Forbrænding af motorolie
Fra : Kenneth

Dato : 03-09-04 19:06

Findes der en finger regel om, hvor meget en benzin motor må forbrænde af
olie?

Eks. 1 liter per x.xxx kilometer

Fra : Olesen

Dato : 03-09-04 19:22

"Kenneth" <someone@dummy.com> skrev i en meddelelse
> Findes der en finger regel om, hvor meget en benzin motor må forbrænde af
> olie?
>
> Eks. 1 liter per x.xxx kilometer

Jeg bruger nok 1 liter pr. 5000 km. hvilket
jeg synes er fint for en gammel motor som har
gået 286.000 km.
Derfor synes jeg nyere biler som bruger
mere er for ringe.

Gætter på fabrikanterne ellers sætter
et lav tal for ikke at love for meget.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 03-09-04 19:55

> Jeg bruger nok 1 liter pr. 5000 km. hvilket
> jeg synes er fint for en gammel motor som har
> gået 286.000 km.
> Derfor synes jeg nyere biler som bruger
> mere er for ringe.

Min har brugt 1½ l på 30.000 km. Gammel Berlingo med 260 kkm på bagen.

Mvh Maria

Fra : Olesen

Dato : 03-09-04 20:13

> Min har brugt 1½ l på 30.000 km. Gammel Berlingo med 260 kkm på bagen.

Flot og godt gjort.
Men du skifter vel før de 30.000 km ?

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 03-09-04 21:00

> Flot og godt gjort.
> Men du skifter vel før de 30.000 km ?

Det burde jeg sikkert, men det har jeg ikke gjort denne gang. Må se om jeg
kan nå det i weeke-enden - eller rettere om husbond kan nå det

Mvh Maria

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 03-09-04 23:14

On Fri, 03 Sep 2004 21:59:39 +0200, Maria Frederiksen wrote:

> Det burde jeg sikkert, men det har jeg ikke gjort denne gang. Må se om jeg
> kan nå det i weeke-enden - eller rettere om husbond kan nå det

Stakkels motor... I havde vel forhåbentlig toppet op med mellemrum
således at den ikke kørte med for lidt olie de sidste par tusinde
kilometer?

Men derudover kan jeg ikke forstå at I ikke bare smider den ind til et af
de firmaer der skifter olie+filter mens du venter. Jeg har gjort det de
sidste par gange, og giver ca. 350kr inkl. alt for at få det gjort. Jeg
har de sidste gange brugt Quickpot og de har gjort det tilfredsstillende,
endda også snakket lidt om erfaringer med sådan en svend (Golf2 AUT) Jeg
er godt klar over at det kan gøres billigere hvis man gør det selv, men
hvis man ikke gider/kan finde tid/energi eller lign. til det, så ofre da
de småpenge på bilen og få skiftet olie på værksted istedet.

Man bliver også meget gladere for motorgangen efterfølgende. Jeg blev
meget overrasket over hvor meget bedre min motor lød+opførte sig da jeg
fik skiftet en velfortjent olie ud. Rolig tomgang, virkede lidt kvikkere
og generelt lød den mere "tilfreds".

Og motoren, tjaa, den er ikke tørstig hvad angår olien, der bliver ikke
toppet op mellem skiftene (ca. hver 6-10.000km) og den når ikke at
drikkere mere end halvdelen mellem high og low mærket på pinden (hvilket
vel svarer til ca. ½L?). Motoren er en 1.6L benziner siddende i en 84'er
Golf2 med ca. 200.000km på klokken.

/Thomas

Fra : Rasmus

Dato : 03-09-04 19:49

"Kenneth" <someone@dummy.com> wrote in message
> Findes der en finger regel om, hvor meget en benzin motor må forbrænde af
> olie?

.....helst ingen. Hvis røgen fra udstødningen er blålig og lugter fælt, så er
den gal.

mvh
Rasmus

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 03-09-04 21:08

"Rasmus" <SLETdetHERmaximreality@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> ....helst ingen. Hvis røgen fra udstødningen er blålig og lugter fælt, så
er
> den gal.

Og den motor findes ikke, hvis der er olie på den ;), en motor bruger lidt
olie, hvis det ikke ser sådan ud, er det fordi den erstattes af fuel eller
kondens,kølevand. De forskellige fabrikker er ret enige om at op til
1l./1000km er tilladt. Det er mere hvis forbruget pludselig bliver større,
man skal være på vagt, men en ny ikke-tilkørt motor kan ofte have et stort
forbrug, og mange ny-bil ejere bliver "taget med bukserne nede" :(. Det er
først når det har stabiliseret sig på etellerandet niveau, den er tilkørt,
de fleste er det ab fabrik- men ikke alle, så på nye biler med gl.dags
for_lavt_olietryksadvarsel, skal man ud og checke selv- for har den lyst
pga.for lidt olie, kan man smide motoren over skulderen :(((.

Fra : Henrik B.

Dato : 06-09-04 13:17

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.hatessspam@os.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> olie, hvis det ikke ser sådan ud, er det fordi den erstattes af fuel eller
> kondens,kølevand. De forskellige fabrikker er ret enige om at op til

Kommer helt an på kørselsmønstret.

M.v.h.

Fra : Thomas Landberg

Dato : 03-09-04 21:03

> Findes der en finger regel om, hvor meget en benzin motor må forbrænde af
> olie?
>
> Eks. 1 liter per x.xxx kilometer

Det svinger fra mærke til mærke. Mange mærker accepterer op til 1 liter pr.
1.000km, men IMO er det helt skævt og er kun for at slippe for at udskifte
motorerne. Hvis en motor bruger 1 liter motorolie pr. 1.000km vil det ikke
kunne undgås, at f.eks. katalysator vil sode til før eller siden. Hvis min
tidligere Octavia brugte 1 liter pr. 1.000km ville den i øvrigt også gå fra
at koste ca. 300kr i brændstof pr. 1.000km til at koste 450kr i brændstof
pr. 1.000km. Nu brugte den så heldigvis kun ca. ½ liter pr. 50.000km.

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk

Fra : Roberto Saldo

Dato : 04-09-04 09:23

Kenneth wrote:
> Findes der en finger regel om, hvor meget en benzin motor må forbrænde af
> olie?
>
> Eks. 1 liter per x.xxx kilometer

Min egen 'regel' er at der ikke må forvinde mere end ned til 'min' på
pinden imellem skift. Ellers skal man jo rende og efterfylde. Det er
så af rent praktiske grunde.

Et forbrug på mere end 1l olie pr 2-3 tanke benzin er jo rimeligt
upraktisk. På den anden side behøves man så ikke skifte olien, den
fornys jo hele tiden :)

Mvh
Roberto

Fra : Keld Rasmussen

Dato : 04-09-04 21:42

Forbruget for min vognpark er
Xantia 1,8 1996 96000 km 0,5 liter - 5000 km
309 1,4 1991 143000 km 1,5 liter pr 1000 og en sund blå morgenrøg
Triumph Trident 750cc 1975 23000 miles 1 pint pr 200 miles, og det meste af
det ligger under den.

Xantiaen er ok
309 trænger til nye pakninger
Triumph har indbygget sikring mod haveri - hvis der ikke ligger en sø under
den, så prøv ikke at starte, den er løbet tør for olie.

Keld

Fra : Roberto Saldo

Dato : 05-09-04 08:57

Keld Rasmussen wrote:
> [...]
> Triumph har indbygget sikring mod haveri - hvis der ikke ligger en sø under
> den, så prøv ikke at starte, den er løbet tør for olie.

Heh heh! :)

Den kører vel heller ikke oftere end du checker det inden du starter den.

Mvh
Roberto