Skærme
Fijala 3554
Hjælp til køb af TFt skærm?
Fra : Martin Ohlsson

Dato : 31-08-04 17:11

Hejsa

Jeg vil ud og investere i en ny skærm og har valgt at det skal være en TFT.
Jeg søger efter en ca. 18.1" - 19" da jeg finder 17" en anelese for "lille"

Jeg har en ven der ca. før jul købte en Medion 18.1" i Fona for ca. 3.000,-
men denne sælger de ikke længere, så jeg leder efter noget lignende.. Er der
nogle der kan hjælpe?

- Jeg har problemer med at finde ud af hvor meget de forskellige tal i
specifikationerne har indflydelse, bl.a:

- Brightness: 250cd/m2 - hvad skal man gå efter præcist? Nogle er også
udstyret med "700cd/m2"

- Kontrast: 300:1 - samme her? er det godt/skidt? Nogle er udstyret med
"600:1"

- Opdatering: 16ms kontra 25ms iforhold til prisen? Jeg bruger mest
aplikationer, men spiller dog også lidt til tider.... Jeg ville bare nødig
opleve "ghosting" hvis skærmen var for langsom.

- Hz: 40-60Hz ? Er det godt? Hvordan sammenlignet med 85Hz på en CRT skærm?

- Når der står f.eks 135Mhz i specs, hvad er dette?

Håber nogle kan hjælpe mig lidt på vej!

Mvh. Martin

Fra : JK

Dato : 31-08-04 21:01

On Tue, 31 Aug 2004 18:11:11 +0200, "Martin Ohlsson"
<prodox_dk@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
>- Hz: 40-60Hz ? Er det godt? Hvordan sammenlignet med 85Hz på en CRT skærm?
>
>- Når der står f.eks 135Mhz i specs, hvad er dette?

Igen og igen. Hvad med at læse de indlæg, der er her allerede i
gruppen.

LG 1910B er f.eks. en udmærket skærm til prisen.

Brightness på 250 cd/m2 er alt rigeligt. Jeg kan ikke få det mørkt
nok. man får øjen-betændelse ved for lys en skærm.

Kontrast må gerne være 400:1 eller bedre.

16 msec er da bedre end 25 msec, men med en 25 msec TFT Eizo skærm har
jeg kun set fartstriber engang med et TV-kort, hvor jeg så tennis, -
på de _meget_ hurtige bevægelser.
Eizo L767 er en skærm med kanongode farver og god kontrast. Bedre en
LG, men prisen er 6500,-
Man får, hvad man betaler. Mon ikke ? ialfald for de fleste mærker.

TFT skærme er normalt 60 eller 75 Hz. Med DVI kabel (bedst) er det som
regel 60 Hz.

Du bør se, om skærmen lover 16 mill farver eller mere.

Så bør du også se lidt på udseendet. For mig er det essentielt med en
smal ramme på 1 cm. Ældre skærme har en federe billed-ramme, og det
ser rædderligt gammeldags ud.

mvh

John