MS Windows
briani 27239
3 små problemer med XP
Fra : Frank K. Jensen

Dato : 02-09-04 20:41

Hejsa

Jeg har lige installeret XP for første gang, og der er et par småting, der
irriterer mig lidt.

1. Ikonet til volumen i taskbar'en forsvinder hver gang jeg genstarter. For
at få det frem skal jeg slå det fra og til igen. Desuden synes jeg ikke
rigtigt det der "skjul inaktive ikoner" virker. Skal der ikke komme sådan en
rund knap med 2 pile frem?

2. Hvordan fjerner jeg windows messenger? Jeg bruger det ikke og gider ikke
have ikonet i taskbar'en, når jeg bruger Outlook express. Jeg har
afinstalleret det under "windows komponenter", men det hjalp ikke.

3. XP starter ret hurtigt op, og jeg kan åbne ting, der ligger på
skrivebordet, men der går lidt over et minut før jeg kan bruge start-menuen
og quick-launch-menuen (mussemarkøren bliver til et timeglas når jeg prøver)
og til sidst køre den et par gange på diskettedrevet.

Håber der er lidt hjælp at hente, og jeg er også modtagelig over for andre
gode råd til en XP-nybegynder

mvh Frank

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 02-09-04 21:17

Frank K. Jensen wrote:
> [...]
> gider ikke have ikonet i taskbar'en, når jeg bruger Outlook express.
> Jeg har afinstalleret det under "windows komponenter", men det hjalp

Det er et af de spørgsmål, der besvares jævnligt her i gruppen, så en lille
søgning havde fundet dette:

Skriv

RunDll32 advpack.dll,LaunchINFSection %windir%\INF\msmsgs.inf,BLC.Remove

i start->kør

Så bliver den fjernet helt fra systemet.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Torben Greve Otzen

Dato : 02-09-04 21:27

Frank K. Jensen skrev i en meddelelse...
> [...]
> Desuden synes jeg ikke rigtigt det der "skjul inaktive ikoner"
> virker. Skal der ikke komme sådan en rund knap med 2 pile frem?

Det med lyd-ikonet lyder underligt, men hvis du liger har installeret
XP, så begynder den vist ikke at skjule ikoner lige med det samme. Hvis
du selv vil styre hvilke den skal/ikke skal skjule kan du højre klikke
på uret og vælge 'Tilpas beskeder...'.

> [...]
> gider ikke have ikonet i taskbar'en, når jeg bruger Outlook express.
> Jeg har afinstalleret det under "windows komponenter", men det hjalp

Der finder et par metoder den jeg bruger er at omdøbe
C:\Programmer\Messenger til f.eks. C:\Programmer\_Messenger så diller
den ikke mere.
Hvis du prøver at søge i http://groups.google.dk/ vil du finde andre
metoder. Ved at søge der kan du finde tidligere indlæg fra
nyhedesgrupperne.

> [...]
> start-menuen og quick-launch-menuen (mussemarkøren bliver til et
> timeglas når jeg prøver) og til sidst køre den et par gange på

Der kan jeg ikke hjælpe dig, ud over jeg vil gætte på at det der får den
til at læse på dit diskette-drev er dit anti-virus program.

> Håber der er lidt hjælp at hente, og jeg er også modtagelig over for
> andre gode råd til en XP-nybegynder

Min første anbefaling vil være at du aktivere XP's firewall[1] og
generalt holder din windows opdateret.

[1]
http://groups.google.dk/groups?q=aktivere+xp+firewall&hl=da&lr=&ie=UTF-8&selm=2l4r1bF8r6ruU1%40uni-berlin.de&rnum=6
--
Hilsen Torben Greve Otzen

Træt af Outlook Express' måde at citere på?
Hent OE-QuoteFix...

Fra : sniper_Nolight

Dato : 02-09-04 21:54

> Min første anbefaling vil være at du aktivere XP's firewall[1] og
> generalt holder din windows opdateret.

enig - med service pack 1 havde jeg deaktiveret firewall - den var kun til
gene - men i servicepack 2 har den fået en overhaling og fungerer ret godt
nu må jeg sige.
--
sniper_Nolight

www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : John

Dato : 02-09-04 21:40

> [...]

> 3. XP starter ret hurtigt op, og jeg kan åbne ting, der ligger på
> skrivebordet, men der går lidt over et minut før jeg kan bruge

Du kan evt prøve: http://tweakxp.com/tweak1335.aspx
Flere tips: http://tweakxp.com/performance_tweaks.aspx

Mvh John

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 02-09-04 21:53

Frank K. Jensen skrev:

> 1. Ikonet til volumen i taskbar'en forsvinder hver gang jeg
> genstarter. For at få det frem skal jeg slå det fra og til
> igen.

Har du installeret en driver til dit lydkort fra producenten,
eller bruger du XP's indbyggede? Er der udråbstegn inde i
Enhedshåndtering?

> Desuden synes jeg ikke rigtigt det der "skjul inaktive ikoner"
> virker. Skal der ikke komme sådan en rund knap med 2 pile
> frem?

Hvis du højreklikker på proceslinien og vælger Properties >
Customize og stiller et program til 'Always hide', så skulle
der gerne komme en rund knap med en pil på, som du kan folde
skjulte ikoner ud med, men hvis du kun stiller programmet til
'Hide when inactive', så kommer pilen kun når programmet er
inaktivt. Hvis det aldrig bliver inaktivt, kommer du heller
aldrig til at se pilen.

> 2. Hvordan fjerner jeg windows messenger?

Prøv at læse denne tråd:
http://www.google.com/groups?&as_umsgid=8mfZc.42057$Vf.2233582@news000.worldonline.dk

> [...]
> bruge start-menuen og quick-launch-menuen (mussemarkøren
> bliver til et timeglas når jeg prøver) og til sidst køre den

Det med diskettedrevet, er muligvis et installeret antivirus-
program. De har en mani med at kigge på diskettedrevet uanset
om der sidder en diskette i eller ej.

Det kan også være en genvej til en fil på diskettedrevet, som
XP står og søger efter.
Det kan som regel løses ved at slette indholdet af Documents
and Settings\{Brugernavn}\Recent (jeg foretrækker at slå den
funktion helt fra, så XP ikke husker på, hvilke dokumenter
jeg har kørt sidst).

At WinXP er længe om at reagere under opstarten, kan skyldes
flere ting. På bundkort med indbyggede SATA og RAID-controllere,
kan det forlænge opstartstiden betragteligt, hvis der ikke
sidder drev på controllerne, da WinXP så vil stå og søge på
dem og det kan tage lang tid (ofte mere end 10 sekunder).
Hvis man ikke bruger dem, er det smarteste at deaktivere dem
inde i enhedshåndtering eller i BIOS og det samme gælder for
ubrugte COM- og LPT-porte, for dem søger XP også på under
opstarten.

> Håber der er lidt hjælp at hente, og jeg er også modtagelig
> over for andre gode råd til en XP-nybegynder

Prøv denne tråd:
http://www.google.com/groups?&as_umsgid=4124f96f$1@news.wineasy.se

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 02-09-04 21:59

Thomas G. Madsen skrev:

> Det kan også være en genvej til en fil på diskettedrevet, som
> XP står og søger efter.

Sludder og vrøvl. Jeg mente en fil på en diskette i diskettedrevet,
som du måske på et tidspunkt har kørt, og som XP nu står og leder
efter under opstarten.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Henning Lund

Dato : 03-09-04 07:55

Thomas G. Madsen skrev:

> [...]
> and Settings\{Brugernavn}\Recent (jeg foretrækker at slå den
> funktion helt fra, så XP ikke husker på, hvilke dokumenter

Hvor slår man den fra?

Henning Lund
icq 18805021
http://sitecenter.dk/freespace/ hl@lite.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 03-09-04 12:41

Henning Lund skrev:

> Hvor slår man den fra?

Jeg har gjort det med TweakUI(*) ved at fjerne fluebenet ud
for 'Maintain Document History' under punktet Explorer.

(*) http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/powertoys/xppowertoys.mspx

--
Hilsen
Madsen

Fra : Peter Loumann

Dato : 03-09-04 15:12

Thomas G. Madsen skrev:

>Jeg har gjort det med TweakUI(*) ved at fjerne fluebenet ud
>for 'Maintain Document History' under punktet Explorer.

>(*) http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/powertoys/xppowertoys.mspx

Uden bivirkninger? Hvad gør den 'Maintain Document History'

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Henning Lund

Dato : 03-09-04 17:29

Thomas G. Madsen skrev:

> Jeg har gjort det med TweakUI(*) ved at fjerne fluebenet ud
> for 'Maintain Document History' under punktet Explorer.

Hmmm den valgmulighed er der ikke i min under explorer.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 03-09-04 16:09

Peter Loumann skrev:

> Uden bivirkninger?

Jeg er ikke stødt på problemer med det i hvert tilfælde og har
brugt den i flere år.

> Hvad gør den 'Maintain Document History'

Hvis 'Maintain Document History' er koblet til, vil Windows
huske på de dokumenter, du sidst har kørt. Altså dem du ser i
Start > Dokumenter, som i virkeligheden blot er en genvej til
Documents and Settings\{Brugernavn}\Recent.

Hvis 'Maintain Document History' er koblet fra, vil Windows
ikke længere huske på det og Recent-mappen vil derfor forblive
tom. Det kan resultere i, at visse programmer ikke længere vil
vise de sidst kørte filer i programmets Fil-menu, men de fleste
programmer er ligeglade med om 'Maintain Document History' er
koblet til eller fra, da 'Maintain Document History' er en
Explorer-ting. Altså en funktion, som kun gælder for bruger-
fladen i selve Windows og ikke de tredjepartsprogrammer, man
har installeret.

Fordi min Windows ikke husker på de seneste kørte dokumenter,
har jeg også valgt at fjerne Dokumenter-mappen fra Start-menuen,
for den har jeg jo ikke noget at bruge til, når den altid er
tom. Det kan også gøres med TweakUI eller med Gpedit.msc, som
kun findes i XP Pro.

TweakUI = Explorer > Allow Recent Documents on Start menu.

Gpedit.msc = User Configuration > Administrative Templates >
Start Menu and Taskbar > Remove Documents menu from Start Menu,
som stilles til 'Enabled'.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Peter Loumann

Dato : 03-09-04 18:04

Thomas G. Madsen skrev:

>Hvis 'Maintain Document History' [...]

Tak for udførlig forklaring! Jeg kan let leve med at Start | Dokumeter
ikke vises. Det er snarest en lettelse.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 03-09-04 17:38

Henning Lund skrev:

> Hmmm den valgmulighed er der ikke i min under explorer.

Hvilken version af TweakUI sidder du med? Min hedder 2.10.0.0.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Henning Lund

Dato : 03-09-04 18:12

Thomas G. Madsen skrev:

> Hvilken version af TweakUI sidder du med? Min hedder 2.10.0.0.

Det ville jeg gerne svare på hvis jeg kunne finde det?

Fra : Henning Lund

Dato : 03-09-04 20:34

Thomas G. Madsen skrev:

> Hvilken version af TweakUI sidder du med? Min hedder 2.10.0.0.

Den har jeg så hentet, den anden version jeg har liggende er åbenbart
noget fusk af en eller anden art, den er ikke under tilføj/fjern
programmer, så jeg ved ikke lige hvad det er for en djævel.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 03-09-04 20:58

Henning Lund skrev:

> [...]
> åbenbart noget fusk af en eller anden art, den er ikke under
> tilføj/fjern programmer, så jeg ved ikke lige hvad det er for

Det er måske TweakUI 1.33, som ikke er kompatibel med WinXP.
Den er kun beregnet til Win9x og Win2000.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Henning Lund

Dato : 03-09-04 21:25

Thomas G. Madsen skrev:

> Det er måske TweakUI 1.33, som ikke er kompatibel med WinXP.
> Den er kun beregnet til Win9x og Win2000.

Der står ingen versionsnummer, jeg kan tivertilfald ingen finde, men jeg
ville gerne gave den smidt væk, ved bare ikke lige om jeg kan gøre det
uden at lave ged i noget.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 03-09-04 21:50

Henning Lund skrev:

> Der står ingen versionsnummer, jeg kan tivertilfald ingen
> finde, men jeg ville gerne gave den smidt væk, ved bare ikke
> lige om jeg kan gøre det uden at lave ged i noget.

Hvis det er TweakUI 1.33, du har installeret, så ligger ikonet
til det inde i kontrolpanelet, og ser sådan her ud:
<http://www.lpt.com/windowsnetworking/jthadd/gifs/tweakui4.gif>
og når man åbner programmet, ser det sådan her ud:
<http://www.lpt.com/windowsnetworking/jthadd/gifs/tweakui5.gif>.
Er det noget du kan genkende?

Du kan afinstallere TweakUI 1.33 på WinXP med scriptet på denne
side: <http://www.dougknox.com/xp/scripts_desc/xp_tweak_uninst.htm>
Bemærk, at scriptet ikke er beregnet til at fjerne versioner
nyere end TweakUI 1.33 (altså 2.x-versionerne), så det er ret
vigtigt at du finder ud af versionsnummeret inden du kører det
script. 2.x-versionerne kan ikke startes via kontrolpanelet som
standard og de ligner slet ikke version 1.33. Menupunkterne
ligger ovre til venstre og versionsnummeret står nede i venstre
hjørne, når man klikker på punktet 'About' som her:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/tweakui/version.png>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Henning Lund

Dato : 04-09-04 06:46

Thomas G. Madsen skrev:

> Hvis det er TweakUI 1.33, du har installeret, så ligger ikonet
> til det inde i kontrolpanelet, og ser sådan her ud:

Ja den er god nok.

> og når man åbner programmet, ser det sådan her ud:

Den er knap så god, den ligner ikke helt.

> så det er ret
> vigtigt at du finder ud af versionsnummeret inden du kører det
> script.

Jeg kan bare ikke finde det pokkers versionsnummer nogen steder i den
jeg har inde i kontrolpanelet.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 04-09-04 07:36

Henning Lund skrev:

>Jeg kan bare ikke finde det pokkers versionsnummer nogen steder i den
>jeg har inde i kontrolpanelet.

Når den ligger i kontrolpanelet, så er det ver. 1.33 eller
tidligere.

Du skal hente denne:
http://download.microsoft.com/download/f/c/a/fca6767b-9ed9-45a6-b352-839afb2a2679/TweakUiPowertoySetup.exe

http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/powertoys/xppowertoys.mspx
er der iøvrigt andre små nyttige programmer til XP.
--
Knud

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 04-09-04 14:09

> Når den ligger i kontrolpanelet, så er det ver. 1.33 eller
> tidligere.

Jeg har også en TweakUI i kontrolpanelet. Hvor kommer den fra? Er den en del
af standardinstallationen (Win XP), og skal den afinstalleres inden man
installere den nye?

mvh Frank

Fra : Henning Lund

Dato : 04-09-04 15:32

Frank K. Jensen skrev:

> Jeg har også en TweakUI i kontrolpanelet. Hvor kommer den fra? Er den
> en del af standardinstallationen (Win XP), og skal den afinstalleres
> inden man installere den nye?

Jeg synes osse det er sært, jeg har aldrig hentet den.

Fra : Henning Lund

Dato : 04-09-04 15:31

Knud Gert Ellentoft skrev:

> [...]
http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/powertoys/xppowertoys.mspx
> er der iøvrigt andre små nyttige programmer til XP.

Jeg prøver at se om den gamle ver. vil fjernes først, så kigger jeg på
dine foreslag senere.

Fra : Henning Lund

Dato : 04-09-04 15:30

Thomas G. Madsen skrev:

> Du kan afinstallere TweakUI 1.33 på WinXP med scriptet på denne
> side: http://www.dougknox.com/xp/scripts_desc/xp_tweak_uninst.htm

Det ser ud til jeg skal køre denne stak her for at fjerne skidtet
http://www.dougknox.com/xp/tips/xp_tweak133_remove.htm

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-09-04 14:15

Henning Lund skrev:

> Jeg kan bare ikke finde det pokkers versionsnummer nogen
> steder i den jeg har inde i kontrolpanelet.

Som Knud nævner, så er det temmelig sikkert TweakUI 1.33 eller
tidligere, hvis du har en genvej i kontrolpanelet, for version
2.x installerer sig ikke i kontrolpanelet. (Man kan vist få den
derind, men det sker ikke automagisk).

Det script jeg henviste til tidligere, skulle kunne fjerne version
1.33 eller tidligere fra systemet.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-09-04 16:13

Henning Lund skrev:

> Det ser ud til jeg skal køre denne stak her for at fjerne skidtet
> http://www.dougknox.com/xp/tips/xp_tweak133_remove.htm

Hvis du vil gøre det manuelt så ja. Hvis du vil gøre det automatisk,
kan du hente scriptet på denne side:
<http://www.dougknox.com/xp/scripts_desc/xp_tweak_uninst.htm> ved
at klikke på Download-linket.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Henning Lund

Dato : 04-09-04 16:37

Thomas G. Madsen skrev:

> Hvis du vil gøre det manuelt så ja. Hvis du vil gøre det automatisk,
> kan du hente scriptet på denne side:

Njae det var scriptet der fortalte at jeg skulle gøre det manuelt, det
er lige som kvinder, det vil bestemme alt!

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-09-04 16:59

Henning Lund skrev:

> Njae det var scriptet der fortalte at jeg skulle gøre det
> manuelt,

Nå for hulen. Det var så min straf for at anbefale et script,
jeg ikke selv har prøvet.

> det er lige som kvinder, det vil bestemme alt!

Ja, hvis de får lov, så kan det nemt tage overhånd. ;)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Kispus

Dato : 02-09-04 22:19

> [...]
> have ikonet i taskbar'en, når jeg bruger Outlook express. Jeg har
> afinstalleret det under "windows komponenter", men det hjalp ikke.

Se Jespers tråd fra d. 1/9
Der har jeg svaret ham på samme spørgsmål.
Mvh.John

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-09-04 22:29

"Frank K. Jensen" skriver:

> 2. Hvordan fjerner jeg windows messenger? Jeg bruger det ikke og gider ikke
> have ikonet i taskbar'en, når jeg bruger Outlook express. Jeg har
> afinstalleret det under "windows komponenter", men det hjalp ikke.

Start messenger og find egenskaber, sørg for at den automatisk ikek
starter.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Carl Drud

Dato : 02-09-04 22:44

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Start messenger og find egenskaber, sørg for at den automatisk ikek
> starter.

Tror du så ikke det er bedre at gå ind i OE under:

Funktioner-->Indstillinger-->fanebladet "Generelt" og fjerne flueben i
"Log automatisk på Messenger".

Carl

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-09-04 05:16

Carl Drud skriver:

> Tror du så ikke det er bedre at gå ind i OE under:
>
> Funktioner-->Indstillinger-->fanebladet "Generelt" og fjerne flueben i
> "Log automatisk på Messenger".

Jo også der

Glemte den, bruger ikke "Udkig Hurtig"

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 04-09-04 09:08

Først lige tak for de mange svar.

"Frank K. Jensen" <mia-frank@_nospam_stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> at få det frem skal jeg slå det fra og til igen. Desuden synes jeg ikke
> rigtigt det der "skjul inaktive ikoner" virker. Skal der ikke komme sådan

Jeg fandt mange andre, der havde samme problem, og det blev fikset ved at
afinstallere "universal plug and play". Hvad gør det "universal plug and
play"? (Det skulle i øvrigt ikke virke ved alle, men det virker ved mig).

> [...]
> have ikonet i taskbar'en, når jeg bruger Outlook express. Jeg har
> afinstalleret det under "windows komponenter", men det hjalp ikke.

Er væk nu, takker

> [...]
prøver)
> og til sidst køre den et par gange på diskettedrevet.

Jeg tror at det har noget med mit antivirus (jeg bruger avast) at gøre. Det
er dog blevet bedre efter at jeg afinstallerede "universal plug and play".
Nu kan jeg fint åbne programmer, på nær OE, som stadig først åbner efter de
der 70-80 sek.

mvh Frank