Foto
IBM760 5420
Teil 3020
anlog linse
Fra : t.jensen

Dato : 17-08-04 08:46

har en linse til mit canon eos 50e en tamron af aspherical 28-200
mit spørgsmål er så, når jeg montere den på et canon eos 300d (har prøvet og
det er kompatibel) hvad bliver zoomen så, skal det også ganges med 1,6 eller
hvad?
ved godt at kvliteten ikke blir den bedste.
mvh thomas

Fra : No1

Dato : 17-08-04 09:15

> [...]
> hvad?
> ved godt at kvliteten ikke blir den bedste.

200 / 28 = 7,14. Er 7,1x zomm tallet du leder efter?

Fra : Martin K. R.

Dato : 17-08-04 09:25

"t.jensen" <tcj@tele2adsl.dk> wrote in message
> [...]
og
> det er kompatibel) hvad bliver zoomen så, skal det også ganges med 1,6

Ja, det bliver til en 45-320mm. Det er selve huset der er årsag til
forlængelsesfaktoren, så alle objektiver skal ganges op.

Martin

Fra : Langgaard

Dato : 17-08-04 09:38

"t.jensen" <tcj@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
eller
> hvad?
> ved godt at kvliteten ikke blir den bedste.

Hej

Ja, du får en 7,1 x zoom med en brændvidde på 45 - 320mm.

Og din optik bliver ikke ringere af at komme på et 300D hus

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : NB

Dato : 18-08-04 21:08

"Langgaard" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i en meddelelse

> Og din optik bliver ikke ringere af at komme på et 300D hus

Nej, din optik bliver ikke ringere, men resultatet bliver ca. 33 % dårligere
ved samme forstørrelsesgrad (mindre sensor - større forstørrelse). Eller
omvendt - det svarer til, at du tager 66 % af din 35 mm film og forstørrer
op svarende til hele filmformatet.

ab

Fra : Langgaard

Dato : 19-08-04 19:28

"NB" <nanna.ireneFJERN@DETTEc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> omvendt - det svarer til, at du tager 66 % af din 35 mm film og forstørrer

Hej

Ja, du har ret, det er kameraet der er dårligere.

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 17-08-04 11:53

t.jensen wrote:
> [...]
> prøvet og det er kompatibel) hvad bliver zoomen så, skal det også
> ganges med 1,6 eller hvad?
> ved godt at kvliteten ikke blir den bedste.

Lige et par indvendinger

En linse er en kage eller en del af et objektiv - så du har et objektiv -
ikke en linse.

Zoom er højeste brændvidde divideret med laveste - den har andre regnet ud
for dig.

Zoom faktoren er den samme på analog og digital med samme objektiv.

Det der er ændret er brændvidden (det er den faktisk ikke men det virker
sådan fordi sensoren i et 300D er mindre end filmformatet i et analogt EOS)

Og - ja - du skal gange brændvidden med 1.6 på EOS 300D for at få hvad den
svarer til på et analogt kamera.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk