Spgm. vedr. slutseddel på bil
Fra : Henrik

Dato : 26-08-04 20:43

Hej NG !

En god ven har for 3 mdr. siden, underskrevet en slutseddel på køb af den
nye Kia xx. Han har stadig ikke modtaget (og betalt bilen). Idag har
forhandleren kontaktet ham og fortalt at han kan forvente at få bilen om ca.
4 uger. Til gengæld er prisen (listeprisen) nu steget med ca. 5.000 kr. Min
ven har fået tilbudt at anullere købet og hermed slutseddlen uden
omkostninger, hvilekt han ikke umiddelbart er interesseret i, da han stadig
gerne vil have bilen.

Det skal tilføjes, at da min ven underskrev slutseddlen var prisforhøjelsen
allerede kendt (noget med at det første hold biler sælges billigere end de
efterfølgende for at få gang i salget) - og sælgeren nærmest lokkede ham med
at "hvis han skrev under nu, ville han spare de 5000 som efterfølgende
købere ville komme til at betale..."

Så kommer spørgsmålet: har forhandleren krav på at kunne forhøje prisen ? I
givet fald, hvad er en slutseddel så værd ?

Xposted til dk.fritid.bil, dk.videnskab.jura
Pfht, Henrik

Fra : Deaster

Dato : 26-08-04 20:45

Henrik wrote:

> [...]
> prisen ? I givet fald, hvad er en slutseddel så værd ?
>
> Xposted til dk.fritid.bil, dk.videnskab.jura

Prøv at kigge bag på slutsedlen, der står garanteret noget med at køber
accepterer en for højelse på op til 10% af købssummen.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"
Dingo
Dingo
Dingo

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 27-08-04 06:10

En helt masse bits fra Henrik til dk.fritid.bil gav følgende:

[...]

> Så kommer spørgsmålet: har forhandleren krav på at kunne forhøje prisen ? I
> givet fald, hvad er en slutseddel så værd ?

Så vidt jeg husker fra de købesedler til _nye_ biler jeg har set, har der
næsten altid stået noget med at "bilen endeligt prissættes ud fra gældende
listepris på leveringstidspunktet" eller at "sælger forbeholder sig retten
til at prisjustere med op til x %, i henhold til gældende listepris på
leveringstidspunktet" eller lignende.

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"Oh my God! OH MY GOD! I just checked out my mom...."
-- Richard Kind as Paul Lasiter in 'Spin City'

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-08-04 13:31

Henrik Bøgh skrev:

>Så vidt jeg husker fra de købesedler til _nye_ biler jeg har set, har der
>næsten altid stået noget med at "bilen endeligt prissættes ud fra gældende
>listepris på leveringstidspunktet"

Javel, men hvad med sælgers mundlige løfte om at køber kunne
spare 5'000 kr.?

--
Bertel

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 27-08-04 14:00

En helt masse bits fra Bertel Lund Hansen til dk.videnskab.jura gav følgende:

[...]

> Javel, men hvad med sælgers mundlige løfte om at køber kunne
> spare 5'000 kr.?

Det burde Henriks ven jo havde fået nedfældet i kontrakten (set bagklogskabens
ulideligt osv....)
Men det slog mig lige:
Når nu man har skrevet under på et, men er gået ind på en aftale i en anden
tro, vægter det skrevne så mere bare fordi det er lettere at bevise?

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"Min kone ligner en kuffert"
-- Carsten Bang som subsistensløs i 'Vindhætterne'

Fra : Casper Bang

Dato : 27-08-04 15:21

> vægter det skrevne så mere bare fordi det er lettere at bevise?

Det skrevne vægter ikke mere end det mundlige - hvis man kan bevise det
mundtlige.
Hvis du har optaget den mundtlige samtale, eller har troværdige vidner er
den lige så gyldig som en skriftlig... eller hvis sælgeren indrømmer at det
var aftalt selvfølgelig

Fra : Peter

Dato : 27-08-04 18:52

"Henrik Bøgh" <henrik@FJERNlagengymnastikFJERN.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
følgende:

> [...]
>
> Det burde Henriks ven jo havde fået nedfældet i kontrakten (set

Ja. Men kontraktens fulde ordlyd er en forudsætning for at kunne besvare
spørgsmålet.

Ja.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Per O.

Dato : 27-08-04 16:49

Henrik wrote:
> [...]
>
> Så kommer spørgsmålet: har forhandleren krav på at kunne forhøje
> prisen ? I givet fald, hvad er en slutseddel så værd ?
En slutseddel er skam meget værd, men man skal altså bruge hovedet, og så få
skrevet ALT det ned som sælger lover. Da jeg bestilte min Ford Focus C-Max i
foråret, ville jeg have den opgraderet med klimaanlæg og fartpilot, som ikke
var standard på Trend versionen. Jeg fik at vide at der så ville gå nogle
uger før bilen kunne produceres. Derfor fik jeg skrevet ind i slutseddelen
at prisen på bilen, samt bytteprisen på min daværende bil ikke kunne ændre
sig. Se så gjorde det ikke noget, at der gik fem uger og en god del
kilometer på den gamle bil, Jeg havde jo sort på hvidt hvad bytteprisen
ville være. Der er jo derfor man laver en slutseddel. Den viser hvad man har
aftalt. Glem alt om mundtlige aftaler .... det burde selv den mest naive da
snart have fattet !

Men som det er nu, så må han bare leve med prisforskellen, eller annullere
handelen, hvilket sælger meget flinkt har tilbudt.

Per O