Okt. 92 i Getz
Fra : Andersen

Dato : 01-09-04 16:51

Hej Alle Getz ejere!

Køre i okt. 92 eller 95. Jeg fik min nye Getz idag. Sælgeren sagde at
den fint kunne køre på 92 okt. Men mon det er godt for motoren.

--
Hilsen
Andersen

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 01-09-04 16:54

"Andersen" <kan_ikke_benyttes@.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Alle Getz ejere!
>
> Køre i okt. 92 eller 95. Jeg fik min nye Getz idag. Sælgeren sagde at
> den fint kunne køre på 92 okt. Men mon det er godt for motoren.

Hvis den er helt ny, har du så kigget bag klappen over dækslet eller evt. i
manualos?
I sommers var jeg i Frankrig. På turen derned mente ejeren at det var
nødvendigt med 95, det havde de altid smidt på den. Bag dækslet samt i
manualen stod der at den godt kunne køre på 92 :)

Fra : Andersen

Dato : 01-09-04 16:58

> [...]
> nødvendigt med 95, det havde de altid smidt på den. Bag dækslet samt i
> manualen stod der at den godt kunne køre på 92 :)

Der står min 91 okt. !!!

--
Hilsen
Andersen

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 01-09-04 17:36

> Der står min 91 okt. !!!

Der stod noget med 91 RON men husker ikke hvad nøjagtigt

Fra : Leonard

Dato : 01-09-04 17:03

"Brian Axelgaard" <Ask@for.it> wrote:

>På turen derned mente ejeren at det var
>nødvendigt med 95, det havde de altid smidt på den. Bag dækslet samt i
>manualen stod der at den godt kunne køre på 92 :)

Hvis man ikke har andet at bruge sine penge til så kan man jo altid
købe dyr benzin

--
Leonard

Fra : Martin Sand.

Dato : 01-09-04 18:46

Andersen wrote:
> Køre i okt. 92 eller 95. Jeg fik min nye Getz idag. Sælgeren sagde at
> den fint kunne køre på 92 okt. Men mon det er godt for motoren.

Min Golf IV 2,0 kan også køre på 92, men med nedsat effekt. Der anbefales
95. Sådan er det måske også med din? Der sker sikkert intet ved at køre på
92, ellers ville fabrikken nok ikke have skrevet det. Men den kan muligvis
få færre HK og moment, og motorstyringen skal måske også kompensere for
tændingsbanken.

--
MVH Martin

Ved henv. på mail, udskift privacy.net med stofanet.dk

Fra : Lars G

Dato : 01-09-04 19:45

"Martin Sand." <feedback@privacy.net> skrev i en meddelelse
få færre HK og moment, og motorstyringen skal måske også kompensere for

Hyundai køre heldigvis ikke med så *højtydende motorer. De bliver jo sendt
rundt i hele verden og der er det jo ikke altid mulig at finde høj oktan !
benzin.

Jeg har læst at en del af de nye VW og audi ikke kan yde det de lover ! uden
man
hælder oktan 98! på. Og sådan standere har vi ikke ret mange af herude hvor
jeg bor.

Mvh
Lars G

Fra : Kim Kristensen

Dato : 01-09-04 21:34

"Lars G" <lbg_@_adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Hyundai køre heldigvis ikke med så *højtydende motorer. De bliver jo sendt
> rundt i hele verden og der er det jo ikke altid mulig at finde høj oktan !
> benzin.

Jeg kan ikke forestille mig at det har noget med hvor højtydende motoren er
så længe der er tale om "almindelige" motorer, det er nok i højere grad et
spørgsmål om hvad de er konstrueret til.

> [...]
uden
> man
> hælder oktan 98! på. Og sådan standere har vi ikke ret mange af herude

Det er mig bekendt den nye FSI-motor, men de gør vist opmærksom på det.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Martin Sand.

Dato : 01-09-04 23:16

Lars G wrote:
> Jeg har læst at en del af de nye VW og audi ikke kan yde det de lover
> ! uden man
> hælder oktan 98! på.

Der blander du 2 ting sammen. Det er FSI-motorerne.
I Danmark (vist nok som et af de eneste lande i EU) indeholder benzinen så
meget svovl, at FSI-motorerne ikke kan køre optimalt. På alle de vigtige
markeder (for VW) er der ingen problemer.

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-04 23:26

> [...]
> meget svovl, at FSI-motorerne ikke kan køre optimalt. På alle de vigtige
> markeder (for VW) er der ingen problemer.

Det er både det høje indhold af svovl og oktantallet, der har betydning for
FSi´erne.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Lars G

Dato : 01-09-04 19:36

> [...]
>
> Køre i okt. 92 eller 95. Jeg fik min nye Getz idag. Sælgeren sagde at
> den fint kunne køre på 92 okt. Men mon det er godt for motoren.

Hvad med at kigge i din Instruktionsbog

side 1-2

Den kan køre på alt blyfri benzin over oktan 91 !

Og hvis du finder en stander med "Gasohol" må dette også hældes på !

Nu når du nu har åbnet din Instruktionsbog se så lige på side 1-3 ang.
tilkørsel at motoren.

Mvh
Lars G

Fra : Andersen

Dato : 01-09-04 19:49

Lars G wrote:

> "Andersen" <kan_ikke_benyttes@.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad med at kigge i din Instruktionsbog
> side 1-2
> Den kan køre på alt blyfri benzin over oktan 91 !

Hej Lars
Det har jeg læst, men der stør som du skriver min. 91 okt. Den kan
sikkert godt køre på 91, men er det bedre at køre 95. ?

> Og hvis du finder en stander med "Gasohol" må dette også hældes på !

Hvad er det.

> Nu når du nu har åbnet din Instruktionsbog se så lige på side 1-3 ang.
> tilkørsel at motoren.

Ja...88 kmt. første 2000 km.!!
Og ingen trailer !!
Jeg er sgu bange for at jeg ikke kan overholde disse anbefalinger

--
Hilsen
Andersen

Fra : Lars G

Dato : 01-09-04 20:14

> Hej Lars
> Det har jeg læst, men der stør som du skriver min. 91 okt. Den kan
> sikkert godt køre på 91, men er det bedre at køre 95. ?

Nej når en bil er lavet til eks. 91 okt så får man intet ud af at hælde en
højere okt. på.

> Hvad er det.

benzin + sprit ! Hvis kommer til sverige har de det !

> Ja...88 kmt. første 2000 km.!!
> Og ingen trailer !!
> Jeg er sgu bange for at jeg ikke kan overholde disse anbefalinger

LOL Ja det er jo svært ... men de første 2000 km. er jo hurtig kørt.

Mvh
Lars G

Fra : Jacob Buus Smidt

Dato : 01-09-04 20:42

> Nej når en bil er lavet til eks. 91 okt så får man intet ud af at hælde en
> højere okt. på.

Er det helt generelt?

Min Polo (1.6) er specificeret til 91-95 oktan, men på ferien til syd-Europa
kørte vi på 98 oktan (Bleifrei Super Plus), hvilket gav:
- Bedre accelleration med fuld oppakning
- Markant bedre benzinøkonomi
- Virkede som om, at topfarten også blev højere

Men det var måske ikke det, du mente?

Jacob

Fra : Peter

Dato : 01-09-04 20:54

"Jacob Buus Smidt" <jacob.smidt@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Er det helt generelt?

Godt spørgsmål.

> [...]
> - Bedre accelleration med fuld oppakning
> - Markant bedre benzinøkonomi
> - Virkede som om, at topfarten også blev højere

Oplevede det samme med en PSA motor bygget til oktan 98, men som kører fint
på oktan 95 herhjemme.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Martin

Dato : 02-09-04 09:06

> [...]
> - Bedre accelleration med fuld oppakning
> - Markant bedre benzinøkonomi
> - Virkede som om, at topfarten også blev højere

Det skyldes næppe at i tankede 98 oktan. De fleste biler er glade for en tur
sydpå, hvor de lange motorvejsstræk får has på belægninger m.v. i mtoren.

/Martin

Fra : Jacob Buus Smidt

Dato : 02-09-04 13:05

> [...]
tur
> sydpå, hvor de lange motorvejsstræk får has på belægninger m.v. i mtoren.

Det giver meget god mening, men jeg synes altså, at virkningen var
øjeblikkelig efter første påfyldning af den højere oktan.

Jacob

Fra : Martin Sand.

Dato : 01-09-04 23:21

Andersen wrote:
> Ja...88 kmt. første 2000 km.!!
> Og ingen trailer !!
> Jeg er sgu bange for at jeg ikke kan overholde disse anbefalinger

Er det seriøst eller en joke? Det har jeg aldrig hørt om før! Jeg troede at
moderne motorer - mere eller mindre - var kørt til når de kommer ud til
forbrugeren. Jeg har ikke set nogen restriktioner på mine seneste biler
vedr. dette. Kun på en ny mc jeg købte i 2000; den skulle også tilkøres
blidt. Men det var en 20 år gammel luftkølet kontruktion (Yamaha XT 600
offroad).

Fra : Ted

Dato : 02-09-04 10:40

> Er det seriøst eller en joke?

De fleste siger at det er underordnet.. men jeg hælder nu mest til at så
mange fine ting som skal slides til, bliver gjort så forsigtigt som muligt.
Husk at det ikke kun er maskinen som tilkøres, men alt i og på bilen.

Teddy

Fra : Babba-Papa

Dato : 02-09-04 12:48

Der var engang en bruger ved navn "Martin Sand."
<feedback@privacy.net> der skrev:

>Er det seriøst eller en joke?

Det er skam seriøst nok, MEN:
Der er tale om en anbefaling fra Hyundais side - ikke et
egentligt påbud.

Pudsigt egentligt....der står i øvrigt også at man anbefaler et
omdrejningstal mellem 2000 og 4000 o/min....tilsyneladende også i
tilkørselsperioden.

Med udvekslingen i 5. gear i min 1,3'er svarer 4000 o/min. til
ca. 140 km/t på speedometeret....
Ikke at jeg har prøvet, men da den går ca. 70 km/t ved 2000,
såh...

Btw, husk at få skiftet olie ved 2000 km, for olien som er hældt
på fra fabrikken er vist ikke mange kroner værd.
- -
Babba-Papa