Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Polfilter, 67 mm
Fra : Christian Grüner

Dato : 20-08-04 16:38

Hey, jeg skal have skaffet et polfilter med ovenstående diameter. Det
skal være cirkulært og gerne mærkevare (er lidt om kvaliteten på de
uoriginale? ).
Jeg har svært ved at danne mig et overblik over de forskellige sites, og
dermed også deres priser. Har I nogle gode forslag ?

MVH Christian

Fra : Anders Sørensen

Dato : 20-08-04 19:23

Den Fri, 20 Aug 2004 17:38:09 +0200, skrev Christian Grüner
<wizprod@wizprodFJERN.dk>:

> [...]
>Jeg har svært ved at danne mig et overblik over de forskellige sites, og
>dermed også deres priser. Har I nogle gode forslag ?

Jeg ved ikke om Hoya er mærkevare, men her er et til 489 kr:
http://www.photoshop.dk/product.asp?product=217&page=2

Mvh.
Anders Sørensen
Fjern NejTakTilSpam. i e-mail adressen ved svar

Fra : Ole Larsen

Dato : 21-08-04 05:56

"Christian Grüner" <wizprod@wizprodFJERN.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg har svært ved at danne mig et overblik over de forskellige sites, og
> dermed også deres priser. Har I nogle gode forslag ?

Ja, BW og Hoya laver fine filtre, men hvorfor skal det være cirkulært? Ved
godt at "alle" bøger siger at med TTL-måling skal det være cirkulært, men
det passer ikke. Et lineært er mere effektivt, billigere og fungerer med de
fleste mærker - i hvert fald analoge.

--
Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

---

Fra : Jan Bøgh

Dato : 21-08-04 09:49

"Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote in message

> Ja, BW og Hoya laver fine filtre, men hvorfor skal det være
> cirkulært?

Af hensyn til autofokus, der ofte (som regel?) ikke virker på linære
polfiltre.
På min D70 virker AF kun, når den fokuserer efter centerområdet med et
linært filter - bruger jeg et af de andre 4 områder dutter AF ikke.
Om man så synes det er vigtigt må være op til en selv - jeg gør ikke.

vh
--
Jan Bøgh
hp: http://jan.boegh.net

Fra : Ole Larsen

Dato : 21-08-04 12:52

> [...]
> linært filter - bruger jeg et af de andre 4 områder dutter AF ikke.
> Om man så synes det er vigtigt må være op til en selv - jeg gør ikke.

Autofocus - er det sådan en der er på min powershot A70 ?
Spøgh til side (sic)
Da jeg var medlem af fotoklub kunne et TTL-kamera ikke lysmåle korrekt
igennem et lineært, sagde man.
Sludder: Canon, Nikon, Pentax,Rasleblad og Leica fungerede fint med er
lineært. Og efter sigende skulle et lineært være mere effektivt. Jeg ville
lade det komme an på en prøve.

Fra : Bo Christensen

Dato : 21-08-04 10:33

> Jeg har svært ved at danne mig et overblik over de forskellige sites, og
> dermed også deres priser. Har I nogle gode forslag ?
hej,
check ebay.com, jeg købte et hoya filter til mit d70 til 92 kroner incl
porto,
leveret til døren i løbet af 2 dage
mvh bo

Fra : Christian Grüner

Dato : 21-08-04 15:24

Var det så brugt eller hvorn ?

Fra : bo christensen

Dato : 21-08-04 17:01

næh,
nyt, i kasse og det hele, det blev iøvrigt sendt fra tyskland,
så der var heller ikke toldproblemer
/bo

Fra : C. Poulsen

Dato : 21-08-04 12:08

Christian Grüner <wizprod@wizprodFJERN.dk> wrote in message news:<41261ae0$0$26389$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>...
> [...]
> Jeg har svært ved at danne mig et overblik over de forskellige sites, og
> dermed også deres priser. Har I nogle gode forslag ?

Jeg kan klart anbefale et Rodenstock polfilter, jeg har tidligere
forsøgt mig med billigere filtere men må sige at det sidste er givet
godt ud.
Rodanstock er tynde filtre med et helt fantastisk gevind som gør at de
ikke så let bider sig fast i objektivet.
Prøv www.fotoplaneten.dk de har de fleste filtere fra rodenstock

carsten

Fra : Christian Grüner

Dato : 21-08-04 15:13

Heysa, lyder godt med tynde filtre, men deres side holder vidst ferie ?!

MVH Christian

Fra : C. Poulsen

Dato : 21-08-04 19:22

Christian Grüner <wizprod@wizprodFJERN.dk> wrote in message news:<41275888$0$8704$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>...
> Heysa, lyder godt med tynde filtre, men deres side holder vidst ferie ?!
>
> MVH Christian

Nej, tror bare ikke siden er blevet rettet, jeg købte ihvertfald
passepartoutpap ved dem i sidste uge og fik varerne efter 3 dage.
Har skrevet til dem om de har sovet over sig HØ HØ...

carsten