Syg hund
Fra : Lenn Lauridsen

Dato : 03-09-04 17:07

Hej Gruppe

Jeg har 2 Jack Russell Terrier en 2½ år gammel han og en ca. 4 måneder
gammel tæve.

Nu er der sket det at hannen er blevet syg. I forgårs sov han, i stort
set, 24 timer i træk... Men jeg tænkte, at han nok, lige som vi
mennesker kan være, bare var godt træt. I går virkede han umiddelbart
frisk nok - men i løbet af efetermiddagen begyndte han igen at virke
træt og dårlig. Han kastede op én enkelt gang. Så jeg forsøgte om jeg
kunne få ham til at spise alm. tørkost eller godbidder, men han ville
ikke have noget.

Efter et par timer serverede jeg en omgang skånekost for ham;
fiskeboller med tørt franskbrød - og han spiste det hele + en stor
skål tørkost. Resten af dagen virkede han helt som sig selv. I dag
virker han så igen frisk lige fra morgenstunden, men omkring
middagstid er han ikke til at få op af sengen - selv heller ikke da vi
fik gæster ville han hilse på. Han stod op, drak en masse vand og stod
ellers bare stille på gulvet og "stenede", med let krum ryg, som om
han havde ondt i maven. Klokken ca. 15.00 kørte jeg ham til dyrlæge
for, at få ham tjekket igennem - hun kunne mærke at han var meget hård
omkring maven, hvilket jo er tegn på ondt i maven. Men ellers virkede
han frisk nok hos dyrlægen. Han havde lidt feber (39,6) - så hun gav
ham noget antibiotika(sprøjte) og gav os piller med hjem til de næste
5 dage.
Men på vejen hjem kom jeg i tanke om, at jeg tror faktisk ikke at han
har haft regelmæssig afføring hverken i går eller i dag... Så mit
endelige spørgsmål er; kan hunde få feber og ovenstående symptomer,
hvis de har forstoppelse???

Det skal siges at han for ca. 5 måneder siden overlevede en grim
omgang Parvo (eller hvad det er den dér "hundebørnesygdom" hedder) -
det tog ca. 14 dage og daglige besøg hos dyrlægen, at få ham rask igen
- men han var en af de få heldige...

Tæven har i dag kastet op én gang i dag, men virker eller 112% overpå
- og umiddelbart vil jeg tro hun har spist noget hendes mave ikke har
kunne fordøje - for hun virker slet ikke syg...

På forhånd tak

Lenn Lauridsen

Fra : shadow

Dato : 03-09-04 22:20

Lenn Lauridsen wrote:
> [...]
> - og umiddelbart vil jeg tro hun har spist noget hendes mave ikke har
> kunne fordøje - for hun virker slet ikke syg...

Hej Lenn
Når en hund har forstoppelse sidder den og trykker uden at komme af med
afføringen.

Den mest almindelige årsag er, at hunden har spist kødben. Har man en gang
oplevet, at hunden får forstoppelse af kødben, frarådes det at den får ben
igen.
Der findes mange grader af forstoppelse. Tit oplever man, at hunden trykker,
fordi der i endetarmsåbningen sidder en lille hård knold, som den ikke kan
få ud. På apoteket kan man købe et lille lavement, en microlax (håndkøb),
som man giver ind i endetarmen, og som løsner knolden.
Desværre ser man ikke sjældent, at forstoppelsen er mere massiv, således at
der skal en større sæbevandsudskylning til. Dette skal foregå i bedøvelse,
da det ellers vil være for smertefuldt. Man diagnosticerer en massiv
forstoppelse ved hjælp af røntgen. Ved disse store forstoppelser oplever man
ikke sjældent, at ejeren kommer med hunden og siger, at den har tynd mave.
Det ejeren fejlagtigt tror er diarre, er blot den ringe mængde væske, der
kan passere forbi den hårde afføring.
Har man en hund, der på trods af at den aldrig får kødben, gentagne gange
har forstoppelse, skal man lave en kostændring. Foderet skal være mere
fiberholdigt. Man kan også supplere den daglige kost med en lille smule
paraffinolie. Man giver I spiseskefuld pr. 10 kg legemsvægt.

--
M.V.H
Jimmy & Laika

Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 04-09-04 10:12

Jeg vil håbe, at du har en dygtig dyrlæge, men nogen er jo
mere til heste og svin, andre til katte og fugle. Bliver
det ved, men vent ikke for længe, så prøv lige en anden
dyrlæge. Føler du, at du skal afsted igen med hunden, så
spørg endelig direkte om det kan være en mavedrejning og
bed ellers om at få taget og analyseret en blodprøve. Jeg
ved godt, at det også koster, men mener, at det meget
hurtigt kan blive pinefuldt og måske for sent, at få
stillen den rigtige diagnose "ved at gætte sig frem"
Held og lykke med det. Jack Russell fortjener det bedste.
Mvh.
Hans

Fra : Lenn Lauridsen

Dato : 05-09-04 18:08

Nu har han været til dyrlæge igen (lørdag). Han har ikke længere feber - men
stadig meget svær ved at komme af med afførringen. Dog ser det ikke længere
ud til, at han har ondt, da han leger og teer sig som før. Dyrlægen gav ham
noget olie han skal have hver anden time, som hjælper afføringen ud - og det
ser ud til at hjælpe - dog kommer der kun meget lidt ud, men der sker da
lidt hver dag - så nu ser det lidt lysere ud... Men har han stadig problemer
i morgen, kommer han en tur til dyrlægen igen...

Lenn