opkast
Fra : K.H.

Dato : 31-08-04 19:50

Hej NG.

Vors Golden Retriever (6mdr) har efterhånden en gang om ugen den tendens at
kaste sit foder op. Der går typisk en time fra den har spist. Det er sket
efter at vi skiftede fra Eukanuba, hvilke piller er meget større end
Bosch.Vi kørte med Eukanuba i 2 mdr, hvorfra vi skiftede til Bosch, for at
spare nogle penge.

Hunden afviste i starten at spise Boschen, men det lykekdes dog alligevel
ved at blande noget leverposteg op i foderet.

Foderet er fra Bosch, og er nogle runde foderpiller, som vi bløder op i
vand. Jeg har mistanke om, at det er foderet, der er galt med. Hunden rauer
foderet i sig, og måske spiser den for hurtigt!! Vi giver den i underkanten
af 180 gr. 2 gange dagligt.

Er der andre som har haft lignende oplevelser, eller måske bud på, hvad
hunden kan fejle ??

\!/
(@@)
-----o00o-(_)-o00o------------
Med venlig hilsen
BasHuus

Fra : Jimmy

Dato : 31-08-04 20:21

"K.H." <bashuus@tiscali.dk> wrote in message
> [...]
> efter at vi skiftede fra Eukanuba, hvilke piller er meget større end
> Bosch.Vi kørte med Eukanuba i 2 mdr, hvorfra vi skiftede til Bosch,

Hvor længe var den periode, hvor I gav begge fodre for at vænne hundens mave
til det nye?

mvh
Jimmy

Fra : Karina

Dato : 01-09-04 04:18

>Er der andre som har haft lignende oplevelser, eller >måske bud på, hvad
>hunden kan fejle ??

Hejsa

Der er ingen grund til at bløde maden op, da han jo ikke er en hvalp mere.

Hvis han har tendens til at sluge sit mad, er det en god idé, f.eks. at
smide fodret ud på gulvet, så han skal gå at samle det op.

Man kan også fodre i mindre portioner 3-4 gange om dagen.

Hunde kaster en del mere op end os mennesker, og så længe det ikke tager
overhånd, tror jeg ikke at i skal vvære for bekymret...men jeg er jo ikke
dyrlæge.
Prøv at ring til jeres dyrlæge og fortæl hvad der er galt...Det koster ikke
noget at få et råd

Hvis det er fodret som du tror er grunden til opkastningerne, synes jeg du
skal skifte foder.
Der er ingen grund til, at give det foder man køber hos dyrlægen, hvis man
gerne vil spare lidt penge.
Har du set på Olivers Pet food?
Det er et godt foder synes jeg ( og mange andre ) og det er faktisk ikke
særligt dyrt.

Mange hilsner

Karina

Fra : shadow

Dato : 02-09-04 19:04

K.H. wrote:
> [...]
> giver den i underkanten af 180 gr. 2 gange dagligt.
>
> Er der andre som har haft lignende oplevelser, eller måske bud på,

Jeg har lige tage en kopi af et tidligere inlæg jeg har postet.

Mange hunde kaster op en gang imellem. Det er absolut en forskel fra
mennesker. Det betyder ikke, at der er noget i vejen med hunden. Med andre
ord har hunde en gang imellem brug for at brække sig, og det har de en
udmærket evne til selv at regulere. Man kan opleve disse opkastninger en
gang om ugen eller hver anden uge.

Nogle hunde sluger deres mad for hurtigt, og kaster derfor maden op
umiddelbart efter de har spist. Det skyldes en voldsom stor udspiling af
mavesækken. Disse hunde bør man fodre flere gange om dagen (3) i stedet for
et stort måltid.

Har hunden vedvarende opkastninger, er der noget galt!!

Den hyppigste årsag til opkastninger er det faktum, at hunde indtager
fødeernner, som indeholder bakterier der giver irritation/infektion i
mave-tarm-kanalen. Sådanne hunde spiser f.eks. affald fra skraldeposer,
gamle madpakker, rådne kødben, rengøringsmidler, plantegifte og insektgifte.
Hvordan man skal reagere afhænger helt af, hvordan hunden har det. Er den
helt upåvirket og frisk som den plejer, kan man godt se tiden an. »Den
vigtigste behandling hvis hunden kaster op er et døgns faste«. Fast føde må
den først få efter 24 timer, hvorimod man efter 6 timer skal tilbyde den
vand. Dermed giver man den,-irriterede mavesæk fred og ro, og i mange
tilfælde kan man altså klare en sådan »maveforgiftning« uden dyrlægehjælp.
Efterfølgende er det klogt at give skånekost

Hunden skal til dyrlægen hvis:

Hunden kaster op, virker sløv, har feber, diarre (evt. blodig). I så fald
kan det dreje sig om en bakterie- eller virusinfektion, der er så voldsom,
at hundens almentilstand påvirkes. Dyrlægen behandler disse tilfælde med
antibiotika midler der giver ro i tarmkanalen og evt. væskedrop.

Hvis en hvalp som tager alting i munden får opkastninger, skal man altid
tænke på, om den kan have slugt et fremmedlegeme.

BEMÆRK:

Opkastninger kan være et symptom på anden sygdom. Derfor bør man altid være
opmærksom og søge dyrlæge, hvis man synes det sker for ofte. Organlidelser
(nyrelidelser, leveren, bugspytkirtelen) samt pylorusstenose, achalasi,
fødemiddelallergi kan nævnes som mulige årsager. At kvalme kan resultere i
opkastninger og almen utilpashed f.eks. som følge af infektioner (f.eks.
livinoderbetændelse), er jo velkendt, også hos mennesker.

--
M.V.H
Jimmy & Laika