MS Windows
briani 27239
W2K => WXP => langsom...
Fra : Tommy Ipsen

Dato : 19-08-04 20:03

Hej gruppe

Jeg har i forbindelse med et diskskift samtidig skiftet OS fra Win2K til
WinXP og selvom jeg havde frygtet al brugervenligheden, farveladen og
automatikken er den del af mine forventninger heldigvis blevet gjort til
skamme - med en SP1 har det vist sig at jeg langt hen ad vejen kan få
den til at opføre sig nogenlunde som jeg ønsker.

Derimod har jeg et problem med hastigheden - jeg havde godt nok småtunet
min Win2K, men har fra næsten alle hørt, at WinXP ville være hurtigere
og mere stabil - indtil videre synes jeg der har været flere program
failures end jeg var vant til under Win2K og systemet kører definitivt
langsommere på trods af en hurtigere disk!

Jeg ved ikke, hvad der findes af tuning-tricks til XP og der håber jeg I
kan hjælpe med ideer og forslag, så jeg ikke behøver opgradere resten af
computeren blot fordi jeg har valgt at skifte OS.

Et væsentligt problem med XP er dens ramforbrug - den bruger en del mere
ram end min 2K eller også tillader den blot at programmerne bruger mere
- resultatet er hvertfald at den bruger 300-400Mb når jeg bruger
maskinen. Det er så ikke det store problem da jeg har en 512Mb klods
siddende - men XP synes det er sjovere at bruge pagingfilen i stedet for
den ram der sidder i maskinen med det resultat at når jeg sidder og
skifter mellem programmer er det tit jeg skal vente på at den lige
henter 10-20Mb fra disken inden programmet er klart - det er røvtræls at
sidde og vente på hver eneste gang - Win2K kunne indstilles til at
fokusere mere på den fysiske ram - kan man noget lignende med XP?

Udover ovenstående issue med fysisk ram vs. virtuel ram vil jeg
selvfølgelig gerne have andre tips og tricks til at gøre XP lidt mere
brugervenlig - og det gør sandsynligvis ikke noget, hvis det bliver på
bekostning af nogle af de smarte features i OS'et - dem slår jeg som
regel fra når jeg støder på dem...

Derudover har jeg også fået et issue med at brænde cd'er på mit Plextor
drev - hvis jeg kopierer en cd eller brænder en fil fra harddisken
bruger Nero 110% af systemressourcerne - kan nærmest ikke flytte
musemarkøren og det er håbløst at skifte til et andet program - det
tager ca. 5-6 gange så lang tid at brænde en skive i forhold til
tidligere og den eneste grund til at cd'erne rent faktisk fungerer er
nok en fænomenal gang burn-proof! Tidligere kunne jeg sagtens brænde en
skive samtidig med at jeg havde 5-10 programmer åbne som jeg vel at
mærke arbejdede i - nu kan jeg *kun* brænde og det er da også kun lige
akkurat... - nogle forslag eller gode ideer?

Mvh Tommy

Fra : Hibbit

Dato : 19-08-04 22:00

Tommy Ipsen <tipsen@imada.sdu.dk> wrote in news:4124f96f$1@news.wineasy.se:

> Jeg ved ikke, hvad der findes af tuning-tricks til XP og der håber jeg I
> kan hjælpe med ideer og forslag, så jeg ikke behøver opgradere resten af
> computeren blot fordi jeg har valgt at skifte OS.

http://tweakxp.com/performance_tweaks.aspx

Keld

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 20-08-04 14:49

Hibbit wrote:

> http://tweakxp.com/performance_tweaks.aspx

Har brugt en del tips og tricks derfra - takker!

Mvh Tommy

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 20-08-04 00:27

Tommy Ipsen skrev:

> Jeg ved ikke, hvad der findes af tuning-tricks til XP og der
> håber jeg I kan hjælpe med ideer og forslag, så jeg ikke
> behøver opgradere resten af computeren blot fordi jeg har
> valgt at skifte OS.

Du kunne evt. starte med at barbere den ned til Win2000's
kedelige brugerfjæs ved at gå ind i Control Panel > Display >
Appearance og vælge temaet 'Windows Classic style' og derefter
ind i System > Advanced > Settings i afsnittet Perfomance og
så flueben i feltet 'Adjust for best performance'.

> Win2K kunne indstilles til at fokusere mere på den fysiske
> ram - kan man noget lignende med XP?

Hvilken indstilling tænker du på i Win2000?
XP har Control Panel > System > Advanced > Settings i afsnittet
Performance > Advanced, hvor du har mulighed for at prioritere
programmer eller systemcachen, men den indstilling er mig bekendt
identisk med den man finder i Win2000. Stiller man den til 'Adjust
for best performance for: System Cache', svarer det til at ændre
værdien LargeSystemCache til 1 i regdatabasen, som beskrevet her:
<http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=2034&SegmentID=5793>

> Udover ovenstående issue med fysisk ram vs. virtuel ram vil
> jeg selvfølgelig gerne have andre tips og tricks til at gøre
> XP lidt mere brugervenlig [..]

Deaktiver de tjenester, som du ikke har behov for. Det kan du få
hjælp til her: <http://www.blackviper.com/WinXP/servicecfg.htm>.

Installer PageDefrag fra Sysinternals og bed den om at køre ved
hvert genstart. Den holder de systemfiler defragmenterede, som
du aldrig får defragmenteret imens Windows kører.
<http://www.sysinternals.com/ntw2k/freeware/pagedefrag.shtml>.

Installer et godt defragmenteringsprogram. Det der følger med
til Windows, er ikke noget at råbe hurra for, efter min mening.
Tidligere har jeg sværget til PerfectDisk fra Raxco Software,
men Dirms og Buzzsaw har siden vippet PerfectDisk af pinden.

Det smarte ved Buzzsaw er, at den kører defrag "on the fly".
Det vil sige, at den kører i baggrunden og lige så snart man
ikke bruger computeren, går den i gang med at defragmentere
de fragmenterede filer på de drev, som man har bedt den om at
overvåge. Smart lille program. <http://www.dirms.com/>.
Dirms (forkortelse for 'Do It Right MicroSoft' ;), er et lille
kommandobaseret deframenteringsprogram, som man med fordel
kører inden man starter Buzzsaw for første gang og derefter
en gang hver anden eller tredje måned, eller deromkring.

Brug en god regcleaner engang imellem. Jeg foretrækker:
<http://www.toniarts.com/product_details.php?prod_id=1&PHPSESSID=b00dacc708eceb9f57ed2764dabb94a5>

Og så er det jo nok også en god idé at scanne for diverse
spyware engang imellem. Til det kan du bruge f.eks. Ad-aware,
SpyBot, eller måske dem begge.

<http://www.lavasoftusa.com/software/adaware/>
<http://www.safer-networking.org/en/index.html>

Det tager også typisk nogle dage, før WinXP "lærer sin bruger
at kende". Det lyder måske for vildt, men den har en funktion
indbygget, som Win2000 ikke har og den funktion hedder Prefetch.
Prefetch sørger for at ligge de mest anvendte programmer og
drivere klar i en mappe i Windows-mappen, som hedder Prefetch.
På nogle systemer gør Prefetch gavn og på andre kan den være
med til at sløve systemet, så man bliver nødt til at prøve sig
lidt frem med den funktion.

> Derudover har jeg også fået et issue med at brænde cd'er på
> mit Plextor drev - hvis jeg kopierer en cd eller brænder en
> fil fra harddisken bruger Nero 110% af systemressourcerne -

100 % er maksimum, så det kan ikke passe. :)
Måske har WinXP ikke stillet DMA-indstillingerne for dine drev
korrekt. Control Panel > System > Hardware > Device Manager,
hvor du klikker på plus-tegnet ud for 'IDE ATA/ATAPI Devices',
højreklikker på hver enkelt kanal og vælger Properties >
Advanced Settings. Står der Ultra DMA ved alle enhederne?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 20-08-04 14:49

Thomas G. Madsen wrote:

> [...]
> ind i System > Advanced > Settings i afsnittet Perfomance og
> så flueben i feltet 'Adjust for best performance'.

Den første var klaret i forvejen og nr. 2 er også blevet tilpasset.

> [...]
> for best performance for: System Cache', svarer det til at ændre
> værdien LargeSystemCache til 1 i regdatabasen, som beskrevet her:

Det var bl.a. den - fandt nogle flere regdb-tricks i tweakxp, som Hibbit
referede til.

> Deaktiver de tjenester, som du ikke har behov for. Det kan du få
> hjælp til her: <http://www.blackviper.com/WinXP/servicecfg.htm>.

Det lyder også lovende - det vil jeg kigge nærmere på!

> [...]
> hvert genstart. Den holder de systemfiler defragmenterede, som
> du aldrig får defragmenteret imens Windows kører.

Jeg bruger pt. PerfectDisk, som du nævner nedenfor, til denne opgave -
kan den ikke klare dette?

> [...]
> Tidligere har jeg sværget til PerfectDisk fra Raxco Software,
> men Dirms og Buzzsaw har siden vippet PerfectDisk af pinden.

Jeg vil kigge nærmere på disse - er ellers også blevet temmelig glad for
PerfectDisk efter et kort intermezzo med et andet program som smadrede
min W2K...

> [...]
> ikke bruger computeren, går den i gang med at defragmentere
> de fragmenterede filer på de drev, som man har bedt den om at

Det kan PerfectDisk vel også indstilles til - er der den store forskel?

> Brug en god regcleaner engang imellem. Jeg foretrækker:
> <http://www.toniarts.com/product_details.php?prod_id=1&PHPSESSID=b00dacc708eceb9f57ed2764dabb94a5>

Kan dette ikke være farligt - jeg brugte engang for nogle år siden noget
Norton til dette formål, men det kunne godt smadre ting "i farten"... :-/

> Og så er det jo nok også en god idé at scanne for diverse
> spyware engang imellem. Til det kan du bruge f.eks. Ad-aware,
> SpyBot, eller måske dem begge.

Er også "på programmet"

> [...]
> På nogle systemer gør Prefetch gavn og på andre kan den være
> med til at sløve systemet, så man bliver nødt til at prøve sig

Det lyder da lovende, bortset fra at min brug af computeren varierer
temmelig kraftigt - men dog over større perioder - eks. et par uger med
heftig programmering, efterfulgt at et par uger med webdesign og
derefter et par uger med udregninger og LaTeX... - men hvis den lærer
relativt hurtigt, kan denne feature da måske være fin nok...

> 100 % er maksimum, så det kan ikke passe. :)

Overdrivelse fremmer forståelsen og jeg har bemærket, at ydelsen på min
mikrobølgeovn også går lidt ned i disse perioder, så jeg tror måske XP
låner lidt derfra!

> [...]
> højreklikker på hver enkelt kanal og vælger Properties >
> Advanced Settings. Står der Ultra DMA ved alle enhederne?

Den kan åbenbart ikke finde ud af bruge UDMA til brænderen - det mener
jeg den tidligere har gjort og der sidder også et Pioneer DVD-106
dvd-drev på samme kabel som uden problemer kører Ultra DMA Mode 4. Den
står ellers til DMA if available... - skal jeg installere drivere til
disse drev eller burde det fungere uden?

Tak for al hjælpen - der var rigtigt mange gode forslag i blandt!

Mvh Tommy

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 20-08-04 15:26

Tommy Ipsen skrev:

> Det lyder også lovende - det vil jeg kigge nærmere på!

Måske kan du også få glæde af denne vejledning, som jeg selv
følger, når jeg sidder med en nyinstallation af WinXP:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/Tjenester.pdf>.

> Jeg bruger pt. PerfectDisk, som du nævner nedenfor, til denne
> opgave - kan den ikke klare dette?

Ikke så vidt jeg ved. Den får under ingen omstændigheder lov
til at gøre det, hvis du kører en defrag inde fra Windows og
du har heller ikke mulighed for at vælge, at offline-defrag
skal gøre det, ved at højreklikke på systemdisken inde i
PerfectDisk og vælge Properties > Offline Defrag Settings.
Du har kun mulighed for at defragmentere MFT, Metadata og
Hibernate-filen. Du kan ikke vælge hive-filerne(*), som er
dem PageDefrag holder defragmenterede.

(*) <http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/pagedefrag.png>.

[On the fly defrag]
> Det kan PerfectDisk vel også indstilles til - er der den store
> forskel?

PerfectDisk har ikke noget med on the fly at gøre, som jeg
ser det. Du kan stille den til at køre en defrag med jævne
mellemrum ved at oprette en schedule. Buzzsaw derimod vælger
at deframentere, når der er behov for det, så den holder
hele tiden disken defragmenteret, hvorimod PerfectDisk lader
den blive mere og mere fragmenteret indtil brugeren vælger
at køre en defrag, eller indtil PerfectDisk selv går i gang
vha. en schedule.

> Kan dette ikke være farligt - jeg brugte engang for nogle år
> siden noget Norton til dette formål, men det kunne godt smadre
> ting "i farten"... :-/

Jeg har brugt EasyCleaner siden Win98 og har brugt den på både
Win98, Win2000 og WinXP og har aldrig smadret noget ved at bruge
den. Desuden gemmer den ændringerne i en *.reg-fil, så man har
mulighed for at fortryde ændringerne. Selvom den kan rydde op
i mange forskellige ting, bruger jeg dog kun selve regcleaner-
delen.

[Prefetch]
> [...]
> par uger med webdesign og derefter et par uger med udregninger
> og LaTeX... - men hvis den lærer relativt hurtigt, kan denne

Som jeg skrev tidligere, så er det heller ikke sikkert, at
Prefetch-funktionen gavner alle. Nogle føler, at den sløver
mere end den gavner.
Under alle omstændigheder er det en god idé at tømme Prefetch-
mappen engang imellem, for den har det med at vokse sig større
og større.

Indstillingerne for Prefetch-funktionen, kan stilles inde i
registreringsdatabasen.

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session
Manager\Memory Management\PrefetchParameters.

EnablePrefetcher
0 = deaktiveret
1 = prefetch på programmer
2 = prefetch på boot-filer
3 = prefetch på både programmer og boot-filer (standard).

> Overdrivelse fremmer forståelsen og jeg har bemærket, at
> ydelsen på min mikrobølgeovn også går lidt ned i disse
> perioder, så jeg tror måske XP låner lidt derfra!

Måske ;)

> Pioneer DVD-106 dvd-drev på samme kabel som uden problemer
> kører Ultra DMA Mode 4. Den står ellers til DMA if
> available... - skal jeg installere drivere til disse drev
> eller burde det fungere uden?

Det burde fungere uden, men det er ikke alle brændere, som
kan køre DMA. Min gamle Plextor 16/10/40a, kunne ikke køre
DMA fra fabrikkens side, men kunne snydes til at køre det
vha. en jumper bagpå drevet. Det resulterede ikke i en
hurtigere brænder, men det resulterede i langt mindre CPU-
forbrug ved brænding.

Prøv evt. at fjerne brænderen inde i enhedshåndtering og
lad XP finde den igen under næste genstart. Måske kan det
få den væk fra PIO-mode, hvis brænderen er DMA-kompatibel.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Edmund

Dato : 20-08-04 05:17

Tommy Ipsen skrev:

> [...]
> flytte musemarkøren og det er håbløst at skifte til et andet program
> - det tager ca. 5-6 gange så lang tid at brænde en skive

Har du set om din brænder bruger pio eller dma mode under ide
ata/atapi-controllere i enhedsorientering. (windowstast + break
=>hardware)
--
Mvh Edmund

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 20-08-04 14:36

Edmund wrote:

> Har du set om din brænder bruger pio eller dma mode under ide
> ata/atapi-controllere i enhedsorientering. (windowstast + break
> =>hardware)

Hmm - det står til at bruge "DMA if available", men brænderen bruger
"PIO Mode" - er det forklaringen på disse problemer?

Hvilken enhed der er device 0 hhv. 1 - er det bestemt af placering på
kablet eller indstillinger som master/slave?

Mit Pioneer DVD-106 sidder også på det sekundære IDE-kabel og kører
"Ultra DMA Mode 4".

Mvh Tommy

Fra : Edmund

Dato : 20-08-04 19:31

Tommy Ipsen skrev:

> Hmm - det står til at bruge "DMA if available", men brænderen bruger
> "PIO Mode" - er det forklaringen på disse problemer?

Ja det er helt sikkert. jeg prøvede selv det samme for en måned, jeg
kunne intet gøre på pc´en mens brænding var i gang.

Prøv et andet kabel / eller lidt stik masage.
Jeg mener at de plejer at skrive i drev gruppen at man skal fjerne
primær eller sekundær kanalen under
ide ata/atapi-controllere og lade windows finde den igen

> Hvilken enhed der er device 0 hhv. 1 - er det bestemt af placering på
> kablet eller indstillinger som master/slave?

Device 0 er master
Placering på kabel skal du kun tage hensyn til hvis du bruger cable
celect.
Jeg kan ikke lige huske om det er midten eller på enden på kablet der er
master.

> Mit Pioneer DVD-106 sidder også på det sekundære IDE-kabel og kører
> "Ultra DMA Mode 4".

DMA 4 er da ret godt, de fleste DVD´er er kun DMA 2
Hvis det er et ATA100 drev burde der vel egenlig så DMA5, sådan er det
med mine harddiske i hvert fald
--
Mvh Edmund

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 24-08-04 17:43

Edmund wrote:

> [...]
> primær eller sekundær kanalen under
> ide ata/atapi-controllere og lade windows finde den igen

Jeg prøvede mange forskellige ting både i bios'en, kabelflytninger, nye
kabler og utallige genstarter - intet resultat - windows ville kun
acceptere brænderen som PIO!

Så fandt jeg følgende website (1) og slettede efter anvisning de
regnøgler (2) der svarede til den sekundære ide-controller og vupti -
efter en genstart blev drevet genkendt som UDMA2 drev og kører nu perfekt!

1) http://sniptools.com/vault/getting-back-to-dma-mode-in-windows-xp.htm
2)
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E96A-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}\000x
(hvor x er hhv. 0, 1, 2 osv - i mit tilfælde 2 for den sekundære controller)
MasterIdDataChecksum og SlaveIdDataChecksum skulle blot slettes.

Synes det er *voldsomt* irriterende, at dette ikke er muligt at fikse
vha. brugergrænsefladen i Windows, men at det virkelig skal være
nødvendigt at rode i reg-db'en for noget så basalt!

> DMA 4 er da ret godt, de fleste DVD´er er kun DMA 2
> Hvis det er et ATA100 drev burde der vel egenlig så DMA5, sådan er det
> med mine harddiske i hvert fald

Tror det er ligegyldigt om det er UDMA2 eller UDMA4 - den ekstra
hastighedsmulighed i 4 bliver vist alligevel ikke udnyttet i praksis.
Lidt samme koncept som at UDMA5 blot bruges til markedsføring kontra
UDMA4. (En Ellert kører jo heller ikke hurtigere blot fordi den bliver
flyttet fra en dansk landevej til den tyske Autobahn.)

I forbindelse med ovenstående har der meldt sig et nyt spørgsmål - de
mulige indstillinger for min brænder er master, slave, cable select og
dma - hvad bruges dma til - er det en gammel opfindelse eller noget jeg
med fordel kunne have brugt i dette tilfælde?

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 20-08-04 21:06

Edmund skrev:

> Jeg kan ikke lige huske om det er midten eller på enden på
> kablet der er master.

Midten er slave og enden er master.

> DMA 4 er da ret godt, de fleste DVD´er er kun DMA 2

Mit DVD-drev (Pioneer 116s) kører også UDMA Mode 4 (ATA66).
DVD-brænderen (Sony DRU-510a), som sidder på samme kabel, kører
UDMA Mode 2 (ATA33). Mine harddiske kører UDMA Mode 5 (ATA100).
Det er godt nok UDMA Mode 6 (ATA133) diske, men controlleren
er ATA100 og den bestemmer. På min WinXP SP1-installation,
kørte de dog UDMA Mode 6 ifølge enhedshåndtering, men det må
være en fejl, som ser ud til at være løst i SP2.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Edmund

Dato : 20-08-04 22:34

Thomas G. Madsen skrev:

> Midten er slave og enden er master.

Ok

> Mit DVD-drev (Pioneer 116s) kører også UDMA Mode 4 (ATA66).

Ok jeg har kun set reklamer for ata33/100 cd/dvd drev

UDMA Mode 3, hvilken ATA er det, eller har det aldrig været brugt,
"huskeren er helt blank her"

> DVD-brænderen (Sony DRU-510a), som sidder på samme kabel, kører
> UDMA Mode 2 (ATA33). Mine harddiske kører UDMA Mode 5 (ATA100).

Hvad med moderne drev, kan de konfligte på samme kabel.
I gamle dage med 2,3,8 GB drev kunne det til hjælpe at bytte rundt. Min
gamle 8GB Maxtor harddisk var en "enehersker"

--
Mvh Edmund

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 20-08-04 21:46

Edmund skrev:

> UDMA Mode 3, hvilken ATA er det, eller har det aldrig været
> brugt, "huskeren er helt blank her"

Den burde jo hedde ATA44, hvis den skal følge resten af ATA-
betegnelserne, som jo tager navn efter hastigheden (UDMA Mode
3 kan flytte maks. 44,4 MB/sek.). Jeg har dog aldrig set den
standard i virkeligheden, men der skal sikkert nok findes
drev derude, som kører med den.

> Hvad med moderne drev, kan de konfligte på samme kabel.

Det burde de ikke kunne, men jeg har hørt om brændere, som
helst vil køre master og som ligefrem nægter at køre, hvis
de ikke gør.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Edmund

Dato : 20-08-04 23:20

Thomas G. Madsen skrev:

> Det burde de ikke kunne, men jeg har hørt om brændere, som
> helst vil køre master og som ligefrem nægter at køre, hvis
> de ikke gør.

Det må Tommy jo prøve, hans forklaring er lidt utydelig angående
placering.

Tit hjælper det bare at tage stikkene ud og ind igen, jeg ved ikke om
der kan dannes en smule ir i alle de små stikforbindelser.
--
Mvh Edmund

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 24-08-04 20:13

Tommy Ipsen skrev:

> Jeg prøvede mange forskellige ting både i bios'en,
> kabelflytninger, nye kabler og utallige genstarter - intet
> resultat - windows ville kun acceptere brænderen som PIO!

Prøvede du også at fjerne den controller, som disken sidder på
inde i enhedshåndtering? Det burde også slette omtalte nøgler
i registreringsdatabasen. Nogle gange er det tilstrækkeligt at
fjerne drevet og andre gange bliver man nødt til at fjerne selve
controlleren.

Det kan efter sigende være farligt at fjerne controlleren, hvis
drevet sidder på samme kabel som systemdisken, men hvis den ikke
gør det, burde der ikke ske det store ved det. Windows finder
controlleren under næste genstart plus de drev, som evt. sidder
på den.

> Tror det er ligegyldigt om det er UDMA2 eller UDMA4 - den
> ekstra hastighedsmulighed i 4 bliver vist alligevel ikke
> udnyttet i praksis.

Det tror jeg du har ret i. UDMA2 bør være rigeligt til de fleste
CD/DVD-drev og brændere. Det vigtigste er, at få dem til at køre
DMA frem for PIO pga. forskellen i CPU-forbruget.

> [...]
> slave, cable select og dma - hvad bruges dma til - er det en
> gammel opfindelse eller noget jeg med fordel kunne have brugt

Normalt er det sådan, at hvis der ikke sidder en jumper ud for
DMA bagpå et drev, så kører det UDMA fra fabrikkens side af.
Det lyder måske lidt ulogisk, men se f.eks.:
<http://www.pctechguide.com/tutorials/FLDrive_ConfigCDRW.htm>

Citat:

--
Hilsen