/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Fyringsolie i dieseltanken
Fra : Erik


Dato : 24-08-04 22:29

Hej gruppe

Er det almindeligt at hælde fyringsolie på sin dieselbil? DK Benzin (og
sikkert også andre) sælger det fra almindelige standere.

Hvilken risiko løber man ved at bruge fyringsolie? Bøde? Fængsel?
Motorhavari? Andet?

Hvordan kan det opdages, at man bruger fyringsolie i stedet for diesel?

Mvh
Erik



 
 
Christabel & Anders (24-08-2004)
Kommentar
Fra : Christabel & Anders


Dato : 24-08-04 23:04

Jeg kørte tidligere kun på "fyringsolie", da det var diesel der kom op af
fyringolie hanen på den lokale DK-Benzin.
Men nu er der kommet farve i fyringsolien, så hvis du ryger i en paragraf 77
ude på landevejen, kan told & skat/ politiet/ bilinspektionen, sætte et
måleapperat ned i din tank der kan se om du har fyringsolie i tanken.
Hvis Told & Skat finder ud af at du har kørt eller kører på fyringsolie, får
du en bøde/ skal betale afgift af en beregning de laver over hvor meget du
har sparet ved at tanke fyringsolie.
Umiddelbart vil din bil ikke sige noget til at køre på fyringsolie, dog skal
du være forberedt på at det ikke er lige så rent som diesel. PSA koncernen
har også meldt ud af, hvis der kommer motorhaveri på en bil der har kørt på
fyringsolie, vil de ikke hjælpe.
--
Med venlig hilsen


Anders
Klik: www.vesterhavsrock.dk - hvor bl.a. Zididada, C21, Safri Duo spillede!
Bed and breakfast i Nordjylland? Klik: www.sitecenter.dk/bed-and-breakfast








"Erik" <erik2bak@hotmail.com> wrote in message
news:412bb32c$0$285$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej gruppe
>
> Er det almindeligt at hælde fyringsolie på sin dieselbil? DK Benzin (og
> sikkert også andre) sælger det fra almindelige standere.
>
> Hvilken risiko løber man ved at bruge fyringsolie? Bøde? Fængsel?
> Motorhavari? Andet?
>
> Hvordan kan det opdages, at man bruger fyringsolie i stedet for diesel?
>
> Mvh
> Erik
>
>



NEiL DANELAW (24-08-2004)
Kommentar
Fra : NEiL DANELAW


Dato : 24-08-04 23:21

"Christabel & Anders" <kaa(fjern dette)@sprit.dk> skrev i en meddelelse
news:412bba01$0$279$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Umiddelbart vil din bil ikke sige noget til at køre på fyringsolie, dog
skal
> du være forberedt på at det ikke er lige så rent som diesel. PSA koncernen
> har også meldt ud af, hvis der kommer motorhaveri på en bil der har kørt

> fyringsolie, vil de ikke hjælpe.

Det er nøjagtigt samme renhedsgrad. Det bliver jo også solgt som
'landbrugs-diesel' uden afgift, og bønderne vil sgu' da ikke hælde dårlig
diesel i deres million dyre monstermanskiner.




Christabel & Anders (24-08-2004)
Kommentar
Fra : Christabel & Anders


Dato : 24-08-04 23:47

Mener at den olie som landbruget og for den sags skyld også skibe for
leveret er den samme som bliver leveret til tankstationerne, dog er der ikke
tilsat farve til den olie som skal sælge som diesel på tankstationen.
Mener at nogle olieselskaber laver en billigere olie som ikke er så ren, som
de så sælger som fyringsolie.
Anders








"NEiL DANELAW" <mail@danelaw.dk> wrote in message
news:PbPWc.19155$P95.5610@fe49.usenetserver.com...
> "Christabel & Anders" <kaa(fjern dette)@sprit.dk> skrev i en meddelelse
> news:412bba01$0$279$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> > Umiddelbart vil din bil ikke sige noget til at køre på fyringsolie, dog
> skal
> > du være forberedt på at det ikke er lige så rent som diesel. PSA
koncernen
> > har også meldt ud af, hvis der kommer motorhaveri på en bil der har kørt
> på
> > fyringsolie, vil de ikke hjælpe.
>
> Det er nøjagtigt samme renhedsgrad. Det bliver jo også solgt som
> 'landbrugs-diesel' uden afgift, og bønderne vil sgu' da ikke hælde dårlig
> diesel i deres million dyre monstermanskiner.
>
>
>



Henrik B. (25-08-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 25-08-04 11:32


"Christabel & Anders" <kaa(fjern dette)@sprit.dk> skrev i en meddelelse
news:412bc3d8$0$310$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Mener at den olie som landbruget og for den sags skyld også skibe for
> leveret er den samme som bliver leveret til tankstationerne, dog er der
ikke
> tilsat farve til den olie som skal sælge som diesel på tankstationen.

Det er slet ikke det samme.

Diesel på tankstationerne er ét produkt.
Fyringsolie er et andet produkt
Skibsolie er et helt tredie produkt.

Landbrugsdiesel er fyringsolie tilsat additiv.

M.v.h.



Henrik Bøgh (25-08-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Bøgh


Dato : 25-08-04 12:18

En helt masse bits fra Henrik B. til dk.fritid.bil gav følgende:

[...]

> Skibsolie er et helt tredie produkt.
>
> Landbrugsdiesel er fyringsolie tilsat additiv.

Er skibsolie det samme som det der kaldes kutterolie?
For jeg troede faktisk at kutterolie og landbrugsdiesel var det samme?
Hvis ikke hvad lægger forskellene så i?
Og et sidste tillægsspørgsmål:
Findes der (offentligt tilgængligt) en ca. oversigt over forskellen på
dieselolie, gasolie, kutterolie, fyringsolie etc. m.h.t. smøreegenskaber,
svovlindhold etc.?

> M.v.h.

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"I'm going to Montana soon; Gonna be a dental floss tycoon"
-- Frank Zappa: Montana


Henrik B. (25-08-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 25-08-04 13:38


"Henrik Bøgh" <henrik@FJERNlagengymnastikFJERN.dk> skrev i en meddelelse
news:16320337.xdyEWkB53U@henrik.lan.lagengymnastik.dk...

> > Landbrugsdiesel er fyringsolie tilsat additiv.
>
> Er skibsolie det samme som det der kaldes kutterolie?

Ved jeg faktisk ikke, men tror det ikke, da skibsolie er et "tungt" produkt
med højt svovlindhold. Det kommer ud af et rør længere nede på
raffineringstårnet.

> For jeg troede faktisk at kutterolie og landbrugsdiesel var det samme?

Kutterolie kender jeg ikke, da det ikke er noget vi beskæftiger os med.

> Og et sidste tillægsspørgsmål:
> Findes der (offentligt tilgængligt) en ca. oversigt over forskellen på
> dieselolie, gasolie, kutterolie, fyringsolie etc. m.h.t. smøreegenskaber,
> svovlindhold etc.?

Der er du nødt til at se efter data på de forskellige selskabers
hjemmesider - altså dem der offentliggør data'ene. Evt. på de udenlandske
sider...

M.v.h.



Henrik Bøgh (25-08-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Bøgh


Dato : 25-08-04 16:10

En helt masse bits fra Henrik B. til dk.fritid.bil gav følgende:

[...]

> Ved jeg faktisk ikke, men tror det ikke, da skibsolie er et "tungt" produkt
> med højt svovlindhold. Det kommer ud af et rør længere nede på
> raffineringstårnet.

Ah - det der på nydansk hedder heavey oil?

>> For jeg troede faktisk at kutterolie og landbrugsdiesel var det samme?
>
> Kutterolie kender jeg ikke, da det ikke er noget vi beskæftiger os med.

Jeg har lige spurgt en kammerat i Hanstholm (hvor ellers? :)) og han siger at
kutterolie og landbrugsdiesel er det samme, alt efter om man kommer fra den
ene eller anden side af "10 km fra kystlinjen" :)

[...]

> Der er du nødt til at se efter data på de forskellige selskabers
> hjemmesider - altså dem der offentliggør data'ene. Evt. på de udenlandske
> sider...

Okay. Jeg troede faktisk der var nogle standarder for hvornår et produkt var
dieselolie, gasolie etc...

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"One of us has been drinking, and i'm sad to say it isn't me"
-- Glenn Quinn as Allen Francis Doyle in 'Angel'


Henrik B. (26-08-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 26-08-04 02:53


"Henrik Bøgh" <henrik@FJERNlagengymnastikFJERN.dk> skrev i en meddelelse
news:11758059.7l490n3T8e@henrik.lan.lagengymnastik.dk...

> > Ved jeg faktisk ikke, men tror det ikke, da skibsolie er et "tungt"
produkt
> > med højt svovlindhold. Det kommer ud af et rør længere nede på
> > raffineringstårnet.
>
> Ah - det der på nydansk hedder heavey oil?

Nope. Det hedder tung fuel olie.

M.v.h.



Jesper Sørensen (25-08-2004)
Kommentar
Fra : Jesper Sørensen


Dato : 25-08-04 06:44


> Det er nøjagtigt samme renhedsgrad. Det bliver jo også solgt som
> 'landbrugs-diesel' uden afgift, og bønderne vil sgu' da ikke hælde dårlig
> diesel i deres million dyre monstermanskiner.
>
Nemlig !
Det eneste der bliver renset er det såkaldte miljødiesel.
Det betyder at det afgiver mindre sod til omgivelserne, din motor er
ligeglad.
Fyringsolie og Dieselolie er rent kemisk det samme, den eneste forskel er
prisen og nu også farven.

Jesper



Brizz (25-08-2004)
Kommentar
Fra : Brizz


Dato : 25-08-04 10:03

> Det er nøjagtigt samme renhedsgrad. Det bliver jo også solgt som
> 'landbrugs-diesel' uden afgift, og bønderne vil sgu' da ikke hælde dårlig
> diesel i deres million dyre monstermanskiner.

Der tager du fejl! Svovl indholdet er meget højere end på alm diesel.


Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk



TGD (25-08-2004)
Kommentar
Fra : TGD


Dato : 25-08-04 10:09


"Brizz" <nogen@microsoft.com> skrev i en meddelelse
news:412c55db$0$89210$14726298@news.sunsite.dk...

<KLIP>

> Der tager du fejl! Svovl indholdet er meget højere end på alm diesel.

Det kommer så sandelig an på hvilket produkt du mener, der findes
fyringsolier der har mindre svovl indhold en diesel, lige pt. er det vist
kun Statoil der har produktark liggende, der er ihvertfald et
fyringsolieprodukt der har mindre svovl ppm end diesel.




Brizz (25-08-2004)
Kommentar
Fra : Brizz


Dato : 25-08-04 10:11

> > Der tager du fejl! Svovl indholdet er meget højere end på alm diesel.
>
> Det kommer så sandelig an på hvilket produkt du mener, der findes
> fyringsolier der har mindre svovl indhold en diesel, lige pt. er det vist
> kun Statoil der har produktark liggende, der er ihvertfald et
> fyringsolieprodukt der har mindre svovl ppm end diesel.

Ja det er den der hedder Blå Miljø eller blå templus. kan ikke helt huske
det da jeg ikke bruger de samme navne som salgs navnene. Den olie er Miljø
diesel som er tilsat et additiv og farve og sælges som en miljø rigtig
fyringsolie hvilket den jo også er.


Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk



Henrik (25-08-2004)
Kommentar
Fra : Henrik


Dato : 25-08-04 11:21

Kan give Brian ret mht. Statoil's fyringsolie kaldet Templus Blå. Her er
blot tale om alm. svovlfri diesel og egentlig ikke nogen vidunder olie. Det
er blot et godt gammelt salgstrick, for der er sikkert nok folk som er
villige til at betale prisdifferencen og fylde det på fyret.

/Henrik

"Brizz" <nogen@microsoft.com> skrev i en meddelelse
news:412c578c$0$45666$14726298@news.sunsite.dk...
> > > Der tager du fejl! Svovl indholdet er meget højere end på alm diesel.
> >
> > Det kommer så sandelig an på hvilket produkt du mener, der findes
> > fyringsolier der har mindre svovl indhold en diesel, lige pt. er det
vist
> > kun Statoil der har produktark liggende, der er ihvertfald et
> > fyringsolieprodukt der har mindre svovl ppm end diesel.
>
> Ja det er den der hedder Blå Miljø eller blå templus. kan ikke helt huske
> det da jeg ikke bruger de samme navne som salgs navnene. Den olie er Miljø
> diesel som er tilsat et additiv og farve og sælges som en miljø rigtig
> fyringsolie hvilket den jo også er.
>
>
> Mvh Brian
> ---
> www.gronaerten.dk
>
>



Henrik B. (25-08-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 25-08-04 11:31


"NEiL DANELAW" <mail@danelaw.dk> skrev i en meddelelse
news:PbPWc.19155$P95.5610@fe49.usenetserver.com...

> > du være forberedt på at det ikke er lige så rent som diesel. PSA
koncernen
> > har også meldt ud af, hvis der kommer motorhaveri på en bil der har kørt
> på
> > fyringsolie, vil de ikke hjælpe.
>
> Det er nøjagtigt samme renhedsgrad. Det bliver jo også solgt som
> 'landbrugs-diesel' uden afgift, og bønderne vil sgu' da ikke hælde dårlig
> diesel i deres million dyre monstermanskiner.

Det er IKKE samme renhedsgrad. Der er mere svovl i
fyringsolie/landbrugsdiesel, ligesom raffineringsprocessen er anderledes. Og
der er diverse additiver i diesel'en.

Fra nytår vil bønderne også få letdiesel - blot tilsat farve.

M.v.h.



TGD (25-08-2004)
Kommentar
Fra : TGD


Dato : 25-08-04 13:05


"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:412c6a58$0$280$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

<KLIP>

> Det er IKKE samme renhedsgrad. Der er mere svovl i
> fyringsolie/landbrugsdiesel, ligesom raffineringsprocessen er anderledes.
Og
> der er diverse additiver i diesel'en.

Hvordan dælen kan der være forskel på raffineringen? Du har din "tønde olie"
den sætter du kog over under, så bliver den raffineret og du stå med x% xx%
petroleum xx% benzin osv.

Diesel/fyringsolie er jo i bundgrund et spildprodukt man har fundet
anvendelse til.

<KLIP>



Henrik B. (25-08-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 25-08-04 13:57


"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev i en meddelelse
news:Qf%Wc.40812$Vf.2119809@news000.worldonline.dk...

> > Det er IKKE samme renhedsgrad. Der er mere svovl i
> > fyringsolie/landbrugsdiesel, ligesom raffineringsprocessen er
anderledes.
> Og
> > der er diverse additiver i diesel'en.
>
> Hvordan dælen kan der være forskel på raffineringen? Du har din "tønde
olie"
> den sætter du kog over under, så bliver den raffineret og du stå med x%
xx%
> petroleum xx% benzin osv.

Det er spørgsmål om, hvor på tårnet man henter produktet ud, ligesom der er
forskel på blandingen. Benzin er eksempelvis også et blandingsprodukt, alt
efter oktantal.

M.v.h.







Erik (24-08-2004)
Kommentar
Fra : Erik


Dato : 24-08-04 23:24

> Jeg kørte tidligere kun på "fyringsolie", da det var diesel der kom op af
> fyringolie hanen på den lokale DK-Benzin.
> Men nu er der kommet farve i fyringsolien, så hvis du ryger i en paragraf
77
> ude på landevejen, kan told & skat/ politiet/ bilinspektionen, sætte et
> måleapperat ned i din tank der kan se om du har fyringsolie i tanken.
> Hvis Told & Skat finder ud af at du har kørt eller kører på fyringsolie,
får
> du en bøde/ skal betale afgift af en beregning de laver over hvor meget du
> har sparet ved at tanke fyringsolie.
> Umiddelbart vil din bil ikke sige noget til at køre på fyringsolie, dog
skal
> du være forberedt på at det ikke er lige så rent som diesel. PSA koncernen
> har også meldt ud af, hvis der kommer motorhaveri på en bil der har kørt

> fyringsolie, vil de ikke hjælpe.
> --

Tak for dit gode svar. Det lyder som om et hul der er blevet lukket.
Gad vide om farvetesten er noget, der laves i praksis ude på landevejen?

Nu har jeg søgt lidt mere på emnet, og på HydroTexaco's hjemmeside skriver
de, at olie til "ikke-transportmæssige formål" efter regler fra ToldSkat har
været tilsat farve siden 1. november 2003. Se evt.
http://www.hydrotexaco.dk/servlet/doc?PageID=JPOG-5QEFKM'

Suk!

Mvh
Erik





Christabel & Anders (24-08-2004)
Kommentar
Fra : Christabel & Anders


Dato : 24-08-04 23:42

Jeg har endnu ikke hørt om nogen der er blevet stoppet og testet, for om de
havde rigtig diesel i tanken, men i prænsippet kan der også komme stikprøve
kontrol når du er til syn.
Da mine forældre drev landbrug, fik de på et tidspunkt besøg af told og skat
som stak et måleinstrument ned i tanken på deres Volvo, for at se om de
kørte på farvet benzin, da mine forældre nemlig havde en tank til deres
gamle Ford traktor som kørte på benzin.
Anders




"Erik" <erik2bak@hotmail.com> wrote in message
news:412bc016$0$286$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Jeg kørte tidligere kun på "fyringsolie", da det var diesel der kom op
af
> > fyringolie hanen på den lokale DK-Benzin.
> > Men nu er der kommet farve i fyringsolien, så hvis du ryger i en
paragraf
> 77
> > ude på landevejen, kan told & skat/ politiet/ bilinspektionen, sætte et
> > måleapperat ned i din tank der kan se om du har fyringsolie i tanken.
> > Hvis Told & Skat finder ud af at du har kørt eller kører på fyringsolie,
> får
> > du en bøde/ skal betale afgift af en beregning de laver over hvor meget
du
> > har sparet ved at tanke fyringsolie.
> > Umiddelbart vil din bil ikke sige noget til at køre på fyringsolie, dog
> skal
> > du være forberedt på at det ikke er lige så rent som diesel. PSA
koncernen
> > har også meldt ud af, hvis der kommer motorhaveri på en bil der har kørt
> på
> > fyringsolie, vil de ikke hjælpe.
> > --
>
> Tak for dit gode svar. Det lyder som om et hul der er blevet lukket.
> Gad vide om farvetesten er noget, der laves i praksis ude på landevejen?
>
> Nu har jeg søgt lidt mere på emnet, og på HydroTexaco's hjemmeside skriver
> de, at olie til "ikke-transportmæssige formål" efter regler fra ToldSkat
har
> været tilsat farve siden 1. november 2003. Se evt.
> http://www.hydrotexaco.dk/servlet/doc?PageID=JPOG-5QEFKM'
>
> Suk!
>
> Mvh
> Erik
>
>
>
>



Hans L. Jørgensen (25-08-2004)
Kommentar
Fra : Hans L. Jørgensen


Dato : 25-08-04 08:24

Christabel & Anders wrote:
> Jeg har endnu ikke hørt om nogen der er blevet stoppet og testet, for
> om de havde rigtig diesel i tanken, men i prænsippet kan der også
> komme stikprøve kontrol når du er til syn.

Ja måske - men indtil videre er der ikke blevet SBI pålagt noget form for
kontrol

> Da mine forældre drev landbrug, fik de på et tidspunkt besøg af told
> og skat som stak et måleinstrument ned i tanken på deres Volvo, for
> at se om de kørte på farvet benzin, da mine forældre nemlig havde en
> tank til deres gamle Ford traktor som kørte på benzin.
> Anders

Ja mine forældre havde også tilladelse til køb af farvet benzin.

Ved kontrolbesøg brugte man et strimmel trækpapir som farvede hvis der var
rester af farvestoffet i tanken.


--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg



Mureren (25-08-2004)
Kommentar
Fra : Mureren


Dato : 25-08-04 07:59

> Jeg kørte tidligere kun på "fyringsolie", da det var diesel der kom op af
> fyringolie hanen på den lokale DK-Benzin.

Det er ikke korrekt.
Hvis du fortæller mig hvilken station det drejer sig om, skal jeg gerne
præcisere hvad der er i hvilke tanke og på hvilke standere.


Mvh.
Mureren
(ansat hos DK-Benzin...ihvertfald 4 arbejdsdage endnu!)



Christabel & Anders (25-08-2004)
Kommentar
Fra : Christabel & Anders


Dato : 25-08-04 11:21

"Mureren" <mureren_tag_det_væk_@mail.tele.dk> wrote in message
news:412c38a8$0$218$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > Jeg kørte tidligere kun på "fyringsolie", da det var diesel der kom op
af
> > fyringolie hanen på den lokale DK-Benzin.
>
> Det er ikke korrekt.
> Hvis du fortæller mig hvilken station det drejer sig om, skal jeg gerne
> præcisere hvad der er i hvilke tanke og på hvilke standere.
>
>
> Mvh.
> Mureren
> (ansat hos DK-Benzin...ihvertfald 4 arbejdsdage endnu!)

Jammen jeg vil da gerne fortælle dig om hvilke tankstationer det drejer sig
om, det var hos DK-Benzin i Farsø (9640) og/ eller hos DK-Benzin i
Klim(9690), men det ligger snart 2 år tilbage, der er jo temmelig sikkert
lavet om på dette nu.
--
Med venlig hilsen


Anders
Klik: www.vesterhavsrock.dk - hvor bl.a. Zididada, C21, Safri Duo spillede!
Bed and breakfast i Nordjylland? Klik: www.sitecenter.dk/bed-and-breakfast



Henrik B. (25-08-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 25-08-04 11:45


"Christabel & Anders" <kaa(fjern dette)@sprit.dk> skrev i en meddelelse
news:412c66b2$0$283$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> > Det er ikke korrekt.
> > Hvis du fortæller mig hvilken station det drejer sig om, skal jeg gerne
> > præcisere hvad der er i hvilke tanke og på hvilke standere.
> >
> >
> > Mvh.
> > Mureren
> > (ansat hos DK-Benzin...ihvertfald 4 arbejdsdage endnu!)
>
> Jammen jeg vil da gerne fortælle dig om hvilke tankstationer det drejer
sig
> om, det var hos DK-Benzin i Farsø (9640) og/ eller hos DK-Benzin i
> Klim(9690), men det ligger snart 2 år tilbage, der er jo temmelig sikkert
> lavet om på dette nu.

Prøv og ring til dem og hør om de har fået gravet en tank ned, indenfor det
seneste år...

M.v.h.



Christabel & Anders (25-08-2004)
Kommentar
Fra : Christabel & Anders


Dato : 25-08-04 12:23

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in message
news:412c6da2$0$242$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Christabel & Anders" <kaa(fjern dette)@sprit.dk> skrev i en meddelelse
> news:412c66b2$0$283$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> > > Det er ikke korrekt.
> > > Hvis du fortæller mig hvilken station det drejer sig om, skal jeg
gerne
> > > præcisere hvad der er i hvilke tanke og på hvilke standere.
> > >
> > >
> > > Mvh.
> > > Mureren
> > > (ansat hos DK-Benzin...ihvertfald 4 arbejdsdage endnu!)
> >
> > Jammen jeg vil da gerne fortælle dig om hvilke tankstationer det drejer
> sig
> > om, det var hos DK-Benzin i Farsø (9640) og/ eller hos DK-Benzin i
> > Klim(9690), men det ligger snart 2 år tilbage, der er jo temmelig
sikkert
> > lavet om på dette nu.
>
> Prøv og ring til dem og hør om de har fået gravet en tank ned, indenfor
det
> seneste år...

Jeg ville ikke have noget i mod at ringe til tankstationerne, men jeg tror
ikke at jeg imiddelbart vil få noget ud af det. Da jeg tidligere har forsøgt
at spørge ind til om det var diesel eller fyringsolie der var i hanen, ved
fyringsoliestanderen. Der fik jeg kun den besked fra ejeren af tankstationen
at det ville han og kunne han ikke udtale sig om.
Derefter prøvede jeg så at tælle mig frem til, hvor mange påfyldningshaner
stationen havde til deres tanke og kom frem til at fyringsolie og diesel
måtte komme fra den samme tank. Denne teori blev undstøttet af samtale med
andre som også tankede billigt, hos DK-Benzin.
Anyway det er længe sidden jeg har besøgt DK-Benzin, da jeg ikke længere bor
i nærheden af de før omtalte tankstationer og fordi at jeg kun handlede hos
DK-Benzin fordi at jeg kunne tanke fyringsolie. Nu er alle huller jo også
lukket i loven, så nu er jeg blevet en lovlydig borger. Jeg tror også Erik
som startede dette indlæg har fået belyst emnet omkring det at køre på
fyringsolie, så skulle vi ikke lade emnet ligge. Jeg ved ikke alt omkring
det at køre på fyringsolie, jeg har kun mine egne erfaringer. Som jeg har
forsøgt at give videre.
Anders



Henrik B. (25-08-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 25-08-04 13:46


"Christabel & Anders" <kaa(fjern dette)@sprit.dk> skrev i en meddelelse
news:412c74fe$0$209$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > Prøv og ring til dem og hør om de har fået gravet en tank ned, indenfor
> det
> > seneste år...
>
> Derefter prøvede jeg så at tælle mig frem til, hvor mange påfyldningshaner
> stationen havde til deres tanke og kom frem til at fyringsolie og diesel
> måtte komme fra den samme tank.

Det kan lige så vel være at der ikke var nogen tank til 92 oktan, men
seperate tanke til diesel og fyringsolie. Desuden er det på mange
DK-stationer sådan at fyringsolien kommer fra en overjordisk tank.

> Denne teori blev undstøttet af samtale med
> andre som også tankede billigt, hos DK-Benzin.

!!?? Og de har deres viden hvorfra?

M.v.h.




TGD (25-08-2004)
Kommentar
Fra : TGD


Dato : 25-08-04 18:49


"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:412c8cd2$0$221$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

<KLIP>

> !!?? Og de har deres viden hvorfra?

Jeg har selv været af den opfattelse at nogen gange var der oktan 95 i 92
tanke, men hvis man nu bare tænker sig lidt om så tror jeg ikke det sker og
specielt ikke dieselolie i fyringsolietanke...

Hvis de gjorde nummeret så bryder de med en del love - hvis jeg køber en
flaske cola er der hellere ikke fanta i flasken - så kan man diskutere om
det ikke bedre at bruge dieselolie fremfor fyringsolie eller 95 fremfor 92,
men det ændrer ikke ved at man skal have det der er reklameret med og det
man betaler for.




Christabel & Anders (25-08-2004)
Kommentar
Fra : Christabel & Anders


Dato : 25-08-04 22:34


"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in message
news:412c8cd2$0$221$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Christabel & Anders" <kaa(fjern dette)@sprit.dk> skrev i en meddelelse
> news:412c74fe$0$209$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > > Prøv og ring til dem og hør om de har fået gravet en tank ned,
indenfor
> > det
> > > seneste år...
> >
> > Derefter prøvede jeg så at tælle mig frem til, hvor mange
påfyldningshaner
> > stationen havde til deres tanke og kom frem til at fyringsolie og diesel
> > måtte komme fra den samme tank.
>
> Det kan lige så vel være at der ikke var nogen tank til 92 oktan, men
> seperate tanke til diesel og fyringsolie. Desuden er det på mange
> DK-stationer sådan at fyringsolien kommer fra en overjordisk tank.
>
> > Denne teori blev undstøttet af samtale med
> > andre som også tankede billigt, hos DK-Benzin.
>
> !!?? Og de har deres viden hvorfra?

Tjaaa den viden kommer vel mest fra snak, lidt ala sladder, som så går hen
og bliver en historie folk tror på ...indrømmet jeg er selv faldet for
historien.
Anders



Mureren (25-08-2004)
Kommentar
Fra : Mureren


Dato : 25-08-04 12:05

> Jammen jeg vil da gerne fortælle dig om hvilke tankstationer det drejer
sig
> om, det var hos DK-Benzin i Farsø (9640) og/ eller hos DK-Benzin i
> Klim(9690), men det ligger snart 2 år tilbage, der er jo temmelig sikkert
> lavet om på dette nu.

Ingen af de to nævnte stationer har fået lavet noget om på benzinanlægget de
sidste "mange" år.
Jeg har desværre ikke adgang til vores database pt., da jeg inden længe
skifter til et andet olieselskab, og kontoret jeg normalt har som "base" er
mere eller mindre lukket ned, så der er ikke kontakt til vores SQL-server
hvor databasen ligger, og dermed kan jeg ikke finde de oplysninger jeg
ellers så flot lovede
Men....jeg ved der ikke har været byggesager på de to stationer, for så
ville jeg have været indblandet i dem
Iøvrigt ville det være købmandsskab af allerdårligste skuffe at sælge diesel
som fyringsolie...prisforskellen mellem de to produkter kunne hurtigt
retfærdiggøre nedgravningen af en ny tank!
Som Henrik B. påpeger, så opstår de historier oftest pga. uvidenhed hos de
ansatte, eller blot fordi det er en "god historie".

Mvh.
Mureren



Christabel & Anders (25-08-2004)
Kommentar
Fra : Christabel & Anders


Dato : 25-08-04 12:40


"Mureren" <mureren_tag_det_væk_@mail.tele.dk> wrote in message
news:412c7232$0$270$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > Jammen jeg vil da gerne fortælle dig om hvilke tankstationer det drejer
> sig
> > om, det var hos DK-Benzin i Farsø (9640) og/ eller hos DK-Benzin i
> > Klim(9690), men det ligger snart 2 år tilbage, der er jo temmelig
sikkert
> > lavet om på dette nu.
>
> Ingen af de to nævnte stationer har fået lavet noget om på benzinanlægget
de
> sidste "mange" år.
> Jeg har desværre ikke adgang til vores database pt., da jeg inden længe
> skifter til et andet olieselskab, og kontoret jeg normalt har som "base"
er
> mere eller mindre lukket ned, så der er ikke kontakt til vores SQL-server
> hvor databasen ligger, og dermed kan jeg ikke finde de oplysninger jeg
> ellers så flot lovede
> Men....jeg ved der ikke har været byggesager på de to stationer, for så
> ville jeg have været indblandet i dem
> Iøvrigt ville det være købmandsskab af allerdårligste skuffe at sælge
diesel
> som fyringsolie...prisforskellen mellem de to produkter kunne hurtigt
> retfærdiggøre nedgravningen af en ny tank!
> Som Henrik B. påpeger, så opstår de historier oftest pga. uvidenhed hos de
> ansatte, eller blot fordi det er en "god historie".
>
> Mvh.
> Mureren


Jeg troede at der var den samme fortjeneste på fyringsolie og diesel.
Jeg troede faktisk også at man kunne på en lille tankstation som f.eks. den
i Klim (9690), have en tank i jorden også registrede man bare hvor meget der
blev solgt som diesel og hvor meget der blev solgt som fyringsolie og
betalte afgiften til staten derefter. De registreringer skulle selvfølgelig
være godkendte af Told & Skat.
Men hensyn til de to før omtalte tankstationer, så benytter jeg ikke mere af
dem. Da man jo ikke mere kan snyde og køre på fyringsolie, så derfor er det
også nok snart 2 år sidden jeg har besøgt dem. Regnede så med at der måske
var blevet bygget om sidden - har også hørt at DK tanken i Farsø har skift
ejer nogle gange sidden .....noget med en konkurs m.m.

--
Med venlig hilsen


Anders
Klik: www.vesterhavsrock.dk - hvor bl.a. Zididada, C21, Safri Duo spillede!
Bed and breakfast i Nordjylland? Klik: www.sitecenter.dk/bed-and-breakfast



Henrik B. (25-08-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 25-08-04 13:57


"Mureren" <mureren_tag_det_væk_@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:412c7232$0$270$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Jeg har desværre ikke adgang til vores database pt., da jeg inden længe
> skifter til et andet olieselskab, og kontoret jeg normalt har som "base"
er

Skal du til OK?

M.v.h.






Mureren (25-08-2004)
Kommentar
Fra : Mureren


Dato : 25-08-04 15:15

> Skal du til OK?

Jep...har været ude hos jer i Viby i dag, og snakket med Arne K., behagelig
fyr!

Mvh.
Mureren



Henrik B. (25-08-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 25-08-04 15:36


"Mureren" <mureren_tag_det_væk_@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:412c9ed5$0$198$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > Skal du til OK?
>
> Jep...har været ude hos jer i Viby i dag, og snakket med Arne K.,
behagelig
> fyr!

Jamen velkommen til så da....

M.v.h.



Mureren (25-08-2004)
Kommentar
Fra : Mureren


Dato : 25-08-04 16:31

> > > Skal du til OK?
> >
> > Jep...har været ude hos jer i Viby i dag, og snakket med Arne K.,
> behagelig
> > fyr!
>
> Jamen velkommen til så da....

Jo tak, det skal nok blive spændende

Mvh.
Mureren



Henrik (25-08-2004)
Kommentar
Fra : Henrik


Dato : 25-08-04 20:52

Jeg slår også mine folder på Åhave Parkvej

"Mureren" <mureren_tag_det_væk_@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:412cb089$0$213$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > > > Skal du til OK?
> > >
> > > Jep...har været ude hos jer i Viby i dag, og snakket med Arne K.,
> > behagelig
> > > fyr!
> >
> > Jamen velkommen til så da....
>
> Jo tak, det skal nok blive spændende
>
> Mvh.
> Mureren
>
>



Henrik B. (26-08-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 26-08-04 02:54


"Henrik" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:412cec6f$0$176$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg slår også mine folder på Åhave Parkvej

Så du skal også ud og vifte med ørerne på lørdag?

M.v.h.



Henrik (26-08-2004)
Kommentar
Fra : Henrik


Dato : 26-08-04 07:41

Det kan du tro - Gokart!

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:412d42c7$0$236$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Henrik" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:412cec6f$0$176$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Jeg slår også mine folder på Åhave Parkvej
>
> Så du skal også ud og vifte med ørerne på lørdag?
>
> M.v.h.
>
>



Brizz (25-08-2004)
Kommentar
Fra : Brizz


Dato : 25-08-04 15:42

> > Skal du til OK?
>
> Jep...har været ude hos jer i Viby i dag, og snakket med Arne K.,
behagelig
> fyr!

Ja kan man ikke komme til de bedste må man tage de næstebedste eller hvor
man nu skal placerer jer

Mvh Brian Søgaard
---
www.gronaerten.dk



Henrik B. (25-08-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 25-08-04 15:50


"Brizz" <nogen@microsoft.com> skrev i en meddelelse
news:412ca538$0$82506$14726298@news.sunsite.dk...
> > > Skal du til OK?
> >
> > Jep...har været ude hos jer i Viby i dag, og snakket med Arne K.,
> behagelig
> > fyr!
>
> Ja kan man ikke komme til de bedste må man tage de næstebedste eller hvor
> man nu skal placerer jer

Du mener: Det må være rart at være hos de største.

M.v.h.



Brizz (25-08-2004)
Kommentar
Fra : Brizz


Dato : 25-08-04 16:46

> > Ja kan man ikke komme til de bedste må man tage de næstebedste eller
hvor
> > man nu skal placerer jer
>
> Du mener: Det må være rart at være hos de største.

Ja det er jeg glad for jeg ER! §

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk



Henrik B. (26-08-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 26-08-04 02:55


"Brizz" <nogen@microsoft.com> skrev i en meddelelse
news:412cb44b$0$82506$14726298@news.sunsite.dk...
> > > Ja kan man ikke komme til de bedste må man tage de næstebedste eller
> hvor
> > > man nu skal placerer jer
> >
> > Du mener: Det må være rart at være hos de største.
>
> Ja det er jeg glad for jeg ER! §

Ikke når vi snakker den danske del af dit selskab.

M.v.h.



Brizz (26-08-2004)
Kommentar
Fra : Brizz


Dato : 26-08-04 09:59

> > Ja det er jeg glad for jeg ER! §
>
> Ikke når vi snakker den danske del af dit selskab.

Schhhhh!!
Lad mig nu bare blive i troen. Men det er dælme ikke meget forskel der på
markeds andelene og i holder den ikke længe


Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk



Henrik B. (26-08-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 26-08-04 12:15


"Brizz" <nogen@microsoft.com> skrev i en meddelelse
news:412da650$0$46186$14726298@news.sunsite.dk...
> > > Ja det er jeg glad for jeg ER! §
> >
> > Ikke når vi snakker den danske del af dit selskab.
>
> Schhhhh!!
> Lad mig nu bare blive i troen. Men det er dælme ikke meget forskel der på
> markeds andelene og i holder den ikke længe

Ikke meget? Så hut jeg visker, er du ansat ved Nordmændene, og de/I ligger
på en tredieplads, efter Shell og "os". Og når man snakker Shell, plejer man
at kigge på deres markedsandel, sammen med Metax. Gør man det samme med os,
og tager DK med, så har hun sgu lang vej endnu.

M.v.h.



Brizz (27-08-2004)
Kommentar
Fra : Brizz


Dato : 27-08-04 07:36

> Ikke meget? Så hut jeg visker, er du ansat ved Nordmændene, og de/I ligger
> på en tredieplads, efter Shell og "os". Og når man snakker Shell, plejer
man
> at kigge på deres markedsandel, sammen med Metax. Gør man det samme med
os,
> og tager DK med, så har hun sgu lang vej endnu.

Du har ret i det med nordmændende men det er hun en HAN
Mener ikke det er 5% der skiller vores 2 ad men er ikke 100% sikker på det.
Men 5% har selvfølgelig også noget at skulle have sagt...
Men min far er stærkere end din far §8-P

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk



Henrik B. (25-08-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 25-08-04 11:29


"Mureren" <mureren_tag_det_væk_@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:412c38a8$0$218$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > Jeg kørte tidligere kun på "fyringsolie", da det var diesel der kom op
af
> > fyringolie hanen på den lokale DK-Benzin.
>
> Det er ikke korrekt.
> Hvis du fortæller mig hvilken station det drejer sig om, skal jeg gerne
> præcisere hvad der er i hvilke tanke og på hvilke standere.

Det er ikke rigtig hvad du kan fortælle, for alle med dén påstand, har en
onkel, hvis fætters kones bror, arbejder for DK, og ved bedre. </ironi off>

Nej, det er helt korrket. Diesel og fyringsolie er ikke det samme hos DK -
og var heller ikke før der blev tilsat farve.

M.v.h.



Lykke (25-08-2004)
Kommentar
Fra : Lykke


Dato : 25-08-04 07:15


"Erik" <erik2bak@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:412bb32c$0$285$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej gruppe
>
> Er det almindeligt at hælde fyringsolie på sin dieselbil? DK Benzin (og
> sikkert også andre) sælger det fra almindelige standere.
>
> Hvilken risiko løber man ved at bruge fyringsolie? Bøde? Fængsel?
> Motorhavari? Andet?
>
> Hvordan kan det opdages, at man bruger fyringsolie i stedet for diesel?
>
> Mvh
> Erik
>
> På et tidspunkt i Nordjylland var diesel så billig at det blev solgt som
fyringsolie. Det kan gå begge veje.
Det gælder bare med at være om sig.

Poul



Jørn Ibsen (25-08-2004)
Kommentar
Fra : Jørn Ibsen


Dato : 25-08-04 08:27

"Erik" <erik2bak@hotmail.com> wrote in message
news:412bb32c$0$285$edfadb0f@dread11.news.tele.dk

>
> Hvordan kan det opdages, at man bruger fyringsolie i stedet for diesel?
>

Helt ærligt, der må sgu snart være grænser for, hvor nærig man kan
blive. Når man køber en bil, så ved man da, at der er en løbende udgift
der hedder brændstof. Køber man en dieselvogn har man valgt det
billigste brændstof, og kan som regel endda køre længere på literen.

Harry, drop fyringsolien og skift bilen ud med et månedskort til bus og
tog. Det er klart det billigste.




--
Posted via Mailgate.ORG Server - http://www.Mailgate.ORG

Christabel & Anders (25-08-2004)
Kommentar
Fra : Christabel & Anders


Dato : 25-08-04 12:12


> > Helt ærligt, der må sgu snart være grænser for, hvor nærig man kan
> > blive. Når man køber en bil, så ved man da, at der er en løbende udgift
> > der hedder brændstof. Køber man en dieselvogn har man valgt det
> > billigste brændstof, og kan som regel endda køre længere på literen.
> >
> > Harry, drop fyringsolien og skift bilen ud med et månedskort til bus og
> > tog. Det er klart det billigste.
>
>
Hvorfor?
Hvis motoren m.m. ikke tager skade af at køre på et billigere brændstofs
produkt og man har mulighed for at tanke det på bilen unden at skulle køre
for langt efter det, kan jeg da kun se og sige at man er ret fornuftig med
sine penge!
Med venlig hilsen


Anders
Klik: www.vesterhavsrock.dk - hvor bl.a. Zididada, C21, Safri Duo spillede!
Bed and breakfast i Nordjylland? Klik: www.sitecenter.dk/bed-and-breakfast



Brizz (25-08-2004)
Kommentar
Fra : Brizz


Dato : 25-08-04 13:06

> Hvis motoren m.m. ikke tager skade af at køre på et billigere brændstofs
> produkt og man har mulighed for at tanke det på bilen unden at skulle køre
> for langt efter det, kan jeg da kun se og sige at man er ret fornuftig
med
> sine penge!

Det gør nyere TDI,CDI, etc også. derfor kan det ikke betale sig...har du
regnet på hvor meget du kan spare på 1 år med fyringsolie i forhold til
diesel som der jo tit er priskrig på?
og i forhold til det hvad koster det at skifte kværnen i din bil?

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk



Henrik (25-08-2004)
Kommentar
Fra : Henrik


Dato : 25-08-04 08:34

Som tidligere nævnt i tråden blev olien farvet fra den 1. Nov. 2003.
Egentlig skulle det være sket langt tidligere, men pågrund af modstand fra
chauffører, om hvorvidt farvestoffet var sundhedsskadeligt blev det først
indført pr. ovennævnte dato. Det var et EU-direktiv som krævede at DK også
fulgte farvningen. Derfor er der ens regler i hele EU omkring farvning af
brændstof.

Forskellen på landbrugsdiesel og miljødiesel er svovlindholdet, hvor
miljødiesel har et indhold på 50 ppm. Landbrugsdiesel kan jeg ikke huske men
det er højere.

Både landbrugsdiesel og fyringsolie er farvet i dag, dette skyldes at det
som bekendt er fri for nogle afgifter / afgiftsrefusion. Den eneste olie der
ikke er farvet er svovlfri diesel eller miljødiesel om man vil. Altså den
alm. diesel som er på tankstationer og hos vognmænd.

Hvorvidt om der er forskel på diesel og fyringsolie, så kan jeg kun sige at
jeg under ingen omstændigheder ville fylde fyringsolie på en nyere
commenrail dieselmotor. Det kan godt være at en gammel dieselhakker ikke
tager skade.

Nogle af forskellene ligger omkring oliens flammepunkt, så vidt jeg husker
har fyringsolien et lavere flammepunkt og dieslen et højere. Hæng mig ikke
op på det, men der er forskelle. Får jeg tid en dag på arbejde, kan jeg
sætte mig nøjere ind i det.

/Henrik

"Erik" <erik2bak@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:412bb32c$0$285$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej gruppe
>
> Er det almindeligt at hælde fyringsolie på sin dieselbil? DK Benzin (og
> sikkert også andre) sælger det fra almindelige standere.
>
> Hvilken risiko løber man ved at bruge fyringsolie? Bøde? Fængsel?
> Motorhavari? Andet?
>
> Hvordan kan det opdages, at man bruger fyringsolie i stedet for diesel?
>
> Mvh
> Erik
>
>



Brizz (25-08-2004)
Kommentar
Fra : Brizz


Dato : 25-08-04 10:07

> Som tidligere nævnt i tråden blev olien farvet fra den 1. Nov. 2003.
> Egentlig skulle det være sket langt tidligere, men pågrund af modstand fra
> chauffører, om hvorvidt farvestoffet var sundhedsskadeligt blev det først
> indført pr. ovennævnte dato. Det var et EU-direktiv som krævede at DK også
> fulgte farvningen. Derfor er der ens regler i hele EU omkring farvning af
> brændstof.

Ja vi nåede da et strejke en ½ dag pga af det
>
> Forskellen på landbrugsdiesel og miljødiesel er svovlindholdet, hvor
> miljødiesel har et indhold på 50 ppm. Landbrugsdiesel kan jeg ikke huske
men
> det er højere.
>
> Både landbrugsdiesel og fyringsolie er farvet i dag, dette skyldes at det
> som bekendt er fri for nogle afgifter / afgiftsrefusion. Den eneste olie
der
> ikke er farvet er svovlfri diesel eller miljødiesel om man vil. Altså den
> alm. diesel som er på tankstationer og hos vognmænd.
>
> Hvorvidt om der er forskel på diesel og fyringsolie, så kan jeg kun sige
at
> jeg under ingen omstændigheder ville fylde fyringsolie på en nyere
> commenrail dieselmotor. Det kan godt være at en gammel dieselhakker ikke
> tager skade.
>
> Nogle af forskellene ligger omkring oliens flammepunkt, så vidt jeg husker
> har fyringsolien et lavere flammepunkt og dieslen et højere. Hæng mig ikke
> op på det, men der er forskelle. Får jeg tid en dag på arbejde, kan jeg
> sætte mig nøjere ind i det.
>
Selvom vi ikke er fra samme selskab kan jeg jo ikke være mere enig med dig i
det her.


Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk



Henrik B. (25-08-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 25-08-04 11:33


"Brizz" <nogen@microsoft.com> skrev i en meddelelse
news:412c56c7$0$87252$14726298@news.sunsite.dk...

> > Nogle af forskellene ligger omkring oliens flammepunkt, så vidt jeg
husker
> > har fyringsolien et lavere flammepunkt og dieslen et højere. Hæng mig
ikke
> > op på det, men der er forskelle. Får jeg tid en dag på arbejde, kan jeg
> > sætte mig nøjere ind i det.
> >
> Selvom vi ikke er fra samme selskab kan jeg jo ikke være mere enig med dig
i
> det her.

Heller ikke samme selskab - men enig.

M.v.h.



TGD (25-08-2004)
Kommentar
Fra : TGD


Dato : 25-08-04 13:09


"Henrik" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:412c3fa0$0$160$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

<KLIP>

> Hvorvidt om der er forskel på diesel og fyringsolie, så kan jeg kun sige
at
> jeg under ingen omstændigheder ville fylde fyringsolie på en nyere
> commenrail dieselmotor. Det kan godt være at en gammel dieselhakker ikke
> tager skade.

Det er ikke motoren som sådan der tager skader, det er nok nærmere
indsprøjtningen samt filtre der tilstoppes, der vil dog være et minimalt
større slid på motoren grundet det højere svovlindhold.

> Nogle af forskellene ligger omkring oliens flammepunkt, så vidt jeg husker
> har fyringsolien et lavere flammepunkt og dieslen et højere. Hæng mig ikke
> op på det, men der er forskelle. Får jeg tid en dag på arbejde, kan jeg
> sætte mig nøjere ind i det.

Bare tag et kig på farenummeret eller FN nummeret, også ind på
beredskabsstyrelsens side omhandlende kemikalier, så har du svaret på under
1 min



Henrik B. (25-08-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 25-08-04 13:48


"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev i en meddelelse
news:Lj%Wc.40814$Vf.2119747@news000.worldonline.dk...

> > Nogle af forskellene ligger omkring oliens flammepunkt, så vidt jeg
husker
> > har fyringsolien et lavere flammepunkt og dieslen et højere. Hæng mig
ikke
> > op på det, men der er forskelle. Får jeg tid en dag på arbejde, kan jeg
> > sætte mig nøjere ind i det.
>
> Bare tag et kig på farenummeret eller FN nummeret, også ind på
> beredskabsstyrelsens side omhandlende kemikalier, så har du svaret på
under
> 1 min

Fortæller ikke hele sandheden, da begge dele er klassificeret som 1202. Men
der er kommet nye klassificeringer (underklasser), og der er forskel på
flammepunktet for Letdiesel og fyringsolie.

M.v.h.



TGD (25-08-2004)
Kommentar
Fra : TGD


Dato : 25-08-04 08:54


"Erik" <erik2bak@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:412bb32c$0$285$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

<KLIP>

> Hvordan kan det opdages, at man bruger fyringsolie i stedet for diesel?

Hvorfor ikke bare gå hele vejen og få installeret nye filtre så du kan køre
på rapsolie til 3,5 kr. literen, du tager røven på staten men du er så
sandelig økologi freak samtidigt?



Jakob Jeppesen (25-08-2004)
Kommentar
Fra : Jakob Jeppesen


Dato : 25-08-04 09:07

TGD fik på mystisk vis skriblet følgende:
> "Erik" <erik2bak@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:412bb32c$0$285$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> <KLIP>
>
>> Hvordan kan det opdages, at man bruger fyringsolie i stedet for
>> diesel?
>
> Hvorfor ikke bare gå hele vejen og få installeret nye filtre så du
> kan køre på rapsolie til 3,5 kr. literen, du tager røven på staten
> men du er så sandelig økologi freak samtidigt?

Kan man det på alle nyere dieselbiler (hdi, tdci, tdi pd osv)?
Hvordan er mulighederne for at tanke (fordeling landet over og i eu)?
Kan man stadig køre på diesel efter ombygning, eller er det kun på friture?

Kort sagt; hvor kan man læse mere om konvertering til rapsolie?

/Jakob



TGD (25-08-2004)
Kommentar
Fra : TGD


Dato : 25-08-04 09:15


"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:412c488c$0$88477$14726298@news.sunsite.dk...

<KLIP>

> Kan man det på alle nyere dieselbiler (hdi, tdci, tdi pd osv)?

Ikek alle men sågar Lupo'en der skulle have et meget brændstofsystem kan
ordnes.

> Hvordan er mulighederne for at tanke (fordeling landet over og i eu)?

Du kan ikke tanke rapsolie eller biodiesel (diesel og koldpressetolie) her i
landet, biodiesel kan dog tankes i Tyskland, du køber en 1000 ltr tank med
rapsolie (se søndagsavisen), du undlader at betale brændstofsafgift.

Er du landmand kan du sel lave dit olie.

> Kan man stadig køre på diesel efter ombygning, eller er det kun på
friture?

Du kan køre diesel, og koldpresset olie i hvilken blanding du vil

> Kort sagt; hvor kan man læse mere om konvertering til rapsolie?

http://www.folkecenter.dk/da/
http://www.folkecenter.dk/plant-oil/



Jakob Jeppesen (25-08-2004)
Kommentar
Fra : Jakob Jeppesen


Dato : 25-08-04 12:03

TGD fik på mystisk vis skriblet følgende:
>>
>> Kort sagt; hvor kan man læse mere om konvertering til rapsolie?
>
> http://www.folkecenter.dk/da/
> http://www.folkecenter.dk/plant-oil/

Spændende læsning må man sige....

Takker.

/Jakob



Jacob Rungwald (25-08-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Rungwald


Dato : 25-08-04 09:27


"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> wrote in message
news:412c488c$0$88477$14726298@news.sunsite.dk...
<snip>
> Kort sagt; hvor kan man læse mere om konvertering til rapsolie?

Ham her laver Biodiesel :)

http://www.veggiecar.com/

Så en udsendelse med ham i TV, den er god nok :) Og så kommer udstødningen
til at lugte af grillkylling :)

Mvh
Jacob




Brizz (25-08-2004)
Kommentar
Fra : Brizz


Dato : 25-08-04 10:09

> Så en udsendelse med ham i TV, den er god nok :) Og så kommer udstødningen
> til at lugte af grillkylling :)

Det er da også bedre end af svømmehal som det gør nu


Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk



Erik (25-08-2004)
Kommentar
Fra : Erik


Dato : 25-08-04 09:09

> > Hvordan kan det opdages, at man bruger fyringsolie i stedet for diesel?
>
> Hvorfor ikke bare gå hele vejen og få installeret nye filtre så du kan
køre
> på rapsolie til 3,5 kr. literen, du tager røven på staten men du er så
> sandelig økologi freak samtidigt?

Jeg tror ikke, at man kan få økologisk rapsolie til den pris.

Mvh
Erik



tnf (25-08-2004)
Kommentar
Fra : tnf


Dato : 25-08-04 09:13

Hej..

Min Patrol (årg. 95) ryger lidt mere når jeg får lønnen udbetalt i våde
varer....
Ellers går den det samme på literen....

Tjaa...det hedder nok nærmere liter pr km end omvendt...

Men pyt.. :)

tnf

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev i en meddelelse
news:GAXWc.40777$Vf.2116709@news000.worldonline.dk...
>
> "Erik" <erik2bak@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:412bb32c$0$285$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> <KLIP>
>
> > Hvordan kan det opdages, at man bruger fyringsolie i stedet for diesel?
>
> Hvorfor ikke bare gå hele vejen og få installeret nye filtre så du kan
køre
> på rapsolie til 3,5 kr. literen, du tager røven på staten men du er så
> sandelig økologi freak samtidigt?
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177520
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408661
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste