CPU temperatur
Fra : RLJ

Dato : 02-09-04 00:18

Hej NG

Hvad er egentlig den normale temperatur for CPU og MB
i en 3.0 GHz P4 maskine ?? Sådan ca...

Ved hvor mange grader begynder "den røde lampe" at blinke ?

Min CPU ligger på ca. 47°
Bundkortet på 36°
Begge +/- 1°

Bundkortet er et ASUS P4P800SE og der er ikke overclocket.
Der er god køling på ( 3 blæsere ) og den kører "skidegodt".

hilsen

Ralph

Fra : Sander

Dato : 02-09-04 04:12

Min Prescott 3.0 ligger på 37-38 idle, og kan komme op på 53 når den skal
arbejde.
Sander.

Fra : Ken

Dato : 02-09-04 11:09

On Thu, 2 Sep 2004 01:18:27 +0200, "RLJ" <list-jensen@privat.dk>
wrote:

> Min CPU ligger på ca. 47°
> Bundkortet på 36°
> Begge +/- 1°

Min P4C800-E Deluxe 3,2 GHz Northwood.
32-48° CPU beroende på arbete.
30° Moderkort
31° Hårddiskar
Detta mätt vid 24° lufttemperatur in i datorlådan.
CPU-kylare: Thermalright SP-94
http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/03/10/10/5075375
92mm Papst fläkt på 1480rpm.
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=6918.htm?_54_137_29

Fra : Neo

Dato : 02-09-04 12:07

en 40-50 grader er vel meget passende

.... _PÅSTAND_ men så længe du ikke vil overclocke din CPU og
maskinen ellers kører stabilt er det strengt taget ligegyldigt hvilken temp
din CPU har _PÅSTAND SLUT_

Mvh Neo

Fra : Sander

Dato : 03-09-04 18:30

Siden Neo "råber" så højt herinde, må han være betydeligt klogere end alle
andre,
det er altid fornuftigt at holde øje med temperaturen så man har lidt hånd i
hanke med
at maskinen ikke bliver ustabil p.g.a for dårlig køling, uanset om årsagen
til dette så er
sjusk eller manglede luftudskiftning i kabinetet.

Sander.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-09-04 10:15

Sander wrote:

> Siden Neo "råber" så højt herinde, må han være betydeligt klogere end
> alle andre,

Nej, han er bare en troll.

> Sander.

Kunne man få dig til at læse lidt her:

Jesper G. Poulsen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 03-09-04 20:31

Neo wrote:

> .... PÅSTAND men så længe du ikke vil overclocke din CPU og
> maskinen ellers kører stabilt er det strengt taget ligegyldigt
> hvilken temp din CPU har _PÅSTAND SLUT_

Vrøvl og nonsens.

Jesper G. Poulsen

Fra : Neo

Dato : 04-09-04 21:48

> Vrøvl og nonsens.
>

> --
> Med venlig hilsen
> Jesper G. Poulsen

.... hvorfor tror du det ? .. begrund venligst.

Neo

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-09-04 01:00

Neo wrote:

> .... hvorfor tror du det ? .. begrund venligst.

Fordi der bør være en klar sikkerhedsmargin mellem normaltemperatur og
worst-case temperatur. Den eneste måde at sikre dette er ved jævnligt
at overvåge maskinens forhold.

Det er også måden at sikre at maskinen fortsætter med at være 100%
stabil.

Som eksempel kan nævnes at mine "de gamle" ikke har haft
hardwarenedbrud siden de begyndte at overvåge PC'ens arbejdsforhold.
Inden da var maskinen lettere ustabil i sommerperioderne og det kostede
en disk (og mange data).

Indmaden er blevet mere fintfølende overfor de klimatiske forhold inde
i kabinettet, idet halvlederbranchen presser teknologien til grænsen af
hvad der er praktisk muligt.

Jesper G. Poulsen

Fra : Neo

Dato : 05-09-04 01:40

...... som udgangspunkt vil jeg lige nævne at jeg for så vidt er fuldstændig
enig med dig.

> Fordi der bør være en klar sikkerhedsmargin mellem normaltemperatur og
> worst-case temperatur. Den eneste måde at sikre dette er ved jævnligt
> at overvåge maskinens forhold.

Jeg er fuldstændig enig med dig, heldigvis findes der programmer der kan
overvåge dette for dig,
- spørgsmålet er her mere hvor stor difference mellem worstcase temp. og
normal temp bør være.

> Det er også måden at sikre at maskinen fortsætter med at være 100%
> stabil.

Det er klart at maskinen skal efterses for støv og skidt af og til, og man
tager da heller ikke skade af lige at kontrollere temperaturen

> [...]
> hardwarenedbrud siden de begyndte at overvåge PC'ens arbejdsforhold.
> Inden da var maskinen lettere ustabil i sommerperioderne og det kostede

Det oprindelige spørgsmål gjaldt CPU temp, det gjorde min påstand også. -
ikke harddisk temperatur, lige netop pga.
den øgede risiko for tab af data.

> Indmaden er blevet mere fintfølende overfor de klimatiske forhold inde
> i kabinettet, idet halvlederbranchen presser teknologien til grænsen af
> hvad der er praktisk muligt.

Det er korrekt at producenterne presser hardwaren til grænsen af hvad der er
praktisk muligt, men det sagde man også i 80'erne, 90'erne osv.
så det korrekte må være .... "hvad der er praktisk muligt ... med nutidens
teknologi"

Min påstand var ... lidt ... ment som en provokation/oplæg til diskussion.
Blandt PC freaks er min erfaring at samtalerne tit går på CPU temp og hvor
"kolde" de er .... jeg mener at det tit er skudt over mål.
Mange jagter at få kølet CPU'en meget, jeg kan forstå det aktuelle i det
hvis man ønsker at overclocke, men hvis man ikke ønsker at overclocke
så slap dog af .. og nyd hvor lækker en støjsvag PC kan være.

altså skide være med at CPU temp er på 30 grader, hvis maskinen er stabil op
til 70 grader .... så er der lige sikkerheds marginen ... lad os sige 15-20
grader
så er der også taget hensyn til en varm sommerdag, så er vi på 50-55 grader.

som eksemplet herover viser, køles CPU'en mere end "nødvendigt", med ekstra
støj fra cooler til følge - og det er det der er min pointe.

Så er der nogen der vil mene at CPU'en slides hurtigere når den er varm ...
og hvad så? ... man (jeg) har formodentligt købt en ny inden den gamle
begynder at fejle

.... når det så er sagt så synes jeg ikke at stadig ikke at min oprindelige
påstand fortjener svaret "vrøvl og nonsens" ..... jeg synes at du var lidt
for hurtig der !

Mvh Neo

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-09-04 10:25

Neo wrote:

> Det oprindelige spørgsmål gjaldt CPU temp, det gjorde min påstand
> også. - ikke harddisk temperatur, lige netop pga.

Hvis yemperaturen på CPU er for høj, så kan det skyldes dårlig
luftcirkulatione i kabinettet. Dårlig luftcirkulation giver varme
diske... - Du kender resten

> aktuelle i det hvis man ønsker at overclocke, men hvis man ikke
> ønsker at overclocke så slap dog af .. og nyd hvor lækker en
> støjsvag PC kan være.

Hvis min PC skal være helt støjsvag, så brænder mine diske af.

> så er der også taget hensyn til en varm sommerdag, så er vi på 50-55
> grader.

Og hvad er temperaturen så i resten af kabinettet?

> som eksemplet herover viser, køles CPU'en mere end "nødvendigt", med
> ekstra støj fra cooler til følge - og det er det der er min pointe.

Ikke nødvendigvis. Jeg køler min Barton 2500+ (ikke-OC) med en Spire
WhisperRock IV. Den får frisk luft udefra og holder en temperatur på
40°C (max).

> ... når det så er sagt så synes jeg ikke at stadig ikke at min
> oprindelige påstand fortjener svaret "vrøvl og nonsens" ..... jeg
> synes at du var lidt for hurtig der !

Nope, det er stadig vrøvl og nonsens. En varm CPU skyldes varme i
kabinettet. Varme i kabinettet er dræbene for diskene.

Jesper G. Poulsen

Fra : Neo

Dato : 05-09-04 18:57

> Ikke nødvendigvis. Jeg køler min Barton 2500+ (ikke-OC) med en Spire
> WhisperRock IV. Den får frisk luft udefra og holder en temperatur på
> 40°C (max).

ok ... du køler din CPU med luft udefra ! .....

> Nope, det er stadig vrøvl og nonsens. En varm CPU skyldes varme i
kabinettet.

..... du køler din CPU med luft udefra, og det er varme i kabinettet der
forårsager en varm CPU jf. ovenstående .... er det ikke lidt selvmodsigende
?

>Varme i kabinettet er dræbene for diskene.

Det er jeg enig med dig i, men lad mig for en god ordens skyld lige gentage
følgende:

.... _PÅSTAND_ men så længe du ikke vil overclocke din CPU og
maskinen ellers kører stabilt er det strengt taget ligegyldigt hvilken temp
din CPU har _PÅSTAND SLUT_

Min påstand gælder CPU og kun CPU ....

Hvordan problemet med køling af harddiske løses er individuelt og efter
behov. Min løsning består i en blæser forrest i kabinettet som suger luft
ind over diskene og en blæser bagerst i kabinettet, lige over grafikkortet
som blæser ud. Begge blæsere er lownoise papst og de kører på 7V ... denne
relativt svage luftcirkulation er tilsyneladende nok til at holde mine 6
diske på en drifttemp på gennemsnitlig 31 grader, målt med speedfan 4.11
(har dog i sommers været oppe på 40 grader) . Jeg har dog monteret en
switch, koblet så jeg kan give 12V til blæserene i tilfælde af et nettræf
eller lign. hvor maskine presses til det yderste i adskellige timer i træk.

Naturligvis er min PC ikke støjsvag ... tror ikke at det kan lade sig gøre
med 6 diske, men "larmen" er ikke generende, og blæserstøj kan ikke høres.

Det her grænser sig til flueknepperi Jesper, læs min påstand igen og træk
dit udsagn tilbage ! .... du ved jeg har ret, og jeg ved at du ved det

Mvh Neo

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-09-04 09:03

Neo wrote:

> ok ... du køler din CPU med luft udefra ! .....

Ja, for ellers bliver CPU for varm.

> .... du køler din CPU med luft udefra, og det er varme i kabinettet
> der forårsager en varm CPU jf. ovenstående .... er det ikke lidt
> selvmodsigende ?

Du læser det du vil. Farvel med dig!

> dit udsagn tilbage ! .... du ved jeg har ret, og jeg ved at du ved
det

*PLONK*

Jesper G. Poulsen

Fra : Neo

Dato : 06-09-04 09:16

> *PLONK*
> --
> Med venlig hilsen
> Jesper G. Poulsen

Jamen Jesper dog .... jeg er jo nærmest jubilar ... ifølge
http://groups.google.dk/groups?q=jesper+poulsen+plonk&hl=da&lr=&ie=UTF-8&sa=N&scoring=d
er jeg nr. 150 du *plonker* *GG*

Du er jo totalt useriøs !

Neo

Fra : Ole N

Dato : 08-09-04 21:28

Min Barton 2800+ har (ifølge Hmonitor) en temp. på ca.63 °C ved hårdt brug.
Den køles af en TermalTake TR...? som larmer godt med 2700 rpm. (Ved 166 mhz
fsb).
Hvis jeg OC'er den til 178 (som er det højeste den processor vil boote med),
løber temp. over 72°C.
Computeren er købt sidste år ved compumail, som måtte skifte kabinet, da de
ikke kunne styre temp. i det som jeg havde bestilt!

Min mors computer som jeg købte ved GreenData i går har en 2500+ in a BOX,
og den har en temp. på 35°C (Hmonitor) uclocket! Desuden er siger blæseren
det halve ved 3000 rpm.

Jeg tror der er kæmpe forskel på temp. alt efter kabinet, hastighed,
fremstillings år (måned) osv. Men jeg mener nu alligevel at 65°C og derover
er for meget.

Så nu køber jeg en Glacialtech silent osv. III til 2800+'en. Så må jeg se om
det hjælper på temp. Hvis ikke tror jeg mest på at det er selve
processoreren det er "galt" med. Ellers er det måske det billige bundkort
som jeg har i?
Jeg tror der er airflow nok i kabinettet, for harddisk temp. er sjældent
over 30°C

mvh Ole

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-09-04 10:14

RLJ wrote:

> Ved hvor mange grader begynder "den røde lampe" at blinke ?

Ved ca. 70°C

> Min CPU ligger på ca. 47°
> Bundkortet på 36°
> Begge +/- 1°

Plus afvigelsen i proben (der ikke er kalibreret).
Det ser alt ialt fint ud, taget i betragtning at du højst sandsynligt
køler CPU med kabinetluften.

Jesper G. Poulsen