Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
300 mm zoom
Fra : Henrik

Dato : 21-08-04 12:52

Hej alle

Jeg vil gerne købe en 300 mm zoom til Canon 300D
Er der ikke en som kan vise hvor meget en 300 mm kan zoom et motiv ind ?
Jeg leder efter 2 foto et taget med f.eks 70 mm og det samme motiv med 300 /
400 mm
Så jeg kan se hvor meget en 300 mm kan zoom.
Jeg har set at minolta har lavet Z3 hvor den skulle kunne zoom 430 mm, men
kan det passe at et kamara til 3200 kr kan det ?

Håber i kan give et link.

Henrik

Fra : Anders F

Dato : 21-08-04 13:37

"Henrik" <brakentorpREMOVE@hotmail.com> wrote in message
> Hej alle
>
> Jeg vil gerne købe en 300 mm zoom til Canon 300D

Når du nu er i en rigtig fotogruppe hedder det en tele
En zoom er et objektiv med variabel brændvidde fx. en 17-35mm....

[...]
> Jeg har set at minolta har lavet Z3 hvor den skulle kunne zoom 430 mm, men
> kan det passe at et kamara til 3200 kr kan det ?

Det lyder ikke helt urimeligt. Husk at "en rigtig" 300mm tele på et digital
hus giver et 35mm ækvivalent på ca 1.6 gange (pga. at imageren (fx. CCD'en)
er mindre end et 35mm negativ).

Men der er sikkert ikke ret meget glas/lys (=største blænde) i... Dvs.
længere lukkertider -> kræver mere lys for at kunne håndholde...

Mvh.
Anders

Fra : Morten Okholm

Dato : 21-08-04 14:00

"Henrik" skrev

> Hej alle
Hej Henrik

> Jeg vil gerne købe en 300 mm zoom til Canon 300D
Lyder som en god idé.

> [...]
/
> 400 mm
> Så jeg kan se hvor meget en 300 mm kan zoom.
http://www.camerahobby.com/Photo-Magnification.htm
Første link giver en meget god fornemmelse af, hvor meget man kan zoome ind
på et objekt.

http://www.outbackphoto.com/reviews/equipment/canon_300D/Canon_300D_review.html
Andet link er mere information vedr. 300D og objektiver + lidt andet godt

> Håber i kan give et link.
Håber, du kan bruge noget af det jeg skrev.

Venlig hilsen

Morten Okholm

Fra : Henrik

Dato : 21-08-04 16:30

Tak for disse link.
Jeg vil gerne have Canon EF 75-300mm f/4.0-5.6 EF IS USM
Vil den ikke passe godt til 300D ?
Hvor kan jeg se foto taget med den ?
Jeg ved godt at den ikke er verdens bedste, men tegner den godt nok ved
300mm, samt hvordan er AF på den ?
Skal bruges til dyr + natur foto.

Henrik

Fra : Tommy Jensen

Dato : 21-08-04 16:56

On Sat, 21 Aug 2004 17:29:59 +0200, "Henrik"
<brakentorpREMOVE@hotmail.com> wrote:

>Jeg vil gerne have Canon EF 75-300mm f/4.0-5.6 EF IS USM
>Vil den ikke passe godt til 300D ?

Det passer fint til 300D.

http://www.klein-jensen.dk/ee/list.php?exhibition=13

>Jeg ved godt at den ikke er verdens bedste, men tegner den godt nok ved
>300mm, samt hvordan er AF på den ?
>Skal bruges til dyr + natur foto.

Men jeg vil anbefale dig at ofre ca 1.400,- mere og istedet købe

70-200 mm f/4 L

det er et kanon objektiv, og selv om det er 100 mm kortere skal du
huske på at det svarer til 280 mm. Og hvis du senere køber en 1,4x
extender så har du et fremragende objektiv der kan dække området fra
70 mm til 392 mm.

Her er et eksempel på et foto taget med 70-200 mm f/4L og 1,4x
extender

http://www.klein-jensen.dk/external/zootest14x2.jpg

MVH Tommy

Fra : ;o\)-max-

Dato : 21-08-04 17:23

"Tommy Jensen"

> Det passer fint til 300D.

> http://www.klein-jensen.dk/ee/list.php?exhibition=13

Hm hm - 1/50s til sådan en lang linse, det skal gå galt..
Har du ikke nogen billeder taget med lukkertid der gir
objektivet en chance for at vise hvad den kan..

> [...]
> huske på at det svarer til 280 mm. Og hvis du senere køber en 1,4x
> extender så har du et fremragende objektiv der kan dække området fra

Hehe - svarer det ikke nærmere til en 320mm og 300'ern vil så
svare til 480mm.. Sigma laver en 70-200/2,8, som med 1,5X
extender stadig kan køre AF.. Den får fine anmeldelser.. -max-

Fra : Tommy Jensen

Dato : 21-08-04 17:43

On Sat, 21 Aug 2004 18:23:19 +0200, ";o\)-max-" <ma22x3@hotmail.com>
wrote:

>"Tommy Jensen"
>
>Hm hm - 1/50s til sådan en lang linse, det skal gå galt..
>Har du ikke nogen billeder taget med lukkertid der gir
>objektivet en chance for at vise hvad den kan..

Nej det er de eneste jeg har, objektivet blev solgt da jeg købte
70-200 f/4 L.

Jo jeg fik fumlet med lommeregneren.

200 x 1,6 = 320 mm

200 x 1,6 x 1,4 = 448 mm

MVH Tommy

Fra : Tommy Jensen

Dato : 21-08-04 17:54

On Sat, 21 Aug 2004 18:43:00 +0200, Tommy Jensen <toj@worldonline.dk>
wrote:

>Nej det er de eneste jeg har, objektivet blev solgt da jeg købte
>70-200 f/4 L.

Rettelse.

Der er også billeder med 75-300 objektivet i dette galleri

http://www.klein-jensen.dk/ee/list.php?exhibition=14

MVH Tommy

Fra : Morten Okholm

Dato : 21-08-04 16:58

"Henrik" skrev

> Tak for disse link.
Det var så lidt

> Jeg vil gerne have Canon EF 75-300mm f/4.0-5.6 EF IS USM
> Vil den ikke passe godt til 300D ?
Jo, det vil jeg da mene.

> Hvor kan jeg se foto taget med den ?

Her er et dyrebillede ved 75mm, taget ved 75mm med Canon 300D
http://www.pbase.com/image/24145226

Her er et action-billede (sport), taget ved 75mm med et Canon 300D
http://www.pbase.com/image/30505381

Her er et dyrebillede ved 300mm (taget med et Canon 10D)
http://www.pbase.com/image/22458054

Endnu et dyrebillede ved 300mm
http://www.pbase.com/image/31674935

> Jeg ved godt at den ikke er verdens bedste, men tegner den godt nok ved
> 300mm, samt hvordan er AF på den ?
> Skal bruges til dyr + natur foto.
Det kan du jo selv bedømme på billederne? Men som med så mange andre ting i
denne verden, får man, hvad man betaler for. (det kan så diskuteres, hvor
man får mest for pengene...)

Venlig hilsen

Morten Okholm

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-08-04 18:17

http://www.pbase.com/ har søgemulighed på objektiver.

Fastnet - IP telefoni: 5 kr/md Se http://www.misumi.dk

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 21-08-04 16:36

"Henrik" <brakentorpREMOVE@hotmail.com> writes:

> [...]
> Jeg har set at minolta har lavet Z3 hvor den skulle kunne zoom 430 mm, men
> kan det passe at et kamara til 3200 kr kan det ?

Ikke helt 300mm, men her er to billeder, taget med hhv 70mm og 200mm
(EOS 10D og Canon 70-200 f4.0L). Katten har flyttet på sig så det er
ikke helt samme motiv, men de er taget på samme afstand.

NB: billederne er full-size, 2MB/2.6MB.

http://www.harrekilde.dk/pmc/IMG_0189.JPG (200mm)
http://www.harrekilde.dk/pmc/IMG_0195.JPG (70mm)

Kai

Fra : Anders F

Dato : 22-08-04 19:03

> [...]
> Jeg leder efter 2 foto et taget med f.eks 70 mm og det samme motiv med 300

Der er en serie eksempler i:
http://www.photocare.dk/boeger/dyrbart/dyrebart.html

/A