Brugt stationsvogn(anbefaling ønskes)
Fra : Ukendt

Dato : 24-08-04 19:56

Hey,

jeg står for at skulle skifte BX'eren ud med noget nyere og mere
pålideligt(!!), og kigger for tiden lidt efter "det bedste køb". Min egen
mekaniker mener jo naturligvis en tysk-impoteret Passat fra 90(som han
tilfældigvis selv forhandler), mens jeg selv er lidt lun på noget nyere.
Hvilket vil sige 1999-2001, Peugeot/Opel/Volvo/el.lign. Motorstørrelse,
model og brændstof er ikke så vigtigt, men stationcar er ufravigeligt med
henblik på den voksende familie, og så må den også godt se lidt pæn ud(kald
mig bare kælling ).. Budgettet er meget fleksibelt, alt efter hvor ny
bilen er. Men varierende fra omkring 100 til 150 Kg.

Er der nogen gode forslag, erfaringer eller skræmmehistorier?

Med venlig hilsen
Rune Bjerregaard

Fra : Lars

Dato : 24-08-04 20:03

Hej Rune,

"Rune Bjerregaard" <runeATdirekte.org> wrote in message

> [...]
> model og brændstof er ikke så vigtigt, men stationcar er ufravigeligt med
> henblik på den voksende familie, og så må den også godt se lidt pæn

Hvis du ikke er skræmt ved at skulle køre Citron igen så kan jeg da foreslå
en Xsara der burde fås i ganske veludstyret udgave inden for dit nævnte
budget. Gå efter en Exclusive udgave, de har klima, 2.0 motor, regnsensor og
andre småting der er rare at have med. Vi havde en i 3 år fra ny og cirka
100.000 km, eneste problem var lambda sonden gik et par gange, samt
tomgangsregulatoren. Intet dyrt eller besværligt dér.

Den kører godt, dog lidt blød specielt bagi. Til gengæld er der godt skub i
motoren og den kan tage fuldt læs uden problemer.

Du kunne også overveje en Xantia Stationcar, de burde være til at få også -
den har jeg ingen personlig erfaring med men der er jo mere plads i...
Kiggede selv på en Activa V6 for noget tid siden til omkring 100.000 dog
lidt ældre end de årgange du nævner. Men med mindre motor kan det nok godt
lade sig gøre. Personligt syntes jeg dog at Xsara'en er pænere i stc en
Xantia, og den er lidt mere handy i byen.

** Lars

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-04 20:33

> [...]
>
> Den kører godt, dog lidt blød specielt bagi. Til gengæld er der godt skub
> motoren og den kan tage fuldt læs uden problemer.

Hej Lars,

Jeg er ikke skræmt ved en Citroen. Alderen og km-tælleren taget i
betragtning, gør min BX GTi det faktisk helt godt.

Tak for tipset med Xsaraen. Den vil jeg kigge nærmere på.

Rune

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 25-08-04 10:39

Rune Bjerregaard wrote:

> Jeg er ikke skræmt ved en Citroen. Alderen og km-tælleren taget i
> betragtning, gør min BX GTi det faktisk helt godt.
>
> Tak for tipset med Xsaraen. Den vil jeg kigge nærmere på.

Hvis du skal have en Xsara, så snup da en diesel. 2.0 HDi motoren, er
ca. verdens bedste motor (hvis man skal tro pressen), og det giver en
dejlig, dejlig brændstoføkonomi.

Og så kan jeg altså ikke give den anden Lars ret i at Xsara'en er en
pænere stationcar end Xantia'en. Xantia'en er en totalt lækker
stationcar, især de nye modeller med facelift (fronten ligner Xsara 1)
og indfarvede kofangere osv. Hækken kunne dog godt have trængt til et
løft også. Der er rigtig god plads i bagaberummet på en Xantia st.car,
da der ikke er nogen tårne til dæmpere og fjederben, men den kan dog nok
ikke konkurrere med en Mondeo el.l.
Desværre er Xantia st.car med diesel HDI-motor ret sjældne, og dem der
er til salg er tit lidt dyre - dog noget billigere end kusinebilerne
Peugeot 406.

Mvh. Lars

Fra : Lars

Dato : 25-08-04 11:45

Heysa,

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> wrote in message

> Hvis du skal have en Xsara, så snup da en diesel. 2.0 HDi motoren, er
> ca. verdens bedste motor (hvis man skal tro pressen),

Ahhh.. Nu har jeg prøvet den - og ja, den kører ganske fint. Mangler dog
lidt når man når op i nærheden af de nye fartgrænser, syntes jeg. Måske den
kan chippes til at yde lidt mere.

Men verdens bedste - nu var jeg ude og trille en tur i en BMW 5 fra 2002 med
deres 6 cyl. 193 HK diesel - den er ihvertifælde bedre

> og det giver en dejlig, dejlig brændstoføkonomi.

Det har du til gengæld helt ret i. Benzineren køre jeg ikke mere end 11-12
km/L i.

> Og så kan jeg altså ikke give den anden Lars ret i at Xsara'en er en
> pænere stationcar end Xantia'en.

Hehe... Smag er heldigvis forskellig. Specielt interiørmæssigt kan jeg langt
bedre lide Xsara end Xantia.

** Lars