MS Windows
briani 27239
harddiskplads win98
Fra : MK

Dato : 23-08-04 19:09

Hej gruppe.
Håber nogen kan hjælpe mig.
For et par år siden, ville jeg installere win 2000 på min svogers nye
comp.
men da jeg blev spurgt om et filsyst. jeg ikke lige kendte og jeg ikke
var fortrolig med win 2000, afbrød jeg, og installerede win 98.m. FAT 16.
nu kan jeg se de har problemer med plads, og får melding at der ikke
er mere plads på harddisk.
jeg kan se win 98 regner med den er på 2 G.B men jeg ved den er på ca.
30.
Kan jeg redde dette, uden at slette hele harddisken ??
(med pc-bank og alt muligt andet.)

Fra : Petersen_Michael

Dato : 23-08-04 19:48

In news:5fcf20.0408231008.629ef0b6@posting.google.com,
MK <mikaelthem@yahoo.dk> wrote:
> [...]
> der ikke
> er mere plads på harddisk.
> jeg kan se win 98 regner med den er på 2 G.B men jeg ved den er på ca.

Du tager fejl, en FAT 16 partition, kan på ingen måde være mere end 2
GB..
Det du skulle have gjort den gang var at oprette en FAT 32 partition,
FAT 32
kører fint op til 60 GB, måske større?

> Kan jeg redde dette, uden at slette hele harddisken ??
> (med pc-bank og alt muligt andet.)

Jeg tvivler, men mht. bank, er det jo kun at kopiere nøglen til en anden
HD, floppy, CD - what ever.

Win 98 arbejder fint på 2GB, så det handler nok i virkeligheden mest om
at bruge de resterende 28 GB
til en FAT 32 partition, kalde det for D drevet, og lægge alle
programmer, osv. der..

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Thorkild Dalsgaard

Dato : 23-08-04 20:39

"MK" skrev
> [...]
> 30.
> Kan jeg redde dette, uden at slette hele harddisken ??

Jeg tror at du kan udnytte hele disken som een stor C:\
på følgende måde:

Først konverter din 2gb c:\ fra fat16 til fat32 sådan:
* Convert an existing FAT16 drive in place.
* Click Start > Programs > Accessories > System Tools and click Drive
Converter (FAT32).
(Dine data forsvinder ikke)
http://www.windows-help.net/windows98/start-021.htm

Dernæst udvid din 2GB C:\ partition til hele disken v.h.a.
enten et købeprogram, Partition Magic,
eller et lidt mere besærligt freeware program:
Ranish Partition Manager
http://www.pricelesswarehome.org/2004/PL2004SYSTEMUTILITIES.php#0615-PW
Windows OS: Windows 98/NT/XP
partitioner.
The latest version can resize primary partitions.
Author: Mikhail Ranish Company: Ranish
http://www.ranish.com/part/
download v 2.40 (2001-02-08) (part240.zip) (60 KB)

Mvh
Thorkild Dalsgaard

Fra : MK

Dato : 25-08-04 18:28