firewall ipadresser
Fra : Filip

Dato : 02-09-04 13:47

Hej NG

Jeg søger en gratis firewall, hvor man kan på en let og overskuelig måde
sortere hvilke computere der må få adgang til min filer. Evt med at der
kræves en adgangskode, eller at jeg skal tillade hver gang en ipadresse vil
have adgang til mine filer.

Filip

Fra : Filip

Dato : 02-09-04 13:51

..... jeg bruger selv sygaye personal firewall 5.5, men den er helt umulig at
sætte op til det den skal. Desuden tror jeg det kun er en shareware udgave
jeg har anskaffet mig, og det gør det jo ikke bedre

Filip

Fra : Peter Mogensen

Dato : 02-09-04 14:38

Filip wrote:
> [...]
> kræves en adgangskode, eller at jeg skal tillade hver gang en ipadresse vil

Lad os nu antage at du med "adgang til dine filer" snakker om de
windows-shares du har på din computer.
Så er mit spørgsmål: Det som du ønsker, er det ikke netop hvad
rettighedsadministrationen i Windows er til for? Hvorfor føler du du har
brug for en firewall?

Peter

Fra : Filip

Dato : 02-09-04 22:34

> [...]
> Så er mit spørgsmål: Det som du ønsker, er det ikke netop hvad
> rettighedsadministrationen i Windows er til for? Hvorfor føler du du har

Det er fordi jeg er på et stort netværk på skolen, med min bærbare, og har
ofte problemer med at andre henter filer fra min pc, og det er kun visse
personer der skal have adgang til disse filer. Det kan også være at jeg kan
nøjdes med at låse de delte filer med en kode, men det kan jeg ikke få
windows xp til i "deling af mapper". Er der evt nogen der ved hvordan man
gør det?

....men jeg er stadig interesseret i at få fat i en gratis firewall

Filip

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 03-09-04 07:25

On Thu, 2 Sep 2004 23:33:49 +0200, "Filip" <filipravn@get2net.dk>
wrote:

> Det er fordi jeg er på et stort netværk på skolen, med min bærbare,
> og har ofte problemer med at andre henter filer fra min pc, og det
> er kun visse personer der skal have adgang til disse filer.

Hvad er det du siger med det? At Windows' bruger/password-model
ikke er sikker, og at andre kan hente ting fra dine shares, selv
hvis de ikke har det rigtige user ID og password?

Det er da lidt af en kiosbasker.

> Det kan også være at jeg kan nøjdes med at låse de delte filer med
> en kode, men det kan jeg ikke få windows xp til i "deling af mapper".
> Er der evt nogen der ved hvordan man gør det?

Du kan prøve at spørge i en Windows-gruppe. Husk at oplyse,
hvilket OS du bruger (og husk at Windows XP er to forskellige
ting).

> ...men jeg er stadig interesseret i at få fat i en gratis firewall

Hvis du i en personlig firewall lukker op for, at man har adgang
til de porte der bruges til Windows Networking, så vil man også
have adgang til dem...

Du kan (som du efterspørger) filtrere på IP-adresser, men for det
første kan den slags spoofes, og for det andet behøver du ikke en
personlig firewall til at gøre det, for funktionaliteten ligger i
Windows selv[1].

Og læs så her http://sikkerhed-faq.dk/hjemme_pc#firewall

-A
[1] Start | Settings | Network Connections | højreklik +
Properties | vælg TCP/IP + Properties | Advanced | Options |
Properties.