password beskyttelse
Fra : aafe

Dato : 03-09-04 19:54

Det ser ud til, at arkivalieronline idag har password beskyttet
filerne, med det resultat, at der tilsyneladende ikke længere er
mulighed for at almindelige brugere kan bruge arkivalieronlines
webside på normal vis.

http://www.arkivalieronline.dk/data/kirkebøger/021/1/001/K01-02-A.Tif

med venlig hilsen
Arne

Fra : Bent Mortensen

Dato : 03-09-04 20:01

"aafe" <intet@svar.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> filerne, med det resultat, at der tilsyneladende ikke længere er
> mulighed for at almindelige brugere kan bruge arkivalieronlines

Hej Arne
Det er ikke alle der password beskyttet, hvad der sker er ikke til at
gennemskue, men det er nok et overgangs problem
v/h Bent

Fra : aafe

Dato : 03-09-04 20:16

On Fri, 3 Sep 2004 21:01:28 +0200, "Bent Mortensen" wrote:

>Det er ikke alle der password beskyttet, hvad der sker er ikke til at
>gennemskue, men det er nok et overgangs problem

Hej Bent

Der har været flere ting, der enten kan være fejl, eller kan være
eksperimenter. Tiden vil vise, om det er det ene eller det andet.

Men, spørgsmålet er måske, om tiden ikke er ved at være inde til en
kampagne rettet til politikerne, om - sideløbende - at stille
materialet til rådighed for spejling på non-profit mirrors, hvilket
både vil kunne løse kapacitetsproblemer uden udgift for statskassen,
og samtidig vil kunne sikre os den frie adgang til vores forfædres
arkivalier.

med venlig hilsen
Arne

Fra : John Vennervald

Dato : 03-09-04 21:00

Hej Arne

Du har ret mht. til det nævnte link, men disse 2 f.eks. virker

http://www.arkivalieronline.dk/data/kirkeb%F8ger/488/1/001/K01-01-A.Tif
http://www.arkivalieronline.dk/data/kirkeb%F8ger/006/1/001/K01-01-A.Tif

Mvh
John

Fra : aafe

Dato : 03-09-04 21:16

On Fri, 03 Sep 2004 22:00:09 +0200, John Vennervald wrote:

>Du har ret mht. til det nævnte link, men disse 2 f.eks. virker
>
>http://www.arkivalieronline.dk/data/kirkeb%F8ger/488/1/001/K01-01-A.Tif
>http://www.arkivalieronline.dk/data/kirkeb%F8ger/006/1/001/K01-01-A.Tif

Hej John

Ja, de eksperimenteres tilsyneladende med forskellige ting,
forskellige steder på sitet.

Tiden vil naturligvis vise om det blot er forbigående problemer, eller
om der er tale om eksperimenter, der skal udmunde i en eller anden
form for adgangsbegrænsning eller brugerbetaling.

Jeg synes imidlertid det - under alle omstændigheder - vil være en god
ide, at få en kampagne igang, mhp. - sideløbende - at få materialet
stillet til rådighed for en eller flere non-profit mirror sites, idet
dette dels kan løse kapacitetsproblemer uden udgifter for statskassen,
og ligeledes kan sikre os en fri adgang til vores forfædres data.

med venlig hilsen
Arne

Fra : aafe

Dato : 08-09-04 12:12

On Fri, 03 Sep 2004 20:53:35 +0200, aafe wrote:

> [...]
>filerne, med det resultat, at der tilsyneladende ikke længere er
>mulighed for at almindelige brugere kan bruge arkivalieronlines

Det er nok på sin plads at nævne, at der ikke længere er
passwordbeskyttelse på disse filer i Holmens Sogn ...

med venlig hilsen
Arne

Fra : aafe

Dato : 08-09-04 18:26

aafe wrote:

> Det er nok på sin plads at nævne, at der ikke længere er
> passwordbeskyttelse på disse filer i Holmens Sogn ...

Til gengæld ser det ud til, at filreferencerne - her til aften - er
blevet fjernet fra alle websiderne, hvilket måske kan skyldes, at
arkivalieronline måske har lagt filreferencerne ind i en database,
hvorefter de forskellige downloadprogrammer ikke længere har adgang til
disse filreferencer, og dermed heller ikke kan downloade hele
kirkebøger, førend der enten er opbygget externe databaser med de
relevante filreferencer, eller vi får lagt pres på politikerne mht. at
stille dette materiale - der jo tilhører os - til rådighed for eet eller
flere uafhængige non-profit mirror.

med venlig hilsen
Arne

Fra : Ukendt

Dato : 09-09-04 20:13

Jeg har lige prøvet at hente nogle sider fra Tønder - ingen problemer.

Med venlig hilsen
Chris Gade Oxholm Sørensen

Fra : aafe

Dato : 09-09-04 23:01

Chris G. Oxholm Sørensen wrote:

> Jeg har lige prøvet at hente nogle sider fra Tønder - ingen problemer.

Ja, de kan jo ikke nå at ændre alle sider i eet hug, men systemet er
ændret, og alle sider vil formentlig blive ændret til det nye system.

med venlig hilsen
Arne

Fra : Michael Erichsen

Dato : 08-09-04 18:27

aafe wrote:

> Det er nok på sin plads at nævne, at der ikke længere er
> passwordbeskyttelse på disse filer i Holmens Sogn ...
>
> med venlig hilsen
> Arne

Jep. Og der er masser af nyt at gå ombord i. Men man mærker, at de
stadig arbejder på systemet. Indimellem får man SQL-fejl og døde links.
Efter en kop kaffes tif virker det i reglen igen.

Mvh Michael Erichsen

Fra : aafe

Dato : 08-09-04 18:40

Michael Erichsen wrote:

> Jep. Og der er masser af nyt at gå ombord i. Men man mærker, at de
> stadig arbejder på systemet. Indimellem får man SQL-fejl og døde links.
> Efter en kop kaffes tif virker det i reglen igen.

Men, hvis du prøver det nu, vil du kunne se, at websiderne er udskiftet,
og at filreferencerne nu er fjernet fra websiderne - hvilket kan betyde,
at de har arbejdet på at lægge filreferencerne ind i en SQL database,
således der ikke længere kan downloades hele kirkebøger ad gangen ;-(

Den nemme løsning på det problem er, at lægge pres på politikerne for at
få stillet disse scanninger til rådighed for non-profit mirror. Sagen er
jo nemlig, at dette materiale hverken tilhører staten eller en lille
flot forrykte politikere, men derimod tilhører den danske befolkning,
samt efterkommerne af danske udvandrere.

med venlig hilsen
Arne

Fra : Michael Erichsen

Dato : 08-09-04 18:57

aafe wrote:

> [...]
> flot forrykte politikere, men derimod tilhører den danske befolkning,
> samt efterkommerne af danske udvandrere.

Det er den nuværende regerings officielle politik, at så mange data som
muligt skal stilles til rådighed for borgerne gratis.

Hvem har vi faktisk henvendt os til for at få dette muliggjort?
Embedsmænd? Ordførere for partier? Er der nogen, der har givet et
officielt svar, man kan forholde sig til?

Mvh Michael

Fra : Kurt Hansen

Dato : 08-09-04 21:02

Den Wed, 08 Sep 2004 19:57:07 +0200, skrev Michael Erichsen:

> [...]
>Embedsmænd? Ordførere for partier? Er der nogen, der har givet et
>officielt svar, man kan forholde sig til?

Var det ikke den samme diskussion vi havde om DDA's skamløse ran af de
frivillige indtasteres møjsammelige arbejde? Det var da vist også
noget med mirroring og gratis download der blev lukket for, var det
ikke? Hva' mæ' at ta' den sag op igen og fremføre sammen med
nærværende?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : aafe

Dato : 08-09-04 21:13

On Wed, 08 Sep 2004 22:02:03 +0200, Kurt Hansen wrote:

> [...]
>noget med mirroring og gratis download der blev lukket for, var det
>ikke? Hva' mæ' at ta' den sag op igen og fremføre sammen med

Jamen, absolut!

Vi skal ikke finde os i, at staten går ind og stjæler, hvad der *ikke
tilhører* staten, og kan staten ikke løse opgaven med at gøre
arkivalierne gratis tilgængelige for enhver, må disse opgaver istedet
overføres til private non-profit organisationer.

med venlig hilsen
Arne

Fra : Ukendt

Dato : 09-09-04 12:54

Den 08/09-2004 klokken 19:26, skrev
aafe <intet@svar.dk>
i <413f40c5$0$206$14726298@news.sunsite.dk>:

> Til gengæld ser det ud til, at filreferencerne - her til aften - er
> blevet fjernet fra alle websiderne

Og for ca. ½ time siden blev de også fjernet fra folketællingerne

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : aafe

Dato : 09-09-04 17:22

On Thu, 09 Sep 2004 13:53:51 +0200, "Kjeld Nielsen" wrote:

>Og for ca. ½ time siden blev de også fjernet fra folketællingerne

Ja, det måtte jo komme.

Som jeg ser det, er der imidlertid to forskellige løsninger på
problemet: Enten en non-profit mirror løsning, der ikke koster
statsapparatet een eneste øre, og/eller en ny version af EZGet, der
simulerer hvad en almindelig bruger foretager sig for at downloade, og
som derfor efterlader staten med et gevaldigt kapacitetsproblem, og et
gevaldigt behov for ekstrabevillinger, idet en sådan langsommere
version af EZGet naturligvis vil belaste systemet betydeligt mere end
den gamle EZGet gjorde.

Med en kombination af en non-profit mirror løsning, og endnu en
specialversion af EZGet, vil der kunne opnås en virkelig god løsning
på problemet, således at arkivalieronline fremover kan nøjes med at
ekspedere de individuelle enkeltstyks billeder, de er gearet til, mens
den realistiske, rationelle og brugervenlige, "en hel serie i eet
hug", kan håndteres af een eller flere non-profit mirrors.

Hvis nogen skulle have lyst til at lave det, kan jeg kun anbefale en
underskriftsindsamling på internettet, til fordel for at stille det
fulde scannede materiale til fuld rådighed for een eller flere
non-profit mirrors.

Jeg kan oplyse, at der nåede at blive downloaded over 900 kopier af
EZGets gratisversion, i den korte levetid programmet fik. Og underligt
nok er der stadig nogen der downloader programmet, selvom det ikke
længere kan fungere.

med venlig hilsen
Arne