Dagens gætter - bremselængde på lastbil...
Fra : Henrik B.

Dato : 26-08-04 04:31

Der er altid så meget debat om, hvorvidt lastbiler kan bremse, og hvor godt
de gør det. Derfor tænkte jeg at dagens lille konkurrence skulle vise
uvidende personer, hvordan en forholdsvis moderne lastbil formår at bremse.

Bremsningen var en fuldbremsning på lige, tør vej. D.v.s. passere et mærke
og så klampen i bund, og holde den dér til lastbilen holdt helt stille.
Udgangshastigheden var 85 km/t præcist! Lastbilens vægt var 48 tons. Hvor
mange meter krævede det at komme til fuld stilstand?

M.v.h.

Fra : Thomas H.

Dato : 26-08-04 05:51

> [...]
> Udgangshastigheden var 85 km/t præcist! Lastbilens vægt var 48 tons. Hvor
> mange meter krævede det at komme til fuld stilstand?

Jeg tror faktisk en topmoderne lastbil bremser bedre end "rygterne".
Fra 85 km/t vil en standard personbil vel være på omkring ..25-30 meter?
Så mit gæt er 45 m ?

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 26-08-04 06:29

Thomas H. telepaterede følgende til sin PC:
> Jeg tror faktisk en topmoderne lastbil bremser bedre end "rygterne".

Enig...

> Fra 85 km/t vil en standard personbil vel være på omkring ..25-30
> meter? Så mit gæt er 45 m ?

Jeg tænkte 40, men det er nok for lidt...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Morten Trab

Dato : 26-08-04 06:31

> [...]
> Udgangshastigheden var 85 km/t præcist! Lastbilens vægt var 48 tons. Hvor
> mange meter krævede det at komme til fuld stilstand?

Jeg errindre en lignende test for et års tid eller to siden...Mener at det
var omkring 50 meter...Men er langt fra sikker...

--
Mvh./Best Regards,
Morten Trab

Fra : K ö n i g

Dato : 26-08-04 07:04

> [...]
> Udgangshastigheden var 85 km/t præcist! Lastbilens vægt var 48 tons. Hvor
> mange meter krævede det at komme til fuld stilstand?

Hvis vi forudsætter at det var en moderne god lastbil på god asfalt med en
friktion på 0,8 så var standselængden 54,5 m - hvis vi også ser bort på
usikkerheden i hastigenheden.

Altså en standselængde på ca. 55 m.

MVH Peter König

Fra : Ukendt

Dato : 26-08-04 07:22

"K ö n i g" <NOpommer-konigSPAM@email.dk> skrev i en meddelelse

> Altså en standselængde på ca. 55 m.

Standselængde?, dvs det inkludere chaufførens reaktionstid. Det kræver vist
at han ikke taler i mobilos, roder m. køreseddler el. andet papirarb., slår
på tromme etc.etc. ;).

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 26-08-04 09:29

En helt masse bits fra "Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> til
dk.fritid.bil gav følgende:

[...]

> Standselængde?, dvs det inkludere chaufførens reaktionstid. Det kræver vist
> at han ikke taler i mobilos, roder m. køreseddler el. andet papirarb., slår
> på tromme etc.etc. ;).

Det var vel også en del af det oprindelige indlæg at chaufføren var fuldt ud
bevist om hvor (og dermed hvornår) han skulle smække bremsen i.

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"One woman's Titanic is another woman's Love Boat"
-- Sarah Jessica Parker as Carrie Bradshaw in 'Sex & the City'

Fra : Ukendt

Dato : 26-08-04 09:38

"Henrik Bøgh" <henrik@FJERNlagengymnastikFJERN.dk> skrev i en meddelelse

> Det var vel også en del af det oprindelige indlæg at chaufføren var fuldt
ud
> bevist om hvor (og dermed hvornår) han skulle smække bremsen i.

Så er der reelt tale om bremselængde, og der er "himmelvid" forskel, jvf.
alle de uheld hvor lastbiler,busser brager op bag i køen af biler, som
holder stille ;).

Fra : K ö n i g

Dato : 26-08-04 09:43

> Så er der reelt tale om bremselængde, og der er "himmelvid" forskel, jvf.
> alle de uheld hvor lastbiler,busser brager op bag i køen af biler, som
> holder stille ;).

En standselængde består af følgende dellængder:

- Reaktionslængde (Førerens reaktionstid fra han opdagere en fare til at han
begynder at bremse)
- Funktionslængde (Fra føreren begynder at træde på bremsepedalen til
hjulene begynder at blive nedbremset)
- Bremselængde (fra hjulene begynder at blive nedbremset til køretøjet
holder stille)

MVH Peter König

Fra : Brizz

Dato : 26-08-04 11:13

> [...]
vist
> at han ikke taler i mobilos, roder m. køreseddler el. andet papirarb.,

Og det gør man jo heller ikke!

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Ukendt

Dato : 26-08-04 12:25

"Brizz" <nogen@microsoft.com> skrev i en meddelelse

> Og det gør man jo heller ikke!

Jeg kan se du har høje tanker om chaufførers moral, men hvis den svare til
det jeg så på et 2 dg. køreteknisk kursus på Ring Djursland, sammen med
elever fra en transportskole, ser det sort ud :(( : I bussen, på vej der op,
blev der drukket tæt, om aftenen var der "abe-party" på hotellet og nogen
fortsatte ned i Grenå by. Jeg vil vædde med at flere var ikke kommet ned på
0,50 o/oo, da vi skulle køre på banen dagen efter :(((, jeg påpegede det
overfor deres lære, men intet skete.

Fra : Niels Skaaning

Dato : 26-08-04 16:29

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fortsatte ned i Grenå by. Jeg vil vædde med at flere var ikke kommet ned

> 0,50 o/oo, da vi skulle køre på banen dagen efter :(((, jeg påpegede det

Da jeg var på køreskole til storvogn ved militæret, var der et par stykker
der blev smidt hjem pga. druk og en del, der fik irettesættelse. Det var sgu
den eneste gang jeg så tilstrækkelig konsekvens fra militærets side.

NS

Fra : Ukendt

Dato : 26-08-04 17:48

> [...]
sgu
> den eneste gang jeg så tilstrækkelig konsekvens fra militærets side.

Som om det var nogen straf at blive smidt hjem når man ikke gider militæret

--
Tom

Fra : anders majland

Dato : 27-08-04 07:56

> Som om det var nogen straf at blive smidt hjem når man ikke gider
> militæret

Lidt straf er der da i at blive smidt hjem fra køreskolen. Så er det
tilbage og grave i mudderet sammen med resten af kompagniet ....

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 26-08-04 22:16

"Niels Skaaning" <niels_skaaning@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
sgu
> den eneste gang jeg så tilstrækkelig konsekvens fra militærets side.

Jeg fik at vide det blev overladt til banen at alko.teste, men ingen blev
testet, der skete heller ilingen uheld. Men som sagt tvivler jeg på ½'delen
havde klaret den. og de stod for at blive sluppet fri på vejene-
VORHERREBE'VARS :(((.

Fra : Brizz

Dato : 27-08-04 07:31

> [...]
> fortsatte ned i Grenå by. Jeg vil vædde med at flere var ikke kommet ned

> 0,50 o/oo, da vi skulle køre på banen dagen efter :(((, jeg påpegede det

VED hvordan min egen moral er når jeg er på arbejde men ved desværre godt at
den ikke er general. Men synes da godt nok det er et grelt tilfælde du
omtaler!!

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 27-08-04 13:55

> VED hvordan min egen moral er når jeg er på arbejde men ved desværre godt
at
> den ikke er general. Men synes da godt nok det er et grelt tilfælde du
> omtaler!!

Tror at der generelt er en højere trafikmoral blandt "os", end blandt den
gennemsnitlige chauffør...

M.v.h.

Fra : Peter Weis

Dato : 29-08-04 17:15

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:

> Tror at der generelt er en højere trafikmoral blandt "os", end blandt
> den gennemsnitlige chauffør...

Sådan tror de fleste grupper nok.

På den anden side rækker moralen ofte ikke længere end til egne rækker.

Hvordan forholder man sig fx som lastbilchauffør til en gammel fru Jensen,
som ikke lægger hurtigt nok fra land når der bliver grønt, således at man
må træde på bremsen og have besvær med at komme i fart igen?
Jeg erindrer en chauffør, som her i gruppen udtrykte en holdning der ikke i
mine øjne har noget med høj trafikmoral at gøre.

mvh
Peter

Fra : Henrik B.

Dato : 29-08-04 17:21

"Peter Weis" <p.weis@email.dk..slet> skrev i en meddelelse

> Sådan tror de fleste grupper nok.
>
> På den anden side rækker moralen ofte ikke længere end til egne rækker.

Nu snakker jeg jo ikke om lastbilchauffører som helhed, men benzin- og
oliechauffører. Hvornår har du f.eks. sidst hørt om en tankvogn impliceret i
et uheld? Og hvis du har, hvor mange gnage har du hørt om det, gennem dit
liv hidtil?

> [...]
> Jeg erindrer en chauffør, som her i gruppen udtrykte en holdning der ikke
> mine øjne har noget med høj trafikmoral at gøre.

Den omtalte episode mener jeg ikke har noget med trafikmoral at gøre - måske
mangel på samme fra Fru Jensens side.

M.v.h.

Fra : Brizz

Dato : 29-08-04 17:26

> [...]
> et uheld? Og hvis du har, hvor mange gnage har du hørt om det, gennem dit

Ja der var jo liiiige ham der kører for "musling" som lavede glidebane inde
i kbh i vinters
Heldigvis ingen kom til skade andet end bilen og bygningen.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 29-08-04 19:50

On Sun, 29 Aug 2004 18:25:47 +0200, "Brizz" <nogen@microsoft.com>
wrote:

>Ja der var jo liiiige ham der kører for "musling" som lavede glidebane inde
>i kbh i vinters
>Heldigvis ingen kom til skade andet end bilen og bygningen.

>--

Nyboder Skole?

Hvis det kan gøre dig bedre tilpas, kan jeg fortælle dig at der var
tale om en privat vognmand, med fast kørsel for "Muslingen".

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Henrik B.

Dato : 29-08-04 20:55

> Nyboder Skole?
>
> Hvis det kan gøre dig bedre tilpas, kan jeg fortælle dig at der var
> tale om en privat vognmand, med fast kørsel for "Muslingen".

*Tsk tsk* - de vognmænd, de vognmænd.

M.v.h.

Fra : Brizz

Dato : 29-08-04 21:07

> Nyboder Skole?

Yep

> Hvis det kan gøre dig bedre tilpas, kan jeg fortælle dig at der var
> tale om en privat vognmand, med fast kørsel for "Muslingen".

Muslingen har jo kun vognmænd til at køre for sig. "mit" selskab er de
eneste der har egne biler...næsten ihvertfald.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 29-08-04 21:11

> Muslingen har jo kun vognmænd til at køre for sig. "mit" selskab er de
> eneste der har egne biler...næsten ihvertfald.

Hov, hov......hvad med "os" og Kvart-i-otte???

M.v.h.

Fra : Brizz

Dato : 29-08-04 22:12

> Hov, hov......hvad med "os" og Kvart-i-otte???

også det jeg mente med næsten *G*

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Peter Weis

Dato : 29-08-04 20:49

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:

> Nu snakker jeg jo ikke om lastbilchauffører som helhed, men benzin- og
> oliechauffører.

Den gik hen over hovedet på mig.

> Hvornår har du f.eks. sidst hørt om en tankvogn
> impliceret i et uheld? Og hvis du har, hvor mange gnage har du hørt om
> det, gennem dit liv hidtil?

Jeg aner det ikke. det interesserer mig ikke at hænge specielle grupper ud.

> Den omtalte episode mener jeg ikke har noget med trafikmoral at gøre -
> måske mangel på samme fra Fru Jensens side.

Der er vi så _meget_ uenige.

mvh
Peter

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 28-08-04 06:56

> [...]

at
> den ikke er general. Men synes da godt nok det er et grelt tilfælde du

Det er godt nogen forstår at holde fanen højt :). Men det er vist meget
normalt, ikke bare fra den SKOLE :((, fik oplyst at hele HOLD var blevet
sendt hjem!!!!!. Jeg er RYSTET, så tror fa.. når der udvises den konsekvens
på uddannelsesstederne.

Fra : Thomas

Dato : 26-08-04 07:37

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> Udgangshastigheden var 85 km/t præcist! Lastbilens vægt var 48 tons. Hvor
> mange meter krævede det at komme til fuld stilstand?

Om den så standsede på 10 meter , hjælper det ikke meget, når
lastbilchaufførerne sidder og "sover" i lastbilerne.

Mvh

Thomas

Fra : Ann Nielsen

Dato : 26-08-04 10:26

> Om den så standsede på 10 meter , hjælper det ikke meget, når
> lastbilchaufførerne sidder og "sover" i lastbilerne.
>

> Mvh
>
> Thomas

Og det dækker over ALLE lastbilchauffører!!! HMMMM!

Jeg var i Januar til sådan et glatføre kursus i lastvogn. Og til min
forbløffelse, den nye lastvogn jeg havde med mig, havde en længere
bremselængde end én af de gamle militærvogne UDEN ABS! Vi var nogle stykker
afsted og vi prøvede det alle! Og vi sov IKKE!

Mvh.

Ann Nielsen

Fra : Brizz

Dato : 26-08-04 11:17

> [...]
stykker
> afsted og vi prøvede det alle! Og vi sov IKKE!

Jeg var afsted med tankvognen for 1 år siden på et køreteknik kurses og der
testede vi netop dette dog ikke med fuldt læs. tværtimod. En tom tankvogn
imod en personbil. Mener det var en punto. Vi kørte ved siden af hindanden
og bremsede på samme tidspunkt og i ca 6 ud af 10 tilfælde holdt lastbilen
2m før personbilen.
Men er godt klar over det ikke helt er sådan med en fuldt læsset vogn.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 26-08-04 16:21

En helt masse bits fra Brizz til dk.fritid.bil gav følgende:

[...]

> Men er godt klar over det ikke helt er sådan med en fuldt læsset vogn.

Der er vel prelleplader/skvulpeplader i de fleste nyere tankvogne, men hvor
meget gør forskellen egentlig på en tom, en halvfuld (halvtom?) og en fuld
tankvogn?

Jeg havde egentlig regnet med at den halvfulde tankvogn, ville have den
dårligste bremselængde, på grund af inertien i væsken i tanken.

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"You actually put your dick in this woman?"
-- Meg Ryan as Pamela in 'The Doors'

Fra : Brizz

Dato : 27-08-04 07:30

> Der er vel prelleplader/skvulpeplader i de fleste nyere tankvogne, men
hvor
> meget gør forskellen egentlig på en tom, en halvfuld (halvtom?) og en fuld
> tankvogn?

Direkte skvulpe plader er der ikke men en typisk tankvogn er delt ind i 5
rum så man kan sige at der er skvulpe plader på den måde. Den bremser ikke
dårligere halvfuld/tom pga skvulp osv. Man skal dog bare huske at holde
foden på bremsepedalen for ellers kan den godt tage et hop fremad

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 27-08-04 13:56

> hvor
>
> Direkte skvulpe plader er der ikke men en typisk tankvogn er delt ind i 5

A'hva'? Brian jeg tror du skal op på domen og kigge ned i rummene. Der
sidder skvulpeplader i alle rum.

M.v.h.

Fra : Brizz

Dato : 28-08-04 20:03

> A'hva'? Brian jeg tror du skal op på domen og kigge ned i rummene. Der
> sidder skvulpeplader i alle rum.

Ja når jeg kigger ned i er der ingenting inde i selve rummet andet end et
rør op igennem på størrelse med mit håndled. kan ikke huske hvad det er til
men det er der.
Men skvulpeplader er der ikke

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 28-08-04 23:31

> Ja når jeg kigger ned i er der ingenting inde i selve rummet andet end et
> rør op igennem på størrelse med mit håndled. kan ikke huske hvad det er
> [...]

Hvis du kører i en G124, bygget af Bilcon, så sidder der nogle plader på
langs i rummene. De er godt og vel en halv meter høje. Ligesom væggene
imellem rummene er lavet af "bølgeplader", som dem der benyttes ved
havneanlæg m.v.

M.v.h.

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 29-08-04 10:33

En helt masse bits fra Henrik B. til dk.fritid.bil gav følgende:

[...]

> [...]
> langs i rummene. De er godt og vel en halv meter høje. Ligesom væggene
> imellem rummene er lavet af "bølgeplader", som dem der benyttes ved

Jeg mener at have fået at vide at de nye MAN 26.372[1] som forsvaret bruger
til tankvogne, har en tankopbygning alà (set fra siden):

___ ___
_______/ \___________________________________/ \_______
/ \ / || \ / \
| / \ || / \ |
| \ / || \ / |
| / \ || / \ |
| \ / || \ / |
| / \ || / \ |
| \ / || \ / |
| || |
\_____________________________||____________________________/

Selvfølgelig med flere skvupleplader der så er perforeret.

[1]: http://www.armyvehicles.dk/man26372.htm

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"I want you to make your self as home. You can have sex anywhere"
-- Mimi Kennedy as Abigail "Abby" O'Neil in 'Greg & Dharma'

Fra : Henrik B.

Dato : 29-08-04 11:53

> [...]
bruger
> til tankvogne, har en tankopbygning alà (set fra siden):

Det er så ikke lastbilmærkeafhængig, men afhængig af, hvem der opbygger
tanken.

M.v.h.

Fra : Brizz

Dato : 29-08-04 15:34

> [...]
> langs i rummene. De er godt og vel en halv meter høje. Ligesom væggene
> imellem rummene er lavet af "bølgeplader", som dem der benyttes ved

Hmm kan ikke huske hvordan rum væggene ser ud. Men jeg er ret sikker på der
ikke er de plader i bunden og tanken er bygget hos Bilcon. Kan sq ikke huske
om den hedder G eller hvad. Men kører normalt en 3 akslet scania 124 med 380
hk med 4 rum i tanken. På vores 4 akslede scania 124 med 400hk og 5 rum
mener jeg altså heller ikke der er nogen plader i. Men næste gang jeg er
oppe i renden så kigger jeg da lige på det.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 27-08-04 13:47

Henrik Bøgh wrote:

> Jeg havde egentlig regnet med at den halvfulde tankvogn, ville have
> den dårligste bremselængde, på grund af inertien i væsken i tanken.

Hva' så med det øgede dæktryk mod vejbanen?

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 27-08-04 14:03

En helt masse bits fra Hans L. Jørgensen til dk.fritid.bil gav følgende:

> Hva' så med det øgede dæktryk mod vejbanen?

Nu vel den fremadrettede kraft være procentvis større end såfremt tanken var
tom, i modsætning til den procentvise forskel der er i den nedafrettede kraft
med halv- eller heltom tank?

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"Oh no! Not another day like last Tuesday"
-- Phil Buckman as Leo in 'Frasier'

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 28-08-04 08:16

En helt masse bits fra Henrik Bøgh til dk.fritid.bil gav følgende:

[...]

> Nu vel den fremadrettede kraft være procentvis større end såfremt tanken var
> tom, i modsætning til den procentvise forskel der er i den nedafrettede
> kraft med halv- eller heltom tank?

Jeg havde så ikke set Henrik B.'s indlæg[1] - så det trækker jeg lige tilbage.
Det er naturligvis en forudsætning for ovenstående antagelse, at der _ikke_ er
(et vist antal) skvulpeplader i tanken.

[1]: <news:412f2f58$0$200$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"God originally wanted to build a schnauzer - but he fucked up!"
-- Frank Zappa: The Poodle Lecture

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 26-08-04 07:55

> [...]
> Udgangshastigheden var 85 km/t præcist! Lastbilens vægt var 48 tons. Hvor
> mange meter krævede det at komme til fuld stilstand?

57 m

--
mvh/rg. Christian
"Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop

Fra : Ukendt

Dato : 26-08-04 08:05

> Udgangshastigheden var 85 km/t præcist! Lastbilens vægt var 48 tons. Hvor
> mange meter krævede det at komme til fuld stilstand?

Jeg vil tro, en moderne personbil skal bruge 28 meter på at bremse fra 85
km/t til 0 km/t.

Mon ikke en moderne lastvog skal bruge en halv gang længere plus en slat: 47
meter.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Morten Lund

Dato : 26-08-04 10:07

Henrik B. wrote:

> Der er altid så meget debat om, hvorvidt lastbiler kan bremse, og hvor
> godt de gør det.

Lovkravende siger, så vidt jeg husker:
10 meter fra 30 til 0 for en lastbil
6 meter fra 30 til 0 for en personbil

Grunden er bl.a. en evt. funktionstid på lasbilens bremser. Bremserne
fungerer ved hjælp af trykluft, og det kan tage lidt tid at mobilisere
luften fra trykluftstankene ud til bremsecylindrene. Og hvis stemplet har
en lang vandring pga. slid på bremsebakkerne, betyder det endnu længere
funktionstid.

Jeg mener loven siger, at der max må gå ½ sekund fra man aktiverer bremsem
med et bestemt tryk, til der er halvdelen af det bestemte tryk i
bremsekredsen.

Det lyder selvfølgelig ikke af meget, men det betyder faktisk en del.

Jeg husker tydeligt første gang jeg havde køretime til stor bil, og skulle
bremse. Jeg trykkede på bremsen. Jeg følte ikke rigtigt den tog ved, og
trykkede endnu hårdere. Og pludselig havde luften flyttet sig, og
resultatet blev en ret hård opbremsning. Det kræver nogen tilvænning at
køre med forsinket bremsereaktion.

--
Morten Lund

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 27-08-04 14:13

Morten Lund wrote:

> Og hvis
> stemplet har en lang vandring pga. slid på bremsebakkerne, betyder
> det endnu længere funktionstid.

Hvis det er tilfældet er dit køretøj ikke lovligt at køre med, max vandring
på bremsecylinder, 25% af cylinderomkreds

> Jeg mener loven siger, at der max må gå ½ sekund fra man aktiverer
> bremsem med et bestemt tryk, til der er halvdelen af det bestemte
> tryk i bremsekredsen.

Æhh - har du en henvisning til hvor det står?

> [...]
> sig, og resultatet blev en ret hård opbremsning. Det kræver nogen
> tilvænning at køre med forsinket bremsereaktion.

Det er med den slags bremser som f.eks. med ABS, øvelse gør mester..

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Henrik B.

Dato : 27-08-04 14:30

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse

> Det er med den slags bremser som f.eks. med ABS, øvelse gør mester..

Det bliver mere og mere almindeligt på lastbiler, at der kommer relæstyrede
bremser. D.v.s. at denne forsinkelse stort set forsvinder.

M.v.h.

Fra : alexbo

Dato : 27-08-04 16:49

"Hans L. Jørgensen" skrev

> Hvis det er tilfældet er dit køretøj ikke lovligt at køre med, max
vandring
> på bremsecylinder, 25% af cylinderomkreds

Se der ville jeg godt have en henvisning.

> Æhh - har du en henvisning til hvor det står?

Så får du til gengæld en af mig.

http://147.29.40.91/_SHOWF_B637462774/1247&B20030926805REGL&0001&000003

5.03.025 LASTBIL N2

(1) Driftsbremsen skal kunne give bilen en deceleration på mindst 5,0 m/s 2
..

(2) Nødbremsen skal kunne give bilen en deceleration på mindst 2,2 m/s 2 .

(3) Driftsbremsens funktionstid må ikke være større end 0,5 s.

mvh

Alex Christensen

Fra : Henrik B.

Dato : 28-08-04 03:19

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse

> Æhh - har du en henvisning til hvor det står?

Og dét vidste du ikke - tsk tsk. ))

M.v.h.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 28-08-04 20:49

Henrik B. wrote:
> "Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse

> Og dét vidste du ikke - tsk tsk. ))

Hvad kender du til om jeg ved, men du ved det jo åbenbart ikke)))

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Henrik B.

Dato : 28-08-04 23:32

> Hvad kender du til om jeg ved, men du ved det jo åbenbart ikke)))

Du bad om en henvisning til, hvor det står. Og jo, jeg vidste det godt.
Lærte jeg da jeg tog styrebrevet.

M.v.h.

Fra : alexbo

Dato : 26-08-04 10:06

"Henrik B." skrev

> Udgangshastigheden var 85 km/t præcist! Lastbilens vægt var 48 tons. Hvor
> mange meter krævede det at komme til fuld stilstand?

Vægten er ligegyldig, en lastbil bremser lige godt tom eller fyldt.

Ved 85 km/t skal en personbil kunne bremse på 45 m. en lastbil på 55m.
De fleste vil kunne klare det på 45m.
Problemet med lastbiler er reaktionstiden i bremserne, det tager tid at
sende trykluft ud i bremserne.

Så jeg siger 48m.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik B.

Dato : 26-08-04 12:10

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
Hvor

> Vægten er ligegyldig, en lastbil bremser lige godt tom eller fyldt.

Vrøvl.

M.v.h.

Fra : K ö n i g

Dato : 26-08-04 12:16

> Vrøvl.
>
> M.v.h.

Du ved vist ikke hvad du taler . . . tsk. tsk

MVH Peter König

Fra : Deaster

Dato : 26-08-04 13:12

K ö n i g wrote:

> Du ved vist ikke hvad du taler . . . tsk. tsk
>
> MVH Peter König

Dvs. at hvis du lodser 4 millioner tons på ladet af en lastbil bremser
den på lige så kort afstand som hvis den var tom ?

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"
Dingo
Dingo
Dingo

Fra : alexbo

Dato : 26-08-04 13:21

"Deaster" skrev

> Dvs. at hvis du lodser 4 millioner tons på ladet af en lastbil bremser
> den på lige så kort afstand som hvis den var tom ?

Ja.
Udover at bremserne selvfølgelig skal virke, er det eneste der betyder noget
ved bremsning, friktionen mellem dæk og vej, og den vokser i samme takt som
vægten.

mvh
Alex Christensen

Fra : Thomas H.

Dato : 26-08-04 13:32

> [...]
noget
> ved bremsning, friktionen mellem dæk og vej, og den vokser i samme takt

Jeps, men der kan så nok opstå nogle varmeproblemer mellem dæk og asfalt,
der skal med ind i ligningen, hvis vi snakker 4 millioner tons

Fra : alexbo

Dato : 26-08-04 15:05

"Thomas H." skrev

> Jeps, men der kan så nok opstå nogle varmeproblemer mellem dæk og asfalt,
> der skal med ind i ligningen, hvis vi snakker 4 millioner tons

Ja , man må formode at den graver sig ned i asfalten, og derved får en
kortere bremselængde.

mvh
Alex Christensen

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 26-08-04 13:40

[snip]
> [...]
noget
> ved bremsning, friktionen mellem dæk og vej, og den vokser i samme takt

Det er vist en grov forenkling af virkeligheden!

Såfremt du holder samtlige øvrige variable udenfor, har du naturligvis ret.
Men... I praksis ændres et hav af parametre sig med en øget vægt - ikke kun
den statiske friktion som afhænger af dækkets tryk mod asfalten.

F.eks. vil jeg tro at dækkene bliver en hel del varmere ved nedbremsning af
en stor masse end ved nedbremsning af en lille masse, og det kommer vist
ikke bag på nogen her i gruppen, at friktionen mellem asfalt og dækgummi
afhænger en hel del af dækkets temperatur...

Hvorvidt en højere dæktemperatur giver længere eller kortere bremselængde
skal jeg ikke udtale mig om - jeg bruger blot eksemplet til at illustrere at
du ikke har ret: Et køretøjs vægt *har* indflydelse på bremselængden.

Ud over friktionsparameteren kan man jo også begynde at diskutere, om et ABS
system er lige så effektivt når det skal regulere bremsekraften mellem måske
50% (ved blokering, fuld last) og 95% (når hjulet kører rundt, fuld last), i
forhold til når det skal regulere mellem 10% (ved blokering, ingen last) og
20% (når hjulet kører rundt, ingen last). Jeg garanterer for at der er en
forskel, og mit bud er at ABS i fuldlast situationen er langt mindre
effektiv, end ved 0-last.

Mvh
Michael

Fra : Thomas H.

Dato : 26-08-04 14:09

"Michael Jørgensen" <andersand@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke bag på nogen her i gruppen, at friktionen mellem asfalt og dækgummi
> afhænger en hel del af dækkets temperatur...

Korrekt, men spørgsmålet er hvor meget forskel der er i dæktemperatur ved én
nedbremsning fra 85-0, ved hhv. fuld last og tom.

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 26-08-04 14:36

[snip]
> Korrekt, men spørgsmålet er hvor meget forskel der er i dæktemperatur ved
én
> nedbremsning fra 85-0, ved hhv. fuld last og tom.

Ja man kan jo begynde at regne på hvor meget kinetisk energi der er i en
masse på 35 t ved 85 km/t.

Ekin = 0,5 * 35000 * 23,6^2 = 9755979 J

Varmeeffekt er som bekendt Energi pr tid, dvs hvis det tager 4 sek at bremse
en masse på 35 t fra 85 km/t, svarer det til at tænde en varmeovn på ca. 2,5
MW. I runde tal 1500 alm. varmeblæsere til hjemmebrug. Ganske vist kun i de
4 sek, men alligevel.

Sagt på en anden måde, koster det 4,186 J at opvarme 1 gram vand en grad.
Dvs. den ekstra varme der afsættes ved nedbremsningen af 48t fremfor 13t,
kan opvarme ca. 23 liter vand 100 grader. På 4 sek!

Personligt tror jeg at dækoverfladen er smålun under sådan en nedbremsning!

Mvh
Michael

Fra : Thomas H.

Dato : 26-08-04 14:50

> [...]
> kan opvarme ca. 23 liter vand 100 grader. På 4 sek!
>
> Personligt tror jeg at dækoverfladen er smålun under sådan en

Ja gu fanden bliver den varm, men spørgsmålet er om den bliver så meget
varmere end ved tom bil, at det har nogen markant indflydelse på dækkets
vejgreb! Personligt ville det undre mig, hvis én nedbremsning gjorde, at
alle lastbilens dæk nærmest var flydende, og stod og osede bagefter.

Fra : Ukendt

Dato : 26-08-04 14:56

> Dvs. den ekstra varme der afsættes ved nedbremsningen af 48t fremfor 13t,
> kan opvarme ca. 23 liter vand 100 grader. På 4 sek!

*LOL*

Stor underholdning med den slags udregninger.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Thomas H.

Dato : 26-08-04 13:27

"Deaster" <nospam@deaster.dk> skrev i en meddelelse

> Dvs. at hvis du lodser 4 millioner tons på ladet af en lastbil bremser
> den på lige så kort afstand som hvis den var tom ?

Hvis bremserne er dimensioneret til det, og kan holde hjulet på
skridgrænsen, så ja!

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 26-08-04 13:42

[snip]

> Hvis bremserne er dimensioneret til det, og kan holde hjulet på
> skridgrænsen, så ja!

Hvis og hvis... I praksis gør den ikke!

Mvh
Michael

Fra : Deaster

Dato : 26-08-04 16:03

Thomas H. wrote:

> "Deaster" <nospam@deaster.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis bremserne er dimensioneret til det, og kan holde hjulet på
> skridgrænsen, så ja!

SÅ undrer mig bare at hver gang der er en biltest og de tester
bremselængder at bilerne altid har noget længere bremselængder når de
tester med bagage og 4 personer i bilen.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"
Dingo
Dingo
Dingo

Fra : Casper Bang

Dato : 26-08-04 17:04

> SÅ undrer mig bare at hver gang der er en biltest og de tester
> bremselængder at bilerne altid har noget længere bremselængder når de
> tester med bagage og 4 personer i bilen.

Jeg vil tro at det er fordi de skal se om bremserne er dimensionerede til
den vægt... hvis bremserne er for svage, vil det gøre en forskel. Ellers
burde det ikke.

Fra : Thomas H.

Dato : 26-08-04 17:52

> SÅ undrer mig bare at hver gang der er en biltest og de tester
> bremselængder at bilerne altid har noget længere bremselængder når de
> tester med bagage og 4 personer i bilen.

Nu har jeg ikke så mange test liggende på min server, men her er da nogle:
http://www.thhe.dk/Audi_RS6_Avant.gif
90cm længere med fuld last, efter 10 nedbremsninger!

www.snabelapunktumdk.dk/BMW_M5.gif
37,8 meter både tom og fuld og 40cm længere med fuld last efter 10
nedbremsninger fra 100

http://www.snabelapunktumdk.dk/Mercedes_SL_65_AMG.gif
39 meter tom, 39 fuldt lastet, 39 meter fuldt lastet efter 10
nedbremsninger.

....og de fleste biler har også samme gennemsnits-deceleration, om det er fra
100 eller 200 km/t

Så mit gæt er, at dem der ikke har samme bremselængde ved fuld last, er
fordi den fader til sidst, hvilke igen vil sige:
Hvis bremserne er dimensioneret til det!

Fra : Deaster

Dato : 26-08-04 19:52

Thomas H. wrote:

> [...]
> er fordi den fader til sidst, hvilke igen vil sige:
> Hvis bremserne er dimensioneret til det!

Mjaa, måske nu tænkte jeg mere på dagligdagsgryder og ikke optimerede
højhastighedskrydsere, men selv når de får forøget deres bremselængde
ved en ekstra vægt på 20-30%, så ville jeg også tro at lastvogne hvor
vægten vist bliver 3 og 4 doblet skulle få længere bremselængde. Er der
nogen der har bremselængde tal for lastbiler med og uden læs ?

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"
Dingo
Dingo
Dingo

Fra : Thomas H.

Dato : 26-08-04 20:16

"Deaster" <nospam@deaster.dk> skrev i en meddelelse

> Mjaa, måske nu tænkte jeg mere på dagligdagsgryder og ikke optimerede
> højhastighedskrydsere,

Hvis det var en helt ubøjelig matematisk regel, ville det vel være lige
meget om det var en RS6 eller en A6 1,8 ?

Men ok:
Opel Vectra 1,9 CDTi 40m tom 39m fuld
Peugeot 407 HDi 135 41m tom 40m fuld
Ford Focus C-MAX 1,6 TDCi 40 tom 41 fuld
Seat Altea 1,9 TDI 44m tom 43m fuld
VW Golf 1,6 42 tom 42 fuld
......osv osv.

Så jeg ved ikke hvilke tests du hentyder til? Måske nogle hvor Mikkel
Thomsager har kørt dem eller hvad?

Fra : Deaster

Dato : 26-08-04 20:46

Thomas H. wrote:

> [...]
> VW Golf 1,6 42 tom 42 fuld
> .....osv osv.
>
> Så jeg ved ikke hvilke tests du hentyder til? Måske nogle hvor Mikkel

OK, så er det bare mig der har været småblind, jeg synes nemlig at der
i f.eks. gruppetest i FDM's Motor altid har været en del forskel i
bremselængden, men det lader det vist ikke til, tak for info.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"
Dingo
Dingo
Dingo

Fra : Niels Skaaning

Dato : 26-08-04 16:30

"Deaster" <nospam@deaster.dk> skrev i en meddelelse

> Dvs. at hvis du lodser 4 millioner tons på ladet af en lastbil bremser
> den på lige så kort afstand som hvis den var tom ?

Mon ikke lastbilen så bliver flad som en pandekage?

NS

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 27-08-04 13:58

Deaster wrote:

> Dvs. at hvis du lodser 4 millioner tons på ladet af en lastbil bremser
> den på lige så kort afstand som hvis den var tom ?

Prøv blot en gang med at være realistisk.

Hvis køretøjet ikke er læsset med mere end det er lovligt, bremser er Ok, ja
så skal det være ligegyldigt om køretøjet er med eller uden last,
selvfølgelig under forudsætning af at lasten er korrekt placeret på
køretøjet, bør der ikke være synderlig forskel på
standselængde/bremseelængde.

Med OK bremser mener jeg, f.eks. at bremser er justeret korrekt med hensyn
bremsenøglens vandring, ligledes at køretøj med skivebremser er korrekt
tilpasseet.

Det er ofte en vigtig anledning til for lang reaktionstid, hvilket med 85
km/t virkelig forøger standselængden meget.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Henrik B.

Dato : 26-08-04 14:03

> Du ved vist ikke hvad du taler . . . tsk. tsk
>
> MVH Peter König

Jeg ved åbenbart mere end dig, for det lyder ikke til at du nogensinde har
prøvet det vi taler om.

M.v.h.

Fra : K ö n i g

Dato : 26-08-04 14:21

> Jeg ved åbenbart mere end dig, for det lyder ikke til at du nogensinde har
> prøvet det vi taler om.
>
> M.v.h.

Jooo, nok flere gange end du tror - men lad nu det ligge.

MVH Peter König

Fra : N/A

Dato : 30-08-04 10:54

Fra : alexbo

Dato : 30-08-04 10:54

"Morten Fruergaard" skrev i

> Kan du så fortælle mig, hvorfor jeg kan bremse hurtigere i min racer efter
> den har tabt 150 kg?

Hvis den kan bremse på en kortere distance end før må det være,
fordi dine bremser ikke magter den tidligere vægt,
eller du ikke kunne træde hårdt nok på bremsepedalen.

Der vil være mange der mener at deres bil bremser dårligere med fuld last,
men hvis bremserne er i orden har den samme bremselængde, last eller ej.
men der skal selvfølgelig trædes hårdere på pedalen,
og det opfattes som om den bremser dårligere.

mvh
Alex Christensen

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 26-08-04 13:16

[snip]
> Udgangshastigheden var 85 km/t præcist! Lastbilens vægt var 48 tons. Hvor
> mange meter krævede det at komme til fuld stilstand?

Udemærket ide

Jeg vil tro ca. 37,4 m såfremt du med "klampen i bund" mener i en lastbil
med ABS. Uden ABS, og "klampen i bund" vil jeg tro ca. 50 m.

Mvh
Michael

Fra : Henrik B.

Dato : 26-08-04 14:03

> [...]
>
> Jeg vil tro ca. 37,4 m såfremt du med "klampen i bund" mener i en lastbil
> med ABS. Uden ABS, og "klampen i bund" vil jeg tro ca. 50 m.

Der er ABS på både forvogn og hænger.

M.v.h.

Fra : cbr1k

Dato : 26-08-04 14:25

> Hvor

NU(!) Vil jeg altså have svaret

Fra : Henrik B.

Dato : 27-08-04 02:36

Bremselængden var 58 meter. Jeg skal lige se om jeg kan får afprøvet det med
tom vogn. Men jeg er 250% sikker på at det her vil blive kortere...

M.v.h.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-08-04 07:52

> Bremselængden var 58 meter. Jeg skal lige se om jeg kan får afprøvet det
med
> tom vogn. Men jeg er 250% sikker på at det her vil blive kortere...

Kun 1 m fra

Fra : Brizz

Dato : 27-08-04 07:58

> Kun 1 m fra

= bagsædet på en Opel Corsa

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 27-08-04 08:29

En helt masse bits fra Brizz til dk.fritid.bil gav følgende:

> = bagsædet på en Opel Corsa

Så må folk jo bare lade være med at bruge bagsædet i en Opel Corsa :)
I øvrigt er det vel næppe bagsæddet man køber en Corsa for?
Jeg tror det eneste mindste bagsædde jeg har været på var i en Ford Ka :)

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"If You can't stand the heat get out of the kitchen"
-- Harry S. Truman

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 27-08-04 13:24

Henrik Bøgh wrote:

> Jeg tror det eneste mindste bagsædde jeg har været på var i en Ford Ka :)

Jeg har prøvet at ligge bag forsæderne i en Porsche 924, det
fortjener ikke at hedde et bagsæde, for det er egentlig blot en
kardantunnel med en stofhynde på..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Brizz

Dato : 28-08-04 16:44

> Jeg har prøvet at ligge bag forsæderne i en Porsche 924, det
> fortjener ikke at hedde et bagsæde, for det er egentlig blot en
> kardantunnel med en stofhynde på..

Der ér kun 1 plads i en porsche og det er bag rattet!!
men gad nu også side ved siden af bare en enkelt gang , mere altså

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 27-08-04 07:57

> Bremselængden var 58 meter. Jeg skal lige se om jeg kan får afprøvet det
med

Fy for den lede! Hvis nu Jan W's ord om ca. 28 m for en nyere personbil fra
samme hastighed skal stå til troende, så kan man undre sig over at nogle
lastbilchauffører tilsyneladende mener at den dobbelt så lange bremselængde
betyder at så behøver de kun at holde den halve afstand til forankørende...
I hvert fald er det helt normalt på motorvejen at se 3-10 lastbiler køre
85-90 km/t med ca. 5 m luft mellem hver!!! (ja jeg ved godt at ham foran
også har en bremselængde på 58 m, men alligevel)

> tom vogn. Men jeg er 250% sikker på at det her vil blive kortere...

Nåe ja - de lastbilchauffører der kører helt oppe i r.ven på folk kører
selvfølgelig en tom lastbil

Spøg til side...

Jeg tror og håber du har ret!

Mvh
Michael

Fra : Ukendt

Dato : 27-08-04 09:05

> [...]
bremselængde
> betyder at så behøver de kun at holde den halve afstand til

Jeg tror ikke, det er helt i skoven med de 28 meter. Mange nye biler bremser
fra 100 km/t på 36-37 meter, og de sidste km/t betyder meget.

Lastbilerne har selvfølgelig et bedre overblik fra deres førersæde i 2½
meters højde, men alligevel bør de også holde meget god afstand, IMO.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-08-04 09:20

"Jan W Nielsen" <intet svar> wrote in message
> [...]
>
> Lastbilerne har selvfølgelig et bedre overblik fra deres førersæde i 2½
> meters højde, men alligevel bør de også holde meget god afstand, IMO.

Flere ulykker viser jo at det bedre overblik ikke udmønter sig i noget som
helst.