/ Forside / Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet multimedie
#NavnPoint
refi 19159
Klaudi 13515
severino 5400
pallebhan.. 4553
molokyle 4203
o.v.n. 3762
tedd 3707
bentjuul 3670
transor 2817
10  miritdk 2644
Fra RGB til CMYK i Paint Shop Pro
Fra : moso97ad


Dato : 02-09-04 17:58

Hejsa!

Kan det lade sig gøre, at lave et billede om fra RGB til CMYK i Paint Shop
Pro?

Hvis, ja - hvordan?

--
Mvh.
Morten

moso97ad-no-spam@yahoo.dk
(fjern -no-spam)



 
 
Knud Gert Ellentoft (02-09-2004)
Kommentar
Fra : Knud Gert Ellentoft


Dato : 02-09-04 18:29

moso97ad skrev:

>Kan det lade sig gøre, at lave et billede om fra RGB til CMYK i Paint Shop
>Pro?

Nej.
--
Knud

moso97ad (02-09-2004)
Kommentar
Fra : moso97ad


Dato : 02-09-04 18:57

"Knud Gert Ellentoft" <ellentoft@mail.tele.invalid> skrev i en meddelelse
news:f2mej090vtcr79fuhpcfk6gbr4bf189qj7@dtext.news.tele.dk...
> Nej.
> --
> Knud

Det må man sige, er et kort og præcist svar.

Tak for det.

Morten



Niels Boegh (02-09-2004)
Kommentar
Fra : Niels Boegh


Dato : 02-09-04 20:08

On 2004-09-02 19:28:58 +0200, Knud Gert Ellentoft
<ellentoft@mail.tele.invalid> said:

> moso97ad skrev:
>
>> Kan det lade sig gøre, at lave et billede om fra RGB til CMYK i Paint Shop
>> Pro?
>
> Nej.

Jeg kender ikke andet til Paint Shop Pro, end at det er et billigt
alternativ til Photoshop.

Hvordan kan det være, at man udelader denne helt centrale funktion for
folk, der skal lave tryksager?

Niels


pwa (02-09-2004)
Kommentar
Fra : pwa


Dato : 02-09-04 21:33


"Niels Boegh" <1nboegh2@3hotmail4.com> skrev i en meddelelse
news:ch7r27$juo$1@news.cybercity.dk...
> On 2004-09-02 19:28:58 +0200, Knud Gert Ellentoft
> <ellentoft@mail.tele.invalid> said:
>
> > moso97ad skrev:
> >
> >> Kan det lade sig gøre, at lave et billede om fra RGB til CMYK i Paint
Shop
> >> Pro?
> >
> > Nej.
>
> Jeg kender ikke andet til Paint Shop Pro, end at det er et billigt
> alternativ til Photoshop.
>
> Hvordan kan det være, at man udelader denne helt centrale funktion for
> folk, der skal lave tryksager?
>
> Niels
----------------------------------------------------------------------------
----------------
Hvordan kan det være, at man udelader denne helt centrale funktion for
folk, der skal lave tryksager?

der er vel grænser for hvad man kan få for 800-900 kroner.
det er FOR billigt PSP er ikke lige beregnet specielle opgaver, som du
efterlyser
altså til tryk, offset eller what ever
pa.




emj (02-09-2004)
Kommentar
Fra : emj


Dato : 02-09-04 21:36

On Thu, 2 Sep 2004 21:07:52 +0200, Niels Boegh
<1nboegh2@3hotmail4.com> wrote:

>Hvordan kan det være, at man udelader denne helt centrale funktion for
>folk, der skal lave tryksager?

Du kan vælge split to CMYK, det må da være godt nok til tryksager.
Hilsen emj

Knud Gert Ellentoft (02-09-2004)
Kommentar
Fra : Knud Gert Ellentoft


Dato : 02-09-04 22:55

emj skrev:

>Du kan vælge split to CMYK, det må da være godt nok til tryksager.

Det bliver vidst ikke håndteret særlig godt af PSP, som jeg har
forståe det, deerfor mit nej.
--
Knud

emj (03-09-2004)
Kommentar
Fra : emj


Dato : 03-09-04 03:53

On Thu, 02 Sep 2004 23:55:27 +0200, Knud Gert Ellentoft
<ellentoft@mail.tele.invalid> wrote:

>>Du kan vælge split to CMYK, det må da være godt nok til tryksager.
>
>Det bliver vidst ikke håndteret særlig godt af PSP, som jeg har
>forståe det, deerfor mit nej.

Det må du uddybe. Kebder du overhovedet PSP?
Hilsen emj

Knud Gert Ellentoft (03-09-2004)
Kommentar
Fra : Knud Gert Ellentoft


Dato : 03-09-04 13:24

emj skrev:

>Det må du uddybe. Kebder du overhovedet PSP?

Ja, og ovennævnte er hvad jeg har kunnet læse mig til på nettet.

Men jeg har ikke brug for cmyk, så jeg har aldrig prøvet det
selv.

http://www.google.dk/search?hl=da&ie=UTF-8&q=CMYK+%2BPaint+Shop+Pro&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=
--
Knud

emj (03-09-2004)
Kommentar
Fra : emj


Dato : 03-09-04 19:20

On Fri, 03 Sep 2004 14:23:48 +0200, Knud Gert Ellentoft
<ellentoft@mail.tele.invalid> wrote:

>>Det må du uddybe. Kebder du overhovedet PSP?
>
>Ja, og ovennævnte er hvad jeg har kunnet læse mig til på nettet.
>
>Men jeg har ikke brug for cmyk, så jeg har aldrig prøvet det
>selv.

Nej, der er ikke mange, der har brug får CMYK, men at PSP ikke kan
arbejde i CMYK betyder ikke, at man ikke kan splitte op i CMYK til
tryksagsbrug.

Man har ikke noget at bruge CMYK til på skærm eller til almindelig
printer.

Hilsen emj


Niels Boegh (03-09-2004)
Kommentar
Fra : Niels Boegh


Dato : 03-09-04 19:46

On 2004-09-03 20:20:16 +0200, emj <emjnospam@stofanet.dk> said:

> On Fri, 03 Sep 2004 14:23:48 +0200, Knud Gert Ellentoft
> <ellentoft@mail.tele.invalid> wrote:
>
>>> Det må du uddybe. Kebder du overhovedet PSP?
>>
>> Ja, og ovennævnte er hvad jeg har kunnet læse mig til på nettet.
>>
>> Men jeg har ikke brug for cmyk, så jeg har aldrig prøvet det
>> selv.
>
> Nej, der er ikke mange, der har brug får CMYK, men at PSP ikke kan
> arbejde i CMYK betyder ikke, at man ikke kan splitte op i CMYK til
> tryksagsbrug.
>
> Man har ikke noget at bruge CMYK til på skærm eller til almindelig
> printer.
> Hilsen emj

"Nej, der er ikke mange, der har brug får CMYK"

Njaaa, kun f.eks. dem, der producerer aviser, magasiner, brochurer,
ugeblade og andre tryksager, som går gennem et trykkeri....

Hvilken verden lever du i?

Niels


emj (03-09-2004)
Kommentar
Fra : emj


Dato : 03-09-04 20:56

On Fri, 3 Sep 2004 20:45:54 +0200, Niels Boegh
<1nboegh2@3hotmail4.com> wrote:

>"Nej, der er ikke mange, der har brug får CMYK"
>
>Njaaa, kun f.eks. dem, der producerer aviser, magasiner, brochurer,
>ugeblade og andre tryksager, som går gennem et trykkeri....
>
>Hvilken verden lever du i?

Jeg lever i amatørernes verden. Et glimrende sted i øvrigt.
Fagfolk bruger vel professionelle billedbehandlingsprogrammer og jeg
kan slet ikke se, hvad de skal med PSP.
Hilsen emj

Peter Loumann (04-09-2004)
Kommentar
Fra : Peter Loumann


Dato : 04-09-04 10:23

Niels Boegh skrev:

>"Nej, der er ikke mange, der har brug får CMYK"

>Njaaa, kun f.eks. dem, der producerer aviser, magasiner, brochurer,
>ugeblade og andre tryksager, som går gennem et trykkeri....

De er ikke målgruppen for Paint Shop Pro. Dertil findes professionelle
billedbehandlingsprogrammer som Photoshop. Der er en betydelig
prisforskel.

--
hilsen pl (peloda hos tiscali her i landet)
http://huse-i-naestved.dk

Palle Bruselius (12-09-2004)
Kommentar
Fra : Palle Bruselius


Dato : 12-09-04 10:49

"Knud Gert Ellentoft" <ellentoft@mail.tele.invalid> skrev i en meddelelse
news:f2mej090vtcr79fuhpcfk6gbr4bf189qj7@dtext.news.tele.dk...
> moso97ad skrev:
>
> >Kan det lade sig gøre, at lave et billede om fra RGB til CMYK i Paint
Shop
> >Pro?
>
> Nej.

Og det passer så bare ikke! Gemmer man billedet i tiff-format, kan man under
Options vælge CMYK - og billedet fungerer faktisk fint, hvis man senere
åbner det i Photoshop.

Palle



Thomas G. Madsen (12-09-2004)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 12-09-04 12:47

Palle Bruselius skrev:

> Og det passer så bare ikke! Gemmer man billedet i tiff-format,
> kan man under Options vælge CMYK

Hvordan konverterer den fra RGB til CMYK? Er PSP i det hele taget
farvestyret?

--
Hilsen
Madsen

emj (12-09-2004)
Kommentar
Fra : emj


Dato : 12-09-04 15:11

On Sun, 12 Sep 2004 13:46:30 +0200, "Thomas G. Madsen"
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

>Hvordan konverterer den fra RGB til CMYK? Er PSP i det hele taget
>farvestyret?

Ja, man bestemmer selv, om man vil køre med farvestyring.



Hilsen emj

Thomas G. Madsen (12-09-2004)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 12-09-04 15:14

emj skrev:

> Ja, man bestemmer selv, om man vil køre med farvestyring.

Så man har mulighed for at vælge, at CMYK-konverteringen skal
foregå fra f.eks. sRGB til Euroscale Coated eller en hvilken
som helst anden CMYK-profil?

--
Hilsen
Madsen

Kurt Lund (12-09-2004)
Kommentar
Fra : Kurt Lund


Dato : 12-09-04 17:25

Thomas G. Madsen skrev:

> emj skrev:
>
>> Ja, man bestemmer selv, om man vil køre med farvestyring.
>
> Så man har mulighed for at vælge, at CMYK-konverteringen skal
> foregå fra f.eks. sRGB til Euroscale Coated eller en hvilken
> som helst anden CMYK-profil?

Nej. Du kan vælge en specifik printer, men trykklare profiler kan du ikke
umiddelbart vælge.
Igen - som andre har sagt - PSP er beregnet til amatøren, hvad det er
udmærket til. Træerne vokser ikke ind i himlen.

--
Kurt Lund
- der også filtrerer toppostere fra.


emj (12-09-2004)
Kommentar
Fra : emj


Dato : 12-09-04 17:28

On Sun, 12 Sep 2004 16:14:09 +0200, "Thomas G. Madsen"
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

>Så man har mulighed for at vælge, at CMYK-konverteringen skal
>foregå fra f.eks. sRGB til Euroscale Coated eller en hvilken
>som helst anden CMYK-profil?

Hvis man har installeret en Euroscale Coated profil, kan man bruge den
i PSP.
Jeg har ikke nogen større viden om de forskellige CMYKprofiler, men da
jeg har PS installeret har jeg da dem at boltre mig med i PSP.
Det kan også være en profil, man har fået fra sit trykkeri, hvad ved
jeg.

Der følger ingen specielle profiler med PSP.
Hilsen emj

emj (12-09-2004)
Kommentar
Fra : emj


Dato : 12-09-04 17:34

On Sun, 12 Sep 2004 16:14:09 +0200, "Thomas G. Madsen"
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

>Så man har mulighed for at vælge, at CMYK-konverteringen skal
>foregå fra f.eks. sRGB til Euroscale Coated eller en hvilken
>som helst anden CMYK-profil?


http://212.10.78.137/emj/psp.png
Har jeg lagt en skæmdump fra PSP, så du kan se min profilliste.
Hilsen emj

Thomas G. Madsen (12-09-2004)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 12-09-04 21:00

emj skrev:

> http://212.10.78.137/emj/psp.png
> Har jeg lagt en skæmdump fra PSP, så du kan se min profilliste.

Oppe i feltet 'Billede, grafik eller tekst oprettet af:', står der
sRGB-farverum. Vil det mon sige at alt bliver oprettet i sRGB i
PSP og at man ingen chance har for at ændre det til noget andet?

(Jeg spørger fordi at jeg engang selv blev spurgt om det af en
tidligere PSP-bruger, hvilket jeg måtte melde pas til).

--
Hilsen
Madsen

emj (12-09-2004)
Kommentar
Fra : emj


Dato : 12-09-04 21:59

On Sun, 12 Sep 2004 22:00:15 +0200, "Thomas G. Madsen"
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

>Oppe i feltet 'Billede, grafik eller tekst oprettet af:', står der
>sRGB-farverum. Vil det mon sige at alt bliver oprettet i sRGB i
>PSP og at man ingen chance har for at ændre det til noget andet?

>(Jeg spørger fordi at jeg engang selv blev spurgt om det af en
>tidligere PSP-bruger, hvilket jeg måtte melde pas til).

Jeg tror ikke, man kan slippe udenom atoprette i sRGB, hvilket jeg
finder værende OK, da eksempelvis kit Olympus C-8080 også leverer
billederne i sRGB
Jeg har svært ved at svare dig præcis, for jeg har ikke megen viden om
de dele, men du kan måske svare mig på, hvad disse dialogbokse, man
har at spille på i PSP angående CMYKprofiler kan bruges til
Se http://212.10.78.137/emj/CMYK.png
Hilsen emj


Thomas G. Madsen (12-09-2004)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 12-09-04 21:00

Kurt Lund skrev:

> Du kan vælge en specifik printer, men trykklare profiler kan
> du ikke umiddelbart vælge.

Okay. Så forstår jeg godt hvis nogle påstår, at PSP ikke er
specielt egnet til professionelt brug.

> Igen - som andre har sagt - PSP er beregnet til amatøren, hvad
> det er udmærket til. Træerne vokser ikke ind i himlen.

Det gik jeg også ud fra og det skulle da også være pokkers, hvis
et program til under 1000 kr. kan lige så meget som et program,
som koster næsten ti gange så meget.

--
Hilsen
Madsen

Thomas G. Madsen (12-09-2004)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 12-09-04 22:22

emj skrev:

> Jeg tror ikke, man kan slippe udenom atoprette i sRGB, hvilket
> jeg finder værende OK, da eksempelvis kit Olympus C-8080 også
> leverer billederne i sRGB

Det er fint nok til "privat" brug ja.

> Jeg har svært ved at svare dig præcis, for jeg har ikke megen
> viden om de dele, men du kan måske svare mig på, hvad disse
> dialogbokse, man har at spille på i PSP angående CMYKprofiler
> kan bruges til Se http://212.10.78.137/emj/CMYK.png

Det er sådan set nogenlunde de samme ting, som man havde i de
gamle Photoshop-versioner (før version 5, hvor ICC-profilerne
begyndte at tage over). Du kan dog stadig komme ind til det
i de nye udgaver af Photoshop ved at vælge Custom CMYK under
Working Spaces > CMYK inde i farveindstillingerne.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/custom_cmyk.png>.

Det er vigtige indstillinger når det handler om prof. tryk.
Det handler om f.eks. punktbredning, total trykfarvegrænse
osv. Hvis f.eks. den totale trykfarvegrænse er sat for højt,
til det papir man trykker på, vil farven løbe af papiret, på
samme måde som blækket vil løbe af papiret, hvis du stiller
din printer til den forkerte papirtype, eller vælger en for
høj kvalitet, hvor der sprøjtes mere blæk ud end hvad papiret
kan optage.

I dag er den slags ting dog som regel indbygget i farveprofilen,
hvilket er årsagen til, at det ikke er underordnet, hvilken
CMYK-profil man konverterer til.

--
Hilsen
Madsen

emj (12-09-2004)
Kommentar
Fra : emj


Dato : 12-09-04 22:47

On Sun, 12 Sep 2004 23:22:02 +0200, "Thomas G. Madsen"
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

>Det er sådan set nogenlunde de samme ting, som man havde i de
>gamle Photoshop-versioner (før version 5, hvor ICC-profilerne
>begyndte at tage over).

Det hedder så ICM profiler på en PC

> Du kan dog stadig komme ind til det
>i de nye udgaver af Photoshop ved at vælge Custom CMYK under
>Working Spaces > CMYK inde i farveindstillingerne.
><http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/custom_cmyk.png>.

OK, det ser godtno ud som noget lignende
>
>Det er vigtige indstillinger når det handler om prof. tryk.

altså kan PSP også levere filer til prof. tryk - ikk´?

>Det handler om f.eks. punktbredning, total trykfarvegrænse
>osv. Hvis f.eks. den totale trykfarvegrænse er sat for højt,
>til det papir man trykker på, vil farven løbe af papiret, på
>samme måde som blækket vil løbe af papiret, hvis du stiller
>din printer til den forkerte papirtype, eller vælger en for
>høj kvalitet, hvor der sprøjtes mere blæk ud end hvad papiret
>kan optage.

Klart nok.
>
>I dag er den slags ting dog som regel indbygget i farveprofilen,
>hvilket er årsagen til, at det ikke er underordnet, hvilken
>CMYK-profil man konverterer til.

Ja, det er jeg helt med på

Jeg må indrømme, at jeg aldrig har haft brug for at få noget trykt.
Mine printere kan sagtens levere en kvalitet, som jeg er fuldt ud
tilfreds med, når jeg ellers vælger det rette papir til opgaven.
Jeg undrer mig til stdighed over at så mange amatører med med vold og
magt vil arbejde i CMYK og i PS, når de bare skal have lavet et par
billeder til en hjemmeside. Det er altså at skyde spurve med kanoner

Til gengæld kan det også være en mindre katastrofe, at have en proff
grafiker til at lave billeder til skærmvisning
Hilsen emj

Thomas G. Madsen (12-09-2004)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 12-09-04 23:11

emj skrev:

> Det hedder så ICM profiler på en PC

Ja okay. Windows kalder det ICM-profiler og Photoshop kalder
det ICC. Uanset hvad, så dækker de to betegnelser over den
samme ting.

> altså kan PSP også levere filer til prof. tryk - ikk´?

Ud fra det screenshot du viste, så det umiddelbart ud til,
at man kan fintune CMYK-konverteringen, så det er måske
muligt, men hvis RGB-dokumenterne kun kan befinde sig i
sRGB, er man ret begrænset vil jeg mene.

> Jeg undrer mig til stdighed over at så mange amatører med med
> vold og magt vil arbejde i CMYK og i PS, når de bare skal have
> lavet et par billeder til en hjemmeside.

Mange bliver nok opflasket med, at CMYK-farver er noget de
professionelle arbejder med og så må de jo nok også hellere
gøre det. Nogen har bare glemt at fortælle dem i hvilken
forbindelse man arbejder med CMYK-farver. :)

> Til gengæld kan det også være en mindre katastrofe, at have en
> proff grafiker til at lave billeder til skærmvisning

Ja, det kan det sikkert sagtens. Det kan også ende i kaos,
hvis en amatør sættes til at CMYK-konvertere. ;)

--
Hilsen
Madsen

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408868
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste