MS Windows
briani 27239
Installere Win2000 på slave
Fra : Sune Fibaek

Dato : 31-08-04 08:49

Hejsa

Jeg har installeret Windows 2000 på slave-drevet på mit primære IDE
kabel. Installationen er foregået ved, at sætte jumperen på drevet til
master og fjerne strømme fra det oprindelige master-drev.

Installatione virker fint, når windows-drevet er master, men ikke når
det er slave. Jeg går ud fra, at Windows bootloader ikke kan håndtere
at være slave. Maskinen BSOD'er mig, når jeg booter fra slave-drevet.
Også selvom jeg ændrer boot priority order i BIOS'en.

Kan Windows tvinges til at boote fra et sekundært drev?

Master drevet indeholder sin egen bootloader (grub), som jeg vil
foretrække at anvende.

/Sune
--
I keep six honest serving men,/(they taught me all I knew),
their names are What, and Why, and When/and How, and, Where, and Who.

[Rudyard Kipling, Just So Stories]

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 31-08-04 09:37

Sune Fibaek wrote:

> Jeg har installeret Windows 2000 på slave-drevet på mit primære IDE
> kabel. Installationen er foregået ved, at sætte jumperen på drevet til
> master og fjerne strømme fra det oprindelige master-drev.

Og så virker det ikke når disken kommer tilbage som slave.

Du skal installere Windows på det drev som Windows skal ligge på når
det skal bruges. Installér på slave, hvis det skal bruges på slave.

> Kan Windows tvinges til at boote fra et sekundært drev?

Ja, hvis det er installeret på det.

> Master drevet indeholder sin egen bootloader (grub), som jeg vil
> foretrække at anvende.

Windows ødelægger ikke grub, da den ikke kan læse grub's placering.

Jesper G. Poulsen

Fra : Sune Fibaek

Dato : 31-08-04 09:59

On 31 Aug 2004 08:36:30 GMT, "Jesper G. Poulsen"
<ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

>Du skal installere Windows på det drev som Windows skal ligge på når
>det skal bruges. Installér på slave, hvis det skal bruges på slave.

Kan det ikke passe, at jeg har set, at Windows' bootloader skal ligger
indenfor de første 1024(?) cylindre af den første harddisk?

>Ja, hvis det er installeret på det.

Må prøve forfra...

>Windows ødelægger ikke grub, da den ikke kan læse grub's placering.

Sikker? Jf. ovenfor.

/Sune

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 31-08-04 12:00

Sune Fibaek wrote:

> Kan det ikke passe, at jeg har set, at Windows' bootloader skal ligger
> indenfor de første 1024(?) cylindre af den første harddisk?

Jo, men hvad har det med sagen at gøre?
I dit setup placerer du den jo ikke på første harddisk.

> Sikker? Jf. ovenfor.

Ja.

Jesper G. Poulsen

Fra : Sune Fibaek

Dato : 31-08-04 13:53

Jesper G. Poulsen wrote:

> Jo, men hvad har det med sagen at gøre?
> I dit setup placerer du den jo ikke på første harddisk.

Vil det sige, at det kun har betydning, når Windows er installeret på
den første harddisk? Ikke generelt?

> Ja.

Okay, tak.

/Sune

--
I keep six honest serving men,
(they taught me all I knew),
their names are What, and Why, and When
and How, and, Where, and Who. [R. Kipling, Just So Stories]

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 31-08-04 14:11

Sune Fibaek wrote:

> Vil det sige, at det kun har betydning, når Windows er installeret på
> den første harddisk? Ikke generelt?

Nej, den skal stadig ligge på første harddisk. Du må lave plads til den.

Jesper G. Poulsen

Fra : Thorkild Dalsgaard

Dato : 31-08-04 18:47

Jesper G. Poulsen wrote:

> Nej, den skal stadig ligge på første harddisk. Du må lave plads til
> den.

Hvis der med 'den' menes Windows2000, så
er jeg ikke enig:

Jeg mener at Windows 2000 godt kan installeres valgfrit på disk 1 eller 2.
Hvis du installerer fra windows, så
under installationen vælges advanced
- "Jeg vil selv have lov til at vælge
hvilken partition windows skal installeres på" -
og så kan du godt installere windows 2000 på D:\.

Hvis du vælger at installere ved at boote på CD'en, så
er her en vejledning:
<http://www.blackviper.com/Articles/OS/Install2kPro/install2kpro1.htm>

Bemærk, at skal du have flere operativsystemer,
så er det nemmest at installere det ældste først.

Jeg har f.eks. windows 98 på C:\
windows 2000 på D:\
og windows XP på e:\.

Mvh
Thorkild Dalsgaard

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 31-08-04 21:18

Thorkild Dalsgaard wrote:

> Jeg mener at Windows 2000 godt kan installeres valgfrit på disk 1
> eller 2. Hvis du installerer fra windows, så

Ja, men den skal stadig have en boot-stub på den første disk indenfor
de første 1024 cylindre... Det er dér vi er nu.

> Bemærk, at skal du have flere operativsystemer,
> så er det nemmest at installere det ældste først.

Jeg nøjes med ét OS, tak

Men Sune har tilsyneladende Linux på sin maskine også (der findes andre
operativsystemer en Windows, heldigvis).

Jesper G. Poulsen

Fra : Sune Fibaek

Dato : 01-09-04 14:08

Jesper G. Poulsen wrote:

> Jeg nøjes med ét OS, tak
>
> Men Sune har tilsyneladende Linux på sin maskine også (der findes
> andre operativsystemer en Windows, heldigvis).

Det har han ganske rigtigt. Og det gør der nemlig! :)

(Der er sket det frygtelige, at jeg er blevet ansat til blandt andet at
undervise i Excel og SPSS, og så er Windows svært at kommer udenom. Nu
har jeg ellers levet lykkeligt uden længe...)

/Sune

Fra : Sune Fibaek

Dato : 01-09-04 14:10

Jesper G. Poulsen wrote:

> Nej, den skal stadig ligge på første harddisk. Du må lave plads til
> den.

Det var det, jeg frygtede!

Må kigge efter lidt plads til en fat-partition på hda...

/Sune

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 01-09-04 15:24

Sune Fibaek wrote:

> Det var det, jeg frygtede!

Linux skal bruge 'lilo' eller 'grub', Windows skal bruge 'ntldr' ...

> Må kigge efter lidt plads til en fat-partition på hda...

1MiB burde være rigeligt

Jesper G. Poulsen

Fra : Sune Fibaek

Dato : 01-09-04 22:09

Jesper G. Poulsen wrote:

> Linux skal bruge 'lilo' eller 'grub', Windows skal bruge 'ntldr' ...

Nå? Grub (eller lilo for den sags skyld) kan da også loade Windows, så
vidt jeg kan læse mig til :)

> 1MiB burde være rigeligt

Ja, men der skal stadig rodes med partioner på en mounted disk. Skidt,
det løses...

Alternativt vil jeg lade min linux disk være slave (og rette grub
lidt), og så bare beholde Windows på den primære disk. Kommer vel an på
om jeg gider geninstallere Windows :)

/Sune

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-09-04 14:57

Sune Fibaek wrote:

> Nå? Grub (eller lilo for den sags skyld) kan da også loade Windows, så
> vidt jeg kan læse mig til :)

Nej. De kan load'e ntldr

> lidt), og så bare beholde Windows på den primære disk. Kommer vel an
> på om jeg gider geninstallere Windows :)

Windows skal vel bare igennem en repair

Jesper G. Poulsen

Fra : Sune Fibaek

Dato : 03-09-04 08:32

Jesper G. Poulsen wrote:

> Nej. De kan load'e ntldr

Ahh. Så lærte vi også noget i dag.

> Windows skal vel bare igennem en repair

'kay. Kaster mig ud i det :) (det er faktisk ikke rart at opdage, at
man næsten har glemt, hvordan windows fungerer i installation og
administration!)

/Sune