Lopper... hvad nu ?
Fra : EnjoyNews

Dato : 02-09-04 14:22

Så skete det at vores mindste westie hvalp har fået lopper !! Øv øv... vi
har ikke fået givet hende loppebehandling ligesom vores anden westie... stor
fejl...

Nå men.. hvad kan vi gøre... vi har givet begge hunde loppebehandling, men
hvad sker der så nu.. preller de bare af..? og hvordan med de æg der sidder
i pelsen..?
Kan man regne med at den loppebehandling virker ..? Vi bruger Frontline for
hunde op til 10 kg.

Desuden har vi vasket sengetøj og diverse tæpper der lå omkring og
støvsuget.. er der andet vi kan gøre ?

Mange hilsner
Michael og Heidi

Fra : shadow

Dato : 02-09-04 18:30

EnjoyNews wrote:
> [...]
> Frontline for hunde op til 10 kg.
>
> Desuden har vi vasket sengetøj og diverse tæpper der lå omkring og

Hej
Lopper har altid været et stort problem for hundeejere. Det er næsten
uundgåeligt, at hunden på et eller andet tidspunkt i sit liv får lopper.
Klimaet har stor betydning for hvor mange lopper der kommer i loppesæsonen.
Har vi en hård vinter med frostgrader i en længere periode, vil loppesæsonen
starte sent, særlig hvis det også er et koldt forår. Man plejer at sige, at
loppesæsonen går fra 1. juni til 1. december. Den kan dog starte tidligere,
hvis der er en mindre hedebølge i april.

Loppens livscyklus:

En loppe er et sortbrunt, få millimeter langt dyr, med kraftige bagben, som
lever i pelsen på hunde og ernærer sig ved at suge blod. Den kan springe op
til 25 cm. Der findes både hunde-, katte og fuglelopper, men alle lever og
formerer sig lige godt, blot de befinder sig på et fjer- eller pelsbærende
dyr, Mennesker kan også få lopper fra kæledyr, men de kan ikke ernære og
formere sig af menneskeblod.

En hunloppe lægger ca. 15 æg om dagen, og i sit liv kan den lægge 1000 æg.
Loppens livscyklus, altså fra æg til loppe, kan ske på 14 dage under
gunstige forhold. Ægget klækkes, når der er den rette temperatur og
fugtighed, samt når der er

liv fra dyr omkring puppen. En puppe kan ligge i mange måneder, hvis der er
tilstrækkelig køligt. Det er derfor, at man kan opleve et pludseligt stort
loppeantal i et sommerhus, som i vintermånederne har været ubeboet.

En hund der har fået lopper, reagerer ved at klø sig voldsomt. Har man
mistanke om lopper skal hundens pels efterses meget grundigt. Det kan være
svært at finde lopperne, men i stedet skal man lede efter loppeekskrementer,
som nærmest ligner kaffegrums. Tag et stykke hvidt, fugtet vat, og gnid
rundt omkring i pelsen. Ekskrementer sætter sig fast, og man kan tydelig se
at vattet bliver rødt af blod. Finder man disse er det sikkert der er
lopper, og man bør tage det alvorligt, medmindre man ønsker en
loppeinvasion.

Loppeallergi:
Nogle hunde er allergiske over for loppestik. Sådanne hunde får en voldsom
kløe af blot et enkelt stik. De taber hårene over lænden, og får ved deres
kløen og kradsen store væskende sår i huden. Det er loppens spyt, som giver
den allergiske reaktion.

Loppeallergi behandles med binyrebarkhormoner, som er et meget effektivt
middel til at dæmpe allergiske reaktioner. Endvidere må der ofte gives
antibiotika, da der som komplikation ofte ses en hudinfektion. Hundeejere
der har en loppeallergisk hund skal gøre alt for at forebygge lopper. Her
skal nævnes det Frontline, som er et godt valg til disse hunde.

Loppeforebyggelse:

Naturpræparater:

1. Naturhalsbånd. Disse er lavet så de dufter af eukalyptus og citron.
Lopperne søger væk.

2. Hvidløg. Giv hunden et dagligt tilskud af hvidløg i maden. Det er bedst
at bruge rigtige hvidløg. En stor hund skat have to fed om dagen, en lille
1/2 fed. Hvidløg menes at give en dufteffekt, som får lopper til at søge
væk.

3. Pebermynteolie. Køb en lille flaske pebermynteolie, Korn nogle dråber i
nakken og ned langs ryggen. Ligeledes en dufteffekt.

4. Biokontrol. Baseret på kokusolie. Olien sprøjtes i pelsen, hvor lopperne
dør i den fedtede olieopløsning (købes hos dyrlægen).

Andre præparater:

Program vet:

Dette er tabletter, som gives en gang om måneden. Indeholder stoffet
lufenuron, som påvirker loppen i larvestadiet. Den udvikler sig ikke til en
voksen loppe. Man kan bruge præparatet forebyggende, dvs. man starter med
den første tablet i maj, og fortsætter resten af loppesæsonen. Mange giver
tabletter hele året.

Tiguvon:

Dette er et præparat mod voksne lopper. Man køber det som små ampuller der
indeholder en væske som gives på huden i hundens nakke en gang om måneden.
Det optages i blodet. Når en loppe stikker dør den. Bør ikke anvendes til
hvalpe, drægtige og syge hunde.

ExSpot:

Er en væske som købes i ampuller, der kommes på hundens hud.

Dels har stoffet en dufteffekt, så lopperne søger væk fra huden, og dels har
det en dræbende effekt. Lopperne skal ikke stikke for at påvirkes af
stoffet. Der kan i sjældne tilfælde forekomme overfølsomhedsreaktioner.

Frontline:

Der er tale om en væske indeholdende det aktive stof fibronil. Afhængig af
hundens størrelse gives der et vist antal »pump«, således at huden overalt
bliver behandlet med væsken. Fibronil deponeres i hudens talgkirtler og har
en langtidsvirkning (3 måneder). Lopperne bliver dræbt før de stikker
hunden.

Har man konstateret at hunden har fået lopper, er det ikke nok at anvende et
af de ovennævnte midler, og så tro, at nu går loppeangrebet i sig selv. Det
er meget vigtigt, at man også behandler omgivelserne. Man bør støvsuge meget
grundigt, og sørge for at smide støvsugerposen ud bagefter. Endvidere bør
man sprøjte med methopren, som er et stof, som forhindrer loppeæg og -larver
i at udvikle sig til voksne lopper.

HUSK: Det er altid nemmere at forebygge lopper. Det er også meget billigere.
Skal man først til at udrydde for lopper i hjemmet bliver det meget dyrt.

HUSK: Lopper er mellemvært for bændelorm. Derfor skal man altid give hunden
et bændelormemiddel (Droncit vet), hvis den har lopper.

--
M.V.H
Jimmy & Laika

Fra : Jan & Lisbeth

Dato : 03-09-04 16:03

"shadow" <shadow@> skrev i en meddelelse hvalp har fået lopper

> [...]

Jeg har lige været omkring dyrlægen for at få min hund vaccineret. Der fik
jeg et blad som hedder "Alt om din hund & kats sundhed". I bladet er der en
oversigt over de forskellige loppemidler. Ifølge den så kan man købe
"Capstar Vet" som dræber levende lopper 100% indenfor 24 timer. Det kan
købes hos dyrlægen, apoteket eller Matas.

Lisbeth

Fra : shadow

Dato : 10-09-04 01:22

Jan & Lisbeth wrote:

> [...]
> så kan man købe "Capstar Vet" som dræber levende lopper 100% indenfor
> 24 timer. Det kan købes hos dyrlægen, apoteket eller Matas.

Hej Lisbeth
Ja der kommer løbende nye produkter til ,så det er ikke til ,at huske dem
alle :) men det er meget vigtigt, at man også er opmærksom på omgivelserne,
og ikke kun på hunden, da det ellers vil være svært at slippe af med utøjet.
--
M.V.H
Jimmy & Laika

Fra : Heidi

Dato : 10-09-04 11:10

"> Kan man regne med at den loppebehandling virker ..? Vi bruger
Frontline for
> hunde op til 10 kg.

Hej Heidi!

Hvis dine hunde begynder at klø sig voldsomt efter behandlingen, så
kan det altså være et udtryk for, at de ikke tåler Frontline. Ingen af
mine westier lider - heldigvis - af allergier, men den ene får dog
voldsom kløe af Frontline. Derfor loppebehandles han ikke. Ifølge min
dyrlæge ses dene kløereaktion af og til hos westier.

Heidi