Trække netværkskabel udendørs!
Fra : IPB

Dato : 31-08-04 17:26

hmm ved ikke lige om spg. hører hjemme her - men umiddelbart mener jeg det.

Jeg skal snart til at trække to netværkskabler udendørs cirka en 65-70 m
langs en husmur. Jeg vil derfor hører om der er nogle spec. kabler til
undendørs brug eller om man bruger alm. kabler som man så trækker igennem
nogle plastikrør.

Hvis det sidste er tilfældet - hvilke rør er så de bedst egnet til
formålet??

//IPB

Fra : Jesper Have

Dato : 31-08-04 17:48

Hej

Du skal bare bruge normalt netkabel (Den med fast leder og ikke den bløde
leder som bruges til patch kabeler osv..)

Så bare sømme dem fast med clips

Mvh.
Jesper Have

Fra : IPB

Dato : 31-08-04 17:57

"Jesper Have" <f-have@[nospam]worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Du skal bare bruge normalt netkabel (Den med fast leder og ikke den bløde
> leder som bruges til patch kabeler osv..)
>
> Så bare sømme dem fast med clips

med risiko for at spørge dumt (tror kun jeg har brugt den bløde leder og
aldrig en med fast leder) - kan man få dem i "normale" edbbutikker?? og kan
de holde til alt slags vejr??

//IPB

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 31-08-04 19:23

"IPB" <carbon@(FJERNDETTE)@(OGDETTE)stofanet.dk> wrote in message
> med risiko for at spørge dumt (tror kun jeg har brugt den bløde leder og
> aldrig en med fast leder) - kan man få dem i "normale" edbbutikker?? og
> kan
> de holde til alt slags vejr??

Nej, man skal bruge netværkskabel egnet til udendørsbrug. Kablet er ofte
lidt tykkere og er omgivet typist af en sort PVC kappe og skal naturligvis
være med masive ledere. Det er nok ikke lige det man kan finde som
normalvarer i normale hardware forretninger osv. Men hos elektrikere osv
burde du kunne få det.

Fra : Arne Keller

Dato : 01-09-04 18:58

Bjarke Hansen wrote:
> [...]
> lidt tykkere og er omgivet typist af en sort PVC kappe og skal naturligvis

Helt rigtigt, kablets egenskaber ændrer sig meget (ofte op til 10-20% på
flere af de vigtige parametre) efter ganske kort tids påvirkning af
vand. Dette giver flere fejl og retransmissioner.

Normalt har udendørs kabler PE kappe, hvilket gør kablet ret brændbart,
derfor bør det ikke trækkes for langt indendørs.

--
Arne Keller
Jeg utaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : IPB

Dato : 07-09-04 21:23

> [...]
> være med masive ledere. Det er nok ikke lige det man kan finde som
> normalvarer i normale hardware forretninger osv. Men hos elektrikere osv

Du skulle vel ikke have et link til sådan et kabel - og/eller havd
navnet/betegnelsen på sådan et kabel er?!?!?

//IPB

Fra : Peter Sindrup

Dato : 08-09-04 11:06

> Du skal bare bruge normalt netkabel (Den med fast leder og ikke den bløde
> leder som bruges til patch kabeler osv..)

Du må tænke på el-kabler.

Peter

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 08-09-04 13:01

"Peter Sindrup" <nospamnews@psi.avic.dk> skrev i en meddelelse

> Du må tænke på el-kabler.

Jeg tror nu han tænker på det han skriver, at man skal bruge
installationskabel (med faste ledere) og ikke det kabel der bruges til
patchkabler og er med "bløde" ledere.

En sammenligning til 230V kan laves ved at sammenligne installationskabel
(faste ledere) med den ledning der går fra kontakt til eks. en lampe - den
ledning har bløde ledere.

/Brian

Fra : complex-fjernes-@pc.~

Dato : 01-09-04 06:13

10/100 netværk

Jeg har nu haft et alm stift kabel på 70m liggende udendørs i 5-6 år
i regn og sne og direkte sollys, uden problemer.

Over taget på en carport og inde i hækken, den største fare er nok
hæksaksen

Uden rør og andet der gør at kablet kan ligge fast i vand, hvis der
kommer vand ned i røret.

et råd ingen samlinger udenhus og pas på med at lave selv det mindst
hul på plastikkappen.

jeg regner med en 15-20 år så må jeg nok skifte det ud, uha uha
ps min telefonledning har været "udenfor" i 32 år så mon ikke det går
med dit netværkskabel.

Et lille fif man kan sagtens have 2 forbindelser i et kabel.
der bruges kun 1236 benene.

Her det lille trick med to forbindelser i et kabel
kablet splittes med 2 stik i hver ende.

Forbindelser i et alm stik:

1 orange/hvid
2 orange
3 grøn/hvid
4 blå
5 blå/hvid
6 grøn
7 brun
8 brun/hvid

Splitterstik:

Så behøver du kun et kabel til hver 2 computere.

stik 1 til en computer
1 orange/hvid
2 orange
3 grøn/hvid
4
5
6 grøn
7
8

stik 2 til den anden computer
1 brun/hvid
2 brun
3 blå/hvid
4
5
6 blå
7
8

Kablet er naturligvis ens i begge ender ved et strait kabel
det er ikke helt efter bogen, men virker gør det sgu

det er ALTID (ved 10/100 netværk) kun ben 1236 der anvendes
HUSK ben tælles fra venstre mod højre
med kablet i maven og tungen nedaf

smart ikke !

Med venlig hilsen
Lars (København nord)

On Tue, 31 Aug 2004 18:26:24 +0200, "IPB"

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 04-09-04 20:40

<complex-fjernes-@pc.dk> skrev i en meddelelse
> 10/100 netværk
>
> Jeg har nu haft et alm stift kabel på 70m liggende udendørs i 5-6 år
> i regn og sne og direkte sollys, uden problemer.

Definer problemer - hvilken hastighed kører du med, og hvilken trafik
afvikler du via det kabel.

> jeg regner med en 15-20 år så må jeg nok skifte det ud, uha uha
> ps min telefonledning har været "udenfor" i 32 år så mon ikke det går
> med dit netværkskabel.

Goddag mand økseskaft, du sammenligner æbler og bananer - dit telekabel
løser en helt anden opgave end et datakabel.

/Brian

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 04-09-04 01:12

Vil lige sige at jeg også har haft et alm. netkabel liggende langs husmuren
ind til naboen i 1 års tid, gennem sol, vand og sne.. så længe der ik er
nogle samlinger udendørs så går det nok.

DN

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 04-09-04 20:43

"Daniel Nielsen" <120104152372@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> Vil lige sige at jeg også har haft et alm. netkabel liggende langs
husmuren
> ind til naboen i 1 års tid, gennem sol, vand og sne.. så længe der ik er
> nogle samlinger udendørs så går det nok.

Strengt taget ved du ikke om "det nok går" - vi ved jo ikke hvilken trafik
der skal afvikles via kablet.

Hvis du blot forbinder dig til en internetforbindelse på eks. 512KB, så kan
der sagtens være problemer med dit kabel, hvis det bliver bedt om at levere
efter standarden på 100Mbit.

/Brian