MS Windows
briani 27239
Word fryser PC'en, når jeg gemmer manuelt!
Fra : Lars Holm Thomsen

Dato : 31-08-04 22:55

Jeg har prøvet at få ordnet mit problem i "dk.edb.tekst.ms-word", men uden held!
Desuden mener jeg, at mit problem måske er af en mere generel "Windows"-karakter!

Når jeg gemmer i Word (sjældnere i Excel) går PC'en ofte ned! Den fryser momentant og kan
kun startes ved at slukke/tænde på kontakten!

Jeg oplevede aldrig problemet, da jeg havde OfficeXP! Nu har jeg brugt Office2003 i ca. et
halvt år. Hen ad vejen er problemet blevet hyppigere og nu er det helt dumt!
Derfor blev jeg idag så træt af det, at jeg afinstallerede 2003 og lagde OfficeXP ind
igen! Det har bare ikke hjulpet!

Jeg ved ikke lige, hvad jeg skal gribe i og gøre, så derfor er mit spørgsmål til Jer:
Hvordan finder jeg ud af, hvad det er, som konflikter med den manuelle gemmefunktion (tryk
på gemme-ikonet), men ikke med den automatiske gemme-funktion?

Hvordan griber jeg bedst problemet an? Har ikke kunnet findet noget, som hjalp afgørende,
med Google!

Hej fra Lars

Fra : Torben Greve Otzen

Dato : 31-08-04 23:26

Lars Holm Thomsen skrev i en meddelelse...
> [...]
> ikke med den automatiske gemme-funktion?
>
> Hvordan griber jeg bedst problemet an? Har ikke kunnet findet noget,

Har du opdateret din Office-pakke? Der er jo kommet updates og endda en
service pack til den.
Har du skannet for virus og spyware mm.?
Du kunne evt. rense din registeringsdatabase, det kan være at der noget
der ligger og "laver knuder". Dette kan evt. gøres med RegClean[1].

[1]
http://downloads-zdnet.com.com/3000-2094-881470.html?tag=lst-0-1
--
Hilsen Torben Greve Otzen

Træt af Outlook Express' måde at citere på?
Hent OE-QuoteFix...

Fra : Lars Holm Thomsen

Dato : 31-08-04 23:56

On Wed, 1 Sep 2004 00:25:48 +0200, "Torben Greve Otzen" <TorbenGreveOtzenSLET@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>Du kunne evt. rense din registeringsdatabase, det kan være at der noget
>der ligger og "laver knuder". Dette kan evt. gøres med RegClean[1].

Alt er opdateret, jeg skanner med AVG hver dag, Ad-aware en gang om ugen, kører jævnligt
Registry Mechanic!!!

HMMM!!

Tak for svaret iøvrigt!

Lars

Fra : Lady

Dato : 01-09-04 01:08

Klip

> Alt er opdateret, jeg skanner med AVG hver dag, Ad-aware en gang om ugen,
> [...]

Ad-aware kan du desværre ikke bruge til meget mere.
Brug den her i stedet.
http://www.download.com/Spybot-Search-Destroy/3000-8022-10289035.html?tag=lst-0-12

Den fandt 16 alvorlige spywares hos mig forleden, som en updated ad-aware
ikke havde fundet.

Om det hjælper på dit problem ved jeg ikke, men så kan det måske hjælpe på
et kommende.

Mvh. T. Jakobsen

P.s. Har ingen kommerciel interesse i at henvise til denne link.

Fra : Lars Holm Thomsen

Dato : 01-09-04 07:55

On Wed, 1 Sep 2004 02:08:02 +0200, "Lady" <ladycatwoman@fjern.hotmail.com> wrote:

> [...]
>ikke havde fundet.
>
>Om det hjælper på dit problem ved jeg ikke, men så kan det måske hjælpe på

Tak for tippet, jeg har prøvet et scan med den - og den fandt ganske rigtigt ting og
sager!

Lars

Fra : John

Dato : 31-08-04 23:43

"Lars Holm Thomsen" skrev i en meddelelse

> Når jeg gemmer i Word (sjældnere i Excel) går PC'en ofte ned! Den fryser
momentant og kan
> kun startes ved at slukke/tænde på kontakten!

Et par skud:

Scanning for virus og spyware, samt alle vigtige opdateringer fra
Windows-update. Scandisk. Diskoprydning. Hjælp-funktionen 'find og ret fejl'
i Office, samt Office-update. 'System gendannelse' (forudsat du kører ME
eller XP).

Mvh John

Fra : Lars Holm Thomsen

Dato : 31-08-04 23:59

On Wed, 1 Sep 2004 00:42:42 +0200, "John" <nogen@pladderballe.ok> wrote:

> [...]
>i Office, samt Office-update. 'System gendannelse' (forudsat du kører ME

Skanner med AVG hver dag, AdAware en gang om ugen, Windows og office opdateret. Jævnligt
med Registry Mechanic, men hvor siger du, at jeg finder den find og ret fejl funktion i
Ofiice???

Systemgendannelse - tror det ikke! Hyppigheden af fejlen er vokset stille og roligt
igennem et halvt år!

Tak for svaret!

Lars

Fra : John

Dato : 01-09-04 00:43

"Lars Holm Thomsen" skrev i en meddelelse

> hvor siger du, at jeg finder den find og ret fejl funktion i Ofiice???

Åbn Word, klik på 'hjælp', ekspand, klik på 'find og ret fejl'. Prøv evt
også Belarc Advisor, der viser, hvad du har på din harddisk:
http://www.belarc.com/free_download.html

Et par rydde-op'ere:
http://majorgeeks.com/download.php?det=1738
http://majorgeeks.com/download.php?det=4134

God arbejdslyst! Mvh John

Fra : Lars Holm Thomsen

Dato : 01-09-04 08:00

On Wed, 1 Sep 2004 01:43:09 +0200, "John" <nogen@pladderballe.ok> wrote:

>Åbn Word, klik på 'hjælp', ekspand, klik på 'find og ret fejl'. Prøv evt
>også Belarc Advisor, der viser, hvad du har på din harddisk:
>http://www.belarc.com/free_download.html

Jeg har nu repareret den, så nu må vi se tiden an! Dit link til belarc er da lidt af en
godbid! Tak for det!

>Et par rydde-op'ere:
>http://majorgeeks.com/download.php?det=1738
>http://majorgeeks.com/download.php?det=4134

Er der væsentlig forskel på disse og Registry Mechanic?

>God arbejdslyst! Mvh John

Tak

Lars

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-09-04 00:16

Lars Holm Thomsen skrev:

> Hvordan griber jeg bedst problemet an? Har ikke kunnet findet
> noget, som hjalp afgørende, med Google!

Har du prøvet at reparere installationen af Word?
(Hjælp > Find og ret fejl..)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Lars Holm Thomsen

Dato : 01-09-04 08:02

On Wed, 01 Sep 2004 01:16:17 +0200, "Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

>Har du prøvet at reparere installationen af Word?
>(Hjælp > Find og ret fejl..)

Har netop gennemført en reparation - så får vi se, om det hjælper!

Tak for tippet!

Lars

Fra : Lars Holm Thomsen

Dato : 06-09-04 22:00

On Tue, 31 Aug 2004 23:55:29 +0200, Lars Holm Thomsen
<aslaktoke-RE-MO-VE-toke@yahoo.NOTdk> wrote:

> [...]
>
>Hvordan griber jeg bedst problemet an? Har ikke kunnet findet noget, som hjalp afgørende,

Jeg har nu observeret problemet nøje i en uges tid, og må erkende, at
det ikke kun er, når Word/Excel skal gemme, at det opstår!

Jeg står derimod nu og ikke aner, hvilken udløsende faktor, jeg har med
at gøre!

Er det muligt at installere et program, som kan logge al aktivitet, så
jeg bagefter kan gå ind og se, hvilken proces, som sidst kørte, før
PC'en frøs???

Hvis jeg skulle teste hardware med software, hvordan gør jeg så det???

Eller hvordan griber jeg det mon an???

Lars

Fra : Torben

Dato : 07-09-04 06:57

> [...]
> PC'en frøs???
>
> Hvis jeg skulle teste hardware med software, hvordan gør jeg så det???

Du ku jo prøve at se hvad fejlloggen siger.
--
Mvh Torben

Fra : Lars Holm Thomsen

Dato : 07-09-04 10:50

On Tue, 7 Sep 2004 07:57:19 +0200, "Torben" <tolemNOSPAM@mail.tele.dk>
wrote:

>Du ku jo prøve at se hvad fejlloggen siger.

Hvor finder jeg den??

Lars

Fra : Torben

Dato : 08-09-04 06:44

"Lars Holm Thomsen" <aslaktoke-RE-MO-VE-toke@yahoo.NOTdk> skrev i en
meddelelse news:511rj0h8c1ito302i74g4e4ablk5034mec@4ax.com...

> Hvor finder jeg den??
>
> Lars

Hjælp og support - brug værktøjer osv - avancerede systemoplysninger.
--
Mvh Torben

Fra : Lars Holm Thomsen

Dato : 08-09-04 08:16

On Wed, 8 Sep 2004 07:43:56 +0200, "Torben" <tolemNOSPAM@mail.tele.dk>
wrote:

>Hjælp og support - brug værktøjer osv - avancerede systemoplysninger.

Tak! Der er et par programmer, som går igen mange gange, men før jeg
afinstallerer:

Hvad er det egentlig, som står i errorloggen? Er det ikke kun
meddelelser, som alligevel er kommet på skærmen?

Hvis PC'en spontant går ned, bliver der vel ikke skrevet til
error-loggen??

Findes der et program, som heletiden opsnapper, hvilken process, som er
aktiv og sætter den på en liste, som jeg efter et nedbrud kan hente frem
og gennemse???

Lars

Fra : Torben

Dato : 09-09-04 07:03

> Tak! Der er et par programmer, som går igen mange gange, men før jeg
> afinstallerer:
>
> Hvad er det egentlig, som står i errorloggen? Er det ikke kun
> meddelelser, som alligevel er kommet på skærmen?

nej det er ikke altid det samme som blå stopskærm

> Hvis PC'en spontant går ned, bliver der vel ikke skrevet til
> error-loggen??

Det plejer der at blive.

Du kunne jo prøve at kopiere den her ind ,der er jo dato og tid på den,
så kan det være der er en der kan tyde den, ellers søg på fejlmeddelsen.
--
Mvh Torben

Fra : Lars Holm Thomsen

Dato : 09-09-04 07:24

On Thu, 9 Sep 2004 08:02:33 +0200, "Torben" <tolemNOSPAM@mail.tele.dk>
wrote:

> [...]
>
>Du kunne jo prøve at kopiere den her ind ,der er jo dato og tid på den,
>så kan det være der er en der kan tyde den, ellers søg på fejlmeddelsen.

Der var utroligt mange hændelser, som drejede sig om "Perfect Disk", så
det har jeg nu afinstalleret! Så må jeg se, om det hjælper!
Faktisk har der siden da (onsdag eftermiddag) ikke været nogen
frysninger, men det kan jo være et tilfælde!

Jeg ser lige tiden an en dag eller to - og vender evt. så tilbage med
loggen!

Tak for dit tilbud!

Lars

Fra : Torben

Dato : 09-09-04 08:18

> [...]

> frysninger, men det kan jo være et tilfælde!
>
> Jeg ser lige tiden an en dag eller to - og vender evt. så tilbage med

Det lyder jo godt, så kan det jo være du har fundet synderen.
--
Mvh Torben

Fra : Lars Holm Thomsen

Dato : 14-09-04 00:07

On Thu, 9 Sep 2004 09:18:27 +0200, "Torben" <tolemNOSPAM@mail.tele.dk>
wrote:

>så

>Det lyder jo godt, så kan det jo være du har fundet synderen.

Okay, jeg har nu netop oplevet endnu en frysning, selvom det ikke har
været det samme store problem de sidste dage!

I Error-loggen er der for mandag 10-15 enslydende fejl:

Perflib
The timeout waiting for the performance data collection function
"PerfDisk" in the "C:\WINDOWS\System32\perfdisk. dll" Library to finish
has expired. There may be a problem with this extensible counter or the
service it is collecting data from or the system may have been very busy
when this call was attempted.

Jeg har søgt lidt med Google og fundet nogle beskrivelser af denne fejl
(og et MS-hotfix) men kun for win2000 - ikke til XP!

Desuden er jeg i tvivl om, hvad fejlen egentlig betyder og om det
overhovedet er denne fejl, som fryser mit system!

Men det havde tilsynelandende ikke noget at gør med Perfect Disk, som
jeg afinstallerede, at gøre!!!

Lars

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 16-09-04 13:32

Lars Holm Thomsen skrev:

> Kan jeg teste hardware-enheder med et eller andet stykke
> software?

Det første link på Google gav: <http://www.passmark.com/>, men jeg
har ingen erfaring med det overhovedet.

Jeg ville nok foretrække et testprogram, som kan køres inden Windows
startes og det findes nok også derude et sted. Jeg kender desværre
bare ikke navnet på det.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 16-09-04 12:13

Lars Holm Thomsen skrev:

> Ja, 99 ud af 100 gange fryser PC momentant! Det eneste, som
> virker, er musen, som kan flyttes rundt, men intet reagerer på
> klik og scroll (eller taste-tryk)!

Lyder som hardwarefejl, men jeg kan godt se, at det er svært
at spore sig ind på problemet, ud fra de få fejloplysninger du
får.

> Jeg bruger FreeRam XP til hvert 5. minut at frigøre ram (dvs.
> meget sjældent under 25% frit ( ud af 512MB). Normalt er 50%
> fri.

Har du prøvet at slå det program fra? Der er efter min mening
ingen grund til at have den slags programmer kørende på Win2000
og XP.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Lars Holm Thomsen

Dato : 16-09-04 12:30

On Thu, 16 Sep 2004 13:12:41 +0200, "Thomas G. Madsen"

Hermed gjort - så må jeg prøve det!

Lars

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 15-09-04 23:48

Lars Holm Thomsen skrev:

> Nu har jeg slået perfdisk fra, som du foreslog og har siden
> haft to frysninger!

Når den låser, går det hele så bare i stå uden fejlmeddelelse,
blå skærm eller noget som helst? Musemarkør og det hele dør bare?

> Altså er det nu PerfProc, som har fejl!
> Den har jeg nu også slået fra (samt PerfNet og PerfOS)! Det er
> vel OK?

Det eneste du slår fra er de perfomance countere, men det lyder
sært at den ene efter den anden går på timeout. Føles computeren
ellers hurtig nok når du bruger den? Altså, inden den låser totalt?
Har du kigget i Taskmanager om der er et konstant højt CPU-forbrug
på en eller flere kørende processer?

> Jeg har ikke kunnet slette errorloggen, som du forslog! Jeg
> finder frem og sletter med "Clear all", men errorloggen er den
> samme lange liste med fejl!

Højreklikker du og vælger 'Clear all Events' og derefter 'No'
til at gemme loggen, inden den bliver slettet?

> Jeg har spurgt om det før: Er det muligt at se en log over
> hvilke processer, som kører (samt hvilke programmer som
> benytter dem)?

Sysinternals har deres Filemon:
<http://www.sysinternals.com/ntw2k/source/filemon.shtml>

> Jeg forestiller mig at kigge loggen igennem umiddelbart efter
> en frysning for at se hvilke processer, som kørte lige før og
> op til frysningen.

Hmm, det mener jeg så ikke at Filemon kan klare, men er ikke
sikker. Har du prøvet Start > Kør: drwtsn32 eller den indeholder
måske ingen logs? (den holder vist også kun øje med programfejl
og ikke systemfejl, så vidt jeg husker).

--
Hilsen
Madsen

Fra : Lars Holm Thomsen

Dato : 16-09-04 08:01

On Thu, 16 Sep 2004 00:48:10 +0200, "Thomas G. Madsen"
> [...]

>ellers hurtig nok når du bruger den? Altså, inden den låser totalt?
>Har du kigget i Taskmanager om der er et konstant højt CPU-forbrug

Jeg oplever intet unormalt op til at det sker! TM melder ikke om
usædvanligt højt cpu-forbrug.
Jeg bruger FreeRam XP til hvert 5. minut at frigøre ram (dvs. meget
sjældent under 25% frit ( ud af 512MB). Normalt er 50% fri.
Det skal dog siges, at der forekommer situationer, hvor PC'en med kun få
programmer åbnet faktisk har meget lidt ram frit (20-30%) uden at jeg
kan se en grund til det. Ofte kan jeg ikke manuelt frigøre mere Ram, men
som regel, når jeg 5-10 minutter efter kigger igen, er der pludseligt
det normale niveau af fri Ram tilbage. Der er ikke højt cpu-forbrug
forbundet med disse hændelser heller!

> [...]

><http://www.sysinternals.com/ntw2k/source/filemon.shtml>

>Hmm, det mener jeg så ikke at Filemon kan klare, men er ikke

Nej FileMon gemmer ikke automatisk loggen!

> Har du prøvet Start > Kør: drwtsn32 eller den indeholder
>måske ingen logs? (den holder vist også kun øje med programfejl
>og ikke systemfejl, så vidt jeg husker).

Den indeholder ingen log!

Lars

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 14-09-04 12:49

Lars Holm Thomsen skrev:

> Hvad er det lige, at perfdisk er for en fyr???

WinNT-systemerne, som Win2000 og XP også indbefatter, kører med
noget, som kaldes Performance Counters. De måler på mange
forskellige ting på din computer som f.eks. ydelsen på diskene
og også på programmerne og dele af selve styresystemet.

Du kan selv oprette målinger inde i Kontrolpanel > Administration,
hvor der gerne skulle ligge et ikon ved navn Ydeevne. Hvordan man
opretter sådanne målinger, kan du læse mere om her:
<http://www.pcworld.dk/Default.asp?Mode=2&ArtikelID=2494>, men
det jeg foreslog, handler ikke om at lave målinger. Det handler
om at slå den Performance Counter fra, som måler på diskene og
den hedder Perfdisk. Noget tyder på, at det er den der kommer
med fejl i din logbog.

Det store spørgsmål er så bare, om det er selve målingen, som
får systemet til at låse, eller om der virkelig er problemer
med ydelsen på en eller måske endda flere af dine diske.
Det ville der måske være mulighed for at finde ud af, hvis du
slår counteren fra på perfdisk og det kan gøres med programmet
exctrlst, som jeg linkede til.

Når det er installeret, så kan du starte exctrlst.exe, finde
perfdisk på listen og fjerne fluebenet i 'Performance Counter
Enabled'. Se evt. dette screenshot:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/exctrlst_perfdisk.png>.

> Jer kan ikke finde nogen mulighed for at slette den! Ligger
> den gemt som en fil et eller andet sted??

Hvis du højreklikker på punktet Program, Sikkerhed eller System
ovre i venstre side af logbogen, så kommer der en menu, hvor du
har mulighed for at slette de punkter, som ligger under pågældende
kategori. <http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/clear_events.png>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Lars Holm Thomsen

Dato : 15-09-04 22:45

On Tue, 14 Sep 2004 13:49:09 +0200, "Thomas G. Madsen"
> [...]

>exctrlst, som jeg linkede til.

Nu har jeg slået perfdisk fra, som du foreslog og har siden haft to
frysninger! I error-loggen står der nu 2 hændelser:

The timeout waiting for the performance data collection function
"PerfProc" in the "C:\WINDOWS\System32\perfproc. dll" Library to finish
[...]

processer, som kører (samt hvilke programmer som benytter dem)? Jeg
forestiller mig at kigge loggen igennem umiddelbart efter en frysning
for at se hvilke processer, som kørte lige før og op til frysningen.
Jeg mener, at jeg engang havde et sådan utility installeret, som loggede
alt, som forgik - jeg kan bare ikke huske, hvad det hed!

Lars

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 14-09-04 01:26

Lars Holm Thomsen skrev:

> Desuden er jeg i tvivl om, hvad fejlen egentlig betyder og om
> det overhovedet er denne fejl, som fryser mit system!

Du kunne evt. prøve at slå performance counteren for perfdisk
fra. Det kan du med dette lille program:
http://download.microsoft.com/download/win2000platform/exctrlst/1.00.0.1/nt5/en-us/exctrlst_setup.exe

Fra : Lars Holm Thomsen

Dato : 14-09-04 07:53

On Tue, 14 Sep 2004 02:25:40 +0200, "Thomas G. Madsen"

Fra : Torben

Dato : 14-09-04 07:58

Fra : Lars Holm Thomsen

Dato : 14-09-04 08:17

On Tue, 14 Sep 2004 08:58:14 +0200, "Torben" <tolemNOSPAM@mail.tele.dk>
wrote:

>som

>Kontrolpanel - administration.

Øh??? Kan du mere præcist fortælle, hvordan jeg sletter hvad!

Lars