Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Spørgsmål om hukommelse
Fra : Philster

Dato : 10-05-01 15:14

Hej

Jeg står overfor at skulle købe et digi-kamera i 4-5000 kr klassen. Jeg har
et enkelt spørgsmål, nu hvor jeg har surfet rundt og læst tests osv.
Medfølger der ikke hukommelse når man køber et kamera som fx. Canon A-20
eller Nikon Coolpix 800? Hvor meget fylder et billede i god kvalitet/bedste
kvalitet? Er der noget at være specielt opmærksom på mht. de forskellige
typer hukommelse?

Philip

Fra : Lasse Tørnkvist

Dato : 10-05-01 18:33

Prøv at checke denne side http://www.megapixel.net/ der skulle du kunne
finde svar på alle dine spørgsmål

mvh
Lasse

Fra : The Webcat

Dato : 10-05-01 19:04

Det kan du spørge din fotohandler om.

Fra : Philster

Dato : 10-05-01 20:13

Tak for dit som altid fine og konstruktive svar

Hvad pokker er nyhedsgrupper til for, hvis man bare får kastet et arrogant
svar i nakken? Hvis du ikke kender svaret på mit spørgsmål, eller hvis du
har alt for travlt til at kunne skrive to linier med et ordentligt svar,
hvorfor pokker ignorerer du det ikke bare?

Det er sgu'da utroligt!

Fra : The Webcat

Dato : 11-05-01 12:02

Nå nå, slap af, ikk.

Jeg kender da svaret på spørgsmålet, men det jeg mener er at du skulle tage
at benytte dig at din fotohandler, som kender svaret på dit spørgsmål (i
øvrigt ikke et enkelt men hele 3). Det er da snyd at du skal have serveret
alle svarende gratis. Men ok da.

Et billede fra et kamera i den klasse fylder et billede 400 - 600 kb. Man
kan være lidt ligeglad med valget af hukommelses kort type, men :

Compact Flash - Selv om mange påstår at alle kort fungere i alle kameraer,
er det ikke sandt. Der er kompatibilitets problemer med det indbygget
styresystem. Der er ingen måde man kan se på kortet hvilket styresystem der
er i (der er 4 typer).

Smart Media - De største kort er 128 mb, og det er kameraet der har
styresystemet, dvs at man ikke får samme problem som med CF, men tilgengæld
kan man ikke bruge større kort en kameraet er bygget til.

Memory Stik - Man kommer i lommen på en enkelt fabrikant, men man får flere
ting man kan bruge sit kort til.

Fra : Erik Christensen

Dato : 10-05-01 20:51

> [...]
kvalitet/bedste
> kvalitet? Er der noget at være specielt opmærksom på mht. de forskellige

Der følger et kort med, som regel på 8-16mb.

Med Canon Ixus fylder et 1600x1200 let komp. billede (uden synlig tab)
gennemsnitlig 0,6mb.

Du vil ret hurtigt tilkøbe eksta hukommelse, og få at kunne genbruge kortene
til dit næste kamera, er det smart at tænke lidt frem før man lægger sig
fast
på om det skal være cf-kort eller smartmedia, jeg tror ikke der nogen særlig
forskel ved brug af disse kort, men cf-kort er det mest brugte i andet
håndholdt udstyr.

Mvh
Erik

Fra : Per Madsen

Dato : 10-05-01 23:35

"Philster" <philster@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> [...]
kvalitet/bedste
> kvalitet? Er der noget at være specielt opmærksom på mht. de forskellige

Mini billeder på Nikon CoolPix 950 1600x1200 fylder i den bedste JPEG
kvalitet fra 0,5 - 0,7 MB. (Det varierer lidt med motivet)
På CoolPix 990 2048x1536 ligger de of varierer omkring 1 MB.
Som regel er der et kort med, Nikon vedlagde 8MB til CP950 og 16MB til
CP990 i begge tilfælde rigeligt hvis man kun tager billeder i sin baghave

En af de store fiduser ved digitalkameraer er, at filmen er gratis at bruge,
når man først har anskaffet sine kort, og man kan tillade sig at tage
rigeligt
med billeder og sortere på dem, når man kommer hjem.

I nordjylland, hvor jeg holder til, er det ikke usædvanligt, at man kan
prutte
om kortprisen, når man køber et kamera.

Jeg har kun gode erfaringer med Compact Flash kort. De er robuste og
det har været problemfrit at anskaffe læsere til USB porten og indstikskort
til den bærbare. Dette er ikke en sammenligning, da jeg kun arbejder med
CF-kort.

En anden ting, du skal have in mente, er at digitalkameraer æder batterier.
Du bør anskaffe to sæt opladelige batterier og en lader med det samme.

Held og lykke med indkøbet

Per