rusten bolt
Fra : b.lind

Dato : 05-09-04 08:20

Har lige savet en rusten bolt over med en nedstryger, men så kom naboen
over og spillede klog mand ved at fortælle at nedstrygerklinge vendte
forkert..... Jeg havde vendt klingen så tænderne vender bagud - det mener
jeg er den rigtig måde..
Er der nogen herinde der ved hvordan klingen i nedstrygeren skal vende når
der skal saves i metal?

mvh b.l

Fra : Nansen

Dato : 05-09-04 08:34

> [...]
> jeg er den rigtig måde..
> Er der nogen herinde der ved hvordan klingen i nedstrygeren skal vende når
Hvad menes med bagud ? Tænderne skal vende sådan at den saver når Du bevæger
nedstrygeren fremad.

Nansen

Fra : Ulrich

Dato : 05-09-04 08:35

"b.lind" <b_lind@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg er den rigtig måde..
> Er der nogen herinde der ved hvordan klingen i nedstrygeren skal vende når

På mine klinger vender de også fremad.
Men i grunden kan det være lige meget,
din klinge skærer ved tilbageløb, min ved fremløb.

Ved stedder med lidt plads kan det være en fordel med din klinge,
man skal trykke mere når der skal skæres.

Man skal bare vide hvordan klingen vender, også justere sit tryk efter det.

--
Hygge Ulrich

Fra : John Sahl

Dato : 05-09-04 08:42

b.lind wrote:
> Er der nogen herinde der ved hvordan klingen i nedstrygeren skal
> vende når der skal saves i metal?

Fremad, så din nabo havde ret.

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Niels Skaaning

Dato : 05-09-04 08:58

> [...]
> jeg er den rigtig måde..
> Er der nogen herinde der ved hvordan klingen i nedstrygeren skal vende når

Faktisk betyder det ikke så meget hvordan den vender, bare du ved hvordan
den vender og hvordan man anvender en nedstryger.

Normalt vender man klingen så den skærer når du skubber væk fra dig selv. På
den måde er det lettest at få saven til at skærer ordentligt. Vender
tænderne som du gør så skal du trykke mere for at save ordentligt.

Under alle omstændigheder er det vigtigt for klingens skyld, at du ikke
trykker på saven under tilbageløbet. Så holder tænderne længere.

NS

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 05-09-04 09:20

"Niels Skaaning" <niels_skaaning@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Normalt vender man klingen så den skærer når du skubber væk fra dig selv.

> den måde er det lettest at få saven til at skærer ordentligt. Vender
> tænderne som du gør så skal du trykke mere for at save ordentligt.

Mener at huske at på en træ-sav skal klingen vende som B.Lind har gjort. Det
er noget med at fjerne spånerne under "returen".

Fra : John Sahl

Dato : 05-09-04 09:27

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> Mener at huske at på en træ-sav skal klingen vende som B.Lind har
> gjort. Det er noget med at fjerne spånerne under "returen".

Forkert.. Men man kan vende klingen efter behov for at
skåne træet.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 05-09-04 09:43

> Forkert.. Men man kan vende klingen efter behov for at
> skåne træet.

Hvad er behovet? ;), hvordan skåne.

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 05-09-04 11:10

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.hatessspam@os.dk> skrev i en meddelelse

> På
> >

> Mener at huske at på en træ-sav skal klingen vende som B.Lind har gjort.
Det
> er noget med at fjerne spånerne under "returen".

Jeg vil mene du får mere end svært ved at finde en fuksvans der har tænderne
vendt på den måde. Tænder på en sav vender altid sådan at når man skubber
saven væk fra sig skærer den, og når du trækker den tilbage skærer den ikke.
En sav fjerner ikke spåner i returløb. Når saven skærer laver den spåner, og
en skæret slebet korrekt, så knækker spånen af i den størrelse som tanden er
slebet til. Det kræver en større redegørelse for lige at forklare hvordan
det virker helt korrekt, og det har jeg desværre ikke lige tid til nu. Men
principielt kan man sige, at det er lige meget om det er en klinge til træ
eller metal, så er en klinge IKKE beregnet til at skulle _fjerne_ spåner.
Den er bergnet til at _lave_ spåner, og det er en væsentlig forskel.

Jesper

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 05-09-04 11:22

"Jesper Jacobsen" <jesper.jacobsen@NOSPAMpost.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse

.. Tænder på en sav vender altid sådan at når man skubber
> saven væk fra sig skærer den, og når du trækker den tilbage skærer den
ikke.

Ok., det var frit efter hukommelsen ;). en nedstryger har jeg check på.

Fra : Petersen_Michael

Dato : 05-09-04 09:34

In news:413abe21$0$206$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
b.lind <b_lind@post5.tele.dk> wrote:
> [...]
> naboen over og spillede klog mand ved at fortælle at nedstrygerklinge
> vendte forkert..... Jeg havde vendt klingen så tænderne vender bagud

Nu ved jeg ikke lige hvad du mener med fremad eller bagud, gør du selv?
Any roads.. Det mest naturlige er at de lodrette del af tanden, vender
fremad, og den skrå del af tanden bagud, på den måde savner man ved de
fremadrettede bevægelser-

> Er der nogen herinde der ved hvordan klingen i nedstrygeren skal
> vende når der skal saves i metal?

Ovenstående gælder ret beset uanset materiale.
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 05-09-04 11:21

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:413acf97$0$181$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> fremadrettede bevægelser-

> Ovenstående gælder ret beset uanset materiale.

Nope!
Det gælder ikke ved en løvsav.
Buen på en løvsav er så blød at du ikke sikkert kan trække klingen fremad.
Derfor vender klingen på en løvsav med tænderne mod håndtaget.
Så trækker du klingen igennem og undgår at klingen knækker.
Derfor kan det også være en fordel nogen gange at vende klingen på
nedstrygeren 'forkert'.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Petersen_Michael

Dato : 05-09-04 13:32

In news:413ae8a2$0$302$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
Uffe Bærentsen <leitiFJERNES@hotmail.com> wrote:

> Nope!
> Det gælder ikke ved en løvsav.

Nej men nu handlede det jo om en nedstryger..

> [...]
> Så trækker du klingen igennem og undgår at klingen knækker.
> Derfor kan det også være en fordel nogen gange at vende klingen på

Hmm.. Jeg vil nu hellere sige at det kan være en fordel, at anvende det
korrekte værktøj i forhold til arbejdet..
Jeg havde nok under alle omstændigheder valgt at benytte en vinkelsliber
på den omtalte bolt..

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 05-09-04 14:30

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:413b0754$0$164

> Nej men nu handlede det jo om en nedstryger..

Ups, en smutter

> Hmm.. Jeg vil nu hellere sige at det kan være en fordel, at anvende det
> korrekte værktøj i forhold til arbejdet..

Det har du så evig ret i!

> Jeg havde nok under alle omstændigheder valgt at benytte en vinkelsliber
> på den omtalte bolt..

Den dovne vil bare sige:
På et eller andet tidspunkt kommer den løs af sig selv-
(bolten eller det den sidder i, er rustet væk )

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC