meget lys og blå himmel ??

Ulempen ved de graduerede filtre er at
de også graduerer personen. Den rigtige
fremgangsmåde er at bruge blitz som udfyldningslys
på personen og i øvrigt eksponere så himlen bliver blå.
Graduerede filtre er fine til landskabsbilleder.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply