Slave i København 1830-erne
Fra : Bodil Madsen

Dato : 04-09-04 20:06

En mand, der i 1837 var slave i København, hvor var han fængslet og i
hvilket sogn er hans død anført?

Med venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 04-09-04 21:42

Den Sat, 4 Sep 2004 21:05:33 +0200, skrev Bodil Madsen:

>En mand, der i 1837 var slave i København, hvor var han fængslet og i
>hvilket sogn er hans død anført?

På landsarkivet i Viborg stødte jeg engang på en som var "i slaveriet"
- også i 1800-tallet, men husker ikke præcist hvilket år. Jeg vidste
ikke hvad det betød og spurgte derfor Ole Degn, som havde tjeneste på
læsesalen den dag. Han kunne oplyse, at det var Bremerholm.

Jeg vil ikke garantere for at det er et fuldt dækkende svar på dit
spørgsmål, men det er da et bud.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 04-09-04 21:56

Kurt Hansen <kurt@FJERNDETTEtowle.dk> skrev Sat, 04 Sep 2004 22:41:44
+0200

> [...]
>ikke hvad det betød og spurgte derfor Ole Degn, som havde tjeneste på
>læsesalen den dag. Han kunne oplyse, at det var Bremerholm.

Var Bremerholm ikke forlængst nedlagt som fængsel på det tidspunkt.?

--
mvh, A:\Feldborg

Folketællinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Ukendt

Dato : 04-09-04 22:08

Kunne måske også være Børnehuset på Christianshavn ?

Var et fængsel også for voksne personer selvom det har dette navn.

mvh

Carsten Fischer

Fra : Bodil Madsen

Dato : 04-09-04 23:23

Tak for svarene. Jeg må prøve den kirkebog for Straffeanstalten
Christianshavn.
med venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 05-09-04 08:49

Undskyld til Bodil Madsen, denne gik hjem til dig privat ved en fejl.
(Klokken var vist 04:00 eller der omkring søndag morgen)
Men:
> En mand, der i 1837 var slave i København, hvor var han fængslet og i
> hvilket sogn er hans død anført?
> Med venlig hilsen
> Bodil Madsen
*******
Hvis han var slave i hovedstaden, er Citadellet - Kastellet et godt bud.
Almindeligvis blev slaverne sat til at vedligeholde fæstningerne i
Helsingør, Nyborg og vel således også citadellet i København og i
Frederikshavn.
Er han død på Citadellet, er han sandsynligvis at finde i denne kirkes
begravelsesprotokol, men der har nok ikke været nogen højtidelighed i
kirkerummet.
Hilsen Flemming Svendsen.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 05-09-04 13:52

"Carsten Fischer" <carsten.fischersnabelamail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:413a2f51$0$275$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Kunne måske også være Børnehuset på Christianshavn ?
>
> Var et fængsel også for voksne personer selvom det har dette navn.

Børnehuset var vistnok kun forbeholdt børn og kvinder.

--
ahw

Fra : Ukendt

Dato : 05-09-04 14:34

Nej. En bøssemagersvend ved navn Carl Jensen blev i 1821 idømt 2 års fængsel
i Børnehuset for tyveri.

Hans alder var da ca. 40 år.

Et noget "voksen" barn ?

mvh

Carsten Fischer

Fra : Philip

Dato : 05-09-04 22:45

"Arne H. Wilstrup" <karl@utroligsmart.dk> skrev i en meddelelse

> Børnehuset var vistnok kun forbeholdt børn og kvinder.

Ikke i 1830'erne - faktisk næsten ikke på noget tidspunkt i anstaltens
godt 250 år lange historie.
Da Børnehuset blev oprettet i 1662 var stedet, som navnet antyder, ment
som en slags opdragelsesanstalt for byens mange omstrejfende og fattige
børn, der delvist levede af tyveri. Men endnu inden århundredets udgang var
Børnehuset blevet forvandlet til en tvangsarbejdsanstalt for vagabonderende
kvinder og mænd samt også børn.
Børnehuset hed stedet kun frem til 1790, hvor det tog navneforandring til
Tugt-, Rasp- og Forbedringshuset. Alle børnene blev da fjernet. Nu var her
kun kvinder og mænd, endog uden adskillelse af kønnene.
Fremme i 1864-65 blev Tugt- Rasp- og Forbedringshuset - endnu kaldet
Børnehuset i folkemunde - revet ned op på stedet opført Kvindefængslet på
Christianshavn. Men en tid var det fortsat et fængsel for både kvinder og
mænd. Ikke før 1870 blev mændene flyttet til andre anstalter. Dette varede
kun indtil 1909, hvor mandlige fanger som en nødordning atter var at finde
på stedet.
I 1920 blev Kvindefængslet igen et rent kvindefængsel - men det var en
stakket frist. Institutionen blev revet ned i 1928 - for at give plads til
den bygning på Christianshavn Torv, der går under navnet "Lagkagehuset. (Dog
skal det siges, at anstalten i hele perioden, den hed Christianshavns
Kvindefængsel, havde en afdeling oppe under loftet, hvor kvindelige fanger
kunne bo sammen med deres spædbørn indtil disse blev et år gamle). Såvidt
Børnehuset!

Hvad angår den mandlige fange fra 1830'rne, så finder man på Landsarkivet
for Sjælland en række arkivalier fra anstalten på Christianshavn, bl.a.
forhørsprotokoller, journalsager, referatprotokoller, mandtal over
rasphusets årsfanger og 32 binds "Fortegnelser over de udi Tugt-, rasp- og
forbedringshuset i Kiøbenhavn værende fanger" (1831-61).

Philip

Fra : Kurt Hansen

Dato : 05-09-04 09:18

Den Sat, 04 Sep 2004 22:56:26 +0200, skrev Arne Feldborg:

>Var Bremerholm ikke forlængst nedlagt som fængsel på det tidspunkt.?

Æhhh jow, jeg har lige checket: det blev nedlagt i 1741.

En anden mulighed er den gamle torturanstalt på Østervold, det blev
først nedlagt i 1851 (http://makeashorterlink.com/?S1CF31739).

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Hugh Watkins

Dato : 05-09-04 22:45

"Kurt Hansen" <kurt@FJERNDETTEtowle.dk> wrote in message news:0tilj09pspg3qv8vrvmiljk23hep02jdh9@4ax.com...

> Æhhh jow, jeg har lige checket: det blev nedlagt i 1741.
>
> En anden mulighed er den gamle torturanstalt på Østervold, det blev
> først nedlagt i 1851 (http://makeashorterlink.com/?S1CF31739).

Artikel fra Social-Demokratens tillæg: Hjemmets Søndag
25.August 1940 - 69. Aargang - Nr. 235

DET GAMLE STOKHUS vil være forsvundet om faa Maaneder for at give Plads til Polyteknisk Læreanstalts storstilede Udvidelser langs
Østervold. Stokhuset blev bygget 1670 og har rummet Inkvisitionsretten og Slaveriet, der afsonedes som Strafarbejde i Jern, og først
i 1851 gjorde en human Reform af hele Strafferetten Ende paa Stokhusets Funktion som Straffeanstalt.

Hvad de Mure, der nu falder for en ny Tids opbyggende Kræfter har gemt af menneskelig Lidelse, er næsten ufatteligt. Her herskede
Stokken, Rosenkransen, Halsjernet, Tampen og Middelalderens andre frygtelige Torturredskaber lige op til den nyeste Tid. Her blev
saa sent som i 1840 "Tyve og Skørlevnere« brændemærket af Bødlen, som svitsede med glødende Staal et Billede at Galgen i Hals eller
Pande paa de dømte Lovovertrædere.

Stokhusgade 1317 København K,

Hugh W
--

I'm trying to make a weB LOG weekly
http://hughw36.blogspot.com/

www.genealogi.co.uk

Fra : Erik R.N.

Dato : 05-09-04 02:00

Hej Bodil
Der er gode fængselsarkiver på LA-Sjælland m.v. - men hvad med Castellet og
Kronborg??

--
Erik Reinert Nielsen
www.nogn.dk

Fra : Bodil Madsen

Dato : 05-09-04 06:08

I dette tilfælde er det nok ikke Kronborg, da han nævnes i København, men
man kan jo aldrig vide.
mvh
Bodil Madsen

Fra : Mogens Jørgensen

Dato : 05-09-04 09:26

Hej i Gruppen

Jeg vil nok gætte på Stokhuset (hjørnet af Østervold og Stokhusgade) og i så
fald hørte stedet under Garnisons sogn.

Hilsen Mogens

Fra : Kurt Hansen

Dato : 05-09-04 09:25

Den Sat, 4 Sep 2004 21:05:33 +0200, skrev Bodil Madsen:

>En mand, der i 1837 var slave i København, hvor var han fængslet og i
>hvilket sogn er hans død anført?

Måske er han på denne liste?
http://www.home.no/fb-aner/slaveriet1845.htm

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : børge askholm

Dato : 05-09-04 12:32

Kurt Hansen wrote:

> Måske er han på denne liste?
> http://www.home.no/fb-aner/slaveriet1845.htm

Listen er fuld af fejl - det kniber med sognenavnene der er forkert
stavet. Jeg har kun lige tjekket et par amter, men det betyder
naturligvis ikke at listen er værdiløs, snarere at der ikke er læst
korrektur på den.

Børge

Fra : Bodil Madsen

Dato : 05-09-04 20:03

Mange tak til jer alle. Mange gode oplysninger om noget jeg ikke vidste ret
meget om.
Til Kurt. Nej, han er ikke på listen, men han skulle også være død inden
1840, men listen er da meget interessant.
mvh
Bodil Madsen

Fra : Bodil Madsen

Dato : 06-09-04 10:49

Jeg har fundet ham. De oplysninger jeg havde som udgangspunkt var ikke
rigtige.

Heldigvis virkede Arkivalieonline på Garnisonskirken og folketællingerne.
Ved folketællingen 1840 var han nemlig i "Stokhuset, Østervold, nr. 487 i
Sankt Annæ Vester kvarter". I 1844 døde han og er indført i Garnisons
kirkebog med dødsdato, begravelsesdato, navn, alder og betegnelsen slave.
Ikke mere.

Så tak for henvisningen til Garnison.
mvh
Bodil Madsen

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 11-09-04 14:02

On Sat, 4 Sep 2004 21:05:33 +0200, "Bodil Madsen"
<bodil@fjernmig.nyraad.net> wrote:

>En mand, der i 1837 var slave i København, hvor var han fængslet og i
>hvilket sogn er hans død anført?

I FT-1845 kan du finde slaverne under Landetaten.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org