Hundehold.
Fra : JBH

Dato : 02-09-04 00:02

Hej

Man undres ind i mellem over hvordan folk holder dyr.. Jeg bor i en mindre
by et sted i det mørke Jylland, og har bemærket at man fra midnatstid og et
par timer frem svagt kan høre en hund gø/hyle i det fjerne. Det starter med
en gøen og i løbet af et par timer går det over i en nærmest ynkelig hylen.
Jeg bemærkede det første gang sidste vinter, så det må være en hund som er
ude hele året. Jeg har på fornemmelsen at det er en gård et par kilometer
væk. Det er ganske svagt og overdøves af biler på hovedvejen, som også
ligger et par kilometer væk.
Ud over at det da må være en pestilens for dem som bor tæt på, er det da
ikke en måde at holde hund på... spørgsmålet er bare om det er ulovligt,
hvis ikke hunden er bundet hele tiden (lænkehund) og ellers kan gå i læ for
regn og blæst. ?

mvh
JBH

Fra : Ukendt

Dato : 02-09-04 09:51

"JBH" <skodkontoen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke en måde at holde hund på... spørgsmålet er bare om det er ulovligt,
> hvis ikke hunden er bundet hele tiden (lænkehund) og ellers kan gå i læ

Tror ikke at det er ulovligt, hvis hunden kan gå i læ og ikke er lænkehund.

En af vores naboer holder hund på samme måde og hunden er faktisk flyttet
herover. Den savnede selskab efter, at være blevet alenehund.
Den kan være herover i 2 dage nogengange, før den hentes hjem igen og den
vil bestemt ikke med hjem.
Hvis vi går over med den, lunter den lige så stille tilbage efter os.
Herover får den lov, at komme ind. Vi kan ikke lade en hund ( denne er også
11 år ) ligge ude i regnvejr.
Den er desuden hunderæd for tordenvejr, fandt vi ud af forleden.
Vi har sagt til ejerne, at de ved hvor den er og de ved også, at den kommer
ind her. Den render ikke andre steder hen.
Har også haft den i bad, børstet den og renset et sår på dens hale i
sæbevand. Noget ejerne ikke bekymre sig så meget om.
De er flinke nok mennesker, men vi har et totalt forskelligt syn på det, at
holde hund....

De har nu fået hund nummer to, for og holde hund nummer et med selskab og
hjemme. Hund nummer to har også været her nogle gange, men den går selv hjem
igen. Den gør / hyler også, når den er alene, men det genere vist
ikke nogen herude, da der er langt mellem husene.
Hund nummer to får i det mindste en chance mere her i livet. Den har stået
som lænkehund, så den tonser rundt og rundt og...
Sikken en energi. Den kan dog sagtens trænes op endnu. Testede selv med en
frikadelle forleden, da jeg skulle følge den hjem og så havde den pludselig
fået ører og kunne skam også sitte.....

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Holm

Dato : 02-09-04 12:53

> [...]
> ikke en måde at holde hund på... spørgsmålet er bare om det er ulovligt,
> hvis ikke hunden er bundet hele tiden (lænkehund) og ellers kan gå i læ

I hundeloven står der :

§ 5. Det er forbudt til stadighed at holde en hund bundet.

Men det er ikke ulovligt at holde den bundet i perioder , men så skal dens
snor være mindst 5 m lang og den skal have adgang til læskur og vand / mad.

Du kan læse mere om loven her :

http://www.dyreklinik.net/Love/Index.html

Mange hilsener
Holm