Skærme
Fijala 3554
Viewsonic VP201b, kan jeg være sikker på p~
Fra : Lene Skov Mikkelsen

Dato : 30-08-04 12:47

Ja, jeg går jo i disse dage og venter på svar fra Sony, om jeg kan få
pengene tilbage på den 21" CRT-skærm, jeg har haft sag på i over 5
måneder.
Derfor går jeg og lurer lidt på et alternativ. Prisgrænsen er de 7000
kroner, som jeg meget gerne skulle få tilbage.

Jeg havde egentlig først sorteret 20" fra pga. prisen, og kiggede helt
ned på LG L1710B, da 18" og 19" ikke har lige så lav responstid på
S-IPS-paneler (opløsningen er jo alligevel også den samme).
Men et ældre indlæg her i gruppen gjorde mig opmærksom på Viewsonic
VP201b, som jo ser meget lovende ud - og så til 6700 kroner!

Men nu har jeg jo ligesom brændt nallerne på dyre skærme før, og jeg
har set diskussioner om skærme, der kunne have forskellige paneler.
Er der nogen, der ved, om jeg kan risikere at få en Viewsonic VP201b UDEN
S-IPS? Og hvad har I i øvrigt at sige om skærmen?

- Lene
http://piv.nu/

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 30-08-04 18:58

Lene Skov Mikkelsen <pivnu@loveletters.dk> writes:

> [...]
> Er der nogen, der ved, om jeg kan risikere at få en Viewsonic VP201b UDEN
> S-IPS? Og hvad har I i øvrigt at sige om skærmen?

Jeg sidder netop nu og taster ved min VP201b. Jeg bestilte ved
computersalg.com mandag eftermiddag sidste uge, og fik den leveret
tirsdag morgen (dagen efter) før kl 9.

Så langt er jeg kanon tilfreds. Ikke en eneste pixelfejl og det står
skarpt som F...... Du bør være opmærksom på at for at få det til at
stå 100% skarpt, skal du drive den digitalt (dvs med DVI-D).

Dr.Ralph har tidligere skrevet noget om at alle VP201b efter januar
2004 (?) er 16ms S-IPS skærme. Min er produceret i Maj 2004.

Jeg har prøvet at spille UT2003 på den, sådan mest som en test, og der
går lige så flydende og perfekt i 800x600 (ingen ghosting) som det
gjorde på min gamle CRT skærm. I 1600x1200@32b var der en del lag,
sandsynligvis pga grafikkortet ikke kunne følge med.

Mvh,

Kai

Fra : Flemming Joensson

Dato : 30-08-04 23:20

Lene Skov Mikkelsen <pivnu@loveletters.dk> wrote in

> Er der nogen, der ved, om jeg kan risikere at få en Viewsonic VP201b UDEN
> S-IPS? Og hvad har I i øvrigt at sige om skærmen?

Jeg har en VP201s købt i maj måned. Jeg sørgede for at få sælgerens garanti
(jeg skrev bare til dem på mail og formulerede spørgsmålene således at der
absolut ingen tvivl kunne være om hvad de svarede på) for at det var 16ms
versionen med S-IPS panel inden jeg bestilte.

Jeg bestilte så hos midt-data.dk som dengang var billigst til ca. 8200 kr -
da jeg fik skærmen var den produceret i november 2003. Jeg kontaktede
Viewsonic Danmark med serienummeret på skærmen og bad dem tjekke om det var
en af de skærme med S-IPS panel og 16ms responstid - det var det ikke. Jeg
kontaktede så midt-data med Viewsonics svar og de bad mig returnere
skærmen. Jeg fik en check retur på portoen (kun den del jeg kom af med da
jeg skulle returnere skærmen) og pengene for selve skærmen blev ført
tilbage til mit VISA. Jeg kom dog selv til at betale de ca. 150 kr som jeg
i første omgang skulle af med i forsendelse fra Midt-data.

Problemet var så, at i mellemtiden var der åbenbart mange forhandlere der
fandt ud af at de havde de gamle skærme og kun nogle få der havde de nye.
Så jeg måtte punge ca. 9000 ud for at få den "rigtige" skærm - men det fik
jeg så også, bekræftet af Viewsonic og det hele :).

Det er en totalt lækker skærm IMHO. Elegant design og ikke mindst en rigtig
god og funktionel fod. Jeg har ikke prøvet at spille på så mange fladskærme
men det kan fint lade sig gøre på VP201 - ligeledes ser film og tv via tv-
kortet også ganske fint ud på den. Alt i alt er jeg glad for mit skærmkøb
og forventer absolut ikke at skifte den ud før om en del år.

Mvh.
Flemming
--
For at skrive til mig skal 'invalid' i min adresse udskiftes med 'org'

Fra : SvendeBent

Dato : 31-08-04 13:22

"Flemming Joensson" <flemming@joensson.invalid> skrev i en meddelelse
> Lene Skov Mikkelsen <pivnu@loveletters.dk> wrote in
>
> en lang historie.

Haha, præcis samme historie som min oplevelse. Dog havde jeg hørt at
midtdata havde gamle skærme på 25ms (Selvom de skrev 16ms på deres side) så
jeg bestilte og spurgte så via mail om det var en 16ms panel eller 25ms. Da
jeg dagen efter ikke havde fået noget svar ringede jeg så til midtdata hvor
de påstod at det var de nye 16ms skærme de har. Dog fik jeg så ligepluselig
et svar fra dem på mailen jeg sendte dagen før. Der havde de spurgt
viewsonic med serie nr. osv og det viste sig så at alle skærme de havde var
de gamle 25ms. Så jeg afbestilte.

Bestilte så hos multimedie experten hvor jeg så havde min skærm dagen efter.
Det var rigtig nok den nye på 16ms (februar 2004). så jeg testede .. virkede
fint, smed kassen osv ud.
Efter 4 dages brug var der 2 pixelfejl på, dog ikke de værste. kun 2 som
lyser grøn ved mørke farver, men virker fint ved lyse farver.
Men uden kasse så kan man jo ikke rigtig benytte sig af sin returret.. så
jeg lever med de 2 pixelfejl som der stadig kun er (7-9-13).

Men bortset fra det er det en utrolig lækker skærm med et rigtig dejlig
billede som hel klart kan anbefales, har dog aldrig prøvet den med analog
tilslutning, men hvorfor skulle man også det når man har råd til sådan en
dyr skærm ? :)

Skal lige siges at jeg skulle betale ca. 9300kr dengang. (april mener jeg
det var)

det var så min lille oplevelse.

mvh SvendeBent

Fra : Flemming Joensson

Dato : 31-08-04 21:31

"SvendeBent" <virker@ikke.com> wrote in

> [...]
> tilslutning, men hvorfor skulle man også det når man har råd til sådan en

Jeg har to computere tilsluttet. Hvor det så er den jeg bruger til surf,
spil, videored osv. som har DVI kablet og min server som jeg næsten aldrig
har brug for skærm til sidder på den analoge. Så hvis uheldet er ude og SSH
og telnet stopper med at virke serveren, så skal jeg bare lige trykke en
enkelt gang på 2-tallet på VP201s og så er jeg inde på serveren igen :)
Lækkert.

/Flemming

--
For at skrive til mig skal 'invalid' i min adresse udskiftes med 'org'