MS Windows
briani 27239
Drevproblemer under XP - stadigvæk...
Fra : Tommy Ipsen

Dato : 26-08-04 22:39

Hej

Nu er jeg altså tæt på at kaste håndklædet i ringen og give op overfor
supersmarte Windows XP - jeg har ikke siden Windows 3.1 og Windows 95
oplevet styresystemer der var så besværlige/umulige at få til at fungere
efter hensigten.

Efter at have haft voldsomme problemer med at få min XP til at køre min
cd-brænder med udma i stedet for pio har jeg nu problemer med at hverken
cd-brænder, dvd-afspiller eller floppy-drev fungerer!

Tidligere kunne jeg godt benytte både floppy, dvd og cd - sidstnævnte
var dog voldsomt belastende, da det kørte i pio-mode, men det kørte! I
forbindelse med at jeg rykkede rundt på nogle enheder for at få dem sat
op på den optimale måde i forhold til brugen af computeren fik jeg så
også løst pio/dma problematikken ved at slette nogle reg-nøgler - alt
andet fejlede, så det var på den hårde måde - med det fungerede - XP
kunne nu finde ud af at mit plextor-drev rent faktisk kunne køre i dma-mode!

Så langt så godt - jeg regnede med at alt var guld og grønne skove, da
begge dreve blev korrekt genkendt både i bios og inde i selve xp! Min
optimisme blev dog skudt i sænk her i dag, da jeg så rent faktisk skulle
bruge brænderen - den registrerer overhovedet ikke at man lægger en cd i
skuffen - og selvom der ikke er noget i den, viser den bare "ingenting",
hvis man vælger drevet i stifinderen - ikke den sædvanlige med "Please
insert a disc..."! DVD-drevet beder til gengæld om en disk, men
registrerer heller ikke, at der kommer noget en skive i den! Derudover
fungerer floppy-drevet heller ikke - det siger bare "Disketten i ... er
ikke formateret - vil du formatere nu?" => "JA" => "Der er ikke nogen
diskette i drevet"...

Jeg har følgende setup:
primær master: hitachi hd med os og alle data i forskellige partitioner
primær slave: pioneer dvd-106
sekundær master: plextor cd-brænder
sekundær slave: seagate backup hd

Begge hd'er fungerer fint og i følge enhedshåndtering og bios er dette
også tilfældet for både cd og dvd - for sidstnævnte er det dog blot på
"papiret" og desværre ikke i praksis.

En interessant "bi-ting" der måske er relateret er at programmet
daemon-tools der bl.a. benyttes til at mounte image-filer som virtuelle
cd-/dvd-drev heller ikke fungerer under xp - det virtuelle drev fungerer
sig lidt på samme spøjse måde som de andre drev!

Ellers ingen problemer i enhedshåndtering eller noget som helst - alt
ser fint ud lige indtil jeg rent faktisk prøver at bruge ét af drevene.

Jeg tænkte på om det var muligt helt at _slette_ driverne til primær og
sekundær ide samt drivere til drevene - eller om sådan en basal
operation er helt håbløs under XP - ideen skulle være at *tvinge* XP til
en komplet reinstallation af disse i stedet for genbrug af gamle filer
der måske er i udu!

Jeg har forøvrigt prøvet et mere basalt setup, hvor både floppy og ét af
de optiske drev er slået fra - men det resterende aktive drev udviser
her præcis samme opførsel - det virker lidt som om XP blot husker denne
opførsel og bliver ved med at gentage den!

Håber I kan hjælpe med en løsning på problemerne - jeg har jo været så
naiv at tro, at jeg rent faktisk kunne det samme med en windows xp som
jeg kunne med min win2k - altså uden at udskifte alt mit hardware ved
samme lejlighed... det kan da godt være man bare skal gå tilbage til 2K
og vente på der kommer noget bedre om et par år...

Mvh Tommy

Fra : Casper Bang

Dato : 26-08-04 22:58

[SNIP problemer med windows XP]

Jeg har ved et nyligt skifte fra 2K til XP ikke haft nogen problemer...
Jeg tror der er gået et eller andet galt i installationen - formatér, og
prøv igen.

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 26-08-04 23:45

Casper Bang wrote:

> Jeg har ved et nyligt skifte fra 2K til XP ikke haft nogen problemer...
> Jeg tror der er gået et eller andet galt i installationen - formatér, og
> prøv igen.

En komplet reinstallation tager 2-3 arbejdsdage og jeg har ingen anelse
om, hvad jeg skulle gøre anderledes for at det vil fungere denne gang
(udover måske en regndans eller noget i den retning) og det kan ikke
passe, at det skal være baseret på held om ens Windows XP vil fungere
korrekt. Så hvis der ikke er anden vej end en reinstallation går jeg
tilbage til W2K, som jeg ved vil fungere perfekt.

Mvh Tommy

Fra : Palle

Dato : 26-08-04 23:00

Har du tænkt på, at det kan være din hardware, der ikke er up to date?

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 26-08-04 23:48

Palle wrote:

> Har du tænkt på, at det kan være din hardware, der ikke er up to date?

Alt hardwaren er opdateret med nyeste bios, firmwares osv - ligeså med
software drivers til de forskellige stumper - bortset fra nogle af disse
drev- og controller-drivere - de bruger ms-drivere og det er måske dét
der kikser? Den ældste hardware stump i maskinen er et Asus A7V133-C
bundkort med en 1200MhZ AMD processor og 512Mb ram - hvis dette er for
gammelt til at MS vil supportere det, kan det godt være jeg bare skal
skifte tilbage til W2K - synes ikke det kan være nødvendigt at skifte
til en P4 3Ghz med 1Gb ram blot fordi jeg skal køre XP...

Mvh Tommy

Fra : usenet

Dato : 27-08-04 07:58

? Den ældste hardware stump i maskinen er et Asus A7V133-C
> bundkort med en 1200MhZ AMD processor og 512Mb ram -

Den kører med via chipset, var der i sin tid ikke nogle problemer med disse?
Er der ikke noget med en via4in1 opdatering??

Held og lykke og lad os endelig høre den endelige løsning

Dan

---

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 27-08-04 12:05

usenet wrote:

> Den kører med via chipset, var der i sin tid ikke nogle problemer med disse?
> Er der ikke noget med en via4in1 opdatering??

Bruger sidste nye 4in1 driver fra Via (VIAHyperion4in1453) og de ser ud
til at være korrekt installerede.

> Held og lykke og lad os endelig høre den endelige løsning

Det kan godt være at den endelige løsning hedder

SwitchOS(From:='XP', To:='W2K');

Det virker ikke som om der er nogen der har nogle kvalificerede bud
eller ideer til yderligere fejlsøgning og jeg er selv lidt hægtet med
hvordan XP præcis fungerer på dette niveau mht. drivere/controllere osv.

Mvh Tommy

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-08-04 16:26

Tommy Ipsen <tipsen@imada.sdu.dk> wrote:

>Det kan godt være at den endelige løsning hedder
>
>SwitchOS(From:='XP', To:='W2K');

Det ville være synd - og jeg er ikke sikker på det løser dine problemer....

Foreslår:

1) Du checker at du bruger 80-leder ide-kabler - De ældre 40-leders kabler du'r ikke til moderne diske.

2) Checke driverne igen - Dit bundkort er ganske vist VIA baseret, men som jeg tyder ASUS hjemmeside har den en Promise IDE
controller. I så fald skal du bruge en Promise IDE-drive, ikke VIA's drivere...

3) IDE-controlleren kører UDMA100. Hvis du sætter en moderne UDMA133 harddisk på kan det gøre systemet ustabilt. Diskene burde
være bagud-kompatible med er det ikke altid. Foreslår du tvinger harddiskene i UDMA100 modus. Det gør man med specielle værktøjer
der hentes på fabrikanternes sites..

<mlr>

PS.

Det er vel en 'ren' XP installation du har - Forhåbentlig ikke en 'opgraderet W2k' ???

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 27-08-04 21:02

Michael Rasmussen wrote:

> Det ville være synd - og jeg er ikke sikker på det løser dine problemer....
>
> Foreslår:
>
> 1) Du checker at du bruger 80-leder ide-kabler - De ældre 40-leders kabler du'r ikke til moderne diske.

Det er tilfældet - helt nyindkøbte af slagsen, men havde dog også
problemer med mine gamle ide-kabler (der også var til ata100) - men
derudover ville mine harddiske vel ikke kunne køre udma5, hvis kablerne
var forkerte?

> 2) Checke driverne igen - Dit bundkort er ganske vist VIA baseret, men som jeg tyder ASUS hjemmeside har den en Promise IDE
> controller. I så fald skal du bruge en Promise IDE-drive, ikke VIA's drivere...

Jeg kan ikke finde noget, der indikerer at mb'et skulle bruge
promise-drivere - hvor har du set dét? Jeg kører nu med de nyeste
via-drivere og det er også dem jeg har brugt under 2K (vel at mærke i
hhv. xp- og 2k-udgaven!)

> [...]
> være bagud-kompatible med er det ikke altid. Foreslår du tvinger harddiskene i UDMA100 modus. Det gør man med specielle værktøjer

Begge harddiske er ata100 diske - de kører begge udma5 og ingen af dem
er i stand til at køre udma6.

> Det er vel en 'ren' XP installation du har - Forhåbentlig ikke en 'opgraderet W2k' ???

Det er en XP der er installeret helt fra scratch - men i forbindelse med
at jeg har lavet backup af min W2K, der gik i smadder, har det været
skiftende enheder på kablerne, hvorfor eks. cd-brænder og dvd ikke hele
tiden har siddet på deres nuværende position. Da cd-brænderen første
gang skulle i brug opdagede jeg problemer, da xp kørte den i pio-mode.
Det var noget af en hurdle at fortælle XP, at den skulle bruge dma og
det var først efter jeg havde slettet to reg-nøgler at den kunne finde
ud af at køre drevet i dma-mode. [se anden tråd tidligere i gruppen]

På daværende tidspunkt fungerede dvd-drevet fint, men pga. pio-mode
fungerede brænderen selvf. ikke supergodt - den lagde hele computeren
ned for at brænde en skive, hvilket desuden tog en krig.

Mvh Tommy

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-08-04 22:52

>Jeg kan ikke finde noget, der indikerer at mb'et skulle bruge
>promise-drivere - hvor har du set dét?

Min fejl - Dit bundkort findes i 2 modeller, med og uden Promise Raid controller. Dit er C-udgaven som er uden RAID...

>Begge harddiske er ata100 diske - de kører begge udma5 og ingen af dem
>er i stand til at køre udma6.

Ok - Det er noget obscure fejl du beskriver....

Hvis dine diske virkelig kører i UDMA5 tror jeg ikke problemet ligger i IDE-driverne

Problemet med floppy drevet tyder også på fejlen ligger et andet sted - Floppy drevet bruger ikke IDE-driverne !!

> [...]
>tiden har siddet på deres nuværende position. Da cd-brænderen første
>gang skulle i brug opdagede jeg problemer, da xp kørte den i pio-mode.

Typisk problem med Microsoft's IDE-drivere - Er der det mindste problem med kommunikationen på IDE-kablet (sker typisk med
kombinationen af brænder og HD på samme kabel) springer driveren fluks i PIO mode og bliver der...

På VIA baserede bundkort er løsningen at skifte til VIA's IDE Miniport driver som har 'Smart Error Recovery' jvnf:

http://www.viaarena.com/?PageID=342

Du løste i stedet problemet ved at 'pille' i registreringsdatabasen - Hva' var det helt specifikt du foretog dig ??

Jeg syn's ikke man kan udelukke at det er pilleriet i registreringsdatabasen der er årsagen til dine nuværende problemer....

<mlr>

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 27-08-04 23:22

Michael Rasmussen wrote:

> Min fejl - Dit bundkort findes i 2 modeller, med og uden Promise Raid controller. Dit er C-udgaven som er uden RAID...

OK - dén mulighed er ude af billedet.

> Ok - Det er noget obscure fejl du beskriver....

I know - jeg er også lidt opgivende efterhånden...

> Hvis dine diske virkelig kører i UDMA5 tror jeg ikke problemet ligger i IDE-driverne

Jeg har ikke selv 100% forståelse for, hvordan ide-drivere, controller
osv. fungerer sammen og derfor er jeg heller ikke i stand til at lave en
rationel fejlsøgning.

> Problemet med floppy drevet tyder også på fejlen ligger et andet sted - Floppy drevet bruger ikke IDE-driverne !!

Jeg synes den "sjoveste" information er det faktum at både floppy og dvd
fungerer fint, hvis der skal bootes fra dem - det kikser først når man
kommer ind i windows - og dér påstås hårdnakket at alt fungerer 100% men
det er kun en form for "overordnet" kontrol der er med drevene - eks.
kan jeg ejecte en cd i drevene - men der læses ikke noget indhold.

> [...]
> kombinationen af brænder og HD på samme kabel) springer driveren fluks i PIO mode og bliver der...

Det kan jeg så forstå udfra en del websider jeg kiggede på om emnet -
utroligt, at det skal være mere bøvlet end i 2K - hvad gør en menig
bruger der ikke lige har forstand på at rette i reg-db'en?

> [...]
>
> Jeg syn's ikke man kan udelukke at det er pilleriet i registreringsdatabasen der er årsagen til dine nuværende problemer....

Kan godt forstå, at du er lidt mistænksom overfor dette, da det hurtigt
kan medføre spændende opførsel fra os'et - her er en beskrivelse af hvad
jeg lavede:
Så fandt jeg følgende website (1) og slettede efter anvisning de
regnøgler (2) der svarede til den sekundære ide-controller og vupti -
efter en genstart blev drevet genkendt som UDMA2 drev og kører nu perfekt!

1) http://sniptools.com/vault/getting-back-to-dma-mode-in-windows-xp.htm
2)
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E96A-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}\000x
(hvor x er hhv. 0, 1, 2 osv - i mit tilfælde 2 for den sekundære controller)
MasterIdDataChecksum og SlaveIdDataChecksum skulle blot slettes.

De værdier jeg slettede er reetablerede, så med mindre det har haft
følgevirkninger andre steder i reg-db'en ved genstart, er det ikke dér
problemet er...

Jeg tænkte på om du gider eksportere den gren af reg-db'en der hører til:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E96A-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}

- så jeg lige checke værdierne op mod min egen og se om der er
uoverensstemmelser - så kan det hvertfald udelukkes.

NB: Pt. kører jeg med hd som primær master og cd-rw som sekundær master
- og det er stadig de samme symptomer - floppy, dvd og reserve-hd er
ikke koblet til.

Mvh Tommy

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 27-08-04 23:23

Tommy Ipsen wrote:

> Jeg tænkte på om du gider eksportere den gren af reg-db'en der hører til:
>
> HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E96A-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}

- og efterfølgende sende den til mig pr. email? (Ellers får jeg selvf.
ikke så meget ud af det )

Mvh Tommy

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 26-08-04 23:44

> [...]
> operation er helt håbløs under XP - ideen skulle være at *tvinge* XP til
> en komplet reinstallation af disse i stedet for genbrug af gamle filer

Hvis du går i Enhedshåndtering kan du roligt fjerne controllerne til ide/ata
enhederne.
Når du genstarter genfindes de og geninstallerer drevene.
En i øvrigt meget brugt metode ved problemer med pio og dma problemer. Efter
fjernelse af controller og genstart plejer den at skifte til dma når den
genfinder drevet.
Jeg går selvfølgelig ud fra, at alle dine drev stadig er jumpet rigtigt
efter at du har flyttet rundt på dem.

Kurt

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 27-08-04 00:15

Kurt B. Andersen wrote:

> [...]
> fjernelse af controller og genstart plejer den at skifte til dma når den

Denne metode er afprøvet og ganske rigtigt bliver driverne reinstalleret
(de samme drivere med de samme fejl?) ved genstart af windows, men
udover reinstallationen har denne procedure ikke været i stand til at
afhjælpe hverken dma/pio problemet og ej heller dette nye problem.

> Jeg går selvfølgelig ud fra, at alle dine drev stadig er jumpet rigtigt
> efter at du har flyttet rundt på dem.

Det er de, ja.

Jeg har desuden lige foretaget en test og erfaret, at jeg fint kan boote
fra både floppy og dvd-drev (testede ikke cd-brænder, men er ikke i
tvivl om at den også fungerer fint) - problemet skal altså findes et
eller andet sted i windows...

Jeg har installeret Via's 4in1 drivers og derudover et aspi-layer
(hedder det vist) og ellers ikke noget, som burde have indflydelse på dette.

Har desuden smidt et screenshot fra device-manager på:
http://www.tommyipsen.dk/devicemanager.gif

Håber vi kan nå til bunds i dette mysterie og håber at der stadig er
nogen som har nye uprøvede ideer

Mvh Tommy

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-08-04 14:41

Tommy Ipsen skrev:

> Jeg har installeret Via's 4in1 drivers og derudover et
> aspi-layer (hedder det vist) og ellers ikke noget, som burde
> have indflydelse på dette.

VIA 4in1 ændrer muligvis versionsnummeret på VIA Bus Master IDE
controlleren, eller er det stadig MS-driveren den bruger, hvis du
går ind under egenskaberne for den i Enhedshåndtering og kigger
under Driver-fanebladet?

ASPI-layeret er det brænderprogrammer, audiorippere, DVD-afspillere
osv. går igennem, når de skal kommunikere med drevene, så det kan
snildt have indflydelse. Er du sikker på, at du har behov for et
ASPI-layer og hvilken version har du installeret? Har du installeret
det som beskrevet i den medfølgende Readme-fil? ASPI skal som regel
installeres forskelligt afhængig af styresystemet.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 27-08-04 21:57

Thomas G. Madsen wrote:

> [...]
> controlleren, eller er det stadig MS-driveren den bruger, hvis du
> går ind under egenskaberne for den i Enhedshåndtering og kigger

Den bruger viaidexp.sys i v. 5.1.2600.120 - det er vist fint?

> [...]
> det som beskrevet i den medfølgende Readme-fil? ASPI skal som regel
> installeres forskelligt afhængig af styresystemet.

Er også ved at være desperat for en løsning, så jeg har afinstalleret
aspi-laget uden ændringer (bortset fra at det selvf. er væk) - jeg
bruger det normalt til en audio-ripper, men den kan jeg jo alligevel
ikke bruge nu...

Mvh Tommy

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-08-04 22:10

Tommy Ipsen skrev:

> Den bruger viaidexp.sys i v. 5.1.2600.120 - det er vist fint?

Det tør jeg ikke sige, men jeg kan fortælle, at jeg også på
et tidspunkt installerede VIA-drivere, men det eneste som reelt
ændrede sig, var versionsnummeret på driveren til VIA CPU to
AGP-controller, så vidt jeg husker og det resulterede i sære
grafikfejl, så siden den oplevelse, har jeg kun brugt de VIA-
drivere, som er indbygget i WinXP.

Jeg kører pt. med SP2, hvor MS-driveren til VIA Bus Master
IDE-controlleren hedder 5.1.2600.2180 (viaide.sys er version
1.00.01.01) og det fungerer fint, men alligevel bliver det
mit sidste bundkort med VIA-chipsæt. Det gider jeg ikke mere.

> [...]
> selvf. er væk) - jeg bruger det normalt til en audio-ripper,
> men den kan jeg jo alligevel ikke bruge nu...

Har du nogensinde prøvet, om drevproblemerne også eksisterer
inden du får installeret VIA-drivere og ASPI-layer på en frisk
installation?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 27-08-04 22:37

Thomas G. Madsen wrote:

> [...]
> AGP-controller, så vidt jeg husker og det resulterede i sære
> grafikfejl, så siden den oplevelse, har jeg kun brugt de VIA-

Bortset fra grafikfejlen matcher det vist meget godt min oplevelse -
via-driverne gør ikke meget væsen af sig.

> [...]
> 1.00.01.01) og det fungerer fint, men alligevel bliver det
> mit sidste bundkort med VIA-chipsæt. Det gider jeg ikke mere.

Jeg har aldrig tidligere oplevet problemer med dette og må da erkende,
at jeg mere skyder skylden på xp - specielt da drevene fint fungerer
inden xp er startet op. Det er da muligt, at jeg skal forsøge med en SP2
- det kan jo ikke gå værre end galt og dér står jeg i forvejen

> Har du nogensinde prøvet, om drevproblemerne også eksisterer
> inden du får installeret VIA-drivere og ASPI-layer på en frisk
> installation?

Altså, dengang jeg installerede 2000 fungerede drevene jo hele tiden -
både før og efter installation af via-drivere og aspi-layer. Men under
XP havde jeg problemer med pio-mode for cd-rw, mens dvd kørte fint og
efter fiks af pio-problem har jeg ikke haft nogle af drevene til at
fungere - hverken floppy, cd-rw, dvd eller virtuel dvd-driver via.
daemon tools.

Har desuden prøvet at kaste lidt rundt med drevene og jumperne på
kablerne - og selv om jeg eks. kører med hd som primær master og et
vilkårligt af de optiske drev som enten primær slave eller sekundær
master giver det de samme resultater - håbede ellers at det måske var ét
af drevene der havde en dårlig indflydelse på de andre.

Mvh Tommy

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 27-08-04 22:07

Tommy Ipsen wrote:

> [...]
> samme lejlighed... det kan da godt være man bare skal gå tilbage til 2K
> og vente på der kommer noget bedre om et par år...

Jeg er ved at være temmelig desperat efter en løsning og har følgende bøn:

Er der nogen som kører med en Windows XP Prof. SP1 (UK) udgave og gider
checke, hvilke drivere og driverversioner der bruger for disse enheder:

Disk drives -> de harddiske der er installeret
DVD/CD-ROM drives -> de optiske drev der er installeret
Floppy disk controllers -> Standard floppy disk controller
Floppy disk drives -> Floppy disk drive
IDE ATA/ATAPI controllers -> Primary/Secondary IDE channel & VIA Bus
Master IDE Controller (Hvis sådan én haves!)

Jeg håber, at jeg snart kan finde nogle forskellige i systemerne der kan
pege på en fejl - jeg er snart held tom for ideer og afinstallerer mere
og mere i forsøget på at lokalisere fejlen/konflikten! Håber stadigvæk
jeg kan undgå en komplet reinstallation af hele systemet.

På forhånd tak

Mvh Tommy

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-08-04 23:24

> [...]

>cd-brænder med udma i stedet for pio har jeg nu problemer med at hverken
>cd-brænder, dvd-afspiller eller floppy-drev fungerer!

Det er lidt svært at overskue dit llaaannnggee indlæg, men jeg gætter på:

- at maskinen nok finder disketter og CDRom'er der sidder i maskinen under opstarten

- men at den ikke registrerer skift, eller indsættelse af medier efter opstarten ?!?!

I så fald har dit pilleri i registreringsdatabasen de-aktiveret Window's media-change funktion.

Det er ikke noget jeg har rodet med, men du kan muligvis løse problemet ved at aktivere Autoplay med TweakUI. Det er nok primært
'AutoPlay - Drives' du skal kigge på. TweakUI finder du på Microsoft's download sider. Alternativt kan du forsøge nogle at de
mange non-microsoft Tweak Windows programmer der kan findes på nettet.

<mlr>

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 27-08-04 23:53

Michael Rasmussen wrote:

> [...]
>
> - men at den ikke registrerer skift, eller indsættelse af medier efter opstarten ?!?!

Jeg kan tilgå hvad som helst under opstarten - dvs. inden windows - men
efter windows kan jeg ikke tilgå noget som helst der sidder i disse drev.

> [...]

> mange non-microsoft Tweak Windows programmer der kan findes på nettet.

Havde i forvejen deaktiveret autoplay vha. tweak ui og har nu også
prøvet at reaktivere det uden betydning for drevene.

Mvh Tommy

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-08-04 08:48

Tommy Ipsen <tipsen@imada.sdu.dk> wrote:

>Jeg kan tilgå hvad som helst under opstarten - dvs. inden windows - men
>efter windows kan jeg ikke tilgå noget som helst der sidder i disse drev.

Men harddiskene fungerer fortsat - og med fuld hastighed, dvs UDMA5 ?!?!

Så ligger problemet definitivt ikke i IDE-driverne....

Lyder som om du har 'mistet' FAT og CD filsystemerne - harddiskene er formentlig NTFS formatteret.

Hvad fortæller dine log-filer - De burde være fyldt med fejlmeddelelser.

<mlr>

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 28-08-04 10:47

Michael Rasmussen wrote:

> Men harddiskene fungerer fortsat - og med fuld hastighed, dvs UDMA5 ?!?!

Harddiskene fungerer helt fint - og jvf. enhedshåndteringen også i UDMA5
- den faktiske hastighed er dog også så høj, at jeg ikke har grund til
at tvivle på dette.

> Så ligger problemet definitivt ikke i IDE-driverne....

Den konklusion lyder plausibel.

> Lyder som om du har 'mistet' FAT og CD filsystemerne - harddiskene er formentlig NTFS formatteret.

Det er helt korrekt - og dog... - den tilter med enhederne allerede
inden jeg sætter disketter/cd/dvd ind i det respektive drev... - prøver
ikke engang at læse dem! (Men det kan selvf. være den allerede dér er
klar over input-formatet er non-ntfs!)

Noget der måske kan bidrage til en løsning: Jeg har en ekstern
usb-harddisk og et eksternt usb-pendrive - førstnævnte er
ntfs-formateret og fungerer fint, mens sidstnævnte er fat32 formateret
og ikke kan tilgås vha. windows xp - "The disk in drive X is not
formatted" - samme fejlmelding som jeg får, hvis jeg tilgår
floppy-drevet (uafhængigt af om det rent faktisk indeholder en disk) -
usb-pendrivet kan dog fint tilgås via recovery console, hvor jeg kan se
indholdet og det faktum at drevet er fat32 formateret!

> Hvad fortæller dine log-filer - De burde være fyldt med fejlmeddelelser.

Tjahh - godt spørgsmål - jeg er ikke så vant til at bruge disse
log-filer, så jeg ved ikke engang, hvor jeg skal finde dem henne? (Der
er jo mere end et par log-filer på sådan en computer )

Kunne det være en idé, at forsøge at køre "Repair" featuren på xp-cd'en
- jeg er lidt nervøs ved det, da det i mine øjne er lidt "brute force"
og den måske ødelægger mere end den gavner?

Mvh Tommy

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-08-04 22:44

> [...]
>inden jeg sætter disketter/cd/dvd ind i det respektive drev... - prøver
>ikke engang at læse dem! (Men det kan selvf. være den allerede dér er

Mon ikke du kan løse problemet ved at hoppe ind i 'Enhedshåndtering', fjerne dine diskettedrev og CDRom/DVD drev og derefter
re-boote...

Windows burde derefter genfinde dine drev og re-installere alle relevante drivere så skidtet fungerer igen.

Jeg skal dog ikke udelukke at du komer til at tvinge Windows til at søge efter ny hardware via 'Tilføj Hardware'.

>Tjahh - godt spørgsmål - jeg er ikke så vant til at bruge disse
>log-filer, så jeg ved ikke engang, hvor jeg skal finde dem henne? (Der
>er jo mere end et par log-filer på sådan en computer )

Kig i 'Kontrolpanel' -> 'Administration' -> 'Computeradministration' -> 'Logbog'

<mlr>

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 29-08-04 00:11

Michael Rasmussen wrote:

> Mon ikke du kan løse problemet ved at hoppe ind i 'Enhedshåndtering', fjerne dine diskettedrev og CDRom/DVD drev og derefter
> re-boote...

Har jeg prøvet adskillige gange - sidst for nogle timer siden, hvor jeg
var helt "basal" med en hd og en cd-rw på hver sit (gamle og nye) kabel
- prøvede også med kun hd og floppy og kun hd og dvd - der var ikke
bonus ved nogle af kombinationer - det er præcis den samme opførsel jeg
får inde i Windows - og inden windows fungerer alle drevene fint...

> Windows burde derefter genfinde dine drev og re-installere alle relevante drivere så skidtet fungerer igen.

De bliver fundet igen og har desværre også samme manglende
funktionalitet som jeg efterhånden er blevet vant til...

> Jeg skal dog ikke udelukke at du komer til at tvinge Windows til at søge efter ny hardware via 'Tilføj Hardware'.

Den klarer det helt selv - men installerer måske nok de samme defekte
drivere?

> Kig i 'Kontrolpanel' -> 'Administration' -> 'Computeradministration' -> 'Logbog'

Der er ikke det store antal fejlmeldinger - en smule fra et par
programmer der er gået ned og så en del med diverse services der er
startet og stoppet - altså rent informative beskeder! Slet ingen fejl
siden onsdag er rapporteret.

Det må være noget meget basalt der kikser - hvis jeg eks. smider en cd i
drevet, er man vant til at den bliver smidt ind i drevet (har et slot-in
drev ) og derefter spinner op efter et lille øjeblik - dette sker
ikke længere - den kommer ind i drevet og så er det dét...

Mvh Tommy

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 29-08-04 16:42

Har kigget lidt i www.deja.com og dit problem er faktisk velbeskrevet...

Løsningen er simpel:

Kør regedit og find følgende nøgle:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E965-
E325-11CE-BFC1-08002BE10318}.

Hvis der inde i den nøgle findes nogle værdier som hedder enten
UpperFilters eller LowerFilters så slet dem. Når de er slettet så
luk Regedit, genstart pc'en og se om du ikke har fået dine drev
tilbage.

<http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q314060>

<mlr>--

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 29-08-04 22:11

Michael Rasmussen wrote:

> [...]
> UpperFilters eller LowerFilters så slet dem. Når de er slettet så
> luk Regedit, genstart pc'en og se om du ikke har fået dine drev

Jeg har selv været ude i noget tilsvarende, men synes ikke det matcher
problemstillingen - har dog prøvet at fjerne lowerfilters, som var den
eneste, og det havde ingen synlig effekt.

Mvh Tommy - der snart makulerer sin WinXP cd...

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 29-08-04 22:21

Tommy Ipsen <tipsen@imada.sdu.dk> wrote:

>Mvh Tommy - der snart makulerer sin WinXP cd...

Vil nu du foreslå at du laver en ny-installation af XP inden du griber til den slags drastiske tiltag

<mlr>

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 29-08-04 21:26

Michael Rasmussen skrev:

> Hvis der inde i den nøgle findes nogle værdier som hedder enten
> UpperFilters eller LowerFilters så slet dem.

Hvis disse værdier findes i registreringsdatabasen, plejer der at
være udråbstegn i enhedshåndtering ud for drevet eller drevene.
Det er der ikke i Tommy's tilfælde, men det er selvfølgelig værd
at tjekke efter alligevel.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 30-08-04 23:29

Så er problemet løst...

Efter utallige forsøg og mange timers surfning efter tilsvarende
problemer, blev håndklædet kastet i ringen og der blev kørt en
reparation af installationen vha. cd'en.

Nu har jeg fået adgang til drevene og mangler så blot at al opdatering
af windows samt at få rettet alle de nye fejl der er blevet indført...

Mvh Tommy

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 01-09-04 13:36

Tommy Ipsen wrote:
> Så er problemet løst...

Glæden var midlertidig...

> [...]
>
> Nu har jeg fået adgang til drevene og mangler så blot at al opdatering
> af windows samt at få rettet alle de nye fejl der er blevet indført...

Efter reparationen, havde XP behov for at køre Windows Update og jeg var
naiv nok til at lade det ske... - 1. genstart gik fint, men efter at
have kørt windows update endnu engang og installeret endnu flere
kritiske opdateringer ville computeren ikke længere starte op...

Jeg prøvede safe-mode og alle mulige opstartsmuligheder, men intet
fungerede - jeg havde stadig nogle filer liggende som jeg gerne skulle
have ud fra c-drevet så en formatering var ikke lige den fedeste løsning...

Selvom jeg startede op i Recovery Console og loggede ind som
Administrator, ville XP ikke give mig adgang til hele c-drevet, så jeg
kunne ikke få mine filer ud...

Kørte en reparations-installation igen - denne gang uden held -
computeren kunne stadigvæk ikke starte op - den stoppede stadigvæk under
opstarten...

Så prøvede jeg at installere en helt ny Windows XP - "ved siden af" -
dvs. i "Windows2" biblioteket på c-drevet!

Dette gav mig adgang til filerne og jeg kopierede skyndsomt disse ud i
sikkerhed på et andet drev!

Derefter formaterede jeg hele c-drevet og reinstallerede windows xp fra
scratch (igen) - begyndte at patche den op med besøg hos windows update
og efter nogle besøg på det væmmelige website gik maskinen endnu engang
død - jeg har nu konstateret at undertegnede og hans pc ikke er
kompatibel med Windows XP og er skiftet tilbage til Windows 2000 der
indtil videre kører suverænt - på trods af adskillige besøg hos Windows
Update samt installation af andre programmer (wauv!!)

Jeg stiller nok bare for mange krav til Windows XP, men væk mig igen,
når der er kommet en SP2 til Windows Longhorn - så kan det være jeg igen
har mod på at skifte OS!

Slut for denne omgang - en kort og stormfuld affære med Windows XP - det
blev til døden os skilte og jeg lever heldigvis stadig - over and out.

Mvh Tommy - Eks-XP-fan (Men det var da nogle pæne ikoner...)

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 01-09-04 16:11

> [...]

>indtil videre kører suverænt - på trods af adskillige besøg hos Windows
>Update samt installation af andre programmer (wauv!!)

Vi får nok ikke lokket dig på den galej igen

Men kan du ikke lave en detaljeret beskrivelse af din maskine - Det ku' jo være sjovt hvis vi ku' fortælle dig årsagen til
problemerne....

<mlr>

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 01-09-04 17:11

Michael Rasmussen wrote:

> Vi får nok ikke lokket dig på den galej igen

Der går sandsynligvis et par år, inden jeg gider spilde tid på det igen...

> Men kan du ikke lave en detaljeret beskrivelse af din maskine - Det ku' jo være sjovt hvis vi ku' fortælle dig årsagen til
> problemerne....

MB: Asus A7V-133C (Bios. 1009 - nyeste))
CPU: 1200Mhz AMD Thunderbird m. 133Mhz FSB
RAM: 1x512Mb PC133 Twinmos ram
Grafik: Asus V8200 (Geforce 3 Ti500) m. 64Mb og TV-in/out
Net: 3Com 3C905-TX
HD1: Hitachi 7K250 160Gb PATA 8Mb cache
HD2: Seagate 7200.7 120Gb PATA 2Mb cache
DVD: Pioneer DVD-106S
CD-RW: Plextor PlexWriter 42/24/48A
I/O: USB2 kort og USB2 hub

Hele molevitten pakket ind i et NoiseControl kabinet med en bunke
blæsere der sørger for god køling. Alt, hvad der kan opgraderes har
nyeste firmware/bios.

Så hvis der sidder andre med et tilsvarende setup, så er XP
sandsynligvis ikke vejen frem... (Med mindre man opgraderer fra WFWG3.11
- så er det muligt, at man vil synes bedre om XP)

Ahhh - min 2000 kører bare derudaf - hvorfor spildte jeg nogensinde min
tid på XP...?

Mvh Tommy

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 01-09-04 19:59

> [...]

>Net: 3Com 3C905-TX
>HD1: Hitachi 7K250 160Gb PATA 8Mb cache
>HD2: Seagate 7200.7 120Gb PATA 2Mb cache

Jeg har en lignende maskine stående i kælderen til brug for ungerne. Ganske vist et Gigabyte bundkort, men med samme chipset og
CPU. Den kører en fuldt opdateret XP-Pro, men når jeg tænker mig om kan jeg godt huske den drillede voldsomt i starten....

Jeg tror faktisk jeg til sidst lod den køre med Microsofts standard drivere og undlod at installere VIA's 4in1.

<mlr

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 01-09-04 23:17

Michael Rasmussen wrote:

> [...]
>
> Jeg tror faktisk jeg til sidst lod den køre med Microsofts standard drivere og undlod at installere VIA's 4in1.

Prøvede også uden via's 4in1 drivere - det var sidste forsøg, hvor den
ikke engang klarede sig gennem windows update...

Udover alt den spildte tid har jeg så også mistet alt indholdet på en
256Mb usb-key samt halvdelen af de film jeg havde liggende på
computeren... - tror faktisk aldrig jeg har prøvet en virus eller orm
der har forvoldt tilsvarende skade på min computer - dét er egentlig
bemærkelsesværdigt...

Mvh Tommy

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 01-09-04 23:35

Tommy Ipsen <tipsen@imada.sdu.dk> wrote:

>Prøvede også uden via's 4in1 drivere - det var sidste forsøg, hvor den
>ikke engang klarede sig gennem windows update...

Jeg har godt nok haft problemer med XP, men syn's ikke rigtig jeg kan genkende din beskrivelse.

Sig mig engang - Har du en bredbåndsrouter, eller sidder maskinen direkte på internettet....

Hvis du sætter en ubeskyttet ren XP-installation direkte på internettet får du 'fjentligt besøg' inden for få minutter. Det kan
måske forklare dine problemer med at komme gennem windows update....

W2K er ældre og har ikke helt de samme sårbarheder som XP, så den bliver ikke ramt på samme måde.

<mlr>

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 02-09-04 00:14

Michael Rasmussen wrote:

> Jeg har godt nok haft problemer med XP, men syn's ikke rigtig jeg kan genkende din beskrivelse.

Mine "lokale nørd-venner" har også alle måttet melde fra med dette
problem-barn - ingen har kunnet forstå, hvorfor det har været så
problemfuldt...

> Sig mig engang - Har du en bredbåndsrouter, eller sidder maskinen direkte på internettet....

Jeg har en 3com router, der er sat op til at filtrere alt overflødig
trafik - den napper den risiko!

> Hvis du sætter en ubeskyttet ren XP-installation direkte på internettet får du 'fjentligt besøg' inden for få minutter. Det kan
> måske forklare dine problemer med at komme gennem windows update....

I know - det har jeg prøvet på ubeskyttede linier - der har netop været
en undersøgelse, hvor man kunne regne med gennemsnitligt 20min inden en
nyinstalleret xp ville være inficeret - det er vist ikke engang nok til
at suse igennem windows update med alle de genstarts der er nødvendige...

> W2K er ældre og har ikke helt de samme sårbarheder som XP, så den bliver ikke ramt på samme måde.

Der er jo kommet service packs og div. kritiske updates til xp, så den
burde også være rimelig sikker - hvis den altså er patchet op!

Men endnu engang tak for alle forslagene - jeg vender sikkert tilbage
med nye spørgsmål i 2007, hvor Longhorn skulle komme på gaden

Mvh Tommy