Killing med dårlig mave
Fra : dpl

Dato : 01-09-04 19:17

Hejsa
Jeg er lidt bekymret for min ene killing, og har brug for et godt råd.
Natalya er nu 6 1/2 uge gammel, og har idag fået meget dårlig mave.

Hun har hele tiden været et lille myr, og vejer på nuværende tidspunkt
knap 500g. Hendes bror er en stor og rund fyr, der hele tiden har vejet
mere end hende. Nu vejer han 750g. Indtil sidste uge har begge dog
vokset støt og jævnt, så jeg var ikke specielt bekymret.

Den sidste uges tid har Natalya ikke taget noget videre på, mens hendes
bror samtidig har taget 100g på. Og nu da hun har dårlig mave, er jeg
blevet rigtigt bekymret for hende. Dels, hvad kan jeg gøre for at få
hendes mave i orden hurtigst muligt, og vejer hun generelt alt for lidt
for sin alder??

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Jytte

Dato : 01-09-04 20:42

dpl wrote:
> [...]
> er jeg blevet rigtigt bekymret for hende. Dels, hvad kan jeg gøre for
> at få hendes mave i orden hurtigst muligt, og vejer hun generelt alt

Hej Dorthe.

Jeg ville kontakte dyrlægen i morgen. Måske skal hun have noget antibiotika
og noget vædske. De små må helst ikke tabe sig.
God bedring med hende.

Hilsen
Jytte

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 01-09-04 21:08

"dpl" <dplahrmann@hotmail.com> wrote in message
> Hejsa
> Jeg er lidt bekymret for min ene killing, og har brug for et godt råd.
> Natalya er nu 6 1/2 uge gammel, og har idag fået meget dårlig mave.

Beskriv lige det meget dårlige mave?
Under alle omstændigheder bør du kontakte dyrlægen. Hun skal tage på i vægt.

Hilsen Nina

Fra : True Trust

Dato : 02-09-04 08:10

"dpl" <dplahrmann@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Natalya er nu 6 1/2 uge gammel, og har idag fået meget dårlig mave.
> Hun har hele tiden været et lille myr, og vejer på nuværende tidspunkt

Hej Dorthe
Dårlig mave i hendes alder kan skyldes utrolig mange ting.
De gængse årsager er jo foderskift, fra modermælk til fast føde.
Hvis det kan være det som er årsagen, kan du give Zolac som reetablere
tarmfloraen i løbet af ganske få dage.
Hvis du synes at Natalya mistrives, altså ikke leger som normalt, spiser og
drikker som normalt, at pelsen ser fedtet og sammenklasket ud, er der klart
noget galt.
Under alle omstændigheder, vil jeg tage hende til dyrlæge, for kun han kan
finde årsagen.

>Hendes bror er en stor og rund fyr, der hele tiden har vejet
> mere end hende. Nu vejer han 750g. Indtil sidste uge har begge dog
> vokset støt og jævnt, så jeg var ikke specielt bekymret.

Hankillinger er generalt større end hun killinger, og selve kuldets
sammensætning kan virkelig variere meget.
De får jo ikke ligeligt de samme gener fra mor og far.

> Den sidste uges tid har Natalya ikke taget noget videre på, mens hendes
> bror samtidig har taget 100g på.

Igen hvis Natalya spiser og drikker normalt, og ellers trives vil jeg tage
den med ro og ikke bekymre mig om vægten.
Brug dine øjne til at se om hun fejler noget og ikke vægten.
Killinger vokser forskelligt, nogen bliver først store når de får deres egne
madskål, her mener jeg,- når hun flytter hjemmefra og ikke skal slåges om
maden.

> [...]
> blevet rigtigt bekymret for hende. Dels, hvad kan jeg gøre for at få
> hendes mave i orden hurtigst muligt, og vejer hun generelt alt for lidt

Igen hvis du føler hun mistrives ud over vægten, så er det dyrlægen der må
tage affære, hvis det kun er pga. at du er bekymret over at hun ikke tager
så hurtig på som sin kuldbror, vil jeg tage den helt med ro.
Men dyrlægen må kontaktes ang. den tynde mave.
Zolac er et vidunder medicin at have i huset. Køb det og brug det i
fremtiden ved maveændringer.

Mvh
Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : dpl

Dato : 02-09-04 11:14

Hejsa
Har haft en lille telefonkonsultation med dyrlægen.

Vi prøver i første omgang med zoolac, for at se om maven går i orden. Ud
over diarre og manglende vægtforøgelse er Natalya frisk og frejdig. Hun
leger og trives, og både spiser og drikker vand. Jeg vejer hende
dagligt, og håber hun snart begynder at tage lidt mere på.

Hilsen Dorthe

Fra : True Trust

Dato : 02-09-04 12:22

> [...]
> leger og trives, og både spiser og drikker vand. Jeg vejer hende
> dagligt, og håber hun snart begynder at tage lidt mere på.

Hej Dorthe
Det glæder mig, at også dyrlægen tager den med ro.
Men være opmærksom på alle ændringer, og Zolac skal altså hjælpe i løbet af
1-2 dage.
Jeg har selv lige haft en lille omgang tynd mave på nogle af mine små
barylere, 19 stk
Skylden er min egen, jeg var nemlig løbet tør for vanlig foder, og kunne
ikke lige få fat i det samme, så jeg måtte ty til anden fodermærke. Det gav
en omgang tynd mave på et par dage, jeg gav Zolac, så overgangen ikke var så
slem, de er alle pånær en' okay igen.
Jeg har i mandags fået undersøgt om der skulle være en bakterie, men
prøverne sagde nej.
Held og lykke med den bette.
Og bare vent og se, hun skal nok blive stor, måske bruger hun bare lidt
længere tid.
Mvh
Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : dpl

Dato : 04-09-04 19:19

Hej igen
Godt nyt her fra sibi-fronten.
Lille Natalya har igen styr på maven, og har taget hele 71g på de sidste
to dag. Bare dejligt!

Hilsen Dorthe

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 04-09-04 20:30

dpl <dplahrmann@hotmail.com> writes:

> Hej igen
> Godt nyt her fra sibi-fronten.
> Lille Natalya har igen styr på maven, og har taget hele 71g på de
> sidste to dag. Bare dejligt!

Juble hurra det glæder mig

--
Med venlig hilsen & mIauu samt Miauu
Henrik & Anastacia samt Melissa fra regnbuebroen

http://misbamsen.dk posted with gnus Do not fear the penquin

Fra : True Trust

Dato : 06-09-04 07:33

> Hej igen
> Godt nyt her fra sibi-fronten.
> Lille Natalya har igen styr på maven, og har taget hele 71g på de sidste
> to dag. Bare dejligt!
> Hilsen Dorthe

Hej Dorthe
-Ihh det glæder mig at læse, at Natalya har det bedre, og ser ud til at tage
på i vægt igen.
Jeg krydser alt jeg har, for at det fortsætter
Mvh
Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : dpl

Dato : 09-09-04 20:34

True Trust wrote:
> [...]
> på i vægt igen.
> Jeg krydser alt jeg har, for at det fortsætter

Ja, det ser ud til at gå flot. Killingerne bliver 8 uger på lørdag, og
Natalya har nu rundet de 600 gram. Så det går dejligt hurtigt nu. De har
begge fået lidt zoolac nogle dage, og det samme har lille Rajana.

Hilsen Dorthe

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 10-09-04 00:23

> [...]

> Natalya har nu rundet de 600 gram. Så det går dejligt hurtigt nu. De
> har begge fået lidt zoolac nogle dage, og det samme har lille Rajana.

Det var da et positivt lyspunkt midt i alt den ævlen...

Slipper dog heller ikke de krydsede fingre mm lige med det samme, har
fået krampe *GGG*
Giv hele flokken en nussetur fra mig *S*