Lidt mere tydningshjælp
Fra : aafe

Dato : 04-09-04 22:20

Jeg har anbragt endnu et kirkebogsuddrag i binærgruppen, hvori Lars
Johansen, afsk. og Anne Margrethe Lÿcke blev viet den 31 maj 1801 i
Garnison Sogn, men hvad står der i feltet mellem Lÿcke og 31 ?

Hvis nogen kan/vil hjælpe, vil jeg blive glad for det.

med venlig hilsen
Arne

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 05-09-04 02:57

> Johansen, afsk. og Anne Margrethe Lÿcke blev viet den 31 maj 1801 i
> Garnison Sogn, men hvad står der i feltet mellem Lÿcke og 31 ?
**********
Den er godt nok lidt knudret.
Kan Lÿcke være af udenlandsk oprindelse?
Det synes mig som der står "den Danske Protest . . . ."??
(Han bruger vist en bolle over s, - også i Johansen.)
Måske noget med trosretningen? - - Den er godt nok svær.
Flemming.

Fra : aafe

Dato : 05-09-04 09:47

Flemming Svendsen wrote:

> Kan Lÿcke være af udenlandsk oprindelse?

Jeg ved ikke andet om hende, end hvad der fremgår af de to kb-uddrag ;-(

med venlig hilsen
Arne

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 05-09-04 17:14

"Flemming Svendsen" <zeus2FJERN@FJERNmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> (Han bruger vist en bolle over s, - også i Johansen.)
> Måske noget med trosretningen? - - Den er godt nok svær.

Helt klart rigtig læst af Flemming, - det må være
den danske protestantiske (kirke).
Mvh.Bodil.

Fra : aafe

Dato : 05-09-04 17:48

Bodil Grove Christensen wrote:

> Helt klart rigtig læst af Flemming, - det må være
> den danske protestantiske (kirke).

Tak til både Flemming og Bodil!

Egentlig er den danske folkekirke vel også protestantisk, omend i
Luthersk forstand, og selvfølgelig ikke i Calvinistisk forstand.

Men, hvad kan der mon her tænkes på, med betegnelsen, protestantisk kirke?

Jeg så et andet sted i den samme kirkebog, at en kvinde af den "jødiske
nation" blev døbt, efter at have været hørt i de "kristne sandheder".

med venlig hilsen
Arne

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 05-09-04 21:27

"aafe" <intet@svar.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Luthersk forstand, og selvfølgelig ikke i Calvinistisk forstand.
>
> Men, hvad kan der mon her tænkes på, med betegnelsen, protestantisk kirke?

Jeg tror såmænd, at der menes den danske folkekirke, men
den blev jo først etableret som sådan i forbindelse med
grundloven af 1849, så mon ikke, at den er blevet benævnt
den protestantiske kirke før den tid?

Mvh.Bodil.

Fra : Ellen Rasmussen

Dato : 05-09-04 23:36

> [...]
> (Han bruger vist en bolle over s, - også i Johansen.)
> Måske noget med trosretningen? - - Den er godt nok svær.

Godaften
der er en del af et ord ved den lodrette, sorte streg (ryggen?); men ellers
vil jeg prøve at byde ind med den Danske Protecoll - uden at vide, om der
findes protokoller vedr. andre nationaliteter.
Jeg kan nemlig ikke rigtig få bogstaverne til at passe med protest...

Venlig hilsen Ellen

Fra : aafe

Dato : 06-09-04 00:31

Ellen Rasmussen wrote:

> [...]
> findes protokoller vedr. andre nationaliteter.
> Jeg kan nemlig ikke rigtig få bogstaverne til at passe med protest...

Ja, jeg ved søreme ikke rigtig hvad det er, der er delvis dækket af den
sorte midterblok (som jeg også opfatter som ryggen). Jeg har spekuleret
på, om der måske skal stå Lÿckesen istedet for kun Lÿcke, men de andre
steder i Sognets kirkebøger, hvor hun er nævnt, er det enten som Lÿeke
eller Lÿkke, så Lÿckesen er vel ikke særlig sandsynligt.

Når jeg kigger på det igen, synes jeg også jeg kan se, at der står den
Danske Protecoll., men hvad der menes med dette ved jeg ikke. Dog mener
jeg at have set i Sognets kirkebøger, at der ind imellem oplyses, at den
Tyske Præst har forrettet dåben eller vielsen, ligesom jeg har set det
oplyst, at den catholske Præst har forrettet dåben eller vielsen.

Flemming var lidt inde på, om Anne Margrethe Lÿcke måske kunne være
udlænding. Og hvorfor ikke, Lücke forekommer ihvertfald i Tyskland.

Tak for hjælpen!

med venlig hilsen
Arne