Urenlig igen - nogen mulighed for træning ~
Fra : Ukendt

Dato : 03-09-04 09:13

Hej

Jeg må prøve igen, da jeg endnu ikke har haft held til at gøre vores lille
Chihuahua på 17 måneder, som vi KUN har haft i godt 14 dage, renlig.
Han har været vant til at være meget alene, og har selvfølgelig ikke kunnet
holde sig i de mange timer, derfor tror han selvfølgelig, det er okay, at
han letter ben her også.....han laver ikke pølser indendørs.
Det skal siges, at vi har et par katte, som han er ganske fine venner med,
men nogen siger, at han måske markerer sit nye territorium overfor dem, men
det syntes jeg da snart, at han burde havde gjort ?

Er der nogen mulighed for at træne renlighed hos en forholdsvis *gammel*
hund, eller der det for sent ?
Jeg går med ham mindst 4 gange dagligt, hvor der ikke kommer en dråbe mere
ud af ham, når vi er færdige.

Vi har et fint forhold til ham, og han lystrer fint, men det smutter altså
med tisseriet, og det er jo en pestilens i dagligdagen.

Løsninger, forslag osv. modtages med kyshånd !!!!

Mvh

Tina

Fra : Holm

Dato : 03-09-04 10:07

"Tina" <catcity snabela punktum tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
men
> det syntes jeg da snart, at han burde havde gjort ?

Hej Tina ..

Desværre vil en hund altid blive ved med at "opfriske" sit territorie ,
duften fordamper jo efterhånden , så sådan noget skal jo vedligeholdes !!
)

Da han kun letter ben indendørs , så tror jeg bestemt også det handler om
territorial adfærd , du kan evt. ringe til en hundekonsulent ( det er gratis
hvis du er medlem af DcH , mener også DKK har en lignenede tjeneste ...)

> Er der nogen mulighed for at træne renlighed hos en forholdsvis *gammel*
> hund, eller der det for sent ?

Nej , i følge min mening er intet for sent , så du kan godt træne ham , men
det kan tage rigtig lang tid at rette op på ....så vær tålmodig med ham ,
han forstår ikke han gør noget forkert ( endnu )...

> [...]
>
> Vi har et fint forhold til ham, og han lystrer fint, men det smutter altså
> med tisseriet, og det er jo en pestilens i dagligdagen.

Ja det er godt nok træls ...

Først kan I rådspørge jer med dyrlægen , for der kan man købe et feromon
duft præperat , som måske kan afhjælpe problemet . Ring og hør ad .

Så kan I forsøge at gribe ham i selve gerningen og sige Nej ! og sætte ham
udenfor straks .
I må ikke afstraffe ham på anden måde , ikke gamle metoder med snuden i
tisset , eller en i bagen mm. Brug Nej , og hvis han ikke forstår
betydningen Nej , så skal han lige lære det også .

Håber du kunne bruge lidt af ovenstående , håber det løser sig .

mange hilsner Holm

Fra : Leyna

Dato : 03-09-04 10:13

On Fri, 3 Sep 2004 10:13:14 +0200, "Tina" <catcity snabela punktum
tiscali.dk> wrote:

>Jeg må prøve igen, da jeg endnu ikke har haft held til at gøre vores lille
>Chihuahua på 17 måneder, som vi KUN har haft i godt 14 dage, renlig.

Det er en stress-faktor for de fleste dyr at skulle skifte hjem, og
derfor skal du nok begynde forfra med pottetræningen, som var han en
bette hvalp.
Det er frustrende, at han tisser indendørs, men måske skal han luftes
i løbet af dagen...?
Ros ham når han tisser ude (også selvom folk glor underligt på dig),
og ignorer det når han tisser inde.
Husk at få vasket af med Rodalon. Hvis lugten bliver hængenede kan han
finde på at tisse dér igen. Og selvom vi ikke kan lugte det, så kan
hunden!

>Han har været vant til at være meget alene, og har selvfølgelig ikke kunnet
>holde sig i de mange timer, derfor tror han selvfølgelig, det er okay, at
>han letter ben her også.....han laver ikke pølser indendørs.

Det er da altid noget!
Jeg overtog selv en 9 år gammel chihuahua-blanding for en del år
siden. Hun var ikke vant til at blive luftet ret ofte, og hun skulle
også holde sig i rigtigt mange timer ad gangen. I hendes gamle hjem
var der mange "mærker" efter uheld, men hos mig lavede hun en
ordentlig "kage" den første nat, og så var det ellers overstået.
Jeg gik to lange ture med hende hver dag (2-3 timer) og småture morgen
og aften. Hun var for så vidt ikke urenlig, men hun havde bare ikke
været passet ordentligt.

14 dage er ikke ret lang tid, så mit råd er at du væbner dig med
tålmodighed og rengøringsmidler!
Det skal nok komme.

--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Ukendt

Dato : 03-09-04 10:24

Hej

> [...]
> Husk at få vasket af med Rodalon. Hvis lugten bliver hængenede kan han
> finde på at tisse dér igen. Og selvom vi ikke kan lugte det, så kan

Du kan tro, jeg lufter ham - det bliver nok til 4-5 ture om dagen,og jeg
står troligt op kl.04:00 hver nat, og går en lille tur med ham, så han kan
få tisset af, så vi kan få et par timer mere bagefter Jeg roser ham også
til skyerne, når han tisser ude, og prøver at sige NEJ inde, meeeeeen det
hjælper ikke
Men du har nok ret i , at jeg er nødt til at starte forfra med
pottetræningen, og det er vel med ca. 3 timers interval, at man skal ud,
eller ?? - jeg har heldigvis hele dagen til min rådighed.

> 14 dage er ikke ret lang tid, så mit råd er at du væbner dig med
> tålmodighed og rengøringsmidler!
> Det skal nok komme.

Næ, det det vel egentlig ikke - og da jeg allerede elsker den lille rad så
højt, så skal han bare blive her, og ikke skifte hjem igen igen, så jeg
væbner mig, men gode råd om ideel pottetræning modtages også gerne.....

Mvh

Tina

Fra : Karina

Dato : 03-09-04 08:00

> [...]
>højt, så skal han bare blive her, og ikke skifte hjem igen >igen, så jeg
>væbner mig, men gode råd om ideel pottetræning >modtages også gerne.....

Hej Tina

Når du tager ham i at tisse indenfor, så prøv at løfte hans forben ( begge
to ) og sig et fast NEJ.
Når man løfter deres ben holder de op med at tisse. Sæt han så udenfor og
lad han blive ude til han har tisset mindst en gang. Du kan evt. sige - kan
du tisse? - Det har vi lært vores hund fra han var lille og det gør faktisk
at han kan tisse på komando nu. Husk at skam ros bagefter hvis du får ham
til at tisse på din komando.

Håber det hjælper *S*

Mange hilsner

Karina