Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Erfaringer med dette objektiver Canon EF 1~
Fra : Ralf

Dato : 18-08-04 18:00

Hej NG

Jeg ville lige høre om jeres gode/dårlige erfaringer med et Canon EF 17-40
4.0 L USM optik?

- Ralf

Fra : [HCS] 4000

Dato : 18-08-04 18:20

Sådan et kan du roligt købe!
Prisfornuftigt skarpttegnende kvalitetsobjektiv.

hilsen Hans

homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

*www.pbase.com/hcstune*

Fra : KNL DtP

Dato : 18-08-04 18:31

"Ralf" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ville lige høre om jeres gode/dårlige erfaringer med et Canon EF 17-40
> 4.0 L USM optik?

Jeg købte dette objektiv før en tur til USA, og det har jeg på intet tidspunkt
fortrudt.

Optisk set er den virkelig i særklasse. Den tegner, selv ved fuld
blændeåbning, skarpt over hele billedefeltet. Billeder taget på 17 mm ved
f/8.0 er meget, meget skarpe. Absolut L-klasse. Nogle test hævder endda, at
den på visse indstillinger er skarpere end den næsten dobbelt så dyre EF 16-35
mm f/2.8 L...

Eksempler:

<http://www.foto-basen.dk/?page=54&mode=showphoto&id=15156&portfolio=65&photop
age=1>

<http://www.foto-basen.dk/?page=54&mode=showphoto&id=13732&portfolio=65&photop
age=3>

Mekanisk er den noget af det bedste jeg har haft mellem fingrene. Utrolig
smooth at arbejde med - såvel zoom som full time manuel fokus kører let og
ubesværet. Autofokusen er lynhurtig og helt lydløs. Objektivet er virkelig
kvalitet, og er endda designet til at modstå fugt og støv, da der er en
gummiring mellem objektiv og kamerahus. Objektiver er lidt stort i længden,
men vejer betydeligt mindre end hvad man forventer - det giver dermed en god
balance på f.eks. EOS 10D med batterigrebet.

Prisen på 6.500 kr. er mange penge for et objektiv, men i dette tilfælde er
det hver en krone værd! Desuden giver den røde L-ring en fed blære-faktor :)

Eneste minus jeg kan komme i tanke om er, at den medfølgende modlysblænde er
både stor, grim og klodset. Hvis objektivet anvendes på et dSLR med 1,6x
cropfactor, så er det slet ikke nødvendigt med så stor en modlysblænde.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Alex W

Dato : 18-08-04 18:41

> [...]
> både stor, grim og klodset. Hvis objektivet anvendes på et dSLR med 1,6x
> cropfactor, så er det slet ikke nødvendigt med så stor en modlysblænde.

Man kan sætte en 24 mm modlysblænde på ... så passer pengene ..
EW 83D II

/Alex W

Fra : [HCS] 4000

Dato : 18-08-04 20:30

Er du sikker på det. Normalt kan man ikke sætte andre modlysblændere på, end
den der er beregnet til objektivet.
Fatningen passer f.eks. ikke hvis du vil sætte den fra 28-105 på objektivet
28-90. Jeg har ikke prøvet andre kombinationer, men det er faktisk logisk og
praktisk for ikke bruge en forkert.

hilsen Hans

homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

*www.pbase.com/hcstune*
--------

Fra : KNL DtP

Dato : 18-08-04 20:42

"[HCS] 4000" <hcsnulspam@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Er du sikker på det. Normalt kan man ikke sætte andre modlysblændere på, end
> den der er beregnet til objektivet.

Jeg har set flere nævne løsningen med at bruge modlysblænden fra et andet
objektiv på 17-40'eren, men i løs vægt koster den svjh. 2-300 kr. Det nægter
jeg altså at betale for et stykke sort plastic...

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Alex W

Dato : 18-08-04 21:55

> [...]
objektivet
> 28-90. Jeg har ikke prøvet andre kombinationer, men det er faktisk logisk

Hej Hans

Det sidder faktisk på mit objektiv ...

EW 83D II den passer til 24mm f 1.4

Jeg gav et par hunrede kroner for modlysblænden.

https://www.isarfoto.com/EN/produkt_set.php?

/Alex W

Fra : [HCS] 4000

Dato : 19-08-04 06:18

OK! Det kunne være man skulle anskaffe sådan en.

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 19-08-04 06:14

"[HCS] 4000" <hcsnulspam@yahoo.com> wrote in

> Er du sikker på det. Normalt kan man ikke sætte andre modlysblændere på,
> end den der er beregnet til objektivet.

http://www.burren.cx/photo/ew83d.html

Jeg har en sådan modlysblænde på vej hjem fra US og vil prøve den på et 20-35
f/3.5-4.5, hvor den originale modlysblænde er virkelig håbløs. Hvis ikke den
passer, så ryger den i dk.marked.privat.foto..

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

Fra : KNL DtP

Dato : 18-08-04 20:44

"Alex W" <alex@(fjern)skriverstuen.dk> skrev i en meddelelse

> Man kan sætte en 24 mm modlysblænde på ... så passer pengene ..
> EW 83D II

Det er rigtigt, men prisen hos SpeedGraphic er svjh. 2-300 kr., og det er
altså liiiige ligeligt for et stykke sort plactic - også selvom den ser mere
fiks ud end den medfølgende. Hvade man objektiver, hvor 83D II medfølger, så
er sagen jo en helt anden - så ville man jo også kunne spare lidt plads i
fototasken :)

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk