Max webside + centrer med fast bredde
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 31-08-04 13:03

Jeg vil gerne have maksimeret min webside automatisk når folk
rammer den og det klarer jeg med følgende script:

<script language="JavaScript">
<!--
self.moveTo(0,0)
self.resizeTo(screen.availWidth,screen.availHeight)
//-->
</script>

Herefter vil jeg så godt have centreret sidens indhold med en
fast bredde på 780 pixels, uanset brugeres skærmopløsning. Det
kan jeg ikke finde ud af. Jeg har forsøgt mig med noget Div, men
det virker vidst ikke sammen med det listede JavaScript.

..side{
width:780px;
margin-top:0px;
margin-left:auto;
margin-right:auto;
}

Har nogen et eksempel på hvordan jeg kommer videre?

Lars

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 31-08-04 14:09

Lars Thomsen Nielsen skrev:

>eg vil gerne have maksimeret min webside automatisk når folk
>rammer den og det klarer jeg med følgende script:

Irriterende, når folk vil bestemme størrelsen på ens
browservindue, hvorfor vil du dog det?

> [...]
>kan jeg ikke finde ud af. Jeg har forsøgt mig med noget Div, men
>det virker vidst ikke sammen med det listede JavaScript.

Sikkert fordi du ser det i IE 6 og ikke bruger en doctype, der IE
i standard mode.

Sæt denne doctype øverst på siden:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Ovennævnte vil ikke virke i IE 5, her er du nødt til også at
bruge
body {text-align: center}

Det kan så bevirke, at du er nødt til at sætte text-align på
indholdet, f.eks. på <p>
p {text-align: left}

PS. Et link til siden er altid en god ide, så er du mere sikker
på et præcist svar, nu bliver det en smulle gætteri.

--
Knud

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 31-08-04 14:57

Knud Gert Ellentoft wrote:
> Irriterende, når folk vil bestemme størrelsen på ens
> browservindue, hvorfor vil du dog det?

OK, du fik mig - jeg har løjet. Faktisk er det nemlig ikke en
udgivet webside, men derimod en html-præsentationsside, hvor jeg
skal præsentere en del grafiske ting. Selve html-filen skal ligge
på en flashram som gave til nogle firmaer. Derfor vil jeg gerne
bestemme vinduets størrelse.

Tak for hjælpen iøvrigt. Det virker nu fint her hos mig (IE6).
Desværre har jeg ikke adgang til en PC med IE5. Findes der en
smart metode, så man kan se hvordan ens webside ser ud, hvis
brugeren bruger fx. IE5, Opera, Mozilla etc?

Lars

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 31-08-04 15:12

Lars Thomsen Nielsen skrev:

> [...]
>smart metode, så man kan se hvordan ens webside ser ud, hvis
>brugeren bruger fx. IE5, Opera, Mozilla etc?

Tjah, Opera og Mozilla kan du jo selv installere på din computer
og de koster jo ikke noget.

At få flere versioner af IE på sin computer er lidt mere
besværligt, men det kan dog lade sig gøre.

Det har været postet flere gange her i gruppen hvordan, men har
ikke lige gemt links til det, men en anden har sikkert.
--
Knud

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 31-08-04 15:11

Lars Thomsen Nielsen skrev:

> Findes der en smart metode, så man kan se hvordan ens webside ser
> ud, hvis brugeren bruger fx. IE5, Opera, Mozilla etc?

Installer browserne på din egen maskine. For alle andre browsere
end IE er det ligetil - også selv om man vil have flere samtidige
versioner på maskinen. Med IE skal man kende tricket for at have
flere samtidige versioner - men det er ikke så svært endda. Se lidt
om det på siden her <http://users.cybercity.dk/~dsl58854/>.

Dog skal man bemærke at ikke alle ting virker helt som man kunne
forvente når man bruger en "ekstra" IE-version. Versionsnummeret i
"Om Internet Explorer"-boksen vil altid være det nyeste og bruger
man conditional comments vil de for alle IE-versioner opføre sig
som den nyeste version.
--
Jens Gyldenkærne Clausen