Q: Fabia 1.2 VS 1.4
Fra : Zurfer

Dato : 31-08-04 08:59

Hej.

Jeg skal ud og invistere i ny bil.

Jeg vil have en Skoda fabia, men jeg ved ikke så meget om dem, så måske er
der nogle der vil hjælpe lidt.

Hvad er den store forskel på den nye Fabia 1.2 med 54 HK i forhold til
fabia 1.4 med 68 HK.

Ved godt den ene er fra 2003 og den anden fra 2000.

Det er bare noget billigere at købe en 1.4 med 68 HK end en 1.2 med 54HK.
Kan det overhovedet betale sig at give de ekstra penge for den nye model,
eller er den lidt ældre ikke god nok??

på forhånd tak.

Søren

Fra : Lars Frandsen

Dato : 31-08-04 09:08

"Zurfer" <zurfer@zurfer.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Kan det overhovedet betale sig at give de ekstra penge for den nye model,

Den gamle 1,4 68hk er såvidt jeg husker en opdateret udgave af den gamle
Skoda stødstangsmotor.
Både nogle venner og min søster har denne motor siddende i deres Fabiaer, og
den kører rigtigt godt.
Jeg har prøvet den lille 1,2 i en Seat. Det er en 3-cylindret, men den kører
nu også fint, den har bare en lidt anderledes (grovere?) lyd end 1,4'eren.

Jeg ville ikke være bange for at tage 1,4'eren, selvom det er en ældre
motor, så det er vel op til din personlige smag og pengepung.
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming

Fra : Zurfer

Dato : 31-08-04 09:13

Mange tak for svaret, havde også håbet på at der ar nogle der ville mene
man ligeså godt kunne spare de penge og vælge den ældre model.
Har godt nok prøvet 1.2 modellen, men ikke 1.4. Men den buder vel også være
en smule hurtigere med 1.4 óg 68 HK.eller hvad??

Hvor mange cylinder er der i 1,4 modellen da??

Søren

Fra : Lars Frandsen

Dato : 31-08-04 09:20

> [...]
være
> en smule hurtigere med 1.4 óg 68 HK.eller hvad??
>
> Hvor mange cylinder er der i 1,4 modellen da??

Hej Søren.

www.skoda.dk står der at 1,2'eren render 150km/t på toppen og 0-100 tager
18,5 sek.
Jeg vil tro, at 1,4'eren er lidt friskere i begge discipliner. Den er nok
også lidt mere tørstig, men ikke noget, jeg ville være bekymret over.
1,4 har 4 cylindre.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 31-08-04 10:34

Lars Frandsen skrev:

> På www.skoda.dk står der at 1,2'eren render 150km/t på toppen og 0-100
> tager 18,5 sek.

z snork!

Og i modvind render den max 130 og sluger benzin som en V8...

MAO ikke en motor jeg ville gå efter..

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Lars Frandsen

Dato : 31-08-04 10:40

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.tuxx.dk> skrev i en meddelelse

> z snork!
>
> Og i modvind render den max 130 og sluger benzin som en V8...

*LOL*

> MAO ikke en motor jeg ville gå efter..

Jeg tror også han går efter 1,4'eren.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 31-08-04 11:26

Lars Frandsen skrev:

> Jeg tror også han går efter 1,4'eren.

Også mere fornuftigt IMHO. Alternativt en af TDI'erne.

Fra : cbr1k

Dato : 31-08-04 11:32

> Også mere fornuftigt IMHO. Alternativt en af TDI'erne.

.... eller sdi'en. den er ikke så ringe som folk gør den til (kender den fra
polo)

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 31-08-04 11:48

cbr1k skrev:

> ... eller sdi'en. den er ikke så ringe som folk gør den til (kender den
> fra polo)

Nej den er meget værre. Groft sagt jeg ved det men den er godt nok også
en kende for sløv. Sugediesel dur' ikke IMHO.

Men ja når vi er nede i de få HK som omtalte modeller har så ville jeg
også vælge SDI hvis det SKAL være en så motorsvag bil. Der er den IMHO
bedre end 1,2 og 1,4.

Men stadig ikke go' nok

Fra : Zurfer

Dato : 31-08-04 09:38

mange tak for de hurtige svar.
Det var kanon.
Jeg tror jeg vil gå efter en 1.4

Mvh Søren

Fra : Lars Frandsen

Dato : 31-08-04 09:43

> mange tak for de hurtige svar.
> Det var kanon.
> Jeg tror jeg vil gå efter en 1.4

Velbekomme, og held og lykke med Fabiaen.
Jeg har selv lige investeret i en Skoda Octavia 1,9TDI.

Fra : Zurfer

Dato : 31-08-04 11:47

tak for de mange svar, jeg tror det bliver 1.4. Det er også den billigeste

Fra : NEiL DANELAW

Dato : 31-08-04 11:55

"Zurfer" <zurfer@zurfer.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.
>
> Jeg skal ud og invistere i ny bil.

Hvilke priser snakker vi om?

Fra : Zurfer

Dato : 31-08-04 12:02

jeg har overhovedet ikke brug for de mange heste, ved ikke hvad jeg skal
bruge det til, desuden må vi jo ikke kører mere end 130 så det er for mig
ligegyldigt. Men jeg kan da godt se at nogle syntes det er sjovt at kunne
kører hurtigt, men det er ikke lige tilfældet her. :) Jeg skal bare bruge
den til at kunne komme fra A til B billigt, og så skal den være let og rolig
at kører i, og det burde 1,4 68 HK være ikke???
Jeg har omkring de 100.000. Derfor vælger jeg nok også en 1.4
Jeg kan også godt lide designet på den bil

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 31-08-04 16:25

Zurfer skrev:

> bare bruge den til at kunne komme fra A til B billigt, og så skal den
> være let og rolig at kører i, og det burde 1,4 68 HK være ikke??? Jeg

Jo hvis den kun er et transportmiddel fra A-B og får vaskehal en gang i
måneden så er den fin nok til dig.

Men hvis du samtidig vil have køreglæde så er det ikke i den du finder
det desværre.

Det handler ikke om at man må køre 130 det handler om måden bilen er
på og hvor økonomisk den er under pres for tro mig.. en lille 1,4 eller
1,2 er alt andet end økonomisk når den får pedal. Og pedal - det kommer
du til at give den når du har familien med på læs for den kan slet ikke
trække det uden ekstra pedal en mas når der er
modvind/stigninger/overhalninger.

Det skal du også lige have med i overvejelserne.

> har omkring de 100.000. Derfor vælger jeg nok også en 1.4 Jeg kan også
> godt lide designet på den bil

Designet er pænt. Skoda har været rigtig heldig med de seneste modeller.

Fra : anders majland

Dato : 29-09-04 16:32

> Det handler ikke om at man må køre 130 det handler om måden bilen er
> på og hvor økonomisk den er under pres for tro mig.. en lille 1,4
> eller 1,2 er alt andet end økonomisk når den får pedal.

Vi var ude og prøvekøre både en 1.2 og en 1.4 i lørdags - og der var
ikke mærkbar forskel på dem. 1.2'eren skulle have lidt flere
omdrejninger og lyden var lidt anderledes. Det blev også til lidt
"inspireret" kørsel på nogle små snoede veje og det klarede den egenligt
også i fin stil. Der skal dog selvfølgelig holdes nogle omdrejninger og
arbejdes med gearene - men der skal der også på min 1.cyl mc hvor
arbejdsområdet er 4000 til 6500 rpm Den lille 3 cylindrede motor vil
egne sig fint til en 6trin sekventiel gearkasse - men det vil "man" jo
nok ikke betale for ... 100hk vil da nok også klæde bilen meget godt,
men det har jeg ikke været ude og køre med - tænk nu hvis vi blev nødt
til at ofre det ekstra... Den er såmend dyr nok som 1.2

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Janner

Dato : 29-09-04 18:13

Den er såmend dyr nok som 1.2

Sviger mekanikken har en sådan 1.2'er den kører faktisk oki

Selv nøjes jeg med en Octavia TDI'er med bokstuning.dk boks ........ Den
kører fantastisk

Hygge

Jan
www.gugmc.dk

Fra : Zurfer

Dato : 31-08-04 16:59

Ok, ja der er mange ting at tage hensyn til, men nu er vi kun 2 om bilen, og
skal ikke rigtigt have andre med end os selv.
Var ellers ude at kører i en 1.2 forleden, og den syntes jeg da træk fint
afsted med mig. Den var en del hurtigere end min gamle ford escort fra 94
med 90HK og 1.6 CLX
Så jeg syntes den er fin til mit brug.
Hvor langt kører den da på literen under pres.???

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 31-08-04 17:23

Zurfer skrev:

> [...]
> en del hurtigere end min gamle ford escort fra 94 med 90HK og 1.6 CLX
> Så jeg syntes den er fin til mit brug. Hvor langt kører den da på

Din 1,6 90HK Ford er ikke sløv... så den skulle gerne rende en *del*
hurtigere i både optræk og top end en lille 1,2 3-cylle.

Hvis ikke det er tilfældet er Escorten defekt - tro mig

Ang. forbrug så kan jeg fortælle at jeg har haft en 1,4 og en 2,0 (samme
bil) og de gik lige langt på literen... go figure. Den lille 1,4 skulle
arbejde så meget mere for det samme som 2-literen bare nærmest grinte af.

Alene det med 4 personer og bagage kunne tage pippet fra den lille...

Fra : Zurfer

Dato : 31-08-04 18:16

hmm, det er mærkeligt.
Så giver det jo slet ingen mening nu.
Dvs. at jeg ligeså godt kan købe en 3.2L iteorien, for den kan trække endnu
mere, og skal slet ikke tænke på om der er 1 eller 5 passagere eller hvad??
Syntes ellers bare de reklamere så meget med at man skal købe en lille motor
som f.eks polo eller suzuki alto der kører langt på literen.
Jeg forstår det ikke helt.
Forsikringsmæssigt må det da også være en del billigere at have en lille
bil??

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 31-08-04 18:54

Zurfer skrev:

> hmm, det er mærkeligt.

Egentlig ikke. Jo mindre motor jo mere skal den lave.

Du skal anstrenge dig for at løfte 50kg. En bodybuilder løfter det så
let som ingenting og har overskud til mere.

> Så giver det jo slet ingen mening nu. Dvs. at jeg ligeså godt kan købe
> en 3.2L iteorien, for den kan trække endnu mere, og skal slet ikke tænke

Ja og nej. En 3.2 vil sluge en del mere, men en lille motor er slet ikke
økonomisk hvis den presses.

Omtalte 1,4 vs. 2,0 som jeg selv havde. Hvis jeg pressede min 2,0 MAX,
dvs. fuld pedal på motorvejen en helt tankfuld så gik den 9 på literen
ca. Hvis jeg kørte med råddent æg i ren bykørsel så gik den 9.5 på
literen....

1,4 kørte jeg ikke ret meget motorvej med men de få gange jeg gjorde og
havde hele familien + svigermor med så var den SÅ død over 130 at det
var helt ulideligt.

> reklamere så meget med at man skal købe en lille motor som f.eks polo
> eller suzuki alto der kører langt på literen. Jeg forstår det ikke
> helt.

Ja heeeelt op til 20-25 på literen. Men smid svigermor i bag + bagage og
tag på ferie og du bliver skuffet.

> Forsikringsmæssigt må det da også være en del billigere at have en
> lille bil??

Meget billigere. Desværre.

PS: Kan du ikke lokkes til at svare på det indlæg du svarer på istedet
for dig eget og så flette dit svar ind i? Ligesom jeg her har gjort