Konfigurere forbindelse udenom router
Fra : Morten Holberg Niels~

Dato : 01-09-04 20:18

Hej

Jeg kører pt med en 512kb Proaccess ADSL-line gennem TDC. Routeren er en
Officeconnect cable/DSL gateway fra 3COM med modelnummeret 3C855. Computerne
på netværket er alle sat ind i denne router, og bliver dermed beskyttet af
dennes firewall som desværre er rimelig stramt opsat. Dvs kun de ALLERMEST
nødvendige forbindelser indadtil bilver ikke blokeret, og sådan skal det
blive ved med at være.

Jeg er dog i denne situation at jeg gerne vil åbne en enkelt port i
forbindelse med spil på min pc. Her er hvad jeg havde i tankerne:
-Koble routeren fra og køre direkte mellem ADSL-modem og PC. Beskyttes af
Sygate personal FREE firewall.

Er ovenstående løsning mulig, og hvordan eksekveres den i praksis mht
opkaldsadresser og lignende?

Mvh

Morten

Fra : Peter Mogensen

Dato : 01-09-04 22:48

Morten Holberg Nielsen wrote:
> Jeg er dog i denne situation at jeg gerne vil åbne en enkelt port i
> forbindelse med spil på min pc.

ja.

> Her er hvad jeg havde i tankerne:
> -Koble routeren fra og køre direkte mellem ADSL-modem og PC. Beskyttes af
> Sygate personal FREE firewall.

øh.. det var drastisk. Hvorfor ikke bare gøre som du beskrev ovenfor -
at åbne denne ene port i routeren? Er det en speciel protokol, som
routeren ikke kan forstå?

> Er ovenstående løsning mulig, og hvordan eksekveres den i praksis mht
> opkaldsadresser og lignende?

Nu går jeg ud fra at du har "Bredbånd ADSL". Så vidt jeg husker får man
2 dynamiske IP-adresser og kan købe flere, så ja... du kan godt have
flere computere direkte på dit ADSL-modem, men jeg kan ikke anbefale dig
at basere din sikkerhed på en personal firewall. Du bør under alle
omstændigheder have styr på hvad din PC laver på nettet.

http://sikkerhed-faq.dk/hjemme_pc#firewall

Peter

Fra : Morten Holberg Niels~

Dato : 01-09-04 23:07

"Peter Mogensen" <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> skrev i en meddelelse

> ja.

> øh.. det var drastisk. Hvorfor ikke bare gøre som du beskrev ovenfor -
> at åbne denne ene port i routeren? Er det en speciel protokol, som
> routeren ikke kan forstå?

Som jeg skrev kan der ikke ændres i routeren. Det er ikke en mulighed af
forskellige årsager.

Mvh

Morten