MS Windows
briani 27239
Harddisk fra en computer vil ikke virke i ~
Fra : Jakob

Dato : 02-09-04 09:36

Kære MS.Win NG :)

I udgangspunktet troede jeg, at mit problem var isoleret til et par Maxtor
harddiske og et Chaintech 7AIA5. Således søgte jeg først hjælp i
dk.edb.hardware.drev.

Men det er nok nærmere mine WinXP systemer, der driller. Derfor håber jeg at
kunne få et godt råd hér til at løse problemet.

Kort beskrevet er problemet:

I Chaintech 7AIA5 sidder en Maxtor 20GB disk, som virker fint og har WinXP
OS installeret på den. Der er også installeret WinXP OS på den 80GB'er
Maxtor, som jeg gerne vil skifte 20GB'eren ud med. Den store 80GB'er virker
fint på f.eks. ASUS A7V266-E. Men den store 80GB'er med WinXP installation
virker overhovedet ikke på Chaintech motherboardet.

Som jeg har fået tip om i dk.edb.hardware.drev kan det skyldes installation
af forskellige drivers. For hver gang windows skal til at loade, så pauser
den med sort skærm, hvorefter den siger bip med et micro sekund blå skærm og
genstarter derefter.

Jeg har prøvet at starte op med WinXP cd'en og vælge "reparere windows
installation", men så beder den efter Automatiseret Genoprettelses Disketter
(AGD), som jeg ikke har lavet. Derfor har jeg sat den gamle 20GB'ere i
Chaintech motherboardet (for så virker i det mindste én WinXP installation)
og på denne opsætning forsøgt at lave AGD disketter.

Dog har jeg opgivet at lave AGD'ere, for det kan ikke være på 1 diskette og
vil tage mange, mange timer, selvom jeg vælger kun at lave AGD på
hardwareopsætning.

JEg håber, jeg har beskrevet mine problemer entydigt nok. For jeg ville
mægtig gerne undgå at formattere og geninstalle WinXP. Mest fordi, at jeg så
vil slette alle opsætninger, i.e. internet tunnel til firma, kryptering,
trådløse forbindelse osv. Det vil næsten være for uoverskueligt for mig, da
jeg har fået en edb teknikker til at lave de opsætninger for mig og bekostet
en del.

Ser meget frem til at høre nærmere og vil meget gerne uddybe evt. kringlede
passager i teksten :)

Med venlig hilsen
Jakob Overgaard

Fra : JSM

Dato : 02-09-04 11:54

"Jakob" <jakob.overgaardFJERNDETTE@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
installation)
> og på denne opsætning forsøgt at lave AGD disketter.

Glem det der med AGD. Start op på din XP-cd. Første gang du bliver spurgt
siger du NEJ til at ville reparere. Så kører installationen lidt videre og
du bliver _igen_ spurgt om du vil installere eller reparere. Denne gang
siger du ja.

mvh
Jesper

Fra : Jakob

Dato : 02-09-04 13:23

OK - det er jeg i gang med nu.

Dvs., at jeg sagde installér og WinXP læste standardfiler ind, ledte efter
tidligere windows versioner og spurgte, om jeg ville installere/overskrive
gl. windows install, reparere eller afslutte. Jeg trykkede R for reparere.
Den har lige slettet nogle filer og er ved at læse en masse nye ind.

Jeg er mucho spændt på det. Krydser fingre og alt andet, der kan krydses :D

På forhånd tak for hjælpen!!

Mvh
Jakob

Fra : Jakob