Svenske nummerplader
Fra : Reaf

Dato : 04-09-04 13:49

http://www.berlingske.dk/indland/artikel:aid=478816/

Straf for bilfup

I Sverige koster biler knap det halve af herhjemme, men danskere kan kun
lovligt købe bil i Sverige, hvis de har fast bopæl i landet.
Snuppes en bilejer med ulovlige svenske plader, skal vedkommende betale en
klækkelig bøde til den danske stat. Med en ny BMW 730 til 1,6 mio. kr. udgør
bøden 530.000 kr., og dertil skal lægges registreringsafgiften på ca. 1 mio.
kr. I Sverige koster bilen 900.000 kr.

Sager, hvor bøden er over 100.000 kr., vil blive behandlet ved domstolen, og
bilens ejer kan idømmes op til to års fængsel.

Kilde: ToldSkat København

He he he :)

Fra : Peter Larsen

Dato : 04-09-04 14:26

Reaf wrote:

> Straf for bilfup
> He he he :)

Jeg forstår ikke din humor?

Jeg forstår at vi her i danmark køre rundt i gammel smadderkasser, fordi
vores fokevalgte styre pålægge nye sikre biler al for høj afgift..

Det ser jeg ikke noget sjovt i?

--
regards, Peter Larsen
Ps: Ja, jeg HAR danske plader på min bil..

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 07-09-04 07:28

En helt masse bits fra Peter Larsen til dk.fritid.bil gav følgende:

[...]

> Jeg forstår at vi her i danmark køre rundt i gammel smadderkasser, fordi
> vores fokevalgte styre pålægge nye sikre biler al for høj afgift..

Det sjove er jo så at vi faktisk køber temmeligt mange nye biler i Danmark -
også set i forhold til andre nationer med lavere afgifter.
Der var en artikkel i JP eller Politiken om det for et års tid tilbage.

[...]

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"If you where the last man on earth, i'd date outside my species"
-- Heather Locklear as Caitlin Moore in 'Spin City'

Fra : Thomas H.

Dato : 04-09-04 14:44

"Reaf" <r2os@sol.REMOVEdk> skrev i en meddelelse
> [...]
og
> bilens ejer kan idømmes op til to års fængsel.

Jeg kan nu heller ikke se det morsomme, jeg synes det er dybt tragisk, at et
land, der oven i købet går vildt meget ind for det frie EU, med handel og
arbejde over grænserne, pisse sådan på deres borgere. Og hvis folk så
desperat prøver at snige sig uden om, sætter man bare alt hvad der hedder
straf og overvågning i vejret! Svarer lidt til at udsulte et folk, og så
lave love at de får hugget en hånd af, hvis de stjæler.

I øvrigt koster en 730i 1,3 millioner i Danmark og 698.000 i Sverige (det er
jo journalister der har fundet tallene!) ...altså 558.000 danske kroner
...en 760Li koster 896.000 ..altså nogenlunde det samme som en 530i
herhjemme ..

Fra : Reaf

Dato : 04-09-04 14:56

Jeg griner af det de latterlig høje beløb det er snak om...

Tænke sig til en bøde på 500.000...

Fra : Thomas H.

Dato : 04-09-04 15:02

> Jeg griner af det de latterlig høje beløb det er snak om...
>
> Tænke sig til en bøde på 500.000...

Okay, det kan vi så godt blive enige om, men det er jo fordi man har total
paranoia over at folk begynder at snyde.

Fra : Jonas R.

Dato : 04-09-04 15:10

Thomas H. wrote:
SNIP
> Okay, det kan vi så godt blive enige om, men det er jo fordi man har
> total paranoia over at folk begynder at snyde.

HVad skete der nogensinde med den sag om, at havde man firma i sverige kunne
man køre firma bil i DK?

MVH

Jonas R:

Fra : Thomas H.

Dato : 04-09-04 15:31

"Jonas R." <hihi@hihi.dk> skrev i en meddelelse

> HVad skete der nogensinde med den sag om, at havde man firma i sverige
kunne
> man køre firma bil i DK?

Sikkert det samme som alle de andre fiduser, de får medhold i EU, fordi det
er synd for statskassen ...

Fra : Peter Larsen

Dato : 04-09-04 19:54

Jonas R. wrote:

> HVad skete der nogensinde med den sag om, at havde man firma i sverige
> kunne man køre firma bil i DK?

Skulle vist nok op i kommisionen, har ikke hørt noget siden foråret..

/me venter på det bliver lovligt.. så skal der købes bil!

--
regards, Peter Larsen

Fra : ENN

Dato : 04-09-04 15:13

> "Reaf" <r2os@sol.REMOVEdk> skrev i en meddelelse

> Okay, det kan vi så godt blive enige om, men det er jo fordi man har total
> paranoia over at folk begynder at snyde.

Og så kommer spørgsmålet om hvordan man i det hele taget vil bevise at folk
har fast bopæl i S.

Hvis jeg fx. har en lejlighed i Malmö og kører til Danmark hver dag - måske
endda bor hos mine forældre nogle dage af gangen så kan det jo blive en
meget interesant retssag.
Man skal vel satelit overvåge folk for at have et bevis for hvor ofte de er
i DK eller S for den sags skyld.

Så længe folks folkeregisteradresse er i S - og de har et værelse der tror
jeg bevisbyrden bliver meget svær for DK

Fra : Niels Bengaard

Dato : 04-09-04 15:29

> [...]
>
> Så længe folks folkeregisteradresse er i S - og de har et værelse der tror
> jeg bevisbyrden bliver meget svær for DK

Som jeg husker det, skal man dokumentere man er 200 dage om året i Sverige.
Det kan man dokumentere enten med bro eller færgebilletter, dem skal man
alligevel gemme for at få kunne dokumentere sit kørselsfradrag.
Jeg synes det er urimeligt man prøver at snyde blot for at få en billigere
bil. Reglerne i det land man bosætter sig i må man da respektere. Hvis man
har en lejlighed i ti lande kan man så bare vælge ,at når det gælder skat
bor jeg i Monaco osv.

Det er noget biks for de fleste, at bosætte sig i Sverige. Vi har eksempler
på mit arbejde med medarbejdere, der først for sent får sendt en
lægeerklæringeng om sygdom, fordi den sendes fra Sverige, det er den syges
problem. I værste fald kan det jo være fyringsgrundlag, hvis arbejdsgiveren
ikke er vild med den pågældende.

Niels

Fra : ENN

Dato : 04-09-04 15:38

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke er vild med den pågældende.
>
> Niels
>
> Man skal ikke dokumentere noget som helst - tænk dig hvis alle svenskere
der kørte igennem DK skulle dokumentere at de havde opholdt sig i S i 200
dage - 200 dages reglen var fra den gang man kunne beskattes i bopælsland og
ikke i arbejdsland (på lønindkomst) - det faldt bort ved
sambeskatningsaftalen i ca 1995.
Har man fast folkeregister adresse i S så er bevisbyrden meget svær for DK -
S kunne jo anklage os for at diskriminere deres indbyggere - hvorfor må man
ikke køre en tur i DK bare fordi man bor i S - og hvorfor skal man
mistænkeliggøres.

Fra : Niels Bengaard

Dato : 04-09-04 15:51

> [...]
man
> ikke køre en tur i DK bare fordi man bor i S - og hvorfor skal man

Dem man tjekker er udelukkende folk der arbejder i Danmark og bor i Sverige.
Det er ikke alle og enhver.
I dette tilfælde samarbejder S og DK, så derfor tror jeg ikke det er svært
at få dem der snyder dømt.
Dem der tages i at snyde retter man selvfølgelig henvendelse til, de andre
der har rent mel i posen ved sikkert ikke engang de er blevet tjekket,
derfor tror jeg ikke der er nogen der føler sig mistænkeliggjorte.
Når man nu går ud og siger man starter sådan en kampagne op, så giver man
faktisk de folk der snyder tid til at få forholdene bragt i orden. Det kan
de jo bare være glade for.

Niels

Fra : ENN

Dato : 04-09-04 19:51

Der er intet som helst ulovligt i at arbejde i Danmark og bo i Sverige
Niels. Så den måde at "checke" på giver næppe noget.

Fra : Niels Bengaard

Dato : 04-09-04 22:12

"ENN" <AA@nomail.com> skrev i en meddelelse
> Der er intet som helst ulovligt i at arbejde i Danmark og bo i Sverige
> Niels. Så den måde at "checke" på giver næppe noget.

Det var en kommentar på at du skrev alle der kørte gennem Danmark i en
svensk bil skulle tjekkes.
Det er der ikke tale om, kun danskere der er bosat i Sverige kan være
interessante.

Whatever, denne diskussion kan jo løbe evigt. Vi er dog nok enige om at så
længe afgiftssystemet er som det er, så er det smartest at overholde de
regler. Ønsker man at løbe risikoen med at snyde, så må man også tage den
konsekvens der er.

Niels

Fra : ENN

Dato : 04-09-04 22:29

Ja ikke for at trække det i langdrag - men hvordan skal man kunne se på en
bil / ejer om han er bosat i Sverige men tidligere har været bosat i
Danmark. Hvordan skulle man kunne udskille de mennesker uden at stoppe alle
der kører i Svenske biler?

Fra : Niels Bengaard

Dato : 04-09-04 23:23

> [...]
> bil / ejer om han er bosat i Sverige men tidligere har været bosat i
> Danmark. Hvordan skulle man kunne udskille de mennesker uden at stoppe

Præcis hvordan man gør ved jeg ikke, men hvis jeg var betjent ville jeg
skrive numrene ned på de dyre svenske biler jeg ser holde parkeret udenfor
normal arbejdstid i Københavnsområdet, dem kan man så starte med at tjekke.
En anden mulighed er, at de tjekker om den bolig man er fraflyttet stadig
ejes af en. Det vil se mærkeligt ud at man er flyttet til Sverige men stadig
har en bolig i Danmark.

Niels

Fra : Peter Larsen

Dato : 05-09-04 11:17

Niels Bengaard wrote:
> fraflyttet stadig ejes af en. Det vil se mærkeligt ud at man er
> flyttet til Sverige men stadig har en bolig i Danmark.

Jeg siger det rent ligeud..

pladder..

Hørt om fremleje?

--
regards, Peter Larsen

Fra : Niels Bengaard

Dato : 05-09-04 12:10

> Jeg siger det rent ligeud..
>
> pladder..
>
> Hørt om fremleje?

Læs nu hvad jeg skriver og forstå det, i stedet for bare at skrive pladder.
Jeg skriver hvordan myndighederne kan gå frem for at finde dem der snyder,
jeg skriver IKKE at alle der har en bolig i både Sverige og Danmark er
snydere.

Niels

Fra : Brizz

Dato : 05-09-04 12:04

> [...]
> En anden mulighed er, at de tjekker om den bolig man er fraflyttet stadig
> ejes af en. Det vil se mærkeligt ud at man er flyttet til Sverige men

Det er jo ikke forbudt at overnatte i DK.

Er blevet stoppet 1 gang af en betjent i min svenske bil. Han ville bare se
dokumentation på at jeg bor i sverige og det fik han. Længere var den ikke.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Niels Bengaard

Dato : 05-09-04 12:12

> [...]
se
> dokumentation på at jeg bor i sverige og det fik han. Længere var den

Jeg nævner eksempler på hvilke muligheder myndighederne kan bruge i deres
efterforskning.
At man måske er omfattet af dem der er i deres søgelys behøver jo ikke
betyde man dømmes, en efterforskning vil vise om der er grund til mistanke.

Niels

Fra : Brizz

Dato : 05-09-04 12:01

> Det er noget biks for de fleste, at bosætte sig i Sverige.

Jeg har aldrig mødt nogen problemer ved at bo i sverige. Det skulle lige
være at de taler grimt men det er også det. og ja jeg BOR her.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Thomas H.

Dato : 04-09-04 15:30

> Og så kommer spørgsmålet om hvordan man i det hele taget vil bevise at
folk
> har fast bopæl i S.

Husk på, at lige så snart det har noget med skatter og afgifter at gøre, er
det ikke almindelige rettigheder, regler og bevisførelse der gælder.

Fra : Deaster

Dato : 06-09-04 14:22

> [...]
>
> Så længe folks folkeregisteradresse er i S - og de har et værelse der tror
> jeg bevisbyrden bliver meget svær for DK

De kunne starte med at tjekke på hvilke master ens mobiltelefon har været
logget på.

--
Deaster
"War is God´s way of teaching

Fra : Thomas H.

Dato : 06-09-04 17:21

"Deaster" <nospam@deaster.dk> skrev i en meddelelse

> De kunne starte med at tjekke på hvilke master ens mobiltelefon har været
> logget på.

Yes yes, eller indbygge en sender i kraniet på alle folk, som så samtidig
skriver automatiske fartbøder ud via GPS ...

Fra : Thomas Landberg

Dato : 04-09-04 15:11

> [...]
> straf og overvågning i vejret! Svarer lidt til at udsulte et folk, og så
> lave love at de får hugget en hånd af, hvis de stjæler.

At afgifterne er for høje kan vi sikkert godt blive enige om, men at det
derfor er ok at snyde kan jeg ikke følge dig i. Staten skal have nogle penge
i kassen og hvis der er mange der snyder, så skal vi andre betale. Så
simpelt er det. Hvis vi gør det helt enkelt: Der findes kun to bilister i
Danmark, dig og din nabo. I har begge købt en ny bil og staten har på den
måde fået 300.000kr i kassen via registreringsafgifterne. Staten er glad,
for de 300.000kr er hvad der skal til for at det kører rundt. Nu kommer din
nabo grinende over til dig og hvisker dig i øret, at han har fundet en
fidus, så han kan købe en bil i Sverige uden at betale dansk
registreringsafgift. 14 dage efter har han købt en fed bil og du overvejer
også at købe ny bil. Staten har dog i mellemtiden opdaget, at de mangler de
150.000kr i registreringsafgift fra din nabo, så de har valgt at fordoble
registreringsafgiften for at kompensere. Så da du køber din nye bil bliver
du bonget for 300.000kr, så staten stadig har fået de penge de skal bruge
til at drive biksen. Vil du så stadig give din nabo "thumbs up" og sige, at
det er en fed ide han har fået?
Jeg ved, at eksemplet er meget simplificeret, men det er jo alligevel det
det handler om - hvis der er nogle der snyder og køber en bil uden
registreringsafgift, så må staten nødvendigvis hente pengene andre steder
fra og det bliver så alle os andre der kommer til at betale det. Den
tårnhøje registreringsafgift er jo ikke valgt for at genere os (ahh ok,
måske lidt..) men fordi staten skal bruge penge på at få biksen til at gå
rundt.

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk

Fra : Thomas H.

Dato : 04-09-04 15:29

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:4139ccd4$0$166$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
penge
> i kassen og hvis der er mange der snyder, så skal vi andre betale.

Jo jo det kan jeg da godt følge dig i, men at man har et SÅ galt system i
Danmark, at man bliver nødt til at jagte folk og give dem bøder på 500.000,
fordi de prøver at få en bil som andre borgere i EU, bevidner da at systemet
er ragende galt, og burde laves om hurtigst muligt.

Fra : Niels Bengaard

Dato : 04-09-04 15:34

> [...]
systemet
> er ragende galt, og burde laves om hurtigst muligt.

Alle bilfanatikere herinde er vel enige om at afgifterne burde sænkes.
Men så længe systemet er som det er, mener jeg man skal straffes for bevidst
at snyde.
At folk ligefrem jagtes ved jeg nu ikke, jeg har aldrig hørt om nogen der er
taget.

Niels

Fra : Thomas H.

Dato : 04-09-04 15:58

> [...]

> at snyde.
> At folk ligefrem jagtes ved jeg nu ikke, jeg har aldrig hørt om nogen der

Man kan vel dårlig kalde det at snyde, fordi man tilfældigvis ikke lige
opholder sig i 200 dage i Sverige, kan man?
Det er jo igen KUN en regel der er lavet, for at ikke alt for mange skal
flygte fra de vanvittige afgifter.

....jeg sad lige og kiggede lidt videre på BMWs sider hhv. .dk og .se Der
er ikke engang sådan at den største model i en serie, koster det samme som
mindste i Danmark, man skal flere gange ned i modellen under. eks:
En 330i koster 284.000 Dkr i Sverige ..en 116i, den billigste og mindste BMW
der kan fås koster 346.000 i Danmark

En 545i koster det samme som en 318i !!

En M3 Coupé det samme som en skide 318Ci

En 745i det samme som en 520i

......og en Ford Mondeo 2,0 det samme som en Fiesta 1,4 *GG*
En Mondeo ST220 det samme som en Focus 1,6

....og alligevel er der markant mere udstyr i de Svenske modeller, 17" fælge
hvor de danske har 16", plus en masse andet guf og sikkerhedsudstyr, så
priserne er endnu mere skæve end eksemplerne.

Så nej, det er fandeme ikke folk der prøver at bøje loven lidt den er gal
med !!

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 04-09-04 17:13

"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Man kan vel dårlig kalde det at snyde, fordi man tilfældigvis ikke lige
> opholder sig i 200 dage i Sverige, kan man?

Jo det kan man. Vil man deltage i festen må man betale éntreen.

> Det er jo igen KUN en regel der er lavet, for at ikke alt for mange skal
> flygte fra de vanvittige afgifter.

En statsborger i S. brokker sig over andre udgifter,
skat,brugerbetaling,gørnne afgifter,vin&tobaksafgifter , danskere som nasser
v. at bo i S. og betale skat i DK. etc. etc..
Hvis du er utilfreds med fordelingen- så flyt, men gør det rigtigt, ingen
"postkasse-adr."=>200dg. pr år, så har jeg ikke ondt nogensteder ;))).

Fra : Niels Bengaard

Dato : 04-09-04 17:42

> [...]
> flygte fra de vanvittige afgifter.
> Så nej, det er fandeme ikke folk der prøver at bøje loven lidt den er gal

Jeg vil da også gerne have lavere bilafgifter, men så længe loven er som den
er overholder jeg naturligvis den.
Dem der ikke overholder den skal naturligvis skal naturligvis stoppes i det
snyd de har gang i, de ved alle godt de snyder.
Det minder jo lidt om de personer der køber en bil uden afgift og kører
rundt på prøveplader. Mener du også det er helt fint, det kunne man jo spare
en masse penge ved.

Jeg vil tro næsten alle herinde kører på danske nummerplader og det er fordi
de ønsker at overholde loven. Så vi er enige om at så længe reglerne findes,
så overholder vi dem.

Niels

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 04-09-04 18:42

Niels Bengaard wrote:

> Jeg vil tro næsten alle herinde kører på danske nummerplader og det er fordi
> de ønsker at overholde loven.

Det tror jeg skyldes at konsekvenserne ved ikke at køre med danske
plader er for uoverskuelig til at folk tør, det har næppe noget at
gøre med at de ønsker det sådan.. Se bare hvad der sker hver gang
folk få mulighed for at køre med billigere plader, det rager dem
en skid om de er danske eller svenske, gule, hvide eller blå..

> Så vi er enige om at så længe reglerne findes,
> så overholder vi dem.

Min holdning er at regler er til for menneskene, ikke omvendt, så
hvis en regel er for meget ude af trit med virkeligheden må der
gøres noget ved den..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Brizz

Dato : 05-09-04 12:08

> [...]
fordi
> de ønsker at overholde loven. Så vi er enige om at så længe reglerne

Næ kører på svenske og har taget det valg at flytte herover. Og problemet
ved at flytte er sq ikke større end man selv gør det til. Men lurer da selv
engang imellem når man ser en stor fed dyr mercer eller bimmer på svenske
plader i DK hvor "klistermærket" på nummerpladen mangler. hvilket jo skal
være der. Tror aldrig den bil kommer tilbage til Sverige før de bliver
nakket af told og skat.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Thomas Landberg

Dato : 04-09-04 15:38

> [...]
systemet
> er ragende galt, og burde laves om hurtigst muligt.

Det er vi enige om, men det er der intet nyt i. Voldtag en ung pige og få en
tur i sydens sol for at blive god igen. Snyd staten i skat og du ryger bag
tremmer. Jow jow.

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 04-09-04 17:34

Thomas Landberg wrote:

> [...]
> registreringsafgift, så må staten nødvendigvis hente pengene andre steder
> fra og det bliver så alle os andre der kommer til at betale det.

Glimrende.. Ikke at enkelte snyder, men at staten kigger på at
finde pengene et andet sted, det mener jeg faktisk de burde have
gjort for længst.

> Den
> tårnhøje registreringsafgift er jo ikke valgt for at genere os (ahh ok,
> måske lidt..) men fordi staten skal bruge penge på at få biksen til at gå
> rundt.

Svaret på det problem hedder kildeskat, ikke forbrugsafgifter..

--
Hygge..
Thomas

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 04-09-04 18:25

Thomas Strandtoft <thomas@carftp.com> skrev :

>Svaret på det problem hedder kildeskat, ikke forbrugsafgifter..

Hvorfor lider vi så i dag under begge dele ?

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 04-09-04 19:29

jan@fedtegreven.dk wrote:

> Hvorfor lider vi så i dag under begge dele ?

Ingen anelse, jeg synes det er tosset.. Afgifter bør bruges til at
adfærdsregulere, ikke som nu hvor afgifterne primært bruges som en
indtægtskilde..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Gl

Dato : 04-09-04 23:00

> [...]
> tårnhøje registreringsafgift er jo ikke valgt for at genere os (ahh ok,
> måske lidt..) men fordi staten skal bruge penge på at få biksen til at gå

Det er da et meget godt eksempel.... Jeg mener jo´ uanset om man snyder
staten for 150.000 kr. eller 2 kr.. så snyder man.
Tænk over det når i får udført arbejde af perlegrus mekanikeren næste gang
"glemmer" momsen. Hvis alle husket momsen-- blev reg-afgiften sat ned eller
? så kunne biksen løbe rundt.

Morale er en god ting.. tingene hænger sammen hele vejen rundt.. Men jeg
giver gerne min nabo "thumbs up"

GL

Fra : Søren

Dato : 07-09-04 15:13

"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> wrote in message
> Svarer lidt til at udsulte et folk, og så
> lave love at de får hugget en hånd af, hvis de stjæler.

Nu tror jeg det er svært at finde eksempler på at folk er døde i danmark
pga. at de ikke har bil.

--
Søren

Fra : BB

Dato : 05-09-04 13:26

> [...]
og
> bilens ejer kan idømmes op til to års fængsel.

Hvad forventede du ? Det er jo ikke gratis at overtræde gældende
lovgivning - og straffen skal naturligvis stå i forhold til den gevinst man
forsøgte at opnå.

BB

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 05-09-04 16:28

BB wrote:

> Hvad forventede du ? Det er jo ikke gratis at overtræde gældende
> lovgivning - og straffen skal naturligvis stå i forhold til den gevinst man
> forsøgte at opnå.

Helt så simpelt er det vist ikke, fx. hvis jeg voldtager en fordi
jeg vil spare 800 til en luder, så skal min straf vel næppe stå i
forhold til det lille beløb? Helt galt kommer det til at gå hvis
min straf for voldtægten kommer til at stå i forhold til de
300.000 du forsøger at unddrage dig i afgift, jeg kommer ud efter
en uge i brummen, du står til 12 gange livstid..

--
Hygge..
Thomas