Spørgsmål om vores nye killinger ?
Fra : Jan

Dato : 30-08-04 18:23

Hejsa

Vi har igår fået 2 små hunkillinger fra Inges Kattehjem.
Ungerne har allerede døbt de 2 små "piger" som efter sigende skulle være 10
uger.
De er faldet godt til og render og leger og bliver mere og mere nysgerrige
og mere og mere kælne.

Men nu har vi lige nogle spørgsmål som jeg håber nogle af jer kloge kan
hjælpe os med.

Vi har købt noget tørfoder hos Inges Kattehjem samt fået et par pakker med
noget fuldkost, men nu er vi i tvivl om de skal have fuldkost hver dag og om
det skal være noget specielt, eller om i evt. kan anbefale noget godt der
kan købes i supermarkeder eller lignende steder.
Noget siger de skal have fuldkost og tørfoder, andre siger de bare skal have
tørkost og så kan man engang imellem give dem noget fuldkost som afveksling.

Når de har spist, så står de og skraber i gulvet lige omkring madskålen,
hvorfor gør de det ?????

Er der nogle gode fif omkring det at have sådan 2 små killinger, ting der
er godt at gøre eller vi bør vide.

Vores 2 piger på 4 og 7 år er meget glade for dem og snakker ikke om andet,
det er nu dejligt.

På forhånd tak for hjælpen og det er sikkert ikke sidste gang i ser os
spørge her i gruppen.

Jan

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 30-08-04 20:02

Jan wrote:
> [...]
> være 10 uger.
> De er faldet godt til og render og leger og bliver mere og mere

tillykke med jeres nye piger... 10 uger er lige i underkanten af hvad jeg
personligt finder i orden (de burde være mindst 12 uger, før er de ikke
"færdiguddannede!)..... men man kan jo håbe på at det at de har hinanden gør
at de kan lære noget af hinanden ;)

> [...]
> Noget siger de skal have fuldkost og tørfoder, andre siger de bare
> skal have tørkost og så kan man engang imellem give dem noget

mine katte, unge som gamle, killinger som voksne, har altid fri adgang til
et godt og lødigt tørfoder, fra feks Royal canin..... derudover supplerer vi
med råt kød af forskellig art, som mørbradafpuds, hakket oksekød, kalkunkød,
kogt torsk, og lignende..... og de får lejlighedsvis en pose vådfoder (de
små poser) fra kitekat.....
jeg er ikke helt med på hvad du mener med "fuldkost" da min opfattelse er at
alle de i handlen tilgængelige fodertyper er en fuldgyldig fodervariant, og
vil kunne sørge for at katten fik det den skulle have (de allerbilligste
mærker naturligvis undtagen).....

> Når de har spist, så står de og skraber i gulvet lige omkring
> madskålen, hvorfor gør de det ?????

det er sansyneligvis et urinstinkt ;) de skraber om skålen for at skjule
resterne af maden, for at undgå at andre rovdyr stjæler det......

> Er der nogle gode fif omkring det at have sådan 2 små killinger,
> ting der er godt at gøre eller vi bør vide.

der er masser, men det er svært at komme med guldkornene bare sådan..... vær
opmærksom på ændringer i deres adfærd og vaner.....

> Vores 2 piger på 4 og 7 år er meget glade for dem og snakker ikke om
> andet, det er nu dejligt.

skønt :) men jeg behøver vel ikke nævne at katte IKKE er legetøj, og at
børnene SKAL respektere killingernes grænser, så når killingen går, spiser
eller er på potten, skal de under alle omstændigheder lade dem være.... også
selvom de er søde....

> På forhånd tak for hjælpen og det er sikkert ikke sidste gang i ser os
> spørge her i gruppen.

det var da dejligt ;)

--
Knus, Sabina
Jeg har en skøn somalihunkat der savner et nyt hjem.... send mig en

Fra : Tina Christoffersen

Dato : 30-08-04 20:32

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> personligt finder i orden (de burde være mindst 12 uger, før er de ikke
> "færdiguddannede!)..... men man kan jo håbe på at det at de har hinanden

klip

Når de nu kommer fra Inges Kattehjem, så er der nok en grund til at de er så
unge - som at nogen har efterladt dem et eller andet sted...

mvh. tina

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 30-08-04 22:24

Tina Christoffersen wrote:

> Når de nu kommer fra Inges Kattehjem, så er der nok en grund til at
> de er så unge - som at nogen har efterladt dem et eller andet sted...

jamen det er der sikkert.... men det gør det ikke bedre i mine øjne ;) netop
fordi det er inges kattehjem, bør der have været nogle informationer med til
den kommende ejer, om mulige adfærdsproblemer og lignende når nu kattene er
så unge, og jeg vil til enhver tid mene at et sted som inges kattehjem har
muligheden for at sætte flere katte sammen, også selvom moderen måske er
frataget, og på den måde give killingerne den rette ballast med...... den
mulighed har en kommende killingeejer ikke altid......

Fra : Tina Christoffersen

Dato : 31-08-04 10:32

> [...]

> frataget, og på den måde give killingerne den rette ballast med...... den
> mulighed har en kommende killingeejer ikke altid......

Som udgangspunkt synes jeg, at du har ret. Men uden at gøre mig til ekspert
udi katteinternater (hvilket jeg bestemt ikke er!) kunne jeg forestille mig,
at der er nogle begrænsninger. For det første kender internatet jo ikke
baggrunden på langt de fleste af kattene - og kan derfor have svært ved at
bedømme, hvilke katte der vil være gode at sætte sammen med killinger.
Kattene har heller ikke ret meget plads, da de sidder i bure, og måske det
gør, at hvis der skulle opstår slåskamp, så kan taberen ikke flygte? Desuden
kigger de jo ikke på kattene hele tiden - som jeg personligt ville gøre,
hvis jeg havde en
Der er også perioder, hvor der kommer rigtigt mange katte ind, og det giver
pladsproblemer og derfor kan jeg godt forstå, hvis de gerne vil af med
killingerne så hurtigt som muligt, så de kan tage nye ind.

mvh. tina

Fra : Jan

Dato : 30-08-04 21:59

I kan være helt sikre på, at vi er meget opmærksomme på, at ungerne ikke
bruger kattene som legetøj og de ved godt at Katten skal have fred ved
bakken, ved måltider og hvis den lægger sig steder hvor den kan være i fred
og ro.

Tak for alle de dejlige råd og vejledninger - godt man har jer her

Jan

Fra : Denise

Dato : 30-08-04 20:33

Jan wrote:
> [...]
> Noget siger de skal have fuldkost og tørfoder, andre siger de bare
> skal have tørkost og så kan man engang imellem give dem noget

Tørkost er også fuldfoder, så begge dele I har fået fra Kattehjemmet er
sikkert fuldkost. Nogle foretrækker at fodre med vådmad og andre med tørmad,
men mange giver begge dele, mig selv inclusive. Som supplement til Sabina,
kan jeg yderligere anbefale IAMS eller Hills til killinger. Du kan købe det
både som tørmad og som vådmad. Det fås hos de fleste dyrehandlere. Whiskas
lille blå dåse til killinger skulle også være ok. Killingefoder gives tit
indtil kattene er 1 år.

--
Hilsen Denise

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 30-08-04 23:01

On 2004-08-30 21:33:21 +0200, "Denise" <reindel@*NOSPAM*c.dk> said:

> [...]
> lille blå dåse til killinger skulle også være ok. Killingefoder gives tit

Ja, hvis I går efter *killingefoder* fra enten en dyrlæge eller en
ordentlig dyrehandler, går I ikke helt galt i byen. Det kunne være
Hills, Royal Canin, Specific, Iams, Eucanuba.. der er flere endnu
Supermarkedsfoder indeholder tit ikke helt det det bør eller er fuld af
farve og andre sære tilsætninger. Det er heller ikke nær så drøjt i
brug som det dyrere foder.
Hvis I skifter til noget andet end det I har fået med fra kattehjemmet
(der nok er det, de er vant til?) så husk at gøre det gradvist, lidt af
gangen. Et pludseligt foderskift kan smadre en lille kattemave. Og
såmænd også en stor..

--
Knus fra Ann R

Fra : maz

Dato : 31-08-04 07:33

Jan wrote:
> Vi har igår fået 2 små hunkillinger fra Inges Kattehjem.
Tillykke :)

> Noget siger de skal have fuldkost og tørfoder, andre siger de bare
> skal have tørkost og så kan man engang imellem give dem noget
> fuldkost som afveksling.
Som andre har nævnt, og som de fleste gør - også her i gruppen - så er en
kombination af basiskost med tørfoder/vådfoder det bedste. Fordelingen er
ca. (efter temperament!):Tørfoder/fuldfoder: ca. 70 % af deres daglige
indtag og diverse vådfoder: ca. 30%. Tørfoder indeholder alle de
næringssstoffer og mineraler, som katten har brug for, sålænge du holder dig
til: Royal Canin, Eukanuba, Iams, Hills, Pro Plan etc - altså de "dyre"
mærker, som fås hos dyrlægen og dyrehandlere. (Ved køb af flere kilo, er
kiloprisen stort set den samme som det skodfoder man kan købe i
supermarkedet).

Det er vigtigt, at kattens tørfoder er af ordentlig kvalitet, da de ellers
kommer til at mangle f.eks. taurin. Der findes på
http://www.taenkogtest.dk/tt/2004/tt43/kattefoder/skema/

en god undersøgelse af kattefoder. Hold dig til den, så er du rimelig sikret
;) NB: Fodrer du med Hills, så skal du huske at supplere med andet tørfoder
som Royal Canin, IAms eller Eukanuba, da Hills desværre ikke indeholder nok
Omega 3-fedtsyrer, som katten har brug for. Vådfoder kan godt være
Whiskas-menuposer (dem med 12 i pakken i supermarkedet), eller Pussy eller
noget andet dåse/posemad, sålænge det IKKE er deres basiskost.

Ellers tun (max 1 gang om ugen pga tungmetaller), råt kød (vent lige
noglemdr til dees maver kan klare det), kogt kylling/kalkun UDEN ben (kogte
ben kan splintre), rå kylling m/ben, alle former for kød stort set, kogt
fisk, torskerogn osv... Mange katte kan også godt lide lidt kattemælk engang
imellem. Whiskas laver noget, som fås i supermarkedet...

> Når de har spist, så står de og skraber i gulvet lige omkring
> madskålen, hvorfor gør de det ?????

Det vides faktisk ikke, men der er forskellige teorier. En af dem er, at
katten forsøger at dække/grave det overskydende mad ned, så andre dyr ikke
kan finde det og så evt. mad ikke skal lede andre rovdyr til katten. Sådan
som mange af de store vilde katte i naturen ville gøre (dække til eller
gemme i et træ). Det ser skægt ud, men de fleste katte gør det, så det er
helt normalt. Der er også en anden forklaring, men den kan jeg ikke huske på
stående fod..

> Er der nogle gode fif omkring det at have sådan 2 små killinger,
> ting der er godt at gøre eller vi bør vide.
Jep.. Leg med dem om aftenen INDEN I skal sove! Killinger/ungkatte kan være
nogle små terrorister og skal ofte lave ballade og lege fræs, når man liiige
er ved at falde i søvn! Jeg taler af erfaring *suk* ;) Sørg for at de har
nogle steder i huset, hvor de kan trække sig tilbage og få fred og ro. Det
har alle katte brug for.

Og.... Politikens Kattebog er et "must" til alle katteejere! :) Koster 199,-
i alle boghandler. Der er info om lidt af hvert inkl sygdomme, foder,
killinger osv..
Og spørg endelig hvis du har flere spr :)

Maria