Living Next Door To Alice ?
Fra : Thomas H.

Dato : 03-09-04 07:46

Skal lige have afgjort en lille tvist,
"Living Next Door To Alice", hvem har lavet den, Dr.Hook eller Smokie ?
Eller er den også et covernummer fra dem?
Jeg kender den kun med Smokie, men folk omkring mig påstår at der er Dr.Hook
og er mest kendt med dem ...

--
Thomas H. - www.thhe.dk

Fra : Jacob E.

Dato : 03-09-04 10:02

Thomas H. wrote:
> [...]
> Smokie ? Eller er den også et covernummer fra dem?
> Jeg kender den kun med Smokie, men folk omkring mig påstår at der er

Lad os bare konstatere, at det er en Smokie-sang.

Mvh Jacob

Fra : Thomas H.

Dato : 03-09-04 10:18

"Jacob E." <sp@mmergotohell.invalid> skrev i en meddelelse

> Lad os bare konstatere, at det er en Smokie-sang.

Arrh, det ville nu være rart med noget konkret!
Mit problem er at jeg får masser af google-hits med dr. hook men ikke noget
rigtigt brugeligt, og der står kun "alice" i alle discografier, mens hele
titlen står i masser smokie discografier.

Fra : .Kody

Dato : 03-09-04 10:47

"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> rigtigt brugeligt, og der står kun "alice" i alle discografier, mens hele
> titlen står i masser smokie discografier.

Er dette nok ?

http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&token=&sql=17:889603

..Kody

Fra : Martin

Dato : 03-09-04 11:35

Hejsa
..Kody wrote:
> http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&token=&sql=17:889603

Og hvad beviser det?
Smokie lavede nummeret i 1976.

(Mindes faktisk endda at kunne huske at jeg har læst/fået at vide at det er
Dr. Hook der skrevet nummeret til Chriss Normann. Om det er sandt eller ej,
tør jeg ikke lige stille mig op og svare på.)

Mvh
Martin

Fra : Thomas H.

Dato : 03-09-04 11:56

".Kody" <mgs@email.dk> skrev i en meddelelse

> Er dette nok ?
>
> http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&token=&sql=17:889603

Øh næb ...en flok opsamlingsplader siger vel ikke det store?

Fra : Jan Ohlsson

Dato : 03-09-04 12:57

hej grupe

Living Next Door To Alice Nicky Chinn / Mike Chapman / 1976

de to herre skrev næsten alt pop i 70

hilsen jan o

Fra : Lars K. Nielsen

Dato : 03-09-04 12:56

Thomas H. skrev:

> [...]
>Eller er den også et covernummer fra dem?
>Jeg kender den kun med Smokie, men folk omkring mig påstår at der er Dr.Hook

Ifølge flere forskellige websites blev "Living Next Door To Alice"
oprindelig indspillet af en gruppe kaldet New World:
<http://www.nostalgiacentral.com/music/smokie.htm>
<http://www.alexgitlin.com/smokie.htm>
<http://www.musicweb.uk.net/encyclopaedia/s/S307.HTM>
<http://home.swipnet.se/skroff/newworld.html>

Ifølge det sidste link udkom New World's udgave i 1973 - Smokie's
udgave blev udgivet i 1976. Sangen er skrevet af den kendte
sangskiverduo Mike Chapman og Nicky Chinn som i 70'rne også skev mange
andre hits for Smokie (samt også for Suzi Quatro, Mud og Sweet for den
sags skyld). Men det var altså Smokie's version af sangen der var et
hit og så vidt jeg har kunnet researche mig til har Dr. Hook ikke
indspillet sangen - de har ihvertfald ikke haft et hit med den. Så du
har måske ikke "helt" ret - men du har "mest" ret.

-lkn

Fra : Thomas H.

Dato : 03-09-04 13:32

"Lars K. Nielsen" <nielsenSPAMNEJTAKdenmark@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:kkmgj056p8b1s5a6n8apf1gdbej6el3dbl@4ax.com...

> [...]
> indspillet sangen - de har ihvertfald ikke haft et hit med den. Så du
> har måske ikke "helt" ret - men du har "mest" ret.

Ok det er sgu en speget sag! *G*
Men Smokie er da den version man som regel hører ikke? Og hvis Dr.Hook slet
ikke har indspillet den, må jeg ha' mest ret
.....Nogen herude snakkede bare om, at det var en fra Dr.Hook der havde
skrevet den, Shell Silverstein ...eller noget

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 03-09-04 14:35

> Men Smokie er da den version man som regel hører ikke? Og hvis Dr.Hook
slet
> ikke har indspillet den, må jeg ha' mest ret

det ser mere ud som om at du tager mindst fejl, da ingen af jer har ret.
--
Ivan V. Klattrup
www.klattrup.dk

Fra : Ruth Nilsen

Dato : 03-09-04 18:41

"Lars K. Nielsen" skrev:

> [...]
> indspillet sangen - de har ihvertfald ikke haft et hit med den. Så du
> har måske ikke "helt" ret - men du har "mest" ret.

Alt dette har jeg også funnet ut, ved hjelp av musikkleksikon osv. Ble litt
interessert, da jeg en gang for mange år siden mente at dr. Hook hadde en
versjon av sangen, men fant ut at det var feil. (det var jo bare Smokie jeg
hørte fremføre den, så jeg godtok det).
Men idag fant jeg denne informasjonen på Gracenote:
http://www.gracenote.com/xm/pcd/lovesongs/aba42c9ec56cf86a0da64809e00aa37a.html
Så nå ble jeg litt i tvil igjen. Vet ikke om Gracenote er en pålitelig
kilde, da jeg har fått feile opplysninger om sangtitler der før.

hilsen Ruth

Fra : Ole Damgaard

Dato : 04-09-04 12:38

> [...]
> Så nå ble jeg litt i tvil igjen. Vet ikke om Gracenote er en pålitelig
> kilde, da jeg har fått feile opplysninger om sangtitler der før.

Skal vi nu ikke få det på det rene:
Living next door to Alice er lavet af Nicki Chinn og Mike Chapman, og
de to var "huskomponister" for Smokie. Alice blev Smokies abosolut
største 70´er-hit. De udgav den i 1976 og den tordnede ind på den
engelske hitliste - med højeste placering som nr. 5 i december 1976.
Mens den var på sit højestelavede entertaineren Roy "Chubby" Brown en
udgave, hvor han indføjede det rytmiske pauseråb "Who the hell is
Alice" - som senere osse blev til Who the Fuck is ALICE.
Og så var vejen pludselig også banet for Dr. Hook.
Smokie var (og er) et udpræget pænt 70´er dance band, med smukke
melodiøse sange og tekster, som ikke kan forargre nogensomhelst.
Det amerikanske DR. HOOKS medicine Show Band udviklede sig ret hurtigt
til et halv-hippieband, med skæve tekster, provokerende optræden med
bare røv, drugs osv.
Da der blev lejlighed til at synge Who The Fuck is alice, tog osse DR.
Hook den med på sin setliste - og som Ruth anfører er den altså med på
en enkelt Hook-compilation.
Nej selvfølgelig har Alice intet musikalsk at gøre med Sylvia, men vi
må lade Åge, at den måde, hvorpå smokie-forsanger Chris Norman
fremfører Alice er præcist den sammen klagende, sørgende sangform, som
Ray Sawyer (Dr. Hook) anvender i Sylvias Mother - og dermed er der et
klar sammenfald i mood, som måske kan få nogle til at huske en vis
sammenhæng mellem de to sange.

mvh ole

Fra : Thomas H.

Dato : 04-09-04 13:37

"Ole Damgaard" <odg@dr.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Da der blev lejlighed til at synge Who The Fuck is alice, tog osse DR.
> Hook den med på sin setliste - og som Ruth anfører er den altså med på

Ok, så er den vist efterhånden klaret! Og jeg mener at have nogenlunden ret

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 05-09-04 12:19

Thomas H. <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:cGi_c.407$6T4.71@news.get2net.dk...

> Ok, så er den vist efterhånden klaret! Og jeg mener at have nogenlunden
ret

__________

SV: Havde du så bare spurgt hvem der havde indspillet de dansktop-udgaverne
af sangene, så havde de været betydeligt nemmere at svare. Hehe.
Den første udgave blev indspillet af Bamses Venner og den nye udgave
blev indspillet af Bamses venner.

Hilsen Åge

Fra : Thomas H.

Dato : 05-09-04 14:54

"Åge Halldorsson" <a.halldorsson@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> af sangene, så havde de været betydeligt nemmere at svare. Hehe.
> Den første udgave blev indspillet af Bamses Venner og den nye udgave

Jo, men nu er der jo stort set INTET dansktopmusik, eller dansk musik
generelt fra 60-70'erne der originale, så det er ret uinteressant

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 05-09-04 17:39

Thomas H. <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:bUE_c.93$bl.79@news.get2net.dk...

> Jo, men nu er der jo stort set INTET dansktopmusik, eller dansk musik
> generelt fra 60-70'erne der originale, så det er ret uinteressant
__________

SV: Sådan har det altid været. Det gælder også 50-ene, 80-erne, 90-erne og
00-erne. Så det......

Hilsen Åge

Fra : Thomas H.

Dato : 05-09-04 18:49

"Åge Halldorsson" <a.halldorsson@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> SV: Sådan har det altid været. Det gælder også 50-ene, 80-erne, 90-erne og
> 00-erne. Så det......

Ahh, den var storslem i 70'erne tror jeg! Problemet/fidusen dengang var jo
nok, at folk ikke kendte så meget udenlandsk musik oms de gør i dag, så det
var lidt lettere at blive berømt med et godt nummer, som man ikke selv havde
lavet ...

Fra : Martin

Dato : 06-09-04 12:38

Hejsa
Thomas H. wrote:
> [...]
> var jo nok, at folk ikke kendte så meget udenlandsk musik oms de gør
> i dag, så det var lidt lettere at blive berømt med et godt nummer,

Det er da ikke en døjt anderledes i dag heller.
I dag findes der stort set ingen der kan lave musik selv, så dem der dog
trods alt forsøger, må tage sig til takke med at lave et covernummer af et,
somregel, udemærket nummer fra firserne.

Jeg mindes en dag for et års tid siden, da en tøs fra nabogaden sagde til
mig at jeg skulle høre det her vildt gode nye nummer... Det var en eller
anden pigegruppe (kan ikke huske navnet) med "eternal flame" (Nej, det var
netop ikke The Bangles). Da jeg så fortalte at det altså ikke var noget nyt
nummer, men at det blot var en genindspilning af et nummer fra '89, var hun
lige ved at rive hovedet af mig, for det kunne jo ikke passe.

Ak ja, de unge mennesker i dag ved ikke hvilken god musik de er gået glip
af...

Mvh
Martin

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-09-04 12:52

Martin wrote:

> [...]
> lige ved at rive hovedet af mig, for det kunne jo ikke passe.
>
> Ak ja, de unge mennesker i dag ved ikke hvilken god musik de er gået glip

Sådan var det såmænd også, da vi andre var unge - selvom det
selvfølgelig er meeeget værre i dag. Det at få et hit ved at lave
coverversioner af gamle numre er absolut ikke noget nyt.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 06-09-04 18:07

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:413C4F50.116@kimludvigsen.dk...

Det at få et hit ved at lave
> coverversioner af gamle numre er absolut ikke noget nyt.
________

SV: Det er også helt fint. Hvorfor skulle en god slager gå i glemmebogen.
Det der er skrækkeligt i den forbindelse er at de nye udgaver ikke bliver
spillet på musikinstrumenter. De bliver hamret og banket løs af en computer.
Det er bare så tydeligt at høre.

Hilsen Åge

Fra : Hauge

Dato : 06-09-04 18:18

Hejsa

"Åge Halldorsson" <a.halldorsson@post.tele.dk> wrote in message
> Det der er skrækkeligt i den forbindelse er at de nye udgaver ikke bliver
> spillet på musikinstrumenter. De bliver hamret og banket løs af en
> computer.
> Det er bare så tydeligt at høre.

Og det gælder især dansktop-musik, hvor det dog mest minder om et Casio
lommekeyboard.

/Hauge

Fra : Michael

Dato : 07-09-04 11:14

> [...]
>
> "Åge Halldorsson" <a.halldorsson@post.tele.dk> wrote in message
>
> Og det gælder især dansktop-musik, hvor det dog mest minder om et Casio

Ja for man kan jo meget tydeligt høre det akustiske trommesæt og de
fantastiske blæseinstrumenter på dansktop musik..

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 07-09-04 19:12

Michael <m@h.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:413d89ed$0$192$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Ja for man kan jo meget tydeligt høre det akustiske trommesæt og de
> fantastiske blæseinstrumenter på dansktop musik..
_____

Jaja, det er godt med dig, men det kører ikke med den pop-rock-kendte "Dunk
dunk dunk dunk dunk".

Men du har ret i at den er gal med meget dansktopmusik, Lis og Per er f.eks.
grelle eksempler, rytmen kører med klik-klak klik-klak klik-klak o.s.v. -
men noget sådant kvier jeg mig ved at kalde dansktopmusik. Vi har meget at
lære af norsk og svensk musik, der jo som bekendt mønstrer nogle af
Skandinavien mest kendte og populære orkestre, Scandinavia, Vikingarna
o.s.v. - Her bruger man ikke (i hvert fald ikke med hørbart resultat)
den slags monotome klik-klak-dunk-dunk og hvad ved jeg. Så dettttt......

Nå, men det var jo en helt anden sag.

Hilsen Åge

Fra : Feeling 102, acting ~

Dato : 07-09-04 21:36

> [...]
> grelle eksempler, rytmen kører med klik-klak klik-klak klik-klak o.s.v. -
> men noget sådant kvier jeg mig ved at kalde dansktopmusik.

Jeg kender mange, som godt kan lide Lis og Per.
De er da ihvertfald bedre musikalsk end de der Dick & Gay!

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 09-09-04 16:05

Feeling 102, acting 17 <@> skrev i en
nyhedsmeddelelse:413e1bb0$0$275$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Jeg kender mange, som godt kan lide Lis og Per.
> De er da ihvertfald bedre musikalsk end de der Dick & Gay!
_________

Ok, ok, men så stiller man da i hvert fald heller ikke store krav til
kvalitet.

Hilsen Åge

Fra : Jan Achmann

Dato : 04-09-04 09:28

Nåh ja, NEW WORLD.....et australsk Chinn/Chapman produkt, som hittede med
"Tom Tom Turnaround" i 1971. Sangen blev også indspillet af Sweet samme år
og findes på deres bebut-LP.

Derefter hørte man intet til New World......som vel egentlig var en slags
forløber for Smokie, på den måde, at de var kanalen for C&Cs 60'er
inspirerede "sukkerpop-afdeling" efter at Sweet sprang ud i fuld
glam/hardrock i 72-73.
Succes med den bløde sing-along-pop fik de vel først egentlig igen, da de
satte sig på Smokie.

Men derfor har Dr. Hook nu stadigt hittet med "Alice" !

Jan

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 03-09-04 14:35

Thomas H. <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:rqUZc.42740$Vf.2280636@news000.worldonline.dk...

> Jeg kender den kun med Smokie,

SV: Også jeg

men folk omkring mig påstår at der er Dr.Hook og er mest kendt med dem ...

AV: Arh, ved du hvad, du skulle prøve at sige til de folk "omkring dig" at
de nok er kommet til at blande nogle pigenavne sammen. Nemlig Alice og
Sylvia. Det er helt sikkert det som er sket.
Altså; Alice-sangen er med Smokie, men de folk omkring dig tænker nok på
Sylvia, eller rettere sagt "Sylvias mother". Det er den Dr. Hook`s
medicin-show har lavet. Prøv at spørge dem om det ikke er den de tænker på.

Hilsen Åge

Fra : Søren Nielsen

Dato : 03-09-04 20:22

Åge Halldorsson wrote:

> [...]
> nok på Sylvia, eller rettere sagt "Sylvias mother". Det er den Dr.
> Hook`s medicin-show har lavet. Prøv at spørge dem om det ikke er den

Så synes jeg nærmere man burde sige til de folk omkring sig, at de burde
tage en høreprøve, hvis de blander de to sange sammen. De minder da
overhovedet ikke på nogen måde om hinanden.

Søren

Fra : Jan Achmann

Dato : 04-09-04 09:13

Sangen er rigtigt skrevet af Chinn/Chapman og udgivet af Smokie i 1976.
OG af Dr. Hook (vist lidt senere)!

Begge bands hittede med sangen, og som jeg husker det var Smokies version
faktisk den man hørte MINDST.

"Alice" er faktisk først for alvor blevet forbundet med Smokie senere hen,
fordi den endte med at blive deres kendemærke ("Who the fuck is Alice").

Spørger man en Amerikaner, vil han kende nummeret, men kun i Dr. Hooks
version. Smokie var (er) aldeles ukendte i USA.

Jan

Fra : Jan Achmann

Dato : 04-09-04 10:09

Nå, jeg har googlet lidt. Smokie var nr. 1 i tyskland med Alice i februar
1977. Jeg kan ikke finde hitoplysninger om Dr. Hooks version.
Men er er da en form for dokumentation:

http://www.twin-music.com/azlyrics/d_file/hook.html

Jan

Fra : f00ge

Dato : 05-09-04 13:44

"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> wrote:

> [...]
> Eller er den også et covernummer fra dem?
> Jeg kender den kun med Smokie, men folk omkring mig påstår at der er

Who the fuck is Alice?

Sorry, kunne ikke lade være.