forkert gruppe
Fra : Filip

Dato : 30-08-04 22:06

Jeg ved godt det er den gale gruppemen dk.kultur.musik.klassisk er ikke lige
så stor en gruppe som denne. Derfor

Jeg søger nogle klassiske kor ad libitum. Jeg er vild med at lytte til sådan
noget stort kor musik, gerne klassisk, men jeg ved ikke lige hvem man skal
kikke efter. Var nede i musikhuset i lørdags og høre bla.a Århus
symfoniorkester hvor der var et herre og dame kor som sang så jeg var ved at
flyve op under loftet. Det var SÅ fantastisk flot. Jeg kunne derfor godt
tænke mig at anskaffe mig sådan noget musik med kor og evt med noget symfoni
i baggrunden.

Mange tak

Filip

Fra : David Rasmussen

Dato : 30-08-04 22:49

Filip wrote:
> [...]
> tænke mig at anskaffe mig sådan noget musik med kor og evt med noget symfoni

Der findes utallige smukke korværker.

Mozarts "Requiem" er en gammel kending som bliver ved med at være
usædvanligt smuk.

/David

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 30-08-04 23:32

Filip wrote:
> [...]
> tænke mig at anskaffe mig sådan noget musik med kor og evt med noget symfoni

Og du ved vel at, køber du en CD med lignende musik, så vil det det
aldrig, *aldrig*, komme til at lyde så godt som det du hørte. Der er en
verden til forskel på at høre et symfoniorkester+kor live og så til at
lytte til det på en CD.

Næsten samtlige personer jeg har slæbt med til en koncert med et
symfoniorkester, eller såmænd bare det band jeg selv spiller i, er
blevet overrumplet af den store lyd/klang sådan et orkester kan
generere. Det gælder selvfølgelig kun de der ikke har oplevet det før

Et lille trick er selvfølgelig at skrue godt op for lydstyrken

--
Jakob Møbjerg Nielsen | Nordvestjysk Brass Band - http://nvbb.dk
jakob@dataloger.dk | Vinder af 1. division

Fra : David Rasmussen

Dato : 30-08-04 23:51

Jakob Møbjerg Nielsen wrote:

> Og du ved vel at, køber du en CD med lignende musik, så vil det det
> aldrig, *aldrig*, komme til at lyde så godt som det du hørte. Der er en

Det er sandt.

> [...]
> generere. Det gælder selvfølgelig kun de der ikke har oplevet det før
>
> Et lille trick er selvfølgelig at skrue godt op for lydstyrken

Et endnu bedre trick er at købe noget meget godt (og desværre også dyrt)
hifiudstyr. CD er ikke bare CD. Der er forskel på et anlæg til 999,- i
Bilka, et anlæg til 10.000 kroner og et anlæg til 100.000 kroner.
Autenciteten og ægtheden af komplekse musikalske/akustiske indspilninger
er én af forskellene.

/David

Fra : Filip

Dato : 31-08-04 06:48

> [...]
> Bilka, et anlæg til 10.000 kroner og et anlæg til 100.000 kroner.
> Autenciteten og ægtheden af komplekse musikalske/akustiske indspilninger

Jeg var nu mere interesseret i at få nogle navne på kor eller orkestre. Alt
det der med lyden kan man jo bare tænke sig til :)

Filip

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 31-08-04 08:46

Filip wrote:
> Jeg var nu mere interesseret i at få nogle navne på kor eller orkestre. Alt
> det der med lyden kan man jo bare tænke sig til :)

Den klassiske (he er jo Carl Orffs "Carmina Burana". Den har du
helt sikkert hørt før.

PS: Prøv alligevel at spørge i musik.klassisk, selvom den umiddelbart
ser lidt død ud. Det er den ikke. Specielt ikke når det drejer sig om et
spørgsmål som dit.

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 31-08-04 08:40

David Rasmussen wrote:
> Et endnu bedre trick er at købe noget meget godt (og desværre også dyrt)
> hifiudstyr.

Hehe ja, det er sandt. Det har også utroligt meget at sige. Samt
placering af højttalere, indretning af lytterum, osv. Men det er jo en
snak der ofte føres i dk.teknik.lyd, og ved lidt søgning på Google
groups dukker der helt sikkert en hel del tips op