Databasetilgang
Fra : Martin Schou

Dato : 10-05-01 13:10

Nej, dette er ikke et spørgsmål om, hvordan man nu gør.

Det er derimod et spørgsmål om hvordan DU tilgår en database; nærmere
bestemt om du bruger "håndkodede" klasser hver gang du skal lave et nyt
program, eller om du har et smart databasetilgangsmodul.

Grunden til at jeg spørger, er at jeg (på 5. semester datamatiker) "kom
til" at lave en (for os) ny måde at tilgå databaser på sammen med et
andet gruppemedlem, og godt kunne tænke mig at vide, om det er en smart
eller kluntet måde at gøre det på.

Vedhæfter lige de fire klasser, som vi bruger for at tilgå en database,
samt de fire exceptions der bruges i et reply; begrundet kritik er
selvfølgelig mere end velkommen

/Hektor

Fra : Martin Schou

Dato : 10-05-01 13:11

Som sagt.

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 10-05-01 13:56

Hvorfor har du specielle metoder til indsæt,opdater,slet osv. ??
Det der sker er jo bestemt i din sql query, inklusiv hvilken tabel det er.

Jeg har 2 metoder en doQuery() og en doUpdate() som bruges afhængig af om de f.eks. er en select eller en update osv. Se evt. API'en

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069 http://www.disky-design.dk/fish

Fra : Martin Schou

Dato : 10-05-01 14:02

> Hvorfor har du specielle metoder til indsæt,opdater,slet osv. ??
> Det der sker er jo bestemt i din sql query, inklusiv hvilken tabel det
er.

De specielle metoder er af hensyn til brugeren, samt af hensyn til vores
manglende viden om SQL. Da vi ikke var specielt kyndige mht sql, lavede
vi en SQLBuilder, som kunne tage en masse parametre, og lave dem om til
SQL-kommandoer.

Desuden bruges der reelt kun to metoder (se SQLInterface), nemlig en
update og en select (der er en forskel, da update ikke returnerer et
resultset).

Så selv om tre af metoderne reelt set gør det samme, er der en årsag til
at de er der

/Hektor

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 10-05-01 14:52

Okay, jeg skulle bare være sikker

Held og lykke med arbejdet, det ser okay ud :)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-05-01 14:57

Martin Schou skrev:

>Vedhæfter lige de fire klasser, som vi bruger for at tilgå en database,
>samt de fire exceptions der bruges i et reply; begrundet kritik er
>selvfølgelig mere end velkommen

Det er nok de færreste der vil sætte sig ind i så meget kode. Kan
du ikke beskrive programmet i kortfattet psudokode? - eller bare
på en anden kortfattet måde?

--
Bertel

Fra : Ole Nielsby

Dato : 11-05-01 00:49

Bertel Lund Hansen <nospamto@lundhansen.dk> skrev:

> Det er nok de færreste der vil sætte sig ind i så meget kode. Kan
> du ikke beskrive programmet i kortfattet psudokode? - eller bare
> på en anden kortfattet måde?

Der er slet ingen fidus ved at pakke genereringen af SQL ind
i Java på den måde.

Og hvorfor i alverden definerer i en metode commit() der
laver rollback og omvendt??? Er det en principsag at tingene
skal gøres bagvendt?

Den pæneste måde at kalde SQL fra Java er nok at bruge
prepared statements.

ON/***Fjern slimdyret fra min svaradresse***

Fra : Martin Schou

Dato : 11-05-01 11:41

> Der er slet ingen fidus ved at pakke genereringen af SQL ind
> i Java på den måde.

Hvordan "pakke genereringen ind"?

> Og hvorfor i alverden definerer i en metode commit() der
> laver rollback og omvendt??? Er det en principsag at tingene
> skal gøres bagvendt?

Da ja. Smutter en lige var det men.

> Den pæneste måde at kalde SQL fra Java er nok at bruge
> prepared statements.

Måske, men "prepared statements" er bare ikke specielt fleksible (hvis vi
ellers tænker på det samme).

Fra : Lars Mosegård

Dato : 10-05-01 17:13

>Det er derimod et spørgsmål om hvordan DU tilgår en database; nærmere
>bestemt om du bruger "håndkodede" klasser hver gang du skal lave et nyt
>program, eller om du har et smart databasetilgangsmodul.

Æh, jeg får ondt i øjnene af metoder/referencer, der har stort
begyndelsesbogstav..... Men det er jo et religionsspørgssmål

Typisk synes jeg det er pænt at have en klasse, der er et niveau over
SQL-klassen. Så behøver man ikke at have hard-coded SQL strenge drysset
rundt omkring i de forskellige klasser.

//Lars

Fra : Lars

Dato : 10-05-01 19:46

Jeg er enig

Det er ufedt ikke at følge normale konventioner i forhold til store og små
bogstaver, da de som regel findes af en årsag.

Bl.a. at det er tydeligt i koden at se forskel på klassereferencer og
referencer til instancemembers og deres metoder.

/Lars

Fra : Martin Schou

Dato : 10-05-01 20:43

> Det er ufedt ikke at følge normale konventioner i forhold til store og
små
> bogstaver, da de som regel findes af en årsag.

Det er min kode – altså bruger jeg mine konventioner...

> Bl.a. at det er tydeligt i koden at se forskel på klassereferencer og
> referencer til instancemembers og deres metoder.

Her er der godt nok en smutter ...
men jeg kan ikke forstå at du ikke kan se forskel på en reference og en
metode ... der er trods alt et par paranteser til forskel.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-05-01 21:30

Martin Schou skrev (næsten):

>Det er min kode - altså bruger jeg mine konventioner...

kLaRt NoK mEn DeT eR bArE eN fOrDeL fOr Os AlLe SaMmEn HvIs Du
ViL FøLgE dEn EtAbLeReDe StAnDaRd. DeT GøR DeT NeMmErE FoR oS At
LæSe DiN KoDe oG FoR DiG At LæSe VoReS.

Men det står dig da frit for.

--
Bertel

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 10-05-01 21:49

> kLaRt NoK mEn DeT eR bArE eN fOrDeL fOr Os AlLe SaMmEn HvIs Du
> ViL FøLgE dEn EtAbLeReDe StAnDaRd. DeT GøR DeT NeMmErE FoR oS At
> LæSe DiN KoDe oG FoR DiG At LæSe VoReS.

Nu er der ikke nogen standard der bare er definitionen på en kode standard.
Det er korrekt at SUN har lavet et forslag, men der er flere ting i den jeg
personligt ikke kan lide.

Om man bruger stort begyndelses bogstav betyder intet, bare man er
konsekvent. Ikke lige som din 'lamer' skrift ovenover, hvor du ikke engang
kan finde ud af om du altid skal starte med stort bogstav eller ej.

Hvis man har sin egen standard følger man den.
Skal man arbejde for et firma følger man deres standard.

Og hvis man (ligesom jeg selv) er med til at starte en udviklingsafdeling
for Java, så laver man sin egen standard, som er SUN omskrevet på et par
vigtige punkter.

Som f.eks.

sun:
if(x==1) {
bla bla bla
}

men den skal skrive på den langt mere overskuelige måde:
if(x==1)
{
bla bla bla
}

Denne konvention vi anvender er ikke til diskussion, men det viser bare at
man har en standard og den følger man.

> Men det står dig da frit for.

Ja heldigvis for den SUN har lavet er rimelig irriterende til tider.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069 http://www.disky-design.dk/fishj

Fra : J. Martin Petersen

Dato : 11-05-01 09:58

On Thu, 10 May 2001 22:48:34 +0200, "Soren 'Disky' Reinke"
<disky@disky-design.ihsyd.dk> wrote:

> [...]
>vigtige punkter.
>
>Denne konvention vi anvender er ikke til diskussion, men det viser bare at

Bruger I så også:
public void metode()
{
// foo
}

Og hvordan skriver I:
if(x==1)
// foo

(Jeg ved godt det sidste er noget værre noget...)

Jeg kan egentlig godt lide Suns konvention (i hver fald på det punkt),
jeg synes det andet hurtigt giver en masse "tomme" linier, som, i et
større projekt, gør, at man sidder og bladrer rundt i papirerne hele
tiden...

--
System.out.println("\n\nGammelsmølf er en falleret havenisse.\n\n");

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 11-05-01 10:20

> Bruger I så også:
> public void metode()
> {
> // foo
> }

Selvfølgelig.

Det giver langt større overblik at have {}'erne over hinanden

{
> // foo
}

sådan

og vi gør slet ikke:

for(int x=0;x<7;x++)
for(int y=0;y<88;y++)
if( x==4 && y=55)
System.out.println("elendig overblik");

men derimod:
for(int x=0;x<7;x++)
{
for(int y=0;y<88;y++)
{
if( x==4 && y=55)
{
System.out.println("Overskuelig syntax");
}
}
}

På denne måde er det også meget meget hurtigere for andre at se hvad der
sker.

> [...]
> jeg synes det andet hurtigt giver en masse "tomme" linier, som, i et
> større projekt, gør, at man sidder og bladrer rundt i papirerne hele

en linie med { eller } på er jo ikke tom.

I store projekter hvor man er flere om opgaven, er det jo netop vigtigt at
de er overskueligt og ikke super duper compact.

Se bare en vel renomeret java site som www.javaranch.com de synes også at på
dette punkt specielt, er sun's syntax dårlig.

> --
> System.out.println("\n\nGammelsmølf er en falleret havenisse.\n\n");

helt enig :)

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 11-05-01 13:04

After I finished the 3 Pan Galactic Gargle Blasters, "Soren 'Disky'
Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> just offered me, he muttered
some weird stuff, and I had to correct this gibberish:

>Det giver langt større overblik at have {}'erne over hinanden

Smag og behag, jeg kan ihvertfald langt bedre finde rundt i et program
hvor syntax er efter Sun's "standard".
--
Martin Mouritzen. | http://www.trendy.dk
The truth is out there! Does anyone know the URL?

Fra : Ulrik Magnusson

Dato : 11-05-01 10:14

Soren 'Disky' Reinke wrote:

> Og hvis man (ligesom jeg selv) er med til at starte en udviklingsafdeling
> for Java, så laver man sin egen standard, som er SUN omskrevet på et par
> vigtige punkter.

[snip]

> men den skal skrive på den langt mere overskuelige måde:
> if(x==1)
> {
> bla bla bla
> }

Hermed et trefoldigt leve! "Livesaver" indentering eller ej er dog nok et
religiøst spørgsmål.

Ulrik Magnusson

--
"our hope's with you
rider in the blue"

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 11-05-01 11:36

> Hermed et trefoldigt leve! "Livesaver" indentering eller ej er dog nok et
> religiøst spørgsmål.

Jeg kunne ikke være mere enig.

Enhver kodestandard kan bruges, bare man så også følger den helt

Fra : Jonas Kongslund

Dato : 11-05-01 22:27

Soren 'Disky' Reinke wrote:
> [...]
> bla bla bla
> }
>
> men den skal skrive på den langt mere overskuelige måde:

Hacker's Dictionary giver eksempler på fire forskellige måder at
indentere på:

K&R stilen (1 tab eller 8 mellemrumstegn):
if (cond) {
body
}

Allman stilen (1 tab eller 8 mellemrumstegn):
if (cond)
{
body
}

Whitesmiths stilen (4 eller 8 mellemrumstegn)
if (cond)
{
body
}

GNU stilen (4 mellemrumstegn)
if (cond)
{
body
}

Jeg foretrækker at undgå det ekstra linjeskift så kan der stå mere kode
på skærmen. Derfor benytter jeg K&R stilen med tabs, hvor det er
tilladt.

Bemærk at der i enhver kodestandard også bør angives hvorvidt man skal
bruge tabs eller mellemrumstegn til indentering. Så slipper man for at
f.eks. CVS registrer ubetydelige kosmetiske ændringer.

--
Jonas Kongslund, http://kongslund.dk

Fra : Ulrik Magnusson

Dato : 11-05-01 23:11

Jonas Kongslund wrote:

> Jeg foretrækker at undgå det ekstra linjeskift så kan der stå mere kode
> på skærmen.

Jamen, alle dine metoder kan da vises i deres fuldstændighed på skærmen -
også uden at snyde med line-saver indentering , ikk´

Ulrik Magnusson

Fra : Jonas Kongslund

Dato : 11-05-01 23:51

Ulrik Magnusson wrote:
> Jamen, alle dine metoder kan da vises i deres fuldstændighed på skærmen -
> også uden at snyde med line-saver indentering , ikk´

Ikke alle metoder, men for de flestes vedkommende: jo.

--
Jonas Kongslund, http://kongslund.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-05-01 10:30

Jonas Kongslund skrev:

>Jeg foretrækker at undgå det ekstra linjeskift så kan der stå mere kode
>på skærmen. Derfor benytter jeg K&R stilen med tabs, hvor det er
>tilladt.

SUBSCIRBE!

--
Bertel

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 12-05-01 10:54

After I finished the 3 Pan Galactic Gargle Blasters, Bertel Lund
Hansen <nospamto@lundhansen.dk> just offered me, he muttered some

SUBSCIRBE!!

;)

Fra : Esben Mose Hansen

Dato : 13-05-01 19:14

Soren 'Disky' Reinke wrote:

[klip]

Det vi bruge nedenstående på arbejdet ved jeg den er farlig hvis nogen
"lige" indsætter en linje efter if-sætningen :)

således kunne:
if (the_end_is_coming)
{
Fire all nuclear weapons
}

Blive til
if (the_end_is_coming)
printf("Oh dear!);
{
Fire all nuclear weapons
}

Men selvfølgeligt er standarden ikke nær så vigtigt som at den bliver
fulgt. Jeg synes det er fjollet at lave religionskrig over det... Selvom
nogen nok ville krave tilvænning. Jeg hører at nogen Linux-folk bruger
8-char indrykning, f.eks

[klip]

> men den skal skrive på den langt mere overskuelige måde:
> if(x==1)

> {
> bla bla bla
> }

[...]

> Denne konvention vi anvender er ikke til diskussion, men det viser bare at
> man har en standard og den følger man.

Enig, omend jeg til tider ville ønske at man tænkte sig om når man
lavede dem

mvh. Esben

Fra : Ulrik Magnusson

Dato : 10-05-01 22:48

Bertel Lund Hansen wrote:

> kLaRt NoK mEn DeT eR bArE eN fOrDeL fOr Os AlLe SaMmEn HvIs Du
> ViL FøLgE dEn EtAbLeReDe StAnDaRd. DeT GøR DeT NeMmErE FoR oS At
> LæSe DiN KoDe oG FoR DiG At LæSe VoReS.

g S

ci
el
,
iS

er N
v iL
h J
Æ lp

er det en god idé.

Ulrik Magnusson

--
"The autochanger switched as I filled my sandwich
And futuristic sounds warbled off and on"

Fra : Martin Schou

Dato : 11-05-01 11:38

> kLaRt NoK mEn DeT eR bArE eN fOrDeL fOr Os AlLe SaMmEn HvIs Du
> ViL FøLgE dEn EtAbLeReDe StAnDaRd. DeT GøR DeT NeMmErE FoR oS At
> LæSe DiN KoDe oG FoR DiG At LæSe VoReS.

LOL!

Fra : Lars

Dato : 11-05-01 12:36

Lad mig uddybe med et eksempel:

1) Identifier.method()
2) identifier.method()

I første ekempel er det tydeligt, at der invokeres en klassemetode, hvilket
ikke fremgår af det andet eksempel. Hvis man generelt anvender store
bogstaver i navngivningen af sine variable, går denne information altså tabt
for andre, der skal læse koden - fordi man i begge situationer vil foretage
metodekaldet ved et kald svarende til 1).

Med hensyn til konventioner står det dig selvfølgeligt frit for at vælge din
egen stil, men det vil være en seriøs overdrivelse at kalde dette en
konvention, hvis det kun er dig selv, der er enig om den. Det ligger i ordet
konvention

Jeg siger ikke at Suns konventioner som beskrevet på
http://java.sun.com/docs/codeconv/index.html
er den rigtige i alle sammenhænge (f.eks. smag og behag i forhold til
brackets), men i forhold til store og små bogstaver er der udtalt enighed
blandt alle (så vidt jeg ved)

- Men hvem siger ikke, at en 5. semester datamatiker-studerende kan
revolutionere verden

/Lars

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 11-05-01 12:52

> [...]
> egen stil, men det vil være en seriøs overdrivelse at kalde dette en
> konvention, hvis det kun er dig selv, der er enig om den. Det ligger i

Nu er jeg ikke den eneste der synes at {}'ere skal stå for sig selv

> [...]
> er den rigtige i alle sammenhænge (f.eks. smag og behag i forhold til
> brackets), men i forhold til store og små bogstaver er der udtalt enighed

Jeg er helt enig, at variabler skal starte med lille bogstav, men hvis deres
gruppe har valgt noget andet er de selvfølgelig helt ok.

Men jeg kan meget bedre lide : http://www.javaranch.com/style.jsp

Se specielt pkt. 4.2, det er et rigtigt godt eksempel på man ikke skal
forsøge at gøre tingene så compact som muligt (ses tit hos perl folk)

> - Men hvem siger ikke, at en 5. semester datamatiker-studerende kan
> revolutionere verden

Det er lige det.